A világ legismertebb kávézólánca augusztus közepén megvált vezérigazgatójától, majd kiderült, hogy az új cégvezetőé minden idők egyik legdrágább igazolási csomagja az amerikai cégvilágban, áll a Telex nemrég megjelent cikkében.
Minr írják, a Chipotle gyorsétteremtől igazolt Brian Niccol vette át a kávéóriás vezetését, aki ezennel három éven belül a negyedik vezető lesz a cégnél. Éves fizetése 75 százalékkal lesz magasabb, mint elődjéé volt.
"Ezzel egyébként ő az egyik legjobban kereső CEO az Egyesült Államokban."
Értesülések szerint pénzbeli juttatásokat és részvényeket is tartalmazó átigazolási csomagjának teljes értéke több mint 40 milliárd forintnak megfelelő dollár (113 millió dollár) lehet - ha hozza az elvárt számokat.
Kihívások és gyenge eredmények
Egymás után jöttek a rossz stratégiai döntések, mint a túl hosszúra nyúlt menüsor és az alacsony hatékonyság.
Mint a Telex is írja, "a 2024-es üzleti eredmények kifejezetten gyengék, míg 2020-21 folyamán a cég összesen két negyedévben múlta alul a tőzsdei várakozásokat, ugyanez 2024-ben rögtön az első két beszámolási időszakban megtörtént. A harmadik negyedévben pedig az összbevételt érintő Wall Street-i előrejelzés 130 millió dollárral volt magasabb, mint ami aztán a valóság lett. A hazai piacon, Amerikában 2 százalékkal csökkent a bevétel éves alapon annak ellenére, hogy az átlagos rendelés 4 százalékkal került többe."
A problémát az is fokozta, hogy egyre többen gondolják úgy, hogy bizony túl drágák a kávék.
Az Egyesült Államokban 2012 és 2020 között 1-2 százalék volt az infláció, vagyis a legtöbb dolognak alig változott az ára. Az elmúlt két évben azonban összesen átlagosan 13 százalékkal nőttek a fogyasztói árak, ami miatt sok korábbi fogyasztó elgondolkodott azon, megéri-e neki 4-5-6 dollárt kifizetni egy kávéért. A vásárlók egy része emiatt átvándorolhatott olyan kávézó- vagy gyorsétterem-láncokba, ahol ugyanúgy le tud ülni beszélgetni, de olcsóbb a kávé...
Harcban a szakszervezetekkel
Az új vezérigazgató helyzetét sem könnyíti meg az a tény, hogy a dolgozók szerint progresszív munkaadónak tekintett cégnél a munkakörülmények, a fizetés és a juttatások miatti csalódottság miatt szakszervezeti szervezkedési hullámot is tapasztaltak az üzletekben.
A cég ráadásul évek óta konfliktusos viszonyban van a szakszervezetekbe tömörülő dolgozóikkal. Ennek egyik oka, hogy a vállalat mindig agresszívan reagált arra, amikor az egyes üzletek dolgozói szakszervezeteket alapítottak, például volt olyan üzlet, ahol kirúgták azokat a dolgozókat, akik szakszervezet alapítottak, máshol egyszerűen nem hajlandóak velük kollektíven tárgyalni.
A konfliktusok miatt az elmúlt években többször különböző kiterjedésű sztrájkokat tartottak, és jelenleg is több per zajlik.
A nemzetközi helyzet fokozódik
Fájó pont, hogy egy újonnan terjeszkedő kávézólánc miatt jelentősen visszaestek a számok a kínai piacon, és nem tett jót a gázai háboró sem:
A háború tavalyi kirobbanása után felkerült az internetre egy hamis levél, amelyben Howard Schultz, a Starbucks egyik tulajdonosa és volt vezérigazgatója arról írt, hogy a kávézólánc bevételének egy részét az izraeli hadseregnek adják. A levél láttán az arab országokban és az Egyesült Államokban Starbucks-bojkottot hirdettek a palesztinpárti fogyasztók – annak ellenére, hogy abból egy szó sem volt igaz, és a Starbucks azóta igyekszik leszögezni, hogy nem foglal állást a konfliktusban. A bojkott híveinek azonban az is elég, hogy Schultz zsidó származású, és a 2000-es években tett Izrael-párti kijelentéseket, valamint önmagában problémásnak találják, hogy a cég nem áll a konfliktusban a palesztinok oldalára.
- írja a Telex.
A Bank of America elemzése szerint pedig a bojkottfelhívás világ többi részén is hozzájárult a Starbucks romló eladásai adataihoz.
Szóval a Starbucks új vezetőjének van mit megoldani és ez több drasztikusabb intézkedést igényelhet. Brian Niccols egyébként egy igazi megoldófigura, aki korábban a Taco Bellnél vezetett le egy reményteli fordulatot, és mielőtt a Starbucks leigazolta volna, rendet tett a Chipotle táján is.
A Niccol és a Starbucks egyelőre nem jelentett be új stratégiákat, de az éttermi szakértők azt mondják, hogy a Starbucks bolti működésének és hirdetéseinek javítására fog összpontosítani, hogy visszaszerezzék az elveszett ügyfeleket, és újakat vonzanak a márkához. Ehhez persze vissza kell hoznia valamennyit abból az imázsból, amivel a Starbucks annak idején kezdett: vagyis, hogy ez egy menő kávézó, ahol gyorsan egy középszerű kávét lehet a hónunk alá csapni - drágán...