Nehéz helyzetben a Starbucks-lánc

Legutóbbi negyedéves eredményjelentésükben csalódást keltő eredményekről és visszaesésekről számolnak be, a bejelentést követően a részvények is mélyrepülésbe kezdtek.  

A világ legismertebb kávézólánca augusztus közepén megvált vezérigazgatójától, majd kiderült, hogy az új cégvezetőé minden idők egyik legdrágább igazolási csomagja az amerikai cégvilágban, áll a Telex nemrég megjelent cikkében.

Minr írják, a Chipotle gyorsétteremtől igazolt Brian Niccol vette át a kávéóriás vezetését, aki ezennel három éven belül a negyedik vezető lesz a cégnél. Éves fizetése 75 százalékkal lesz magasabb, mint elődjéé volt.

"Ezzel egyébként ő az egyik legjobban kereső CEO az Egyesült Államokban."

Értesülések szerint pénzbeli juttatásokat és részvényeket is tartalmazó átigazolási csomagjának teljes értéke több mint 40 milliárd forintnak megfelelő dollár (113 millió dollár) lehet - ha hozza az elvárt számokat. 

Kihívások és gyenge eredmények

Az új vezetőkének van mit megoldani
Az új vezetőkének van mit megoldani
Fotó: depostiphotos

Egymás után jöttek a rossz stratégiai döntések, mint a túl hosszúra nyúlt menüsor és az alacsony hatékonyság.

Mint a Telex is írja, "a 2024-es üzleti eredmények kifejezetten gyengék, míg 2020-21 folyamán a cég összesen két negyedévben múlta alul a tőzsdei várakozásokat, ugyanez 2024-ben rögtön az első két beszámolási időszakban megtörtént. A harmadik negyedévben pedig az összbevételt érintő Wall Street-i előrejelzés 130 millió dollárral volt magasabb, mint ami aztán a valóság lett. A hazai piacon, Amerikában 2 százalékkal csökkent a bevétel éves alapon annak ellenére, hogy az átlagos rendelés 4 százalékkal került többe."

A problémát az is fokozta, hogy egyre többen gondolják úgy, hogy bizony túl drágák a kávék. 

Az Egyesült Államokban 2012 és 2020 között 1-2 százalék volt az infláció, vagyis a legtöbb dolognak alig változott az ára. Az elmúlt két évben azonban összesen átlagosan 13 százalékkal nőttek a fogyasztói árak, ami miatt sok korábbi fogyasztó elgondolkodott azon, megéri-e neki 4-5-6 dollárt kifizetni egy kávéért. A vásárlók egy része emiatt átvándorolhatott olyan kávézó- vagy gyorsétterem-láncokba, ahol ugyanúgy le tud ülni beszélgetni, de olcsóbb a kávé...

Harcban a szakszervezetekkel

Az új vezérigazgató helyzetét sem könnyíti meg az a tény, hogy a dolgozók szerint progresszív munkaadónak tekintett cégnél a munkakörülmények, a fizetés és a juttatások miatti csalódottság miatt szakszervezeti szervezkedési hullámot is tapasztaltak az üzletekben.


Fotó: depositphotos

A cég ráadásul évek óta konfliktusos viszonyban van a szakszervezetekbe tömörülő dolgozóikkal. Ennek egyik oka, hogy a vállalat mindig agresszívan reagált arra, amikor az egyes üzletek dolgozói szakszervezeteket alapítottak, például volt olyan üzlet, ahol kirúgták azokat a dolgozókat, akik szakszervezet alapítottak, máshol egyszerűen nem hajlandóak velük kollektíven tárgyalni. 

A konfliktusok miatt az elmúlt években többször különböző kiterjedésű sztrájkokat tartottak, és jelenleg is több per zajlik. 

A nemzetközi helyzet fokozódik

Fájó pont, hogy egy újonnan terjeszkedő kávézólánc miatt jelentősen visszaestek a számok a kínai piacon, és nem tett jót a gázai háboró sem:

A háború tavalyi kirobbanása után felkerült az internetre egy hamis levél, amelyben Howard Schultz, a Starbucks egyik tulajdonosa és volt vezérigazgatója arról írt, hogy a kávézólánc bevételének egy részét az izraeli hadseregnek adják. A levél láttán az arab országokban és az Egyesült Államokban Starbucks-bojkottot hirdettek a palesztinpárti fogyasztók – annak ellenére, hogy abból egy szó sem volt igaz, és a Starbucks azóta igyekszik leszögezni, hogy nem foglal állást a konfliktusban. A bojkott híveinek azonban az is elég, hogy Schultz zsidó származású, és a 2000-es években tett Izrael-párti kijelentéseket, valamint önmagában problémásnak találják, hogy a cég nem áll a konfliktusban a palesztinok oldalára.

 

- írja a Telex.

A Bank of America elemzése szerint pedig a bojkottfelhívás világ többi részén is hozzájárult a Starbucks romló eladásai adataihoz.

Szóval a Starbucks új vezetőjének van mit megoldani és ez több drasztikusabb intézkedést igényelhet. Brian Niccols egyébként egy igazi megoldófigura, aki korábban a Taco Bellnél vezetett le egy reményteli fordulatot, és mielőtt a Starbucks leigazolta volna, rendet tett a Chipotle táján is.

A Niccol és a Starbucks egyelőre nem jelentett be új stratégiákat, de az éttermi szakértők azt mondják, hogy a Starbucks bolti működésének és hirdetéseinek javítására fog összpontosítani, hogy visszaszerezzék az elveszett ügyfeleket, és újakat vonzanak a márkához. Ehhez persze vissza kell hoznia valamennyit abból az imázsból, amivel a Starbucks annak idején kezdett: vagyis, hogy ez egy menő kávézó, ahol gyorsan egy középszerű kávét lehet a hónunk alá csapni - drágán...


Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány

Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány 

Az idei nyár hivatalos fröccse pedig nem más, mint a Macifröccs.
Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program

Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program 

Mert fontosnak tartják, hogy áruházaik térségében lévő termelők, a kis- és középvállalkozások termékei felkerülhessenek az áruházaik polcaira.
A hely, amely nem csupán a finom falatokról és a süteményekről szól

A hely, amely nem csupán a finom falatokról és a süteményekről szól 

Az új helyszín a Gesztenyéskertben, a legendás Nagyvendéglő épületében kapott otthont – új arculattal, friss kínálattal, de a már jól ismert „czinieles” vendégszeretet szellemében.
Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában

Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában 

A gasztronómiai és kulturális piac felfedte első négy éttermét.
Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait

Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait 

Kihirdették 2025. évi Országos Borverseny győzteseit.
Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál

Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál 

Fél évszázad az autópálya mentén – 50 éves az M7 Bisztró.
Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz

Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz 

323 balatoni étterem, strandbüfé, termelői piac, kávézó, kultúrbisztró, kézműves hamburgerező és pékség – egyetlen kisméretű kiadványban.
Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak

Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak 

Megjelent a rendelet, és már hatályba is lépett.
Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról

Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról 

A kutatás rámutatott, hogy a rendszeresség hatással van az elfogyasztott adagokra.
Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson

Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson 

A legjobb európai borturisztikai könyv díját nyerte el a TokajGuide ötödik kiadása a gasztronómiai kiadványok világversenyén, a Gourmand International Awardson.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.