Nehéz helyzetben a Starbucks-lánc

Legutóbbi negyedéves eredményjelentésükben csalódást keltő eredményekről és visszaesésekről számolnak be, a bejelentést követően a részvények is mélyrepülésbe kezdtek.  

A világ legismertebb kávézólánca augusztus közepén megvált vezérigazgatójától, majd kiderült, hogy az új cégvezetőé minden idők egyik legdrágább igazolási csomagja az amerikai cégvilágban, áll a Telex nemrég megjelent cikkében.

Minr írják, a Chipotle gyorsétteremtől igazolt Brian Niccol vette át a kávéóriás vezetését, aki ezennel három éven belül a negyedik vezető lesz a cégnél. Éves fizetése 75 százalékkal lesz magasabb, mint elődjéé volt.

"Ezzel egyébként ő az egyik legjobban kereső CEO az Egyesült Államokban."

Értesülések szerint pénzbeli juttatásokat és részvényeket is tartalmazó átigazolási csomagjának teljes értéke több mint 40 milliárd forintnak megfelelő dollár (113 millió dollár) lehet - ha hozza az elvárt számokat. 

Kihívások és gyenge eredmények

Az új vezetőkének van mit megoldani
Az új vezetőkének van mit megoldani
Fotó: depostiphotos

Egymás után jöttek a rossz stratégiai döntések, mint a túl hosszúra nyúlt menüsor és az alacsony hatékonyság.

Mint a Telex is írja, "a 2024-es üzleti eredmények kifejezetten gyengék, míg 2020-21 folyamán a cég összesen két negyedévben múlta alul a tőzsdei várakozásokat, ugyanez 2024-ben rögtön az első két beszámolási időszakban megtörtént. A harmadik negyedévben pedig az összbevételt érintő Wall Street-i előrejelzés 130 millió dollárral volt magasabb, mint ami aztán a valóság lett. A hazai piacon, Amerikában 2 százalékkal csökkent a bevétel éves alapon annak ellenére, hogy az átlagos rendelés 4 százalékkal került többe."

A problémát az is fokozta, hogy egyre többen gondolják úgy, hogy bizony túl drágák a kávék. 

Az Egyesült Államokban 2012 és 2020 között 1-2 százalék volt az infláció, vagyis a legtöbb dolognak alig változott az ára. Az elmúlt két évben azonban összesen átlagosan 13 százalékkal nőttek a fogyasztói árak, ami miatt sok korábbi fogyasztó elgondolkodott azon, megéri-e neki 4-5-6 dollárt kifizetni egy kávéért. A vásárlók egy része emiatt átvándorolhatott olyan kávézó- vagy gyorsétterem-láncokba, ahol ugyanúgy le tud ülni beszélgetni, de olcsóbb a kávé...

Harcban a szakszervezetekkel

Az új vezérigazgató helyzetét sem könnyíti meg az a tény, hogy a dolgozók szerint progresszív munkaadónak tekintett cégnél a munkakörülmények, a fizetés és a juttatások miatti csalódottság miatt szakszervezeti szervezkedési hullámot is tapasztaltak az üzletekben.


Fotó: depositphotos

A cég ráadásul évek óta konfliktusos viszonyban van a szakszervezetekbe tömörülő dolgozóikkal. Ennek egyik oka, hogy a vállalat mindig agresszívan reagált arra, amikor az egyes üzletek dolgozói szakszervezeteket alapítottak, például volt olyan üzlet, ahol kirúgták azokat a dolgozókat, akik szakszervezet alapítottak, máshol egyszerűen nem hajlandóak velük kollektíven tárgyalni. 

A konfliktusok miatt az elmúlt években többször különböző kiterjedésű sztrájkokat tartottak, és jelenleg is több per zajlik. 

A nemzetközi helyzet fokozódik

Fájó pont, hogy egy újonnan terjeszkedő kávézólánc miatt jelentősen visszaestek a számok a kínai piacon, és nem tett jót a gázai háboró sem:

A háború tavalyi kirobbanása után felkerült az internetre egy hamis levél, amelyben Howard Schultz, a Starbucks egyik tulajdonosa és volt vezérigazgatója arról írt, hogy a kávézólánc bevételének egy részét az izraeli hadseregnek adják. A levél láttán az arab országokban és az Egyesült Államokban Starbucks-bojkottot hirdettek a palesztinpárti fogyasztók – annak ellenére, hogy abból egy szó sem volt igaz, és a Starbucks azóta igyekszik leszögezni, hogy nem foglal állást a konfliktusban. A bojkott híveinek azonban az is elég, hogy Schultz zsidó származású, és a 2000-es években tett Izrael-párti kijelentéseket, valamint önmagában problémásnak találják, hogy a cég nem áll a konfliktusban a palesztinok oldalára.

 

- írja a Telex.

A Bank of America elemzése szerint pedig a bojkottfelhívás világ többi részén is hozzájárult a Starbucks romló eladásai adataihoz.

Szóval a Starbucks új vezetőjének van mit megoldani és ez több drasztikusabb intézkedést igényelhet. Brian Niccols egyébként egy igazi megoldófigura, aki korábban a Taco Bellnél vezetett le egy reményteli fordulatot, és mielőtt a Starbucks leigazolta volna, rendet tett a Chipotle táján is.

A Niccol és a Starbucks egyelőre nem jelentett be új stratégiákat, de az éttermi szakértők azt mondják, hogy a Starbucks bolti működésének és hirdetéseinek javítására fog összpontosítani, hogy visszaszerezzék az elveszett ügyfeleket, és újakat vonzanak a márkához. Ehhez persze vissza kell hoznia valamennyit abból az imázsból, amivel a Starbucks annak idején kezdett: vagyis, hogy ez egy menő kávézó, ahol gyorsan egy középszerű kávét lehet a hónunk alá csapni - drágán...


Újdonság: pizza és bor egy palackban

Újdonság: pizza és bor egy palackban 

Az ital az ismert amerikai pizzás gyorsétteremlánc és egy borászat együttműködésében született meg.
Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak

Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak 

Az élelmiszerpazarlás napjaink egyik legnagyobb kihívása, de szerencsére vannak olyan példamutató kezdeményezések, amelyek változást hozhatnak.
Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely

Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely 

A Jazz Kocsma közösségi oldalán jelentette be, hogy három évvel ezelőtti újranyitásukat követően végleg bezárnak.
Már kapható laboratóriumban előállított libamáj

Már kapható laboratóriumban előállított libamáj 

A hízott kacsamáj laboratóriumban termesztett alternatívája ellentmondásos jövőt kínál a termesztett húsipar számára.
Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás

Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás 

A Zazie Bistro & Bar császármorzsa standdal hangolódik a karácsonyra.
Itt az elviteles dobozok legújabb generációja

Itt az elviteles dobozok legújabb generációja 

Több mint 40 ezer alkalommal tették próbára idén a felhasználók a Cup Revolution innovatív, újrafelhasználható dobozrendszerét, amely a Legjobb innováció a körkörös gazdaságért kategóriában érdemelte ki a közelmúltban a CSR Hungary Magyar Üzleti Felelősség Díját.
Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán

Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán 

A drágulás fő mozgatórugói a kakaó, a kávé és a tea árainak emelkedése, valamint a gyümölcsök és zöldségek magasabb importköltségei.
Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között?

Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között? 

A gin szerelmeseinek és a különleges ízek kedvelőinek álmodták meg az ultraprémium gint.
Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz?

Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz? 

Nem, nem süteményt, valami egészen mást. Ráadásul épp száz éve került a doboz mélyére.
Újbor kóstoló Badacsonyban

Újbor kóstoló Badacsonyban 

Összegyűlik a badacsonyi borvidék színe-java a tradicionális Újbor kóstolóra.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.