Téveszmék lengik körül az édességeket

Nem igazán tartják egészségesnek az édesipari termékeket a fogyasztók – derül ki a TÉT Platform reprezentatív felméréséből. A fiatalabbak azonban meglepően sokat áldoznak a cukorkákra, csokira a zsebpénzükből.

Az édességek, nassolnivalók a lista legvégén helyezkednek el, ha arról kérdezzük az embereket, mit mennyire tartanak az egészséges étrend részének. Az 1019 fő bevonásával készült reprezentatív vizsgálatban arra kérték a válaszadókat, hogy 1 és 5 pont között helyezzék el az élelmiszereket egy skálán, ahol az 5 jelöli az egészséges étrendbe legjobban beilleszthető élelmiszert, az 1 pedig a legkevésbé odaillőt. A sokak által egészségesnek tartott étcsokoládé 3,1 ponttal a középmezőny végére került, azonban a tejcsokoládé csak 2,2-es értéket kapott, a keksz és nápolyi 1,9 ponttal pedig éppen csak megelőzi az 1,3 ponttal a lista utolsó helyére került chipseket és ropikat.

Nem véletlen az sem, hogy az édesipari termékek legfontosabb alapanyagához, a cukorhoz kapcsolódik a legtöbb tévhit a fogyasztók fejében. Antal Emese dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője mutatja be a leggyakoribbakat:

–  Tízből kilenc ember egyetért azzal az állítással, hogy a cukor hizlal, ám ennél is nagyobb gondot jelent az, hogy a megkérdezettek háromnegyede (74 százalék) szerint a túlzott cukorfogyasztás cukorbetegséghez vezet. Fontos leszögezni, hogy nem a cukor, hanem az egészségtelen életmód, a kiegyensúlyozatlan étrend miatt alakul ki az elhízás, és a cukorbetegség is sokkal összetettebb eredettel rendelkezik, mintsem a cukorfogyasztásra lehetne fogni megjelenését – mondja a szakember. –  Érdekes az is, hogy nagyon sokan (73 százalék) gondolják egészségesebbnek a nádcukrot a kristály- azaz répacukornál, miközben kémiai és élettani szempontból ezek teljesen megegyeznek. Azt a nagyon sarkos és természetesen valótlan állítást, miszerint a cukor méreg lenne, a fogyasztók több mint fele (53 százalék) fogadja el igaznak, és közel egynegyedük (22 százalék) teljes mértékben egyetért vele.

A 11-18 éves fiatalok körében végzett kutatás adatai szerint bár a tévhitek elfogadottsága ebben a korosztályban is magas, azonban a kedveltség miatt mégis gyakran fogyasztják, és időnként maguk is vásárolják a fiatalok a csokoládékat, cukorkákat. Tízből hatan legalább heti rendszerességgel esznek szeletes csokit, és az édesség toronymagasan vezet a zsebpénzből beszerzett élelmiszerek listáján is: átlagosan több mint három alkalommal vásárolnak maguknak ilyesmit havonta. A hetente édességet fogyasztók aránya 65 százalék, a havonta fogyasztók pedig 87 százalékot tesznek ki, és jellemzően a fiatalabb életkorban magasabb a csokoládéfogyasztás. Összességében nézve, a 11-18 éves fiatalok átlagosan havonta tíz alkalommal fogyasztanak csokoládét, 7,7 alkalommal kekszet, míg például chipset 5,7 alkalommal esznek.

 

Csokoládét a fiatalok 49 százaléka vásárol magának (a többi a szüleitől kapja), kekszet pedig 21 százalékuk, miközben pedig édességekre átlagosan havi 1314 forintot, sós rágcsálnivalókra pedig további 1170 forintot költenek a saját keretükből. Termékválasztásnál a finom íz dominál, ezt követi a csokiknál az ismert márka (rágcsálnivalóknál már kevésbé ragaszkodnak ehhez), majd pedig az ár következik, amelynél fontos, hogy ne legyen magas.

Egy másik, szintén a TÉT Platform által végzett kutatás során 5000 vásárlót figyeltek meg a boltok polcai előtt és több mint ötszázat meg is kérdeztek, mire figyel adott termékek csomagolásán. Az édességeket vásárlók 71 százaléka tervezte, míg 29 százaléka nem tervezte, hogy aznap csokoládét is vásárolni fog, ennek alapján elmondható, hogy az ilyen termékek vásárlásának impulzivitása messze megelőz minden másét. A csokoládék csomagolásán feltüntetett információkat az átlagosnál viszont kevesebben nézik meg alaposabban: 8 százalék mindig, 14 százalék gyakran, 13 százalék néha, míg negyedük ritkán nézi meg. A csoki vezet abban is, hogy a vásárlók több mint egyharmada (34 százalék) soha nem nézi meg a csomagolás információit és 6 százalék csak akkor, ha változást észlel.

Ha megnézik a címkét, akkor legtöbben az összetételre figyelnek (62 százalék) és majdnem ugyanannyian (61 százalék) figyelik a lejárati időt. A tápanyagtartalom, a származási hely és a gyártó is szinte ugyanannyi embert érdekel: minden ötödik nézi csak meg ezeket, míg az allergén-információkra tízből egy ember kíváncsi. Végezetül azt a kérdést is feltették a fogyasztóknak, hogy előzetes ismereteik és elvárásaik mennyire találkoznak a címkén feltüntetett információkkal: 98 százalékuk szerint nagyjából, de leginkább teljes mértékben megegyeznek a termékek az elvárt tulajdonságokkal a címke szerint.

Forrás: Élelmiszer Online


Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf

Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf 

Vajon mit keresett ott?
Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál

Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál 

Megnyílt a Varjúvár étterem a Várkert Bazárban.
SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron

SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron 

A Stílusos Vidéki Éttermiség (SVÉT), a nívós vidéki gasztronómiát képviselők szövetsége a Rosinante Fogadóba készül április 5-én.
Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból

Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból 

A vásárcsarnok állapota az elmúlt évtizedek során folyamatosan romlott.
Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról

Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról 

Ezzel a bővülés dinamikája visszatért a 2021-ben és 2022-ben mért 3 százalék körüli mértékhez.
Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést

Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést 

Vége a helyben sütésnek – a Főpolgármesteri Hivatal döntése szerint.
A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe?

A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe? 

Pedig ideje lenne, mert a tej egy ideje fontos szerepet játszik a kólagyártó cég életében.
Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese

Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese 

Több mint 2400 minta versenyzett a XV. Quintessence pálinka- és párlatversenyen.
Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte

Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte 

Több mint 35 millió forintos bírságot szabtak ki az ételrendelési portál üzemeltetőjére.
A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori

A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori 

Van egy családi alapítású olasz cég, amelyik professzionális, egyedi tervezésű konyhai rendszereket tervez, és le is gyártja saját tervezésű konyháit, konyhaszigeteit.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.