Két napos MICE szeminárium előzte meg a szállodások évi rendes találkozóját, majd nagy ütemben elkezdtek érkezni a szállodaigazgatók, menedzserek – a ház parkolója nem is volt felkészülve ekkora rohamra. Balatonalmádi polgármestere, Keszey István köszöntötte immár másodszor az egybegyűlteket (hiszen 2006 novemberében egyszer már otthont adott az eseménynek a balatoni szálloda), majd dr. Erdei János elnöki beszámolója következett.
Bár vendég már van, a bevétel nem nő
Többek közt elhangzott, öt éve nem emeltek tagdíjat a Szövetségben, ez alkalommal 50-en kérték – cégek, magánszemélyek -, hogy beléphessenek a szállodások érdekképviseleti szervezetének tagjai közé, és új szekció született - a boutique szállodásoké. A szállodaipar hazai helyzetét elemezve az elnök – főként az utolsó két hónap adatait látva – javuló tendenciát lát, bár kénytelen megállapítani, hogy az elmúlt időszak eredményei még a 2006. év értékeit sem érik el. 2011. január-februárja pedig rosszabb számokat mutat, mint 2010 vége – márpedig akkor is mélyen a terv alatt végeztek a házak. És bár valóban elkezdtek felfelé indulni a mutatók – ahogy Európában másutt is -, azonban idehaza az általános tendencia jelenleg az, hogy bár nő a szobafoglalások száma, azonban bevétel terén, az átlagárat nézve továbbra is gyászos képet mutatunk: hátulról a harmadikok vagyunk a térségben, csak Litvánia és Észtország produkált nálunk pocsékabb számokat.
Két védjegy egy csárdában – igazi magyar történet
Kopócsy Andrea (ex-MSZSZ-elnök, a K + K Hotel Opera igazgatónője) vezeti a Hotelstars Unionba (HU), azaz a nemzetközi szállodai minősítő rendszerbe való belépést. Jelenleg 239-en regisztráltak, közülük 75 hotel nyerte el a minősítést. MSZSZ-tagok 25 százalék kedvezményt kapnak a belépti díjból, 64 revizorral végzik a munkát, és részletes információt kapunk a Mystery guesting nevű minőségi mérési módszerről, amelyik nem tévesztendő össze a Mystery shoppinggal: ez utóbbinál ugyanis titokban érkeznek az ellenőrök a házba, az előbbinél viszont jó előre beharangozzák jövetelüket. Majd a HU-hoz kapcsolódva a kormányzat részéről dr. Nemes Andrea (NGM Turizmus főosztályvezető) kijelenti, hogy tart a nemzeti védjegyrendszer kidolgozása, amelynek bevezetését szükségesnek tartja a kormány. Kérdésünkre, miszerint hogy is van most a nemzeti-nemzetközi védjegy – ezek szerint két minősítést kell majd megszereznie egyetlen szállodának, hogy legálisan működjön, azt a választ kapjuk, hogy az MSZSZ minden erejével azon van, hogy a HU-t fogadják el állami szinten nemzeti védjegyként is – ezért lobbiznak vezetőik, június 2-án kezdődnek e témában az egyeztető tárgyalások.
Ahogy kell
A Magyar Turizmus Zrt részéről ketten is érkeztek Almádiba - Horváth Gergely vezérigazgató és Dudás Krisztina marketingigazgató -, mindketten cégük új stratégiáját mutatják be, illetve a belföldre és külföldre szóló kampányokról szólnak. Újdonság, hogy ezentúl Szerbia és más délszláv országok felé is erőteljesen kommunikál az MT Zrt, és lesz, ahol virtuális irodát nyitnak, azaz nem ülnek alkalmazottak napi 8 órán keresztül irodákban, hanem online képviselet nyílik. Júniustól folyamatosan programajánló magazint jelentet meg az állami cég, ezekből a hazai Tourinform irodákba kerül, MOL-kutakhoz, a Heti Válaszba és a Magyar Nemzetbe behúzásként. Svéd valóságshow szereplők lepik el, derül ki, júniusban a fővárost és a Balatont: itt keres majd párt magának például a svéd Alekosz – nagyszerű promóciós lehetőséget nyújtva ezzel a skandináv ország nagynézettségű műsorán keresztül.
Végül nem lehet figyelmen kívül hagyni a szervezést: Wossala György nagyon tudja, mi kell egy szállodásnak. A vendéglátás, a szobák kényelme, bennük a bekészítés kifogástalan, még olyan apróságokra, ám vendégnek szóló apró figyelmességekre is odafigyelt a profi szakember, hogy a tökéletesen felszolgált vacsora után digestive-eket is készíttetett a folyosón asztalokra – harapnivalót, gyümölcsöt, sajtot, borokat. Két helyen szólt hajnalig az élőzene, az egész házban bárki bárhol lazíthatott, a csillaggal teleszórt égben és a szállodát körülölelő Balaton látványában gyönyörködhetett a mulató – feledhetetlenné varázsolva az MSZSZ XXXV. Közgyűlését ezzel. És hogy el ne felejtsük: egyben ez volt az MSZSZ búcsúközgyűlése, hiszen a tagság nagy többségben (81,1 %) megszavazta, hogy ezentúl Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének hívják a szervezetet, gondolva arra a 750 vendéglátóegységre, amelyek szállodákon belül, akár annak égiszén belül, akár önállóan üzemel. (V.Á.)