A nemzetközi tanácsadó cég négy globális hotellánc: a Marriott, a Hilton, az InterContinental és a Hyatt által közzétett adatokból összeálló reprezentatív mintája alapján 109 ország közel 25 ezer szállodája teljesítményének elemzését végzi el minden negyedévben, értékes betekintést adva a nemzetközi hotelpiac aktuális folyamataiba.
Az egy kiadható szobára jutó árbevétel (RevPAR) 2024 első félévében 114,0 dollár volt, szemben az egy évvel ezelőtti 110,7 dolláros szinttel. A mutatószám emelkedésében kiemelkedő szerepe volt a közvetlenül a luxuskategória után következő upper upscale kategóriás szállodáknak, amelyek a csoportos foglalásokra és rendezvényekre komoly keresletet tapasztaltak ebben az időszakban.
Az átlagos napi szobaár (ADR) 163,9 dollárra nőtt az egy évvel korábbi 160,6 dollárról, ezt a mutatószámot elsősorban a luxuskategóriás hotelek áremelkedése biztosította: itt egy év alatt 295-ről 310 dollárra nőtt az egyetlen szobaéjszaka átlagára, ami korábban soha nem látott árszínvonalat jelent, miközben továbbra is erősek a legmagasabb kínálati szegmens árazási pozíciói. Az átlagárakkal párhuzamosan a szállodák költségei is jelentősen növekedtek az elmúlt évek inflációs időszakában.
Ez a hatás a hotelekben leginkább a munkabértömeg növekedésében jelentkezett, ami arányosan az ötcsillagos szállodákat érinti legerősebben a nagyobb személyzet és az intenzív vendégfigyelem miatt.
Az immár csaknem 70 százalékos átlagos foglaltságot a kiemelt városi és üdülőhelyi szállodák iránt megnyilvánuló belföldi és nemzetközi érdeklődés együttesen eredményezte. Egyértelműen látszik, hogy mind az üzleti egyéni, mind pedig a csoportos utazások, továbbá a nemzetközi rendezvények, konferenciák száma is stabilan emelkedik.
Mindez hatékonyan támasztja meg a szállodák keresletét a hétköznapokon, miközben megmaradt a szabadidős városi kereslet bővebb értelemben vett hétvégi koncentrációja is.
„Az adatokból az látszik, hogy a nemzetközi szállodaipar továbbra is növekedési pályán van. Az iparág fundamentumaira alapozva tovább nő a nemzetközi utazások volumene, ami közvetetten tovább bővíti a szállodaingatlan eszközosztály befektetői körét, akár más kereskedelmi ingatlan kategóriákkal szemben is”
– értékelte az adatokat Takács Márton, a tanácsadó és könyvvizsgáló cég hotel ingatlan tanácsadási partnere és Hotel és Turizmus munkacsoportjának globális vezetője.
„A globális lendület a második félévben is kitart, még olyan régiós ellenszélben is, mint az eszkalálódó közel-keleti, vagy a továbbra is elhúzódó orosz-ukrán konfliktus. A finanszírozási környezet folyamatos javulásával és az építési költségek stabilizálódásával felgyorsulhat az új fejlesztések volumene, illetve a nagy hotelmárkák további piaci részesedés-növekedése. Magyarországon az élénkülő budapesti fejlesztési és tranzakciós aktivitáson túlmenően elsősorban a megyeszékhelyek és a kiemelt turisztikai desztinációk számíthatnak további folyamatos hotelfejlesztésekre.”
A vizsgált négy szállodaláncnál világszerte egy év alatt 4,8 százalékkal, 23 409-ről 24 531-re nőtt a szállodák száma. Csupán az elmúlt negyedév során 335 hotellel több tartozott a legismertebb brandek valamelyikéhez. A bővülés jelentős része már meglévő hotelek csatlakozásának eredménye: az ismert brandek erősítik a piaci pozíciót és a javítják a jövedelmezőséget – különösen a kiemelt városi üdülőhelyi szegmensekben. Emellett zajlottak szállodafejlesztések is, noha a szigorú finanszírozási feltételek, a magas kamatszint és az építési költségek emelkedése mindeddig érezhetően visszafogta a befektetéseket. Ez ugyanakkor lehetőséget teremtett a meglévő üzemeltetőknek arra, hogy a teljesítményük optimalizálásával és szelektív fejlesztésekkel akár növelni is tudják piaci részesedésüket.
Amint arról a tanácsadó cég korábbi jelentése beszámolt, az érintett szállodaláncok év eleji előrejelzése 2024 egészére a RevPAR tekintetében 4 százalékos átlagos növekedést tartalmazott. Ugyanerre az időszakra figyelemreméltó, 6 százalék körüli átlagos nettó szobaszám-növekedési rátával kalkuláltak, ami egyrészt töretlen terjeszkedési erőfeszítéseiket, másrészt a köztük zajló éles versenyt tükrözi a szállodai kínálat minden szintjén.