Online foglalják a rangosabb budapesti szállodaszobák csaknem negyedét

Az online piacra kiemelt hangsúlyt helyező 3-5 csillagos budapesti szállodák a válság időszakában is példátlan sikereket tudtak elérni: 2006 és 2010 között két és félszeresére növelték online szobaéjszakáik számát. Az internet adta lehetőségek sok tekintetben gyökeresen átrendezik a hazai turisztikai piacot. Ezt felismerve a BDO Magyarország 2011 áprilisában elkészítette Magyarország első átfogó online szállodaipari felmérését.

A budapesti online szállodafoglalási piac töretlen fejlődését világosan mutatja, hogy öt év alatt a budapesti 3-5 csillagos online foglalások több mint 80%-át adó Online Utazási Irodák (OTA - Online Travel Agents – pl. Booking.com, Expedia, Lastminute.com, stb.) forgalma a 3-5 csillagos budapesti szállodákban 248%-al növekedett, elérve a 620 ezer szobaéjszakát. A budapesti 3-5 csillagos online szobaéjszakát teljes száma a BDO becslései szerint 2010-ben 774 ezer volt, amely az összes budapesti szobaéjszaka 23 százalékát teszi ki.

„Felmérésünk szerint a kisebb három-négycsillagos független szállodáknál, ahol kiemelt hangsúlyt helyeznek az online marketingre és az értékesítésre, ma már akár a bevétel 60-70 százaléka is származhat online forrásból – mutat rá a forradalmi változás jelentőségére Hegedűs Attila, a BDO Hotel és Ingatlan ügyvezetője. – Jelenleg már egy külföldi vendégekre számító budapesti szálloda sem engedheti meg azt a luxust magának, hogy ne rendelkezzen online marketing és értékesítési jelenléttel, stratégiával.

Az online marketing fejlődése gyökeresen átrendezte a turisztikai piacot, elhozta a hagyományos utazási irodák piacvesztését elsősorban az egyéni utazók szegmensén belül és élesebbé tette a globális versenyt a célvárosok és azon belül az egyes szállodák között. A folyamatnak a nyertesei a fogyasztók voltak, akik számára egyre több úti cél, egyre kedvezőbb áron vált elérhetővé.

Az elmúlt években az OTA-k körében nemzetközi és budapesti szinten is nagymértékű koncentráció volt megfigyelhető, ma a négy legnagyobb online utazási iroda generálja az összes Budapesti 3-5 csillagos szállodai online foglalás kétharmadát.

„Felmérésünk szerint a banner típusú hirdetések egyre jobban kiszorulnak a legfontosabb online marketingeszközök közül és az úgynevezett közösségi média jelenlét (Tripadvisor, Facebook stb.), valamint a keresőmarketing veszi át a helyüket – folytatja Hegedűs Attila. – Az online értékesítés és marketing robbanásszerű növekedésen van túl, amelyet előrejelzéseink szerint egy újabb boom fog követni 2011-ben a közösségi média és az okostelefon-alkalmazások további elterjedésével.”

A közösségimédia-eszközök közül a szállodai szakemberek által legfontosabbnak tartott értékelő oldal a Tripadvisor, amelyet világszerte 40 millió turista tekint meg havonta és értékeli a honlapon található szállodákat pozitívan vagy negatívan. A Facebook egy másik típusú kommunikációt tesz lehetővé: a szállodáknak segít szinte személyes kapcsolatot kialakítani a vendégekkel, ezért itt a lojalitás megerősítésén és a brandépítésen van a hangsúly. Bár a Facebookon elhelyezett hirdetések, promóciók egyre népszerűbbek lesznek, a piacvezető ilyen szempontból egyelőre a Google Adwords szolgáltatása, amelynek segítségével a szállodák célzottan tudják megszólítani kívánt célpiacaikat.

Az online értékesítés legnagyobb kihívását a jutalékszint jelenti, ami az OTA-k első oldalas megjelenése esetében elérheti akár a 30-40 százalékot is. A másik tényező, amely kihívások elé állíthatja a szállodákat a hotelekről az értékelő oldalakon közzétett negatív értékelés, amit egyedül a menedzsment lehető leggyorsabb, őszinte és pozitív hangvételű kommunikációja tud hatékonyan orvosolni. A márkanév erősítése szintén meghatározó kihívás mind az egyes szállodák, mind a nagy OTA-k számára. Ez utóbbiak a szállodákhoz hasonlóan szintén igyekeznek saját törzsközönségüket komolyan növelni, megtartani, illetve ösztönözni.

„Minden szálloda más és más online stratégiával lehet sikeres – teszi hozzá Gál Péter a BDO Hotel és Ingatlan tanácsadója - attól függően, hogy mekkora a mérete, milyen az elhelyezkedése és hogy kötődik-e egy nemzetközi lánchoz vagy sem.” Kisebb, három-négycsillagos független szállodáknál az online foglalások egyértelmű vezető szerepre is szert tehetnek. A nemzetközi láncokhoz tartozó nagyobb kapacitású szállodáknál az online foglalások egyfajta kiegészítői a hagyományos értékesítési csatornáknak, de itt is egyre növekvő jelentőséggel és értékesítési részaránnyal bírnak az internetes vendégforrások.

Az ötcsillagos szállodáknál a hangsúly áttevődik az online marketingre és a PR-ra, valamint a saját rendszeren vagy úgynevezett hűségprogramokon (loyalty) keresztüli vendégszerzésre és megtartásra: ebben a szektorban, ahol a foglalások nagy része telefonon vagy e-mailben érkezik, kiemelt szerepe van a személyes kapcsolattartásnak és a brandépítésnek, amelynek kiváló eszközei a közösségi média típusú kapcsolattartás (pl. Facebook). A nemzetközi és budapesti szállodapiacra is jellemző, hogy az online értékesítésre egyre növekvő számban külön munkatársat/munkatársakat foglalkoztatnak, akiknek a feladata csak és kizárólag az online értékesítés, marketing és a kapcsolattartás a közösségi oldalakon. (BDO)

 


Ha szálláshely-felújításban gondolkodik, ezt látnia kell!

Ha szálláshely-felújításban gondolkodik, ezt látnia kell! 

Évekig tartó átfogó fejlesztés után nem akármilyen új ruhába öltöztette a hazai szállodalánc négycsillagos egri egységét, a Hunguest Flórát.
Gyerekcsúszda az étterembe, póni a kertben: családbarát szálloda az Accent portfóliójában

Gyerekcsúszda az étterembe, póni a kertben: családbarát szálloda az Accent portfóliójában 

Ez a Lutzmannsburgban található, négycsillagos Hotel Xylophon, amely közvetlen átjárást biztosít a Sonnentherme-be – Ausztria egyik legnagyobb élményfürdőjébe.
Al Habtoor Palace Budapest: a luxushotelek új korszaka Európában

Al Habtoor Palace Budapest: a luxushotelek új korszaka Európában 

A magyar szálloda csatlakozik a Preferred Hotels & Resorts Legend Collection-höz.
Hamarosan Év Szállodája díjátadó gála – még regisztrálhat! VIDEÓVAL

Hamarosan Év Szállodája díjátadó gála – még regisztrálhat! VIDEÓVAL 

Február 21-én részese lehet az év egyik legexkluzívabb szállodai eseményének.
Különleges szálláshelyet nyit Budapest szívében a nemzetközi ingatlanóriás

Különleges szálláshelyet nyit Budapest szívében a nemzetközi ingatlanóriás 

A NUMA Group, Európa egyik vezető digitális idegenforgalmi szolgáltatója bejelentette a magyar piacra lépését, amely során elsőként 170 egységből álló innovatív szálláshelyet nyit Budapest szívében, ezzel tovább erősítve jelenlétét a kelet-közép-európai régióban.
Budapesti házban dolgozik az Év Fiatal Szállodása 2024 pályázat győztese

Budapesti házban dolgozik az Év Fiatal Szállodása 2024 pályázat győztese 

A pályázat legfőbb célkitűzése, hogy példaképet állítson a pályakezdő és junior kollégák elé.
Új értékesítési és marketingigazgató a pesti ötcsillagos házban

Új értékesítési és marketingigazgató a pesti ötcsillagos házban 

Az InterContinental Budapesthez új értékesítési és marketingigazgató érkezett.
Igazgatóváltás a Mellow Mood Hotels élén

Igazgatóváltás a Mellow Mood Hotels élén 

Veégh Máté lett a szállodai cégcsoport új általános igazgatója.
Budapesti egységek ennél a szállodacsoportnál

Budapesti egységek ennél a szállodacsoportnál 

Az East City Hotel és a Thomas Hotel is csatlakozik a brandhez.
Stílusos, kifinomult és újszerű együttműködés a Lánchíd lábánál

Stílusos, kifinomult és újszerű együttműködés a Lánchíd lábánál 

Feledésbe merült technikával készült ékszerek a budapesti hotelben.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.