Online foglalják a rangosabb budapesti szállodaszobák csaknem negyedét

Az online piacra kiemelt hangsúlyt helyező 3-5 csillagos budapesti szállodák a válság időszakában is példátlan sikereket tudtak elérni: 2006 és 2010 között két és félszeresére növelték online szobaéjszakáik számát. Az internet adta lehetőségek sok tekintetben gyökeresen átrendezik a hazai turisztikai piacot. Ezt felismerve a BDO Magyarország 2011 áprilisában elkészítette Magyarország első átfogó online szállodaipari felmérését.

A budapesti online szállodafoglalási piac töretlen fejlődését világosan mutatja, hogy öt év alatt a budapesti 3-5 csillagos online foglalások több mint 80%-át adó Online Utazási Irodák (OTA - Online Travel Agents – pl. Booking.com, Expedia, Lastminute.com, stb.) forgalma a 3-5 csillagos budapesti szállodákban 248%-al növekedett, elérve a 620 ezer szobaéjszakát. A budapesti 3-5 csillagos online szobaéjszakát teljes száma a BDO becslései szerint 2010-ben 774 ezer volt, amely az összes budapesti szobaéjszaka 23 százalékát teszi ki.

„Felmérésünk szerint a kisebb három-négycsillagos független szállodáknál, ahol kiemelt hangsúlyt helyeznek az online marketingre és az értékesítésre, ma már akár a bevétel 60-70 százaléka is származhat online forrásból – mutat rá a forradalmi változás jelentőségére Hegedűs Attila, a BDO Hotel és Ingatlan ügyvezetője. – Jelenleg már egy külföldi vendégekre számító budapesti szálloda sem engedheti meg azt a luxust magának, hogy ne rendelkezzen online marketing és értékesítési jelenléttel, stratégiával.

Az online marketing fejlődése gyökeresen átrendezte a turisztikai piacot, elhozta a hagyományos utazási irodák piacvesztését elsősorban az egyéni utazók szegmensén belül és élesebbé tette a globális versenyt a célvárosok és azon belül az egyes szállodák között. A folyamatnak a nyertesei a fogyasztók voltak, akik számára egyre több úti cél, egyre kedvezőbb áron vált elérhetővé.

Az elmúlt években az OTA-k körében nemzetközi és budapesti szinten is nagymértékű koncentráció volt megfigyelhető, ma a négy legnagyobb online utazási iroda generálja az összes Budapesti 3-5 csillagos szállodai online foglalás kétharmadát.

„Felmérésünk szerint a banner típusú hirdetések egyre jobban kiszorulnak a legfontosabb online marketingeszközök közül és az úgynevezett közösségi média jelenlét (Tripadvisor, Facebook stb.), valamint a keresőmarketing veszi át a helyüket – folytatja Hegedűs Attila. – Az online értékesítés és marketing robbanásszerű növekedésen van túl, amelyet előrejelzéseink szerint egy újabb boom fog követni 2011-ben a közösségi média és az okostelefon-alkalmazások további elterjedésével.”

A közösségimédia-eszközök közül a szállodai szakemberek által legfontosabbnak tartott értékelő oldal a Tripadvisor, amelyet világszerte 40 millió turista tekint meg havonta és értékeli a honlapon található szállodákat pozitívan vagy negatívan. A Facebook egy másik típusú kommunikációt tesz lehetővé: a szállodáknak segít szinte személyes kapcsolatot kialakítani a vendégekkel, ezért itt a lojalitás megerősítésén és a brandépítésen van a hangsúly. Bár a Facebookon elhelyezett hirdetések, promóciók egyre népszerűbbek lesznek, a piacvezető ilyen szempontból egyelőre a Google Adwords szolgáltatása, amelynek segítségével a szállodák célzottan tudják megszólítani kívánt célpiacaikat.

Az online értékesítés legnagyobb kihívását a jutalékszint jelenti, ami az OTA-k első oldalas megjelenése esetében elérheti akár a 30-40 százalékot is. A másik tényező, amely kihívások elé állíthatja a szállodákat a hotelekről az értékelő oldalakon közzétett negatív értékelés, amit egyedül a menedzsment lehető leggyorsabb, őszinte és pozitív hangvételű kommunikációja tud hatékonyan orvosolni. A márkanév erősítése szintén meghatározó kihívás mind az egyes szállodák, mind a nagy OTA-k számára. Ez utóbbiak a szállodákhoz hasonlóan szintén igyekeznek saját törzsközönségüket komolyan növelni, megtartani, illetve ösztönözni.

„Minden szálloda más és más online stratégiával lehet sikeres – teszi hozzá Gál Péter a BDO Hotel és Ingatlan tanácsadója - attól függően, hogy mekkora a mérete, milyen az elhelyezkedése és hogy kötődik-e egy nemzetközi lánchoz vagy sem.” Kisebb, három-négycsillagos független szállodáknál az online foglalások egyértelmű vezető szerepre is szert tehetnek. A nemzetközi láncokhoz tartozó nagyobb kapacitású szállodáknál az online foglalások egyfajta kiegészítői a hagyományos értékesítési csatornáknak, de itt is egyre növekvő jelentőséggel és értékesítési részaránnyal bírnak az internetes vendégforrások.

Az ötcsillagos szállodáknál a hangsúly áttevődik az online marketingre és a PR-ra, valamint a saját rendszeren vagy úgynevezett hűségprogramokon (loyalty) keresztüli vendégszerzésre és megtartásra: ebben a szektorban, ahol a foglalások nagy része telefonon vagy e-mailben érkezik, kiemelt szerepe van a személyes kapcsolattartásnak és a brandépítésnek, amelynek kiváló eszközei a közösségi média típusú kapcsolattartás (pl. Facebook). A nemzetközi és budapesti szállodapiacra is jellemző, hogy az online értékesítésre egyre növekvő számban külön munkatársat/munkatársakat foglalkoztatnak, akiknek a feladata csak és kizárólag az online értékesítés, marketing és a kapcsolattartás a közösségi oldalakon. (BDO)

 


Verdi Budapest Hotel: befejeződött a márkaváltás, jöhet a felújítás

Verdi Budapest Hotel: befejeződött a márkaváltás, jöhet a felújítás 

Új név, új arculat, új lehetőségek.
Tojásfestés, locsolkodás, wellness a húsvéti befutók

Tojásfestés, locsolkodás, wellness a húsvéti befutók 

A tavalyi évhez hasonlóan népszerű a húsvét a belföldi utazók körében – derült ki az egyik szállásfoglaló portál adataiból.
MSZÉSZ Dél-dunántúli régióülés: hosszabb foglalási ablakok, növekvő számú nyári foglalások

MSZÉSZ Dél-dunántúli régióülés: hosszabb foglalási ablakok, növekvő számú nyári foglalások 

Április 15-én, kedden zajlott a szakmai program Pécsett.
Pihenés és konferenciaélet újratöltve:  nyitva Hajdúszoboszló ikonikus szállodája

Pihenés és konferenciaélet újratöltve: nyitva Hajdúszoboszló ikonikus szállodája 

A ház az elmúlt években teljesen megújult: a teljes felújtásnak köszönhetően modern külsővel és elegáns belső tereivel várja ismét vendégeit.
Az Emírségben nyitotta meg új egységét a Rove-lánc

Az Emírségben nyitotta meg új egységét a Rove-lánc 

A Rove Al Marjan Island szálloda az Al Marjan-sziget tengerpartján nyílt meg Rász el-Haimában.
Belföldi szállásfoglalások alakulása Q1 alatt

Belföldi szállásfoglalások alakulása Q1 alatt  

Főként rövid, 1-2 éjszakás belföldi utazásokat választottak a hazai vendégek az év első három hónapjában.
Luxusszállodát nyitott az Orient Express Rómában

Luxusszállodát nyitott az Orient Express Rómában 

Az Orient Express La Minerva a legújabb ötcsillagos szálloda, amely Rómában nyílt meg.
Újjászületés – ismét fogad vendégeket a tavaly leégett visegrádi Silvanus

Újjászületés – ismét fogad vendégeket a tavaly leégett visegrádi Silvanus 

Bár hivatalosan csak kedden nyitott újra a visegrádi Hotel Silvanus, már sok szoba volt foglalt, és a szerdai ünnepélyes megnyitó alatt is egyre érkeztek vendégek a házba.
Tűz Ronaldo marrakeshi szállodájában

Tűz Ronaldo marrakeshi szállodájában 

A tűzesetet „kis tűzként” írták le, azonban lángokat is lehetett látni az épületen belül, ami aggodalmat keltett a vendégek és a személyzet körében.
Magyar portré- és divatfotós kiállítása nyílt a Vár tövében

Magyar portré- és divatfotós kiállítása nyílt a Vár tövében 

Hetedik Art Corner kiállítás – a Leo Bistro és a Hotel Clark közösségi tereiben.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.