A Dávidházy Panni és Fónagy Dóra nevével fémjelzett defo program szervezői úgy vélik, a magyar hotelipar számára elengedhetetlen, hogy már a közeljövő ilyen jellegű beruházásai a "hotel" fogalom korszerű tartalmának megfelelően valósuljanak meg, a fejlesztésre szánt összegek értékálló épületekben-intézményekben hozzanak eredményt.
A hotel fogalma ugyanis - a szervezők szerint - napjainkban gyökeres átalakuláson megy keresztül. Nem csak a kényelem, a szolgáltatások, a kínált élmények egyre gazdagodó, specializálódó tekintetében vagy az alkalmazott, modern és környezetbarát építészeti eljárások, új formák, anyagok okán, hanem azért, mert manapság a legsikeresebb hotelek nem csupán "fogadók" a megfáradt utazónak, hanem - méretüktől függetlenül - a fogyasztó számára kívánatos és vágyott brandek. Létrejöttük több tucat szakma körültekintően kiválasztott innovációinak összehangolt alkalmazását feltételezi. A folyamat során a piaci kereslet által életre hívott ugyanakkor a fogyasztói igények körét kibővítő, új entitás jön létre.
"Az utolsó pillanathoz érkeztünk! Még beszállhatunk ebbe a nemzetközi folyamatba, kitalálhatjuk, összehangolhatjuk, megtervezhetjük, hogy a szállásfejlesztésre szánt pénzek miként ölthetnek testet a Hotel újraértelmezett fogalmának megfelelő épületekben, hogyan emelhetnek egy sokat emlegetett és elemzett gazdasági szegmenst valóban húzó ágazattá." - jelentette ki Fónagy Dóra, a defo vezetője.
A defo egy design-orientált kommunikációs program, amelynek célja a kapcsolatépítés és a kortárs design irányainak közvetítése a "design focus stúdió filozófiáját követve. Most azonban a defo alapvető céljaival azonosuló csoport tagjai a szakágazatban egyre határozottabban érzékelhető változásokat nem csupán interpretálni kívánják a honi érintettek számára, hanem első, gyakorlati lépésként cselekvési terv körvonalait felvázolni.
A szakmai szalonban az adott szakterület legjelesebb szakértői - az eszmetörténésztől a designeren keresztül a tájépítészig majd harmincan - tartottak előadásokat. A Turisztikai Tanácsadó Szövetséget Puczkó László képviselte. Az élmény, mint szolgáltatás témakörben - többek között - előadott Ferenci Tibor, a BGYH vezérigazgatója és Baranyai György, wellness tanácsadó. Városépítészeti szempontú, holisztikus megközelítést nyújtott Beleznay Éva, Budapest főépítésze. Konkrét példákat, trendeket, a gyakorlatból fakadó tapasztalatokat pedig Baldauf Csaba, a Kolping Hotel Spa & Family Resort igazgatója ismertetett. Külföldi példák alapján értelmezték az élmény-nyújtást, mint a szolgáltatások összefüggő rendszerét. Ezekkel kapcsolatban rávilágítottak pl. arra, hogy a luxus fogalma - a naprakész értelmezés szerint - már a hotelek által kínált szolgáltatások esetében is megengedi, sőt feltételezi a "csak lazán" attitűd gyakorlását. Jól szemlélteti a rendezvény szellemiségét és igényességét, hogy - ennek a tematikai egységnek a részeként - pl. a hotelek "flórájának" funkcióiról és esztétikájáról a Fővárosi Füvészkert igazgatója ismertetette tanulmányát.
A fővárosunkban már jelenlévő típusok pl. a lifestile-hotel, budget-hotel, boutique-hotel stb. kritikájával a most tervezés alatt álló projectek számára kínáltak hasznos szempontrendszert. Felvázolták a programalkotástól a hotelnek, mint terméknek a létrehozásáig ívelő folyamatot. Számba vették azokat az innovációs eredményeket, építészeti-formatervezési megoldásokat, technológiai újításokat, korszerű anyagokat, amelyek alkalmazhatók egy modern hotel megvalósítása során. Ennek keretében esett szó fényépítészetről, a mobíliák kínálta flexibilitásról, az alkalmazott bútorok ergonómiájáról. Összegzését adták a hotelt branddé avató, leghatékonyabb marketing stratégiáknak. Felhívták a figyelmet a projectek társadalmi elfogadottságának olyan motívumaira, mint objektum és környezet, környezetbarát üzemeltetés, öko-építészet, optimális szabályozási rendszerek stb.
Október 8-án a Bródy-Házban a beruházók, kivitelezők, tervezők, project koordinátorok, az állami hivatalok képviselői, szakmai szervezetek reprezentánsai valamint a hotelszolgáltatásokat nyújtó cégek vezetői cserélhettek eszmét arról, milyen lépéseket érdemes tenni ezen a téren a vendégforgalom növelése érdekében. Az eseményt, amely - elképzeléseik szerint - egy folyamat első állomása, maguk a szervezők a "szakmai szalon" elnevezéssel illetik, mert a kifejezés történeti jelentésében rejlő kettős üzenet egybevág programjukkal: az október 8-án útjára indított tanácskozás-sorozatot ugyanis a hotelszakma paradigmája átalakításának és hálózatépítésének színterévé kívánják emelni. (www.defohotel.blogspot.com)