A Wizz Air és az Airbus a Moeve-vel és a brüsszeli Charleroi Repülőtérrel közösen bejelentette, hogy sikeresen teljesítették a fenntartható repülőgép-üzemanyaggal végzett tesztsorozatot.
Ez kulcsfontosságú lépést jelent a légi közlekedés szén-dioxid-mentesítésének érdekében, követve a Refuel EU jogszabály előírásait, amely 2025. január 1-jétől megszabja az uniós repülőterekről induló járatokon a SAF minimális részarányát.
Bár a felmérésben részt vevők közül sokan fontolgatják, hogy környezetvédelmi okokból változtatnak utazási szokásaikon, azonban az utasok ismerete még hiányos a légiközlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére irányuló erőfeszítéseiről és egyéb intézkedéseiről. A felmérésből származó meglátásokról, valamint a különböző érintett felek szerepéről szólt a Charleroi-ban tartott sajtónyilvános kerekasztal-beszélgetés, kiemelve az együttműködés fontosságát az alacsony szén-dioxid-kibocsátású légi közlekedés előmozdításában.
A tesztek során a légitársaság több mint 50 járatot teljesített a fenntartható, illetve a hagyományos üzemanyag keverékével, az úgynevezett „mass balancing” modellt alapul véve. Általánosságban elmondható, hogy a SAF használata a teljes életciklusra vetítve akár 90 százalékkal képes csökkenteni a repülőgépek szén-dioxid-kibocsátását. A kezdeményezés megmutatta, milyen lehetőségek vannak a SAF intergrálására a mindennapi üzemelésben, emellett rávilágított azokra a területekre, amelyeket a jövőben még fejleszteni kell, ide értve az infrastruktúra fejlesztését, valamint a költségoptimalizálást.
Felhívás a szakpolitika és az iparág felé
A tesztprogram alatt felmérték az utasok környezettudatosságát, illetve az alacsony szén-dioxid-kibocsátású légi közlekedéssel, köztük a fenntartható üzemanyagokkal kapcsolatos véleményét is. Az eredmények a következőket mutatták:
A válaszadók 58 százaléka hajlandó utazási szokásait megváltoztatni, 65 százalék szeretne alacsonyabb kibocsátású járatokon utazni, de 36 százalék ezért nem hajlandó többet fizetni, 74 százalék nem tudott arról, hogy 2025 januárjától kötelező minimum SAF-használati előírás lépett életbe; ez rávilágít arra, hogy szükség van az erről szóló hatékonyabb kommunikációra. A válaszadók 72 százaléka szerint kormányzati támogatás bevonásával kell bővíteni a SAF gyártási kapacitásait, hangsúlyozva a köz- és magánszféra együttműködésének fontosságát a jövőbeli kereslet kielégítése érdekében.