A könyörtelen Budai Gyula...

feljelentést tett a Budapest Airport Zrt. privatizációjának ügyében - tájékoztatott csütörtökön a kormányzati portál.

2005-től 2010-ig tartó privatizációs eljárás keretében hozzávetőleg 85 millió euró, mai árfolyamon számítva 24 milliárd forint kár érte a magyar államot – jelentette be csütörtökön Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos.

Ennek alapján a Kormánybiztosi Hivatal vizsgálatot indított és hivatali visszaélés ügyében büntető feljelentést tett. Budai Gyula a részletekről szólva elmondta: a Budapest Airport Zrt. (BA Zrt.) privatizációs szerződését a Hochtief Airport GmbH kötötte meg, a Pénzügyminisztérium részéről a lebonyolításban Draskovics Tibor, majd Veres János járt el.

Kifejtette: a privatizáció során az állam eladta a részvényeinek 75 mínusz 1 százalékát, valamint a vevő meghatározott fejlesztések megvalósítására vállalt felelősséget. A fejlesztések elvégzésének határideje 2011. volt, a Budapest Airport Zrt.-nek mintegy 260,6 milliárd eurót kellett volna beruházásra fordítania. Ez az összeg az állami vagyont gyarapította volna – hangsúlyozta a kormánybiztos.

A BA Zrt. 2006. és 2007. között ugyanakkor - folytatta - összesen 46.525.597 euróval kevesebb összeget fordított az említett fejlesztésekre. Ezt az összeget a BA Zrt. köteles lett volna az MNV Zrt.-nek megfizetni, illetve az összeg a teljesítési bankgaranciából lehívható lett volna. A BA Zrt. kezdeményezte 2008. 2009. és 2010-ben is ezen kötelezettségvállalások átütemezését. Ebben az időszakban 39.036.04 euró volt lehívható, tehát ekkora összegű kár érte az átütemezések során az államot, úgy hogy közben semmilyen hátrányos jogkövetkezmény nem érte a BA Zrt.-t – fogalmazott.

Ugyanakkor a témában jártas forrásaink szerint a kormánybiztos elfelejti azt az apróságot, hogy időközben volt egy válság is, amikor is az utasforgalmi adatok nem indokolták a bővítést. Forrásunk szerint erre a privatizációs szerződés is kitér, olyan formában, hogy megfelelő forgalom híján a fejlesztések átütemezhetők.

Budai Gyula rámutatott: a Pénzügyminisztérium vagy az előkészítést végző vagyonkezelő hibás döntést hozott, amikor hozzájárult ahhoz, hogy a British Airports Authority-től átvegye a Hochtief Konzorcium a BA Zrt-t, mivel a konzorcium mind a működtetéshez, mind a fejlesztésekhez hitelt vett föl, aminek költségeit szintén elszámolhatta a fejlesztési kötelezettségvállalások teljesítése címén.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.