2005-től 2010-ig tartó privatizációs eljárás keretében hozzávetőleg 85 millió euró, mai árfolyamon számítva 24 milliárd forint kár érte a magyar államot – jelentette be csütörtökön Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos.
Ennek alapján a Kormánybiztosi Hivatal vizsgálatot indított és hivatali visszaélés ügyében büntető feljelentést tett. Budai Gyula a részletekről szólva elmondta: a Budapest Airport Zrt. (BA Zrt.) privatizációs szerződését a Hochtief Airport GmbH kötötte meg, a Pénzügyminisztérium részéről a lebonyolításban Draskovics Tibor, majd Veres János járt el.
Kifejtette: a privatizáció során az állam eladta a részvényeinek 75 mínusz 1 százalékát, valamint a vevő meghatározott fejlesztések megvalósítására vállalt felelősséget. A fejlesztések elvégzésének határideje 2011. volt, a Budapest Airport Zrt.-nek mintegy 260,6 milliárd eurót kellett volna beruházásra fordítania. Ez az összeg az állami vagyont gyarapította volna – hangsúlyozta a kormánybiztos.
A BA Zrt. 2006. és 2007. között ugyanakkor - folytatta - összesen 46.525.597 euróval kevesebb összeget fordított az említett fejlesztésekre. Ezt az összeget a BA Zrt. köteles lett volna az MNV Zrt.-nek megfizetni, illetve az összeg a teljesítési bankgaranciából lehívható lett volna. A BA Zrt. kezdeményezte 2008. 2009. és 2010-ben is ezen kötelezettségvállalások átütemezését. Ebben az időszakban 39.036.04 euró volt lehívható, tehát ekkora összegű kár érte az átütemezések során az államot, úgy hogy közben semmilyen hátrányos jogkövetkezmény nem érte a BA Zrt.-t – fogalmazott.
Ugyanakkor a témában jártas forrásaink szerint a kormánybiztos elfelejti azt az apróságot, hogy időközben volt egy válság is, amikor is az utasforgalmi adatok nem indokolták a bővítést. Forrásunk szerint erre a privatizációs szerződés is kitér, olyan formában, hogy megfelelő forgalom híján a fejlesztések átütemezhetők.
Budai Gyula rámutatott: a Pénzügyminisztérium vagy az előkészítést végző vagyonkezelő hibás döntést hozott, amikor hozzájárult ahhoz, hogy a British Airports Authority-től átvegye a Hochtief Konzorcium a BA Zrt-t, mivel a konzorcium mind a működtetéshez, mind a fejlesztésekhez hitelt vett föl, aminek költségeit szintén elszámolhatta a fejlesztési kötelezettségvállalások teljesítése címén.