Carsten Spohr a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) berlini konferenciáján azt mondta, több mint tíz éve elkötelezettek a környezetbarát üzemelés mellett, ezért hozták meg azt a döntést, hogy 2050-re a 2005-ös szint felére kell csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátás szintjét, valamint ezért vezették be a károsanyag-kompenzációs rendszerüket is.
Csodát azonban nem szabad várni, a 2050-es cél elérése is nagyon nehéz lesz, mert a most meghozott döntéseknek 25 év múlva is hatása lesz – hangsúlyozta. Ezt azzal szemléltette, hogy egy ma megrendelt repülőgépet öt év múlva vesznek át, és legalább 20 évig üzemeltetik. Kiemelte azt is, hogy bár a légiközlekedés mindössze 2 százalékát adja a globális károsanyag-kibocsátásnak, ezen iparág hatalmas lépéseket tett eddig és tesz a jövőben is ennek csökkentéséért. Példaként említette a kompenzáció bevezetését és a legújabb repülőgépeket is.
“Mi van a többi kibocsátóval, a 98 százalékkal? Súlyos aggályaim vannak azzal kapcsolatban, hogy ők mit tettek eddig” – fogalmazott. Carsten Spohr kiemelten fontosnak nevezte az Egységes Európai Égbolt bevezetését, amit tagországi aggályok miatt régóta halasztanak. Szerinte ez lendületet kaphat, mert a projekt eddig csak arról szólt, hogy rövidebb lesz a repülési idő és csökkennek a költségek, de most már az a lényeg, hogy 10 százalékkal mérséklődhet a szén-dioxid-kibocsátás.
Később egy panelbeszélgetésen a német kormány új környezetvédelmi adójával kapcsolatban azt mondta, nem azt sajnálja, hogy az eddigi többszörösére nő az adó, hanem azt, hogy ebből egyetlen centet sem fordítanak fenntarthatósági projektekre. Ezek a bevételek Spohr szerint a központi költségvetésbe kerülnek, és onnan osztják le újra, így nem támogatják belőlük az alternatív üzemanyagok gyártását és az elosztóhálózat kiépítését sem.
Forrás: AIRportal.hu