Leszálltunk Varsó felől épségben és széles mosollyal az arcunkon. A fedélzeten tapasztaltakon túl a megnyugvástól is, hogy ez a Dreamliner január 12-én teljesítette azt, amit előző nap, a LOT lengyel légitársaság 787-esének tervezett magyarországi premierjén nem sikerült. Hiába várt több tucat újságíró, megannyi spotter január 11-én Ferihegyen, a gép megszakítva varsói felszállását, műszaki okok miatt otthon maradt. Helyette, némiképp csalódott utasokkal egy 737-es érkezett. Nem ők voltak az egyetlenek, akik direkt a Dremaliner miatt váltottak Budapest-Varsó retúrt.
Valóban egy élmény volt a Föld első, túlnyomórészt karbonszálas kompozit anyagból készült utasszállító repülőgépén utazni. A sok műanyag miatt az utas azt is hihetné, hogy egy óriásira dagadt, a kompozitot igen nagy előszeretettel alkalmazó vitorlázó gépben ül, ha eltekint a két nagy teljesítményű hajtóműtől és a mérhetetlen mennyiségű csúcstechnológiás elektronikától. Utóbbi azonban nem egyszer tört borsot a légitársaságok orra alá a típus forgalomba állítása óta, mely a hosszúra nyúlt tesztelés miatt éveket csúszott. Minden technikai malőr ellenére a Dreamlinerből eddig közel 850-et rendeltek, 49-et már le is szállítottak 8 légitársaságnak. Mi több, a gépek zömét a gyártó Egyesült Államokon kívül adták el; az USA-ban 10 alatti az eddig eladott 787-esek száma.
15 ezer kilométer egy tankkal
Hogy minden technikai probléma ellenére miért ilyen vonzó a több milliárd dollárért kifejlesztett gép? 15 ezer kilométeres hatótávolsága és kategóriájában 20 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztása és a 913 kilométeres utazósebesség igencsak meggyőző érv. A kategória pedig elsősorban a Dreamlinerrel leváltani tervezett Boeing 767-300-as típust jelenti. Jóllehet, a Boeing szereti magát mindenekelőtt egyes számú vetélytársával, az Airbus-szal összevetni. Így megértéssel követi a néző a típus promóciós filmjében az olyan animációs jeleneteket, melyekben a Dreamliner alacsonyabb turbulencia-érzékenységét szemléltetendő egy meg nem nevezett Airbus típus esik-kel a brutális turbulenciában, míg a 787 szinte rezzenés nélkül fityiszt mutat holmi szélnyírásoknak. Mindenesetre a Dreamliner termékpalettájáról jelenleg rendelhető 787-8 és 787-9 típusok a szintén hosszú távú járatokat repülő Airbus A330-cal kelnek talán leginkább birokra.
A LOT világszerte
a 8., de az első európai légitársaság, mely forgalomba állította a Dreamlinert. A sort a japán All Nippon Airways nyitotta 2011 október 26-án, a LOT első Dreamliner-e a Qatar Airways-t követve alig egy hónappal később, 2012 december 14-én szállt fel először, Prágába. Mielőtt január 16-án nekilát hosszú távú pályafutásának a Varsó-Chicago járattal, a gépet európai útvonalakon teszteli a légitársaság. A LOT 767-300-as széles törzsű flottáját felmenőrendszerben 2015-ig leváltó 8 Dreamliner a jelenlegi menetrend szerint New Yorkot, Torontót és Pekinget repüli.
„A Dreamliner pozitív üzenet a problémák kezelésére; előremenekülés” - utalt Lengyelország magyarországi nagykövete, Roman Kowalski diplomatikusan a LOT nehéz helyzetéből kivezető egyik lehetséges útra. A 93%-ban állami tulajdonban lévő LOT engedélyt kérve az EU-tól kapott mintegy 400 millió zloty-s - 30 milliárd forint - állami támogatást az utóbbi években mintegy 80 milliárd forintnyi veszteségét lefaragó átszervezés végrehajtására. Ez nem lesz fájdalommentes. Ágazati információk szerint a dolgozók mintegy harmadát bocsátanák el, ahogy jelentős járatritkítások is várhatók.
A Dreamlinerek 2015-ig lezáruló átvételét azonban nem érintik a LOT átszervezésének problémái - nyugtattak a légitársaság illetékesei.
A fények játéka
Ablak mellett helyet kapva repülőn, az a kellemetlen érzése támad néha az embernek, hogy valami érdekes után bámulva szolidabb méretű feje is eltakarja az ablakot, és a mellette ülő még egy résen is alig lát ki, ha ki akarna kukkantani. Ez az érzés kevésbé fenyeget a 787-esben. Az ablakok átlag 30%-kal nagyobbak más típusokénál, köszönhetően a kompozit törzs fizikai előnyeinek. És ezt a szép nagy ablakot az alatta lévő gombbal sötétíthetjük vagy világosíthatjuk külső fényviszonyoknak megfelelően a jól megszokott „reluxa” helyett. A kabinvilágítás tónusai pedig az alvás jótékony sötétjétől a gyertyafényes vacsoráig terjednek.
252 utas fér be a LOT kevésbé hivalkodó színvilágú Dreamlinerébe; 213 turista, 21 prémium turista, 18 business osztályon. Utóbbin az ülések 190 centis ággyá alakíthatók, de a férőhelyre egyik osztályon sem lehet panasz.
A szórakoztatásról mindhárom osztály üléseihez járó érintőképernyőn igényes multimédia választék gondoskodik. Lássuk be, az „audio” menüpont „electronica” műfajban Tycho nem is olyan rossz választás a LOT ügyeletes lemezlovasától. De mindenki ízlésének megfelelően talál ezt-azt.
Nem elhanyagolható kényelmi tényező, hogy a fémépítésű gépekkel ellentétben a kompozit törzsű Dreamlinerben nem kell száraz levegőt keringtetni, illetve a szokásosnál nagyobb belső kabinnyomást - 2400 helyett 1800 méteres tengerszint fölötti magasságnak megfelelőt - is kibír. Ezek egy, a környezet változásaira érzékenyebb utas számára egy 10-12 órás repülés során lényeges szempontok lehetnek.