Bár ez a kezdés úgy nézett ki a csütörtökön, Budapesten megrendezett sajtótájékoztatón, hogy Michael O'Leary, Ryanair-vezér alaposan elverte a port a Budapest Airporton. Tájékoztatása szerint a reptér áremelést helyezett kilátásba. O'Leary értetlenségének hangot adva szörnyülködött, hogy egy forgalomcsökkenéssel sújtott repülőtér nemhogy nem kéne, hogy emeljen, de inkább engednie kéne a légitársaságokra kirótt díjakból.
O'Leary úgy látja, az elvárható díjak kétszeresét kéri a Ferihegy. Szerinte a Budapest Airport pénzét elviszik a részvényesek, a korábbi 2,5% kamatozású bankkölcsön helyett 6,5%-os kamatra kiadott tulajdonosi kölcsönükkel. Szerinte a Budapest Airportnak nincs befolyása az árképzésre, csak a részvényesek akarnak gazdagodni.
Érthetetlennek tartja O'Leary, hogy a XVII. kerület által kirótt telekadóból származó kiesést miért a légiutasokra kívánja áthárítani a Budapest Airport. Szintén nem érti a Ryanair-vezér, hogy az egyes terminál költségcsökkentés miatti bezárásából adódó megtakarítást miért tudja a cég áthárítani a légitársaságokra alacsonyabb díjak formájában. Megtudtuk: a Ryanair más Ferihegyre üzemelő légitársaságokkal együtt kérvényt nyújtott be a Polgári Légiközlekedési Hatósághoz, hogy vizsgálja felül a Budapest Airport árképzését. Választ még nem kaptak.
Természetesen kerestük a Budapest Airport illetékeseit is, hogy reagáljanak O'Leary szavaira. Hardy Mihály kommunikációs igazgató elmondta: nincs semmi újdonság abban, hogy a Ryanair-vezér sokalja a reptér díjait; mindenhol ezt teszi. Tájékoztatott: valóban szó volt a repülőtéri illetékek emeléséről, melyek emelése a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) hatásköre. Az emelésre vonatkozóan a Budapest Airport javaslatot nyújtott be az NKH részére, a javaslat elbírálás alatt van. Az NKH által megszabott repülőtéri díjakhoz képest a Budapest Airport mintegy 30 százalékkal alulmaradt, emelés esetén is 25%-kal maradnak a plafon alatt. A részvényeseket ért kritikára reagálva Hardy Mihály elmondta: „mi sem turkálunk a partnereink zsebében.”
25-2-8-10
De még mielőtt nekiment volna a Budapest Airportnak, O'Leary bejelentette, hogy Frankfurt-Hahn-nal együtt a nyári 32 helyett 25 desztinációt repül majd a Ryanair Budapestről. A légitársaság júliusban több mint 200 ezer utast szállított Budapestről - újságolta O'Leary. „Ha így folytatjuk, tartani tudjuk a repülőtér felé tett idei vállalásunkat, meglesz a 2 millió utas” - mondta. A Ryanair a 2013-as nyári szezonra további két géppel növelné budapesti bázisát. Ez 8-10 új desztinációt jelentene Budapestről a légitársaság hálózatán.
Egy kis Wizz Air
Természetesen nem maradt el a csütörtöki eseményen egy kis „wizzair-ezés” sem. O'Leary kifejtette, ha nem lenne Wizz Air, nem állnának ilyen jól, mint eddig, nem lenne kinek alákínálni az árakban. „Szeretjük a Wizz Air-t, reméljük, hogy megmarad” - mondta -, „de a pénzügyi beszámolóit igazán közzétehetné” - jegyezte meg.
Nem állami
Újságírói kérdésre, mely szerint nem minősülnek-e tiltott állami támogatásnak a különböző országok által marketingtámogatásként nyújtott összegek, Michael O'Leary határozott nemmel felelt kifejtve, hogy ez nem állami támogatás. A turizmus szereplői igyekeznek magukat megjeleníteni a légitársaság reklámfelületein.
A sajtótájékoztatót követően O'Leary levonult a budapesti Intercontinental szálló elé, ahol egy Ryanair hirdetéssel megspékelt riksa előtt idétlen arockat vágva pózolt egy kicsit tornacsukájában, majd beült egy fekete Mercedes típusú személygépkocsiba és távozott a Ferihegyre.