Az utazási irodák és a vis maior

A délkelet-ázsiai szökőár miatt itthon maradó, de útjukat már kifizető utasok adott esetben jogszerűen követelhetik vissza útjuk árát, de nem lehet minden esetre általában meghatározni a jogkövetkezményeket. Egyébként is célszerű perindítás helyett közös megegyezésre törekedni a vitás ügyekben – véli Hargitai László ügyvéd, külkereskedelmi és biztosítási szakjogász.

Vis maior – lehetetlenülés

Amikor az út ellenértékét befizető utas az utazásiirodához fordul, mindkét fél a vis maiorra,
a lehetetlenülésre hivatkozik. A Ptk. 312. § (1) bekezdése szerint, ha a teljesítés
olyan okból vált lehetetlenné, amelyért egyik fél sem felelős, aszerződés megszűnik.
Ezek után a feleknek egymással el kell számolniuk. Előre kell azonban bocsátani,
hogy adott helyre adott időben szervezett útról csak a konkrét körülmények ismeretében lehet eldönteni, hogy valóban lehetetlenülésről van-e szó. Bár a katasztrófa megdöbbentő az emberéletben és az anyagi javakban bekövetkezett veszteséget tekintve – éppen a több földrészre kiterjedő méret okán is – helyenként igen eltérőek lehetnek a következmények. Amennyiben a lehetetlenülésre tekintettel elszámolási helyzetbe kerülnek a felek, az utazási iroda nyilván kénytelen hivatkozni arra,hogy az úttal kapcsolatos szolgáltatások egy részét már kifizette az utas által teljesített befizetésből.Mindazonáltal az utas csak az utazási irodával van jogviszonyban és számára az utazási szolgáltatás egésze lehetetlenült adott esetben.

Az utazási szerződésről szóló kormányrendelet vonatkozó előírásai

Az utazási és utazást közvetítő szerződésről szóló 214/1996. (XII. 23.) korm.-rendelet 2. § (1) bekezdése szerint az utazási szerződés alapján az utazási vállalkozó köteles a szerződésben meghatározott utazásból, az út egyes állomásain való tartózkodásból, szállás és az ezzel összefüggő szolgáltatásokból (így különösen: közlekedés,étkezés, idegenvezetés, szórakozás,  kulturális program) álló szolgáltatást (a továbbiakban:utazás) teljesíteni, az utas pedig köteles a részvételi díjat (a továbbiakban: díj) megfizetni. Az itt idézett jogszabályrész úgy határozza meg az utazást, hogy az a felsoroltakból álló szolgáltatás,de éppen azzal, hogy a felsoroltakat egy szolgáltatásként (utazás) határozza meg, az utazás egységes egészet jelent. A bírói gyakorlat is ezt támasztja alá, amikor az egyes részekkel (például szállás) kapcsolatos hibás teljesítés  következményeként az utazás egészének árához képest állapít meg értékcsökkenést. Ez a kormányrendelet egyébként a lehetetlenülés esetére egyszerűen a Ptk. rendelkezéseinek alkalmazását írja elő anélkül, hogy speciális lehetetlenülési szabályt tartalmazna. A fenti  jogértelmezés és bírói gyakorlat alapján a lehetetlenülés is csak az utazás, mint egységes egész tekintetében értelmezhető helyzet. Így a lehetetlenülés alapján a befizetett díj visszajár az utasnak, de ez csak annyira határozottan állítható jogkövetkezmény, amilyen határozottan a lehetetlenülés  ténye fennáll.

Mi a helyzet, ha az iroda szerint az utazás nem lehetetlenült, csak másképp teljesíthető?

Bár ez az eredeti utazási szerződéshez képesthibás teljesítés lesz, kérdés, hogy az utas köteles-
e elfogadni. A Ptk. 340. § (1) bekezdése szerint a károsult a kár elhárítása, illetőleg csökkentése érdekében úgy köteles eljárni, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható. Ugyanitt folytatólag úgy rendelkezett a jogalkotó, hogy nem kell megtéríteni a kárnak azt a részét, amely abból származott, hogy a károsult e kötelezettségének nem tett eleget. Per esetében bírói mérlegelés fogja ezek után nemcsak azt eldönteni,hogy mennyiben lehetetlenült az út, hanem azt is, hogy az adott helyzetben általában mi várható el a kár csökkentése érdekében. Óvatosan azt lehet mondani, hogy egy, a fontos szolgáltatási elemeket tekintve hasonló utat a kárenyhítési kötelezettség alapján az utasnak el kell fogadnia – kérdés persze, hogy milyen áron. Hasonló óvatossággal azt is ki lehet jelenteni,hogy az utazási irodának a kárenyhítési kötelezettség keretében az általa már kifizetett öszszegek visszaszerzésére is meg kell tennie a tőle elvárható lépéseket.

Egyezség vagy per?

Mindezekre tekintettel határozottan lehet javasolni a feleknek, hogy mielőtt az igen tág bírói mérlegeléssel járó, hosszú idő után a fentiekből láthatóan bizonytalan kimenetelű peres útra lépnének, igyekezzenek kölcsönösen elfogadható megegyezésre jutni.


Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.
Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera

Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera 

2024 után júniustól ezúttal Róma és Marseille között közlekedik majd.
Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.
MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében  

Az Air Belgium csődje ismét rávilágított az utazási irodák, utazásszervezők és utasok kitettségére.
airBaltic: jelentés az idei első negyedévről

airBaltic: jelentés az idei első negyedévről 

Stabil bevétel, csökkenő veszteség, 1,3 millió utas.
SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.