Az utazási irodák és a vis maior

A délkelet-ázsiai szökőár miatt itthon maradó, de útjukat már kifizető utasok adott esetben jogszerűen követelhetik vissza útjuk árát, de nem lehet minden esetre általában meghatározni a jogkövetkezményeket. Egyébként is célszerű perindítás helyett közös megegyezésre törekedni a vitás ügyekben – véli Hargitai László ügyvéd, külkereskedelmi és biztosítási szakjogász.

Vis maior – lehetetlenülés

Amikor az út ellenértékét befizető utas az utazásiirodához fordul, mindkét fél a vis maiorra,
a lehetetlenülésre hivatkozik. A Ptk. 312. § (1) bekezdése szerint, ha a teljesítés
olyan okból vált lehetetlenné, amelyért egyik fél sem felelős, aszerződés megszűnik.
Ezek után a feleknek egymással el kell számolniuk. Előre kell azonban bocsátani,
hogy adott helyre adott időben szervezett útról csak a konkrét körülmények ismeretében lehet eldönteni, hogy valóban lehetetlenülésről van-e szó. Bár a katasztrófa megdöbbentő az emberéletben és az anyagi javakban bekövetkezett veszteséget tekintve – éppen a több földrészre kiterjedő méret okán is – helyenként igen eltérőek lehetnek a következmények. Amennyiben a lehetetlenülésre tekintettel elszámolási helyzetbe kerülnek a felek, az utazási iroda nyilván kénytelen hivatkozni arra,hogy az úttal kapcsolatos szolgáltatások egy részét már kifizette az utas által teljesített befizetésből.Mindazonáltal az utas csak az utazási irodával van jogviszonyban és számára az utazási szolgáltatás egésze lehetetlenült adott esetben.

Az utazási szerződésről szóló kormányrendelet vonatkozó előírásai

Az utazási és utazást közvetítő szerződésről szóló 214/1996. (XII. 23.) korm.-rendelet 2. § (1) bekezdése szerint az utazási szerződés alapján az utazási vállalkozó köteles a szerződésben meghatározott utazásból, az út egyes állomásain való tartózkodásból, szállás és az ezzel összefüggő szolgáltatásokból (így különösen: közlekedés,étkezés, idegenvezetés, szórakozás,  kulturális program) álló szolgáltatást (a továbbiakban:utazás) teljesíteni, az utas pedig köteles a részvételi díjat (a továbbiakban: díj) megfizetni. Az itt idézett jogszabályrész úgy határozza meg az utazást, hogy az a felsoroltakból álló szolgáltatás,de éppen azzal, hogy a felsoroltakat egy szolgáltatásként (utazás) határozza meg, az utazás egységes egészet jelent. A bírói gyakorlat is ezt támasztja alá, amikor az egyes részekkel (például szállás) kapcsolatos hibás teljesítés  következményeként az utazás egészének árához képest állapít meg értékcsökkenést. Ez a kormányrendelet egyébként a lehetetlenülés esetére egyszerűen a Ptk. rendelkezéseinek alkalmazását írja elő anélkül, hogy speciális lehetetlenülési szabályt tartalmazna. A fenti  jogértelmezés és bírói gyakorlat alapján a lehetetlenülés is csak az utazás, mint egységes egész tekintetében értelmezhető helyzet. Így a lehetetlenülés alapján a befizetett díj visszajár az utasnak, de ez csak annyira határozottan állítható jogkövetkezmény, amilyen határozottan a lehetetlenülés  ténye fennáll.

Mi a helyzet, ha az iroda szerint az utazás nem lehetetlenült, csak másképp teljesíthető?

Bár ez az eredeti utazási szerződéshez képesthibás teljesítés lesz, kérdés, hogy az utas köteles-
e elfogadni. A Ptk. 340. § (1) bekezdése szerint a károsult a kár elhárítása, illetőleg csökkentése érdekében úgy köteles eljárni, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható. Ugyanitt folytatólag úgy rendelkezett a jogalkotó, hogy nem kell megtéríteni a kárnak azt a részét, amely abból származott, hogy a károsult e kötelezettségének nem tett eleget. Per esetében bírói mérlegelés fogja ezek után nemcsak azt eldönteni,hogy mennyiben lehetetlenült az út, hanem azt is, hogy az adott helyzetben általában mi várható el a kár csökkentése érdekében. Óvatosan azt lehet mondani, hogy egy, a fontos szolgáltatási elemeket tekintve hasonló utat a kárenyhítési kötelezettség alapján az utasnak el kell fogadnia – kérdés persze, hogy milyen áron. Hasonló óvatossággal azt is ki lehet jelenteni,hogy az utazási irodának a kárenyhítési kötelezettség keretében az általa már kifizetett öszszegek visszaszerzésére is meg kell tennie a tőle elvárható lépéseket.

Egyezség vagy per?

Mindezekre tekintettel határozottan lehet javasolni a feleknek, hogy mielőtt az igen tág bírói mérlegeléssel járó, hosszú idő után a fentiekből láthatóan bizonytalan kimenetelű peres útra lépnének, igyekezzenek kölcsönösen elfogadható megegyezésre jutni.


BAHART – indul a főszezon

BAHART – indul a főszezon 

A legforgalmasabb útvonalakon jelentős mértékben kibővíti járatait a társaság. 
Kaposvári diákokat szállító turistabusz balesete Szerbiában

Kaposvári diákokat szállító turistabusz balesete Szerbiában 

Vasárnap délben történt a baleset, amelyben nyolcan megsérültek.
Felborult egy FlixBus, sok a sérült

Felborult egy FlixBus, sok a sérült 

A Bécsből Koppenhágába tartó jármű a német A19-es autópályán borult az oldalára.
Iránba utazna?  Nincs akadálya

Iránba utazna? Nincs akadálya 

Az Egyesült Arab Emírségek (UAE) légitársaságai – Flydubai, Air Arabia, Emirates – ismét indítanak járatokat Irán felé.
Már csak ez hiányzott: hosszabb menetidő a ferihegyi reptér és Budapest között

Már csak ez hiányzott: hosszabb menetidő a ferihegyi reptér és Budapest között 

Az M4-es út felújítása okozza a nyári csúcsidőszakban a fennakadást.
Felszáll a SAS

Felszáll a SAS 

Méghozzá, amint a megállapodás létrejön, más tulajdonosi háttérrel, mint eddig.
A Wizz Air járatait is érinti a francia légiforgalmi irányítók sztrájkja

A Wizz Air járatait is érinti a francia légiforgalmi irányítók sztrájkja 

A munkabeszüntetés jelentős torlódást idézett elő az európai légtérben, ami késésekhez és járattörlésekhez vezetett.
E-bike beszerzési program turisztikai vállalkozások számára

E-bike beszerzési program turisztikai vállalkozások számára 

Turisztikai tevékenységet végző szervezetek és vállalkozások most akár 4,5 millió forint támogatást is kaphatnak elektromos rásegítésű kerékpárok beszerzésére.
Condor: járatindítás Frankfurt és Budapest között

Condor: járatindítás Frankfurt és Budapest között 

Az új járat része a légitársaság bővülő európai hálózatának, amely a német turisták körében népszerű városi desztinációkat célozza meg.
Bilbao, Wroclaw, Gdansk és Vilnius – egyvalami közös bennük

Bilbao, Wroclaw, Gdansk és Vilnius – egyvalami közös bennük 

Mind a négy izgalmas város már elérhető az ultrafapados légitársaság közvetlen járataival Budapestről.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.