Az utazási irodák és a vis maior

A délkelet-ázsiai szökőár miatt itthon maradó, de útjukat már kifizető utasok adott esetben jogszerűen követelhetik vissza útjuk árát, de nem lehet minden esetre általában meghatározni a jogkövetkezményeket. Egyébként is célszerű perindítás helyett közös megegyezésre törekedni a vitás ügyekben – véli Hargitai László ügyvéd, külkereskedelmi és biztosítási szakjogász.

Vis maior – lehetetlenülés

Amikor az út ellenértékét befizető utas az utazásiirodához fordul, mindkét fél a vis maiorra,
a lehetetlenülésre hivatkozik. A Ptk. 312. § (1) bekezdése szerint, ha a teljesítés
olyan okból vált lehetetlenné, amelyért egyik fél sem felelős, aszerződés megszűnik.
Ezek után a feleknek egymással el kell számolniuk. Előre kell azonban bocsátani,
hogy adott helyre adott időben szervezett útról csak a konkrét körülmények ismeretében lehet eldönteni, hogy valóban lehetetlenülésről van-e szó. Bár a katasztrófa megdöbbentő az emberéletben és az anyagi javakban bekövetkezett veszteséget tekintve – éppen a több földrészre kiterjedő méret okán is – helyenként igen eltérőek lehetnek a következmények. Amennyiben a lehetetlenülésre tekintettel elszámolási helyzetbe kerülnek a felek, az utazási iroda nyilván kénytelen hivatkozni arra,hogy az úttal kapcsolatos szolgáltatások egy részét már kifizette az utas által teljesített befizetésből.Mindazonáltal az utas csak az utazási irodával van jogviszonyban és számára az utazási szolgáltatás egésze lehetetlenült adott esetben.

Az utazási szerződésről szóló kormányrendelet vonatkozó előírásai

Az utazási és utazást közvetítő szerződésről szóló 214/1996. (XII. 23.) korm.-rendelet 2. § (1) bekezdése szerint az utazási szerződés alapján az utazási vállalkozó köteles a szerződésben meghatározott utazásból, az út egyes állomásain való tartózkodásból, szállás és az ezzel összefüggő szolgáltatásokból (így különösen: közlekedés,étkezés, idegenvezetés, szórakozás,  kulturális program) álló szolgáltatást (a továbbiakban:utazás) teljesíteni, az utas pedig köteles a részvételi díjat (a továbbiakban: díj) megfizetni. Az itt idézett jogszabályrész úgy határozza meg az utazást, hogy az a felsoroltakból álló szolgáltatás,de éppen azzal, hogy a felsoroltakat egy szolgáltatásként (utazás) határozza meg, az utazás egységes egészet jelent. A bírói gyakorlat is ezt támasztja alá, amikor az egyes részekkel (például szállás) kapcsolatos hibás teljesítés  következményeként az utazás egészének árához képest állapít meg értékcsökkenést. Ez a kormányrendelet egyébként a lehetetlenülés esetére egyszerűen a Ptk. rendelkezéseinek alkalmazását írja elő anélkül, hogy speciális lehetetlenülési szabályt tartalmazna. A fenti  jogértelmezés és bírói gyakorlat alapján a lehetetlenülés is csak az utazás, mint egységes egész tekintetében értelmezhető helyzet. Így a lehetetlenülés alapján a befizetett díj visszajár az utasnak, de ez csak annyira határozottan állítható jogkövetkezmény, amilyen határozottan a lehetetlenülés  ténye fennáll.

Mi a helyzet, ha az iroda szerint az utazás nem lehetetlenült, csak másképp teljesíthető?

Bár ez az eredeti utazási szerződéshez képesthibás teljesítés lesz, kérdés, hogy az utas köteles-
e elfogadni. A Ptk. 340. § (1) bekezdése szerint a károsult a kár elhárítása, illetőleg csökkentése érdekében úgy köteles eljárni, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható. Ugyanitt folytatólag úgy rendelkezett a jogalkotó, hogy nem kell megtéríteni a kárnak azt a részét, amely abból származott, hogy a károsult e kötelezettségének nem tett eleget. Per esetében bírói mérlegelés fogja ezek után nemcsak azt eldönteni,hogy mennyiben lehetetlenült az út, hanem azt is, hogy az adott helyzetben általában mi várható el a kár csökkentése érdekében. Óvatosan azt lehet mondani, hogy egy, a fontos szolgáltatási elemeket tekintve hasonló utat a kárenyhítési kötelezettség alapján az utasnak el kell fogadnia – kérdés persze, hogy milyen áron. Hasonló óvatossággal azt is ki lehet jelenteni,hogy az utazási irodának a kárenyhítési kötelezettség keretében az általa már kifizetett öszszegek visszaszerzésére is meg kell tennie a tőle elvárható lépéseket.

Egyezség vagy per?

Mindezekre tekintettel határozottan lehet javasolni a feleknek, hogy mielőtt az igen tág bírói mérlegeléssel járó, hosszú idő után a fentiekből láthatóan bizonytalan kimenetelű peres útra lépnének, igyekezzenek kölcsönösen elfogadható megegyezésre jutni.


Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről

Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről 

Az Emirates és a flydubai szolgáltatásai iránti erőteljes kereslet 36 százalékos utasszám-növekedést eredményezett egy év alatt.
Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában

Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában 

Megdöbbentő adatokat közölt az osztrák Wiener Zeitung friss beszámolója.
Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét

Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét 

A fejlesztéssel a cég az első olyan léginavigációs szolgáltató a világon, amely helyhez kötöttség nélkül tudja irányítani egy-egy repülőtér terminálforgalmát.
Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren

Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren 

A KLM a környezeti hatások csökkentése érdekében új módszereket vet be egyik hangárjának felújítása során.
Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói

Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói 

Újra megjelennek Magyarországon a Google járgányai.
A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain

A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain 

A Lufthansa gazdasági okokból leállítja a fedélzeti értékesítést hosszú távú járatain.
Emirates és Visit Hungary megállapodás

Emirates és Visit Hungary megállapodás 

Az Emirates légitársaság együttműködési megállapodást írt alá a Visit Hungaryvel a Magyarországra irányuló beutazó turizmus fellendítése érdekében.
A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát

A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát 

A légitársaság már közvetlenül tájékoztatta azon érintett utasait, akik a weboldalon, illetve applikáción keresztül intézték foglalásukat.
Járattörlések a belgiumi repülőtéren

Járattörlések a belgiumi repülőtéren 

A közlekedési vállalatok szakszervezeteinek sztrájkja miatt közlekedési fennakadások és járattörlések várhatók április 29-én.
Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen

Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen 

A Ryanair már januárban azt javasolta, hogy az EU vezessen be alkoholkorlátozást a repülőtereken – közölte a CNN.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.