Budapestről indít amerikai járatokat a LOT

2018. május elején a lengyel LOT beindítja Budapest-New York, Budapest-Chicago járatait. És ha ez még önmagában nem lenne elég, a Ferihegyen fogja állomásoztatni egy gépét.

A gépből egy szokásos átstartolásnak tünt, azonban kívűlről nézve egész biztos, hogy méltóságteljesen húzott át 2017. július hetedikének reggelén a LOT legújabb Boeing 787-8-as Dreamlinere a Ferihegy 13-as jobb pályája fölött. Nem először jár a Boeing „műanyag” gépe Budapesten. Ezúttal nem a technika megállíthatatlan fejlődését hivatott demonstrálni, hanem beköszönt: ez lesz az a típus, ami a tervek szerint a Ferihegyről köti össze Budapesttel a két észak-amerikai várost. De az is lehet, hogy a nagyobbik változata, a Boeing 787-9-es.

„Magyar lengyel, két jó barát, együtt harcol, s issza borát; és repül is” — mondta ékes magyarsággal Rafal Milczarski, a LOT vezérigazgatója. De a szokásos kétoldalú kedélyeskedésnél természetesen sokkal több áll a háttérben. „Sok nagy tervünk volt már, ez az egyik legnagyobb” — érzékeltette Adrian Kubicki, a LOT kommunikációs igazgatója lépésük komolyságát, a járatbejelentést megelőző este Varsóban. Hozzátette: „nem kísérletezünk”. Három évnyi, a Budapest Airport kitartó részvételével zajló előkészítést követően egy éve született döntés a járatok indításáról. A Milczarski elmondása szerint a minden állami támogatás nélkül üzemeltetni tervezett járatok létjogsultságát indokolja, hogy Varsóból induló New York-i és chicagói járataik utasközönségének 2 illetve 5 százalékát adják a magyarok. Elmondta: míg Varsóból napi 656 utas repül az USA-ba, addig Budapestről 813; közvetlen járat híján. Mint az egy korábbi, a Budapest Airport által szervezett eseményen elhangzott: „Előrejelzéseink szerint idén Magyarország és az USA között 450 ezer utas fordul meg” Ebből 160 ezer csak a Budapest-New York útvonalon repült Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója szerint. Magyarországon 1700 amerikai vállalat 100 ezer munkahelyet tart fenn, a két ország közötti kereskedelmi forgalom tavaly 5,5 milliárd dollárt tett ki. 2016-ban 280 ezer amerikai turista 680 ezer vendégéjt hozott. Mindkét utóbbi mutató 3 illetve 6 százalékkal nőtt. A viszonylat egy ideje már a legforgalmasabb, közvetlen járattal el nem látott. Szíjjártó Péter, külügyminiszter szerint ez egyenesen gátja a gyümölcsöző amerikai-magyar kapcsolatok további fejlődésének.

Az „egy ideje” az American Airlines és a Delta Malév-csődöt és ezzel a ráhordó járatok eltünését követő levonulása óta tart. Úgy tűnik, a LOT ráhordó járatok nélkül is megszavazta a bizalmat, olyannyira, hogy egy évvel az üzemelés kezdetét követően már nyereséget várnak a járatoktól. A kihasználtságot szerintük megoldja a Budapest Airport határokon is átnyúló vonzáskörzete, a végeket a fővárossal összekötő fejlett infrastruktúra. A vonzáskörzet akár Temesvárig nyúlhat — vélik. Felmerül a kérdés: vajon tervez-e ráhordani varsói hub-járól a budapesti járatokra a LOT? „Nem kívánunk saját magunk vetélytársává válni” — hangzott a válasz azzal a kiegészítéssel, hogy természetesen semmi sem kizárt. Ha a Varsóból induló észak-amerikai járatok iránti, a LOT szerint amúgy is hatalmas kereslet tovább dagad, még ez is előfordulhat. Amennyiben pedig a budapesti kereslet indokolja, a kisebb, Boeing 787-8-as helyett a nagyobb, 9-es változat ingázik a túlpartra és vissza. Előbbi három osztályon 252, utóbbi ugyanígy business, economy és premium economy leosztásban 294 utast képes szállítani. A LOT flottájában jelenleg 8 szolgál a kisebbik változatból, de hamarosan érkeznek a 900-asok. 2019-re 12 gépesre nő a lengyelek szélestörzsű flottája; 8 darab 8-as, négy 9-es. 

A Dreamlinerek első európai forgalomba állítója maga a LOT volt. 2013 telén több turnusban kívánták bemutatni a magyar sajtó és utazóközönség számára a típust. A valóban forradalmian új, szerkezetében könnyű, kompozit anyagokból készült, ezért kisebb fogyasztású típus azonban pont ekkoriban kezdett akkumulátor-elfüstölős gyermekbetegségekben szenvedni. Ezek miatt egy időre földre parancsolták a hatóságok világszerte a gépeket. A légitársaságok természetesen berzenkedtek a nem várt malőr miatt, de a hibát kijavították, a 787-esek köszönik, jól vannak.

És végül, de ne utolsósorban a menetrend! A tervek szerint Budapest-New York JFK viszonylaton hétfőn, csütörtökön, pénteken és vasárnap közlekedik a járat. Indul Ferihegyről 11:55-kor és száll le 15:40-kor. Vissza hétfőn, kedden, pénteken és szombaton 18:45 és másnap reggel 08:50 között ücsöröghetnek az utasok a legendásan csendes Dreamliner fedélzetén. A Budapest-Chicago járat kedden és szombaton jár 11:35-ös budapesti indulással. Érkezik helyi idő szerint 14:50-kor. Vissza szerdán és vasárnap közlekedik 16:35-ös indulással, reggel 08:55-ös érkezéssel. Chicago O'Hare a LOT-ot szintén tagjai közt tudó, vezető légi szövetség Star Alliance egyik nehézsúlyú szereplője, a United Airlines főhadiszállása is.

A jövőre induló járatok jegyeinek július 7-én, pénteken indult értékesítésében a légitársaság számít a magyarországi utazásszervezőkre is. A légitársaság már felvette velük a kapcsolatot. Rafal Milczarski pedig reméli, hogy az  MTÜ a járat apropóján csinál egy kis plusz hírverést Magyarországnak az USA-ban.


Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája

Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája 

Ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a Volán-flotta.
Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt

Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt 

A Tour de Hongrie profi kerékpáros körverseny budapesti szakaszán közlekedési változásokra, korlátozásokra kell készülni.
Forgalomkorlátozások vasárnap  a fővárosban

Forgalomkorlátozások vasárnap a fővárosban 

Vasárnap egy futóversenyt és az Élet Menete rendezvényt tartják Budapesten.
SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.