Budapestről indít amerikai járatokat a LOT

2018. május elején a lengyel LOT beindítja Budapest-New York, Budapest-Chicago járatait. És ha ez még önmagában nem lenne elég, a Ferihegyen fogja állomásoztatni egy gépét.

A gépből egy szokásos átstartolásnak tünt, azonban kívűlről nézve egész biztos, hogy méltóságteljesen húzott át 2017. július hetedikének reggelén a LOT legújabb Boeing 787-8-as Dreamlinere a Ferihegy 13-as jobb pályája fölött. Nem először jár a Boeing „műanyag” gépe Budapesten. Ezúttal nem a technika megállíthatatlan fejlődését hivatott demonstrálni, hanem beköszönt: ez lesz az a típus, ami a tervek szerint a Ferihegyről köti össze Budapesttel a két észak-amerikai várost. De az is lehet, hogy a nagyobbik változata, a Boeing 787-9-es.

„Magyar lengyel, két jó barát, együtt harcol, s issza borát; és repül is” — mondta ékes magyarsággal Rafal Milczarski, a LOT vezérigazgatója. De a szokásos kétoldalú kedélyeskedésnél természetesen sokkal több áll a háttérben. „Sok nagy tervünk volt már, ez az egyik legnagyobb” — érzékeltette Adrian Kubicki, a LOT kommunikációs igazgatója lépésük komolyságát, a járatbejelentést megelőző este Varsóban. Hozzátette: „nem kísérletezünk”. Három évnyi, a Budapest Airport kitartó részvételével zajló előkészítést követően egy éve született döntés a járatok indításáról. A Milczarski elmondása szerint a minden állami támogatás nélkül üzemeltetni tervezett járatok létjogsultságát indokolja, hogy Varsóból induló New York-i és chicagói járataik utasközönségének 2 illetve 5 százalékát adják a magyarok. Elmondta: míg Varsóból napi 656 utas repül az USA-ba, addig Budapestről 813; közvetlen járat híján. Mint az egy korábbi, a Budapest Airport által szervezett eseményen elhangzott: „Előrejelzéseink szerint idén Magyarország és az USA között 450 ezer utas fordul meg” Ebből 160 ezer csak a Budapest-New York útvonalon repült Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója szerint. Magyarországon 1700 amerikai vállalat 100 ezer munkahelyet tart fenn, a két ország közötti kereskedelmi forgalom tavaly 5,5 milliárd dollárt tett ki. 2016-ban 280 ezer amerikai turista 680 ezer vendégéjt hozott. Mindkét utóbbi mutató 3 illetve 6 százalékkal nőtt. A viszonylat egy ideje már a legforgalmasabb, közvetlen járattal el nem látott. Szíjjártó Péter, külügyminiszter szerint ez egyenesen gátja a gyümölcsöző amerikai-magyar kapcsolatok további fejlődésének.

Az „egy ideje” az American Airlines és a Delta Malév-csődöt és ezzel a ráhordó járatok eltünését követő levonulása óta tart. Úgy tűnik, a LOT ráhordó járatok nélkül is megszavazta a bizalmat, olyannyira, hogy egy évvel az üzemelés kezdetét követően már nyereséget várnak a járatoktól. A kihasználtságot szerintük megoldja a Budapest Airport határokon is átnyúló vonzáskörzete, a végeket a fővárossal összekötő fejlett infrastruktúra. A vonzáskörzet akár Temesvárig nyúlhat — vélik. Felmerül a kérdés: vajon tervez-e ráhordani varsói hub-járól a budapesti járatokra a LOT? „Nem kívánunk saját magunk vetélytársává válni” — hangzott a válasz azzal a kiegészítéssel, hogy természetesen semmi sem kizárt. Ha a Varsóból induló észak-amerikai járatok iránti, a LOT szerint amúgy is hatalmas kereslet tovább dagad, még ez is előfordulhat. Amennyiben pedig a budapesti kereslet indokolja, a kisebb, Boeing 787-8-as helyett a nagyobb, 9-es változat ingázik a túlpartra és vissza. Előbbi három osztályon 252, utóbbi ugyanígy business, economy és premium economy leosztásban 294 utast képes szállítani. A LOT flottájában jelenleg 8 szolgál a kisebbik változatból, de hamarosan érkeznek a 900-asok. 2019-re 12 gépesre nő a lengyelek szélestörzsű flottája; 8 darab 8-as, négy 9-es. 

A Dreamlinerek első európai forgalomba állítója maga a LOT volt. 2013 telén több turnusban kívánták bemutatni a magyar sajtó és utazóközönség számára a típust. A valóban forradalmian új, szerkezetében könnyű, kompozit anyagokból készült, ezért kisebb fogyasztású típus azonban pont ekkoriban kezdett akkumulátor-elfüstölős gyermekbetegségekben szenvedni. Ezek miatt egy időre földre parancsolták a hatóságok világszerte a gépeket. A légitársaságok természetesen berzenkedtek a nem várt malőr miatt, de a hibát kijavították, a 787-esek köszönik, jól vannak.

És végül, de ne utolsósorban a menetrend! A tervek szerint Budapest-New York JFK viszonylaton hétfőn, csütörtökön, pénteken és vasárnap közlekedik a járat. Indul Ferihegyről 11:55-kor és száll le 15:40-kor. Vissza hétfőn, kedden, pénteken és szombaton 18:45 és másnap reggel 08:50 között ücsöröghetnek az utasok a legendásan csendes Dreamliner fedélzetén. A Budapest-Chicago járat kedden és szombaton jár 11:35-ös budapesti indulással. Érkezik helyi idő szerint 14:50-kor. Vissza szerdán és vasárnap közlekedik 16:35-ös indulással, reggel 08:55-ös érkezéssel. Chicago O'Hare a LOT-ot szintén tagjai közt tudó, vezető légi szövetség Star Alliance egyik nehézsúlyú szereplője, a United Airlines főhadiszállása is.

A jövőre induló járatok jegyeinek július 7-én, pénteken indult értékesítésében a légitársaság számít a magyarországi utazásszervezőkre is. A légitársaság már felvette velük a kapcsolatot. Rafal Milczarski pedig reméli, hogy az  MTÜ a járat apropóján csinál egy kis plusz hírverést Magyarországnak az USA-ban.


Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.
Ausztriában elmarasztalták a Wizz Airt

Ausztriában elmarasztalták a Wizz Airt 

Tisztességtelen szerződési kikötések és kereskedelmi gyakorlat miatt.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.