Kiszámíthatóbb és olcsóbb repülést Európában!

Idénre már hagyománnyá vált az először 2015-ben megrendezett CEE Aviation konferencia. Az idén is Budapesten megrendezésre kerülő eseményen szóba kerültek a légitársaságok szerint magas repülőtéri illetékek. Jost Lammers lecsapta a magas labdát. Volt szó egyenlő bánásmódról, és a turizmus sztrájkok miatti bevételkieséséről.

A Budapest Airport, illetve LOT, valamint a közép-európai légiközlekedés jövőjéről is szó esett azon a légiügyi konferencián, amelyet kedden tartottak Budapesten.

A CEE Aviation konferencián Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója egy, a repülőterek helyzetével kapcsolatban tartott kerekasztal-beszélgetésen azt mondta, a repülőtér jövője a digitalizáción és emiatt bekövetkező utasviselkedésen is múlik. Mint kifejtette: az elmúlt időszakban Budapestről a diszkont point-to-point forgalom után nőtt meg jelentősen a kereslet, és ezek az utasok ahelyett, hogy egy hálózatos légitársasággal repülnének, inkább két útra szóló jegyet váltanak egy diszkontnál, és maguk intézik az átszállást.
Azzal viszont, hogy Budapestről egyre több hosszútávú járat válik elérhetővé a helyzet javulhat, és Budapest újra gyűjtő-elosztó repülőtérré válhat.

Jost Lammers beszélt arról is, hogy vannak légitársaságok, akik előszeretettel panaszkodnak a reptéri illetékekre, ugyanakkor az adatok azt mutatják, hogy az elmúlt évek illetékemelkedése ellenére a jegyár csökken és a légicégek soha nem látatott profitot termelnek. A jegyár csak azon múlik, hogy a cég hova pozícionálja magát - tette hozzá.

Rafal Milczarski, a LOT vezérigazgatója a konferencián az unió egyenlő bánásmódját hiányolta. Azt hangsúlyozta többször is, hogy a légitársaságoknak egyenlő feltételeket és bánásmódot kell biztosítani, különben soha nem lesz egyenlő verseny és egészséges növekedés a régióban. Példaként említette, hogy az Alitalia több százmillió euró állami támogatást kapott, mégis üzemel, ugyanezért az akcióért a LOT-nak jelentősen vissza kell vágnia járathálózatát és át kellett szerveznie a céget, a Malév pedig részben emiatt ment csődbe.

Leszögezte, hogy a LOT előre kíván menekülni, és aktív szereplője kíván lenni a közép-európai légiközlekedési piac stimulálásában. "Közép-Európa kedvenc és legnagyobb légitársasága szeretnénk lenni" - fogalmazott Milczarski, hozzátéve, hogy ezért is indítják el a budapesti bázist. Arról azonban nem kívánt nyilatkozni, hogy más országokban terveznek-e hasonló lépéseket tenni.

A konferencián felszólalt a 15 légitársaságot és légiszövetséget, köztük az Air France-KLM-et, a Lufthansa-csoportot, az IAG-t, az easyJetet és a Ryanairt is magába foglaló Airlines for Europe ügyvezetője, Thomas Reynaert is, aki kiszámíthatóbb és olcsóbb repülést szeretne Európában.

Elmondása szerint a nagy repülőterek ma átláthatatlan módon és versenyhelyzetükkel, monopol helyzetükkel visszaélve állapítják meg a leszállási díjakat. Ezt már az Európai Bizottság is felismerte, és egy keretrendszeren belül tárgyalásokat is kezdeményeztek a helyzet megváltoztatására.

Felvetette, hogy ha az államok eltörölnék az utasonként kivetett adót, akkor ez viszonylag hamar megtérülne. Az adó eltörlésével ugyanis az unió GDP-je 215 milliárd euróval emelkedne és ennek nyomán 110 ezer új munkahely jöhet létre, az ebből származó plusz adóbevétel pedig teljesen eltüntetné az utasok után kivetett adó eltörléséből keletkező bevétel-kiesést.

Thomas Reyneart ismerte emellett, hogy az európai légiközlekedésnek a légiforgalmi irányítók sztrájkjaira is jobban fel kellene készülnie, de ehhez az irányítókat tömörítő szakszervezetekre is szükség van. Az Airlines for Europe azt szeretné, ha a sztrájkokról legkésőbb 3 nappal tájékoztatnák az utasokat, így könnyebbé válni az átfoglalás, illetve a járatok újratervezése.

Adataik szerint 2010 és 2014 között 177 sztrájk volt, amelyek 217 napig tartottak, és főként Franciaország szenvedett emiatt, a megmozdulások 12 milliárd eurós kárt okoztak. Meglepő módon azonban a 12 milliárd eurónak mindössze 5 százalék a légitársaságoknál kiesett bevétel, a legnagyobb tétel, 59 százalék a turizmusban el nem költött pénzekből adódik össze.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.