Drónveszély az alacsony légtérben

Az utóbbi években egyre veszélyesebb drónmozgások figyelhetők meg az alacsony légtérben, esetenként a repülőterek közvetlen szomszédságában.

A pilóták leszállás közbeni, lézersugaras „elvakítása” után – mely szintén komoly veszélyhelyzetet teremtett és ennek büntetőjogi következménye sajnos csak igen kevés esetben volt – megjelent az egyre korszerűbb és drága drónreptetés.

A jelenlegi – igencsak hiányos – nemzetközi, illetve a nem létező hazai szabályozás nem korlátoz senkit, hogy akár forgalmas nemzetközi repülőterek közelében eregesse a „játékát”, veszélyeztetve a fel- és leszálló repülőgépek biztonságát.

A lengyel rádió a légi balesetekkel foglalkozó The Aviation Herald hírportál tájékoztatására hivatkozva jelentette július 20-án, hogy a Lufthansa Münchenből Varsóba tartó 195 Embraer gépének pilótái leszállás közben észrevették, hogy tőlük mintegy 100 méterre egy kisméretű drón repül. Az esetről azonnal tájékoztatták a lengyel légiirányítókat.

A német pilóták „igazán veszélyesnek” minősítették az incidenst, megjegyezve, hogy Varsónak „jobban kellene gondoskodnia légterének biztonságáról”. Mikolaj Karpinski, a Lengyel Légiközlekedési Ügynökség (PAZP) szóvivője a TVN24 lengyel hírtelevíziónak nyilatkozva azt állította, hogy a lengyel légiirányítók „minden tőlük telhetőt megtettek, és másfelé irányították a gépet”. Elmondta, hogy a PAZP az ügy miatt a rendőrséghez fordult, amely keresi a drón ismeretlen tulajdonosát, akit büntetőeljárás esetén a légi közlekedésben okozott veszély miatt 8 évig terjedő szabadságvesztés fenyeget.

Hasonló helyzeteket jeleztek a brit légügyi szakértők is, különösen a forgalmas fővárosi repterek közeléből. Az egyik heathrowi leszállópályát megközelítő A320-as típus mintegy 700 láb magasságban csak méterekkel kerülte el egy minihelikopterrel való ütközést. Az elmúlt évben legalább három hasonló esettel találkoztak ugyanitt. A dubaji repülőteret pedig nemrég három órára lezárták egy felette keringő drón miatt.

A repülési szakirodalom az ügyekről egyértelműen, mint katasztrófaveszélyről nyilatkozik. Szerintük mindaddig nem veszik a hatóságok komolyan a drónrepüléseket, amíg egy utasszállító vagy katonai gép le nem zuhan, és nem lesznek ártatlan áldozatok. Konkrét hatósági javaslatokat is előterjesztettek már, miszerint a repülőterek közelében bizonyos magasság felett tilos a drónozás. De mindig akadnak olyanok, akik ezt megszegik. A Magyar Nemzeti Légügyi Hatóság ez év második felére reméli az ügyben érdekelt szervezetek véleményének, javaslatainak összegyűjtését és a következő év első felére a konkrét, remélhetőleg szigorú szabályozás hazai kiadását.

Forrás: IHO

Forrás: MTI


Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét

Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét 

A péntek hajnali járat kényszerleszállást hajtott végre Varsóban.
Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket

Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket 

A magyar fiatalok nemcsak álmodoznak, hanem tudatosan készülnek arra is, ha valami nem a tervek szerint alakul.
Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalók a NAV-tól

Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalók a NAV-tól 

A NAV felhívja a figyelmet a készpénzre is.
Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein

Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein  

Még vizsgálják a katasztrófa okait.
Végre egy értelmes ötlet a balatoni utazóközönségnek

Végre egy értelmes ötlet a balatoni utazóközönségnek  

Tizenegy balatoni állomáson a peronokat szektorokra osztják az utasok segítése érdekében.
Fenntarthatósági díj a diszkont légitársaságnak

Fenntarthatósági díj a diszkont légitársaságnak 

A Wizz Air ismét elnyerte a World Finance Sustainability Awards 2025-ös „Legfenntarthatóbb diszkont légitársaság” címét.
A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról

A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról 

A légitársasággal szemben azt követően indítottak vizsgálatot, hogy a hétfői Dubaj-Budapest járat törlése miatt több tucat magyar utas maradt ellátás nélkül a Közel-Keleten.
Jó hír: két díjmentes kézipoggyász lehet hamarosan a fedélzeten

Jó hír: két díjmentes kézipoggyász lehet hamarosan a fedélzeten 

Az Európai Unió törvényhozói kedden szavaztak arról a javaslatról, amely betiltaná a légitársaságok számára, hogy díjat számítsanak fel az utasok kis kézipoggyászáért.
Szerdán fennakadások a Budapest-Miskolc vasútvonalon

Szerdán fennakadások a Budapest-Miskolc vasútvonalon 

A MÁV-csoport közleménye alapján.
A Wizz Air Dubajban hagyott utasokat, a kormányhivatal már vizsgálja az esetet

A Wizz Air Dubajban hagyott utasokat, a kormányhivatal már vizsgálja az esetet 

Budapest Főváros Kormányhivatala vizsgálatot indított a légitársasággal szemben, jelentették be kedden.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.