A pilóták leszállás közbeni, lézersugaras „elvakítása” után – mely szintén komoly veszélyhelyzetet teremtett és ennek büntetőjogi következménye sajnos csak igen kevés esetben volt – megjelent az egyre korszerűbb és drága drónreptetés.
A jelenlegi – igencsak hiányos – nemzetközi, illetve a nem létező hazai szabályozás nem korlátoz senkit, hogy akár forgalmas nemzetközi repülőterek közelében eregesse a „játékát”, veszélyeztetve a fel- és leszálló repülőgépek biztonságát.
A lengyel rádió a légi balesetekkel foglalkozó The Aviation Herald hírportál tájékoztatására hivatkozva jelentette július 20-án, hogy a Lufthansa Münchenből Varsóba tartó 195 Embraer gépének pilótái leszállás közben észrevették, hogy tőlük mintegy 100 méterre egy kisméretű drón repül. Az esetről azonnal tájékoztatták a lengyel légiirányítókat.
A német pilóták „igazán veszélyesnek” minősítették az incidenst, megjegyezve, hogy Varsónak „jobban kellene gondoskodnia légterének biztonságáról”. Mikolaj Karpinski, a Lengyel Légiközlekedési Ügynökség (PAZP) szóvivője a TVN24 lengyel hírtelevíziónak nyilatkozva azt állította, hogy a lengyel légiirányítók „minden tőlük telhetőt megtettek, és másfelé irányították a gépet”. Elmondta, hogy a PAZP az ügy miatt a rendőrséghez fordult, amely keresi a drón ismeretlen tulajdonosát, akit büntetőeljárás esetén a légi közlekedésben okozott veszély miatt 8 évig terjedő szabadságvesztés fenyeget.
Hasonló helyzeteket jeleztek a brit légügyi szakértők is, különösen a forgalmas fővárosi repterek közeléből. Az egyik heathrowi leszállópályát megközelítő A320-as típus mintegy 700 láb magasságban csak méterekkel kerülte el egy minihelikopterrel való ütközést. Az elmúlt évben legalább három hasonló esettel találkoztak ugyanitt. A dubaji repülőteret pedig nemrég három órára lezárták egy felette keringő drón miatt.
A repülési szakirodalom az ügyekről egyértelműen, mint katasztrófaveszélyről nyilatkozik. Szerintük mindaddig nem veszik a hatóságok komolyan a drónrepüléseket, amíg egy utasszállító vagy katonai gép le nem zuhan, és nem lesznek ártatlan áldozatok. Konkrét hatósági javaslatokat is előterjesztettek már, miszerint a repülőterek közelében bizonyos magasság felett tilos a drónozás. De mindig akadnak olyanok, akik ezt megszegik. A Magyar Nemzeti Légügyi Hatóság ez év második felére reméli az ügyben érdekelt szervezetek véleményének, javaslatainak összegyűjtését és a következő év első felére a konkrét, remélhetőleg szigorú szabályozás hazai kiadását.
Forrás: IHO
Forrás: MTI