Drónveszély az alacsony légtérben

Az utóbbi években egyre veszélyesebb drónmozgások figyelhetők meg az alacsony légtérben, esetenként a repülőterek közvetlen szomszédságában.

A pilóták leszállás közbeni, lézersugaras „elvakítása” után – mely szintén komoly veszélyhelyzetet teremtett és ennek büntetőjogi következménye sajnos csak igen kevés esetben volt – megjelent az egyre korszerűbb és drága drónreptetés.

A jelenlegi – igencsak hiányos – nemzetközi, illetve a nem létező hazai szabályozás nem korlátoz senkit, hogy akár forgalmas nemzetközi repülőterek közelében eregesse a „játékát”, veszélyeztetve a fel- és leszálló repülőgépek biztonságát.

A lengyel rádió a légi balesetekkel foglalkozó The Aviation Herald hírportál tájékoztatására hivatkozva jelentette július 20-án, hogy a Lufthansa Münchenből Varsóba tartó 195 Embraer gépének pilótái leszállás közben észrevették, hogy tőlük mintegy 100 méterre egy kisméretű drón repül. Az esetről azonnal tájékoztatták a lengyel légiirányítókat.

A német pilóták „igazán veszélyesnek” minősítették az incidenst, megjegyezve, hogy Varsónak „jobban kellene gondoskodnia légterének biztonságáról”. Mikolaj Karpinski, a Lengyel Légiközlekedési Ügynökség (PAZP) szóvivője a TVN24 lengyel hírtelevíziónak nyilatkozva azt állította, hogy a lengyel légiirányítók „minden tőlük telhetőt megtettek, és másfelé irányították a gépet”. Elmondta, hogy a PAZP az ügy miatt a rendőrséghez fordult, amely keresi a drón ismeretlen tulajdonosát, akit büntetőeljárás esetén a légi közlekedésben okozott veszély miatt 8 évig terjedő szabadságvesztés fenyeget.

Hasonló helyzeteket jeleztek a brit légügyi szakértők is, különösen a forgalmas fővárosi repterek közeléből. Az egyik heathrowi leszállópályát megközelítő A320-as típus mintegy 700 láb magasságban csak méterekkel kerülte el egy minihelikopterrel való ütközést. Az elmúlt évben legalább három hasonló esettel találkoztak ugyanitt. A dubaji repülőteret pedig nemrég három órára lezárták egy felette keringő drón miatt.

A repülési szakirodalom az ügyekről egyértelműen, mint katasztrófaveszélyről nyilatkozik. Szerintük mindaddig nem veszik a hatóságok komolyan a drónrepüléseket, amíg egy utasszállító vagy katonai gép le nem zuhan, és nem lesznek ártatlan áldozatok. Konkrét hatósági javaslatokat is előterjesztettek már, miszerint a repülőterek közelében bizonyos magasság felett tilos a drónozás. De mindig akadnak olyanok, akik ezt megszegik. A Magyar Nemzeti Légügyi Hatóság ez év második felére reméli az ügyben érdekelt szervezetek véleményének, javaslatainak összegyűjtését és a következő év első felére a konkrét, remélhetőleg szigorú szabályozás hazai kiadását.

Forrás: IHO

Forrás: MTI


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.