Egy éve zuhant a Jáva-tengerbe egy Boeing 737 MAX 8

Kiadta a Lion Air 2018. október 29-én bekövetkezett katasztrófájának végleges jelentését.  A dokumentum szerint a Boeing az amerikai hatóságok megfelelő felügyelete nélkül járt el, és elmulasztotta a repülésirányító szoftverben rejlő kockázatok feltárását, de a katasztrófához hozzájárult a járat pilótáinak nem megfelelő felkészültsége és a légitársaság karbantartó személyzetének hibája is - írja az Airportal.

2018. október 29-én 13 perccel a felszállás után a tengerbe zuhant egy Jakartából Pangkal Pinang repülőterére tartó 737 MAX 8-as. A repülőgép szinte vadonatúj – alig több mint két hónapos – volt, augusztus közepén vette át a diszkont légitársaság a gyártól.

Az indonéziai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (National Transportation Safety Committee – KNKT) pénteken kiadott végleges jelentése szerint a katasztrófa bekövetkezéséhez több tényező is hozzájárult, ezek között említi a repülőgép mechanikai és tervezési hibáit, a rendszerek működésével kapcsolatos dokumentációk hiányosságait. A jelentés kiemeli, hogy a Boeing az amerikai hatóságok megfelelő felügyelete nélkül járt el, és elmulasztotta a repülésirányító szoftverben rejlő kockázatok teljes körű feltárását. Emellett az indonéz hatóságok a 737 MAX átesésvédelmi rendszerével (MCAS) kapcsolatban fogalmaznak meg súlyos kritikákat.

Az MCAS automatikusan lefelé irányította a repülőgép orrát, a repülés során a pilótáknak hatalmas erőkifejtéssel kellett harcolniuk az automatika ellen, hogy a repülőgépet a levegőben tartsák – emlékeztet a dokumentum.

Ismert, már a katasztrófát követően fókuszba került ez az új rendszer, amelyet a Boeing a MAX sorozat korábbiakhoz képest eltérő súlyponti és aerodinamikai jellemzői miatt épített be. Később reflektorfénybe került az is, hogy csupán egyetlen állásszögmérő alapján dolgozó MCAS tévesen azonosíthat átesésveszélyt és nem volt a rendszerbe megfelelő redundancia beépítve. A jelentés hozzáteszi, hogy a pilótafülke rendszerei pedig nem szolgáltattak elegendő információt a pilótáknak a helyzetről, ez pedig hozzájárult ahhoz, hogy azok nem értették, hogy mi történik.

Mindemellett a jelentés hiányosságokat állapít meg hajózószemélyzet kommunikációjában és a gép kézi irányításában is. A baleset bekövetkezésében szerepe volt a pilótafülkében kialakult zavarodottságnak, a pilóták nem voltak képesek a hibákat és vészjelzéseket megfelelően és koordinált módon kezelni.

A járat első tisztje nem ismerte kellően az eljárásokat, nem tudta elég gyorsan azonosítani és végrehajtani a szükséges ellenőrzőlistákat, valamint azokat a feladatokat sem, amelyeket a dokumentációk használata nélkül, fejből (memory item) kellett volna tudnia elvégezni.

Ugyanakkor rangos amerikai légitársaságok, így az American és a Southwest pilótaszervezetei is arról számoltak be annak idején, hogy a különböző kézikönyvekből nem derült ki pontosan, mi az MCAS-rendszer, és miként működik, szerintük hiányos volt a képzés a típusváltozatra.

Az indonéz jelentés szerint az első tiszt a kiképzése során is gyengén teljesített. A vizsgálatok alapján emellett azt is megállapították a szakemberek, hogy a kapitány nem igazította el megfelelően az első tisztet (hiányos briefing), mielőtt átadta volna neki a repülőgép irányítását, közvetlenül a végzetes süllyedést megelőzően.

A fedélzeti rögzítőberendezésből kinyert hangfelvételekből kiderült emellett az is, hogy a kapitány influenzás megbetegedéssel küzdött, az első tiszt előzetesen kiadott munkarendjében pedig nem szerepelt ez a járat, és hajnali négykor hívták be dolgozni.

A jelentés kimondja, hogy az MCAS megtervezése és tanúsítása során nem vették megfelelően számításba annak lehetőségét, hogy az a repülőgép irányíthatóságának elvesztését okozhatja.

A jelentés kitér arra is, hogy az átesésvédelmi rendszernek adatokat szolgáltató állásszög-mérő műszert rosszul kalibrálták be egy floridai javítóműhelyben.

Erős jelek mutatnak arra, hogy az eszközt úgy építette be a Lion Air karbantartó-személyzete, hogy a szükséges teszteket és ellenőrzéseket nem hajtották végre.

A légitársaságnak a korábbi járatokon már tapasztalt és a személyzetek által dokumentált problémák miatt a repülőgépet ki kellett volna vonnia a forgalomból. A jelentés kitér arra is, hogy a Lion Air októberi karbantartási naplóiból 31 oldal hiányzott.

Boeing: nem következhet be többé hasonló katasztrófa

A Boeing a jelentésre reagálva hangsúlyozta, hogy a Lion Air balesete óta a 737 MAX-ot és a típus repülésirányító szoftverét eddig példátlan próbáknak, elemzésnek és hatósági ellenőrzésnek vetették alá, ennek során több száz szimulátoros és repülési tesztet végeztek, a hatóságok és független szakértők több ezer dokumentumot vizsgáltak át.

Az elmúlt hónapokban a gyártó jelentős módosításokat hajtott végre a típusváltozaton, áttervezték a repülésirányító szoftvert és az átesésvédelmi (MCAS) rendszer működését, valamint azt, ahogy ezek az állásszögmérő műszerektől (AoA-szenzor) érkező adatokat kezelik.

A jövőben az MCAS a repülőgép mindkét AoA-szenzorától kap majd információt és csak akkor lép működésbe, ha azok azonos adatokat mutatnak. Az átesésvédelmi szoftver ekkor is csak egy alkalommal kezd üzemelni, és csak olyan maximális határértékeken belül dolgozik, amelyeket a kormányszervekkel a pilóták korrigálni tudnak.

A gyártó szerint ezek a változtatások szavatolják, hogy nem következhet be többé hasonló baleset.

Továbbá a Boeing frissíti az üzemeltetési kézikönyveket és a személyzetek képzési dokumentációit annak érdekében, hogy a 737 MAX biztonságos repüléséhez szükséges összes információ a pilóták rendelkezésére álljon.

Kevesebb mint öt hónappal a katasztrófa után az Ethiopian Airlines Boeing 737 MAX 8 repülőgépe zuhant le – mint később kiderült – hasonló körülmények között, amelyet követően nem sokkal, 2019. március 13-án világszerte földre parancsolták a 737 MAX típust.


MÁV-vezér: A vállalatnak felelősséget kell vállalnia az eddigi mulasztásokért

MÁV-vezér: A vállalatnak felelősséget kell vállalnia az eddigi mulasztásokért 

Az ígéret szép szó, ha betartják - úgy jó.
Napelemeket telepít ez a légitársaság

Napelemeket telepít ez a légitársaság 

Az Emirates 39 960 napelempanel telepítésére kötött megállapodást az Etihad Clean Energy Developmenttel.
Ingyenes európai uniós vonatbérlet fiataloknak

Ingyenes európai uniós vonatbérlet fiataloknak 

Az EU jövőre 35 500 ingyenes DiscoverEU utazási igazolványt biztosít fiataloknak.
Fedélzeten a világ legősibb kenyere

Fedélzeten a világ legősibb kenyere 

A világ legősibb kenyerét kínálja business class utasainak a török légitársaság.
Búcsúzik a világ egyik legrégebbi légitársasága

Búcsúzik a világ egyik legrégebbi légitársasága 

A világ egyik legrégebbi légitársasága csaknem egy évszázados szolgálat után leáll.
Új színben pompázik ez a repülőgép

Új színben pompázik ez a repülőgép 

Nem véletlenül.
Négy Emirates-járat Budapesten landolt a közel-keleti helyzet miatt

Négy Emirates-járat Budapesten landolt a közel-keleti helyzet miatt 

A budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre négy Emirates-gép érkezett, köztük két A380-as.
Lezárták, majd ismét megnyitották Tel Aviv repterét

Lezárták, majd ismét megnyitották Tel Aviv repterét 

Izrael újra megnyitotta légterét az iráni rakétatámadás után.
Együttműködési megállapodás két légügyi cég között

Együttműködési megállapodás két légügyi cég között 

Együttműködési megállapodást írt alá a HungaroControl és a Budapest Airport.
A Boeing repülőgépeit még az ág is húzza

A Boeing repülőgépeit még az ág is húzza 

A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testület levelében figyelmeztetést adott ki.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.