Helyzetértékelés és jövőkép

A Nemzetgazdasági Minisztérium Gazdaságfejlesztésért felelős Helyettes Államtitkársága július 16-án turizmus- és egészségipari konzultációt szervezett a magyar turizmus jövőjéről. Ez volt az első széles körű szakmai egyeztető fórum az új kormány megalakulása óta. A rendezvény telt ház előtt zajlott, a résztvevők között ott voltak a szakmai szervezetek, szállodák, utazási irodák, közlekedési vállalatok, TDM-szervezetek, oktatási intézmények és kutatócégek képviselői.

Az Országház Főrendházi termében dr. Schmitt Pál, a Magyar Országgyűlés Elnöke, köztársasági elnök köszöntötte a vendégeket. Schmitt felidézte, hogy tizenhét éven át dolgozott a budapesti Astoria szállodában, ahol számos alapszabályt megtanult a turizmussal kapcsolatban: például azt, hogy a ma el nem adott szoba már soha el nem adható, és a szakácsnak is van lelke. Schmitt úgy véli, hazánk számára is a turizmus lehet a kitörési pont, akárcsak Izlandon. Elhangzott az is, hogy a Parlament épülete egyik leglátogatottabb turisztikai vonzerőnk, amelyet évente 6-800 ezer vendég keres fel. Schmitt szerint erősíteni kell a „nemzeti turizmust”: ennek keretében az iskolásoknak fel kell fedezniük a határon túli magyarlakta területeket. Erre a célra külön programot indít a kormány.

Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter helyzetértékeléssel kezdte előadását. Kiemelte, hogy 10 évvel ezelőtt indult az első Széchenyi terv, amely azonban „torzóban maradt”. „Az utóbbi években sokat romlott az ország versenyképessége, a turizmusban is” – hangsúlyozta. Pedig ezen időszak alatt megkétszereződött a gyógyszállodák száma. A turizmus nemzetgazdasági szerepét tekintve 181 ország közül csupán a 136. helyen állunk, és az uniós államok között is csupán a 25. hely a miénk. Jellemző adat, hogy Ausztriában hatszor annyit költ egy átlagos turista, mint nálunk. Jövőképet is felvázolt a miniszter, eszerint a turizmus nemzetgazdasági szerepét meg kell kétszerezni, 700 ezer új munkahelyet kell teremteni és a nemzetközi versenyképességünket 1/3-ával kell javítani a következő tíz év alatt. Ennek érdekében minőségi és nem mennyiségi fejlesztésekre van szükség – a pályázatok elbírálása során a hungaricum-jelleg előnyt jelent majd. A turizmus fejlesztését egy tágabb gazdaságfejlesztési program – az egészségipar - részeként képzeli el a miniszter. Matolcsy biztosította a hallgatóságot, hogy lesz tíz évre szóló 2. Széchenyi terv, megszületik a Turizmus törvény és megfelelő közgazdasági környezetet (bürokrácia csökkentése, kevesebb adó) teremt a kormányzat a turisztikai vállalkozások számára.

Dr. Horváth Endre helyettes államtitkár a turizmusirányítás új alapelveit ismertette. Hangsúlyozta, hogy mivel a turizmus egy volatilis iparág, alapos elemzés szükséges a fejlesztési programok sikeres megvalósításához. A programok kidolgozásához viszont az utazók motivációjának megismerése szükséges. A programok kialakítását a szakma aktív bevonásával képzeli el Horváth Endre, aki szerint fel kell gyorsítani a tervezés folyamatát: ¼ év alatt kell összeállítani stratégiai programokat. Az erős nemzetközi versenyben egyedi képességeinkre kell építeni, és ki kell törni az árversenyből. „Ne éves reklámkampányokban, hanem több évig tartó termékstratégiákban gondolkodjunk!” – emelte ki. Felhívta a figyelmet az egészségipar, egy egységes minősítési rendszer, valamint a magyar termékek, a helyi kis gazdaságok erősítésének szükségességére.

Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. új vezérigazgatója az új nemzetközi piaci hangsúlyokról szólt. A nemzetközi szállodaipari tapasztalatokat szerzett fiatal szakember eredményorientált értékesítési szemléletet kíván meghonosítani a társaságnál. Ennek jegyében mérni fogják a kampányok hatékonyságát. Idén folytatják a Budapest Winter Invitation kampányt, reményei szerint az eddigi 50 helyett immár 100 millió forintos költségvetéssel. Tervezik a kampány kiterjesztését Budapesten kívüli magyar tájakra is. Horváth Gergely célként határozta meg a többnapos, külföldi főutazások arányának megduplázását. Optimalizálni kell szerinte ugyanakkor a Magyar Turizmus Zrt. működését, mivel jelenleg túl magas a működési költségek aránya a marketingbüdzséhez képest. Ennek jegyében hamarosan felmérik a külképviseletek és a vidéki hálózat (RMI-k) működését. Szakmai tanácsadói profitcentrumokat kívánnak létrehozni, és fejlesztik a Nemzeti Kongresszusi Irodát. Megerősítik a konferencia nagyköveti programot, újraindítják a sportnagyköveti programot, és e-commerce központot hoznak létre a társaság online adatbázisára építve. 2010 szeptemberében kezdik az egyeztetéseket a szakmával a jövő évi marketingterv részleteiről. 2011 az egészségturizmus éve lesz, de várhatóan 2012-ben is ez lesz turizmusunk fő arculati eleme. Az ősztől már igyekszünk kihasználni a jövő évi uniós elnökségünkből fakadó lehetőségeket, és a Liszt-év is hangsúlyos lesz a külföldi magyar nemzeti megjelenésekben. Elképzelhető a Welcome to Hungária beutaztató workshop újraindítása, de „nem feltétlenül az Utazás kiállítás” ideje alatt. Erősíteni szándékozik az új vezérigazgató Budapest gyűjtő-elosztó szerepét, ugyanakkor a Fly and rail, illetve Fly and bus programokat is népszerűsíteni kívánja.

Szakértők a turizmus konzultáción

Szakértők is hozzászóltak az Országházban rendezett Turizmus- és Egészségipari Konzultációhoz.

Palkó Lajos, légügyi szakértő szerint az ország elérhetőségének fejlesztése szempontjából kiemelt szerepet játszik a repülés, különösen a fapadosok kegyeinek elnyerése. Palkó Lajos fontosnak tartja a légimarketing alap megújítását, valamint új járatok nyitását.

Ruszinkó Ádám egészségturisztikai szakértő, aki 3 évig a Széchenyi-terv egészségturisztikai programjának vezetője volt, ismertette az idén februárban meghirdetett egészségipari programot. E szerint egyebek mellett kiemelt szerepet kapna az egészségturizmus, azon belül a fürdők fejlesztése. De fontos az egészségiparhoz tartozó ipari termelés is, mely a hazai gazdasági szereplőket hozná előnyös helyzetbe. A fürdők mellett hasonlóan fontos szerepet kaphatna az ásványvíz-termelés is. Ruszinkó úgy véli: a hazai fogyasztás duplázódására számíthatunk a közeli jövőben. A szakember felhívta a figyelmet a szakirányú oktatás és kutatás fejlesztésére is.

Prohászka Béla, a Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség elnöke elmondta: a hazai vendéglátáson nagyot lendítene, ha a hungaricumnak számító magyar csárdák megújulnának.

Nemes Andrea a Corvinus Egyetem docense a turisztikai vonzerőkről beszélve szintén a hazai termálvíz jelentőségére hívta fel az egybegyűltek figyelmét. Nemes különösen fontosnak véli a budapesti fürdők vendégbarátabbá tételét. Horkay Nándor, a VÁTI Nonprofit Kft munkatársa a hazai turizmus első számú irányelveként kifejtette: a magyar turizmus legyen magyar és keresztény, azaz nyitott a világ felé. A magas színvonalú szolgáltatásra, stratégiai fejlesztésre, fenntarthatóságra és az erős szervezetek jelentőségére kitérő irányelvek felsorolását követően Horkay felhívta a figyelmet a Turisztikai Desztináció Menedzsmentek (TDM) jelentőségére. A gyógyturizmussal kapcsolatban elmondta: a Kárpát-medencének Európa gyógyító központjává kellene válnia.

Mezősi Csilla, egészségturisztika szakértő hangsúlyozta: hosszú távú fejlesztési koncepció révén válhat meghatározóvá a magyar egészségturizmus. Főpiacként egész Európát kell célba vennünk. A meghatározó szerep betöltéséhez állami akarat és 10 éven át biztosított marketingköltség szükséges. Az Unión belül jelentős pozíciókat szerezhetünk, ha a régóta készülő, a járóbetegek szabad mozgását biztosító direktíva végre hatályba lép. Az egészségturizmus és -ipar fellendülésének köszönhetően megszűnhet a szakképzett egészségügyi személyzet elvándorlása is. A gyógyfürdők mellett egészségturizmusunk másik alappillére a fogászati turizmus lehet. A fogászati turizmusról bővebben Bátorfy Béla fogszakorvos beszélt. Kiemelte, hogy a fogászati turizmus teljes mértékben önerőből szerezte meg tekintélyes pozícióját, de az erős lengyel, török és bolgár konkurencia legyűrése érdekében eljött az idő, amikor szükséges lehet az állami szerepvállalás. A kezelésekre érkező vendégek átlagosan 4-6 ezer eurót hagynak hazánkban. 2009-ben mintegy 600 ezer vendégéjszakát és közel 90 milliárdos bevételt termeltek a fogturisták. A kezelésekre érkezők igen jelentős része Angliából érkezik, akik a font tavalyi gyengülése miatt el-elmaradoztak.

Horváth Tihamér, a Széchenyi Gazdaságfejlesztő Társaság részéről a munkavállalók felüdülését, munkakedvének és termelékenységének növelését célzó rekreációs kártyáról értekezett. A kártya bankkártyaként működne, az ehhez kapcsolódó számlára fizetné be a munkáltató a munkavállaló jövedelmének 10%-ig az üdülésre felhasználható összeget. A számlákat egy ún. turizmus bank kezelné. A munkaadó a befizetett összeg felét adójából jóváírhatná, ez azonban csak a nyereséges vállakozásokra volna érvényes. A rekreációs kártya egyik nem titkolt célja, hogy növelje a belföldi turisták számát, illetve hogy megfordítsa a kül- és belföldi turisták arányát. Horváth úgy látja egyelőre a külföldiek jóval nagyobb számban utaznak hazánkban, mint a belföldiek.


Új hidrogénhajtású repülőgép dizájnt mutatott be az Airbus

Új hidrogénhajtású repülőgép dizájnt mutatott be az Airbus 

Az Airbus bemutatta legújabb terveit a ZEROe repülőgéphez, amely teljesen elektromos, hidrogénhajtású és kibocsátásmentes lesz.
Milliárdos klub felé tart a magyar hajózási startup

Milliárdos klub felé tart a magyar hajózási startup 

A CLICKnCRUISE tőkét vont be angyalbefektetőktől, amelynek eredményeként a cég értéke eléri az 1,3 milliárd forintot.
Forgalomban vizsgázott az új magyar busz

Forgalomban vizsgázott az új magyar busz 

Jól vizsgázott az első magyar elektromos midibusz. Öt héten és 5800 kilométeren át szállította az utasokat Baján a GANZ-SOR EBN8 friss fejlesztésű prototípusa.
Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás

Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás 

Kína megadta az engedélyt az EHang elektromos légitaxijának (eVTOL), amely mostantól hivatalosan is szállíthat utasokat Kantonban és Hefejben.
Ült már szállítórepülő fedélzetén?

Ült már szállítórepülő fedélzetén? 

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum 2025-ben is különleges programokkal várja a családokat, baráti társaságokat, kirándulókat és a repülés szerelmeseit.
A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között

A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között 

Egyszeri charterjáratról van szó, nem közvetlen légi hídról New York és Budapest között.
Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.
Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra

Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra 

A kínálatban új célállomások és légitársaságok is szerepelnek.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.