HungaroControl: nőtt az irányított légi járatok száma

A HungaroControl adatai szerint a magyar légtérben 5,68 százalékkal nőtt az első negyedévben az irányított repülőgépek száma, a növekvő forgalom melletti légtérkapacitás szűkítés járatonként fél percnél kevesebb késést okozott.

Szepessy Kornél vezérigazgató csütörtökön sajtótájékoztatón ismertette: az első negyedévben a szolgálat 240 ezer légi járatot irányított, 5,68 százalékkal többet, mint 2018 azonos időszakában, és most először kését is okozott, 0,28 percest járatonként. Előrejelzése szerint a nyári menetrendi időszakban a légi irányítás miatt átlagosan járatonként fél perc késés keletkezhet, kevesebb az Európai Unió területén várható 0,7 percnél.

A légtér kapacitását azért csökkentették, hogy elkerülhető legyen az irányítókra nehezedő extrém forgalomterhelés - tájékoztatott. Magyarország felett a Perzsa-öböl menti légitársaságok járatszáma jelentősen csökkent, ahogy kevesebb járatot közlekedtetett a Lufthansa-csoport és az Air France is, nőtt viszont az orosz járatok száma. A HungaroControl által kezelt koszovói magas légtérben áprilisban több mint tízezer járat közlekedett, 48 százalékkal több, mint tavaly áprilisban - tette hozzá Szepessy Kornél.

A vezérigazgató hangsúlyozta, elkerülhetőek lennének a késések, ha az európai légi forgalmat szervező Eurocontrol pontosabb adatokat szolgáltatna. Példaként említette, hogy 2018-ban a becsült forgalom kétszeresét kellett irányítania a HungaroControlnak. A megoldás az lenne, ha a légitársaságok közölnék, mekkora flottával és mely útvonalakon repülnek majd, de a cégek a versenyhelyzetre hivatkozva nem adják ki ezeket az adatokat - mutatott rá a vezérigazgató.

Ebben a helyzetben csak az irányítóképzés fokozásával és innovációval lehet csökkenteni a késéseket - vélekedett, megjegyezve: a légi cégek pár hét alatt képesek új járatot indítani, ugyanakkor egy irányító kiképzése 2 évet vesz igénybe. Ebben a helyzetben Szepessy Kornél elmondása szerint a többi szolgáltató is igyekszik minél több forrást kutatás-fejlesztésre fordítani, hogy az irányító rendszerek megújításával javítsák a hatékonyságukat. A HungaroControl ebből a szempontból jó helyzetben van, mert évekkel ezelőtt saját K+F szekciót hozott létre, amely elkezdte a magyar forgalomirányító rendszer modernizálását.

Forrás: MTI


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.