Idén már nőtt a charterutasok száma

Viszonylag kevés hír jut el a hazai szakmához a környékbeli országok kiutazási tendenciáiról. A Medina Tours szlovákiai irodájának igazgatóját északi szomszédunk turizmusáról kérdeztük.

Hogyan jellemezné a szlovák charterpiacot?

A charter utak közül elsősorban a tengerparti, all inclusive szolgáltatásokat kínáló, magasabb kategóriájú szállodákra van kereslet. A jelentősebb tour operatorok klubokat létesítenek a kedvelt szállodákban, hiszen nagy az igény az animációra, szlovák nyelvű programokra, főleg a gyerekek számára. Szlovákiából egzotikus utakat charterrel szinte lehetetlen indítani, mivel a környező repülőterek – Bécs, Prága és Budapest – ellátják a piacot. A charterpiac egyes desztinációi évekig stabilak, ezek mellett újra meg újra feltűnnek újdonságok, de utóbbiak nem élnek túl 1-2-3 szezonnál többet.

Melyek a legnépszerűbb desztinációk?

A 2010-es év slágerei Törökország és Egyiptom. A szlovák charterpiac kedvelt úti céljai még Tunézia, Görögország, Bulgária és Spanyolország. Míg a charter desztinációk évek óta viszonylag stabilak, a volumen változott: idén eddig 7 %-kal nőtt a charterutazások száma a 2009-es alacsony szinthez képest. Egyiptomban évente új terméket vezetnek be a szlovák tour operatorok. A klasszikusnak számító Hurghada, Sharm El Sheikh és Taba mellett ebben az évben nagy visszhangja volt Marsa Alamnak.

A Törökország iránti érdeklődés nem véletlen: szinte hetente nyílnak új szállodák, remek szolgáltatásokkal és kedvező ár-érték aránnyal, stabil az időjárás, biztonságos az ország, a tenger meleg, a partok homokosak és jó az infrastruktúra. A legkedveltebb a török riviéra: Antalya, Belek, Side és Alanya. Várható, hogy 2011-ben szinte minden utazásszervező növelni fogja a Törökországba induló charterek számát, az idei sikerekre alapozva. Görögországtól az ottani gazdasági és politikai helyzet, a gyakori és kiszámíthatatlan tüntetések elvették a szlovák utasok kedvét. Elmondható, hogy a szlovák közhangulat jelenleg elutasító Görögországgal szemben. Bulgária népszerűsége stabil, az árak kedvezőek, és egyfajta retróérzés is érvényesül. Sokan emlékeznek még arra az időre, amikor gyakorlatilag Bulgária és Horvátország volt az a két tengerparti ország, ahova utazni lehetett. Ami Spanyolországot illeti: a tour operatorok idén a Baleári-szigeteken kívül a Kanári-szigetekre is szerveztek utakat. Olaszországban is évente nyílnak új desztinációk. Tunézia iránt az érdeklődés fokozatosan csökken, de még mindig jelentős.

Kik a főbb piaci szereplők?

A legnagyobbnak a Satur számít, illetve a Tip Travel / Tatratour / Koala Tours / Seneca csoport. Jelentős a Globtour, a Kartago Tours, az Aeolus, és az utóbbi években számottevően nőtt a Medina Tours, a Firo Tour, a Hechter és a Fifo piaci részesedése.

Múlik-e a válság hatása?

Ahogyan tavaly, idén is érezhető a gazdasági válság miatti negatív hangulat, ez természetesen befolyásolja a fogyasztást. Sajnos gyakori a piacon az „egyezkedés”, az „alkudozás” az utasok és az utazási irodák között, ami új jelenség, és reményeink szerint nem lesz hosszú életű. A 2009-es válságév a kiutazásokat is érintette, ám a beutazásokra még negatívabb hatással volt. Az euro bevezetése és a schengeni térségbe való belépés jelentősen csökkentette a Szlovákia iránti érdeklődést. A környező országok erős árfolyam ingadozása az euróval szemben drága országgá tette Szlovákiát. A volt Szovjetunióval szemben elveszítettük azt az előnyünket, hogy ide nem kellett Schengen-vízumot kérvényezniük. Így sok utas Ausztriát választotta inkább, ahol a helyi turisztikai hivatal támogatta az Oroszországból érkező chartereket. A szlovák árak késve reagáltak a csökkent érdeklődésre, emiatt is sok utast veszítettünk. A 2009-es válság persze a szolgálati utak volumenét is visszavetette, a cégek a korábbinál kisebb összegeket áldoztak utazásokra.

Van-e olyan nagyobb cég, amely a válság hatására kivonult a szlovákiai piacról?

A Karya Tours 2009-ben nagy ígéretekkel és erősen alulkalkulált árakkal jelent meg a szlovák charterpiacon. Árpolitikájával fölösleges károkat okozott a többi, Törökországba is utaztató tour operator-nak. A Karya 2010-es csődje a szakmabelieket nem lepte meg, az utasokat természetesen negatívan érintette. 2009-ben csődbe ment a Seagle Air és a Sky Europe légitársaság, 2010-ben az Air Slovakia. Az igazság az, hogy Szlovákia alapvetően nem kedvez a légitársaságoknak. A nyári szezon rövid, a mellékszezon nagyon limitált, az árakat erősen nyomja lefelé a mérsékelt kereslet.

Mi a helyzet az egyéni utasokkal?

Körükben igen kedvelt Olaszország és Horvátország. Az Adriai-tengert nálunk „szlovák tengerként” reklámozzák. Az internet jelentősége is egyre nő a szlovák piacon, megfigyelhető az online irodák erős piaci jelenléte.

Milyen Magyarország megítélése a szlovák utasok körében?

Magyarország nem annyira nyaralási úti cél, sokkal inkább bevásárolni járnak át a szlovákok. A forint árfolyam ingadozása elsősorban a határ mentén élők érdeklődését keltette fel – a korábbinál jóval többen járnak Magyarországra vásárolni.


Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját

Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját 

Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter is részt vett pénteken, az Aeroplex Berendezéskarbantartó Központ ünnepélyes átadásán, Maglódon.
Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.