Idén már nőtt a charterutasok száma

Viszonylag kevés hír jut el a hazai szakmához a környékbeli országok kiutazási tendenciáiról. A Medina Tours szlovákiai irodájának igazgatóját északi szomszédunk turizmusáról kérdeztük.

Hogyan jellemezné a szlovák charterpiacot?

A charter utak közül elsősorban a tengerparti, all inclusive szolgáltatásokat kínáló, magasabb kategóriájú szállodákra van kereslet. A jelentősebb tour operatorok klubokat létesítenek a kedvelt szállodákban, hiszen nagy az igény az animációra, szlovák nyelvű programokra, főleg a gyerekek számára. Szlovákiából egzotikus utakat charterrel szinte lehetetlen indítani, mivel a környező repülőterek – Bécs, Prága és Budapest – ellátják a piacot. A charterpiac egyes desztinációi évekig stabilak, ezek mellett újra meg újra feltűnnek újdonságok, de utóbbiak nem élnek túl 1-2-3 szezonnál többet.

Melyek a legnépszerűbb desztinációk?

A 2010-es év slágerei Törökország és Egyiptom. A szlovák charterpiac kedvelt úti céljai még Tunézia, Görögország, Bulgária és Spanyolország. Míg a charter desztinációk évek óta viszonylag stabilak, a volumen változott: idén eddig 7 %-kal nőtt a charterutazások száma a 2009-es alacsony szinthez képest. Egyiptomban évente új terméket vezetnek be a szlovák tour operatorok. A klasszikusnak számító Hurghada, Sharm El Sheikh és Taba mellett ebben az évben nagy visszhangja volt Marsa Alamnak.

A Törökország iránti érdeklődés nem véletlen: szinte hetente nyílnak új szállodák, remek szolgáltatásokkal és kedvező ár-érték aránnyal, stabil az időjárás, biztonságos az ország, a tenger meleg, a partok homokosak és jó az infrastruktúra. A legkedveltebb a török riviéra: Antalya, Belek, Side és Alanya. Várható, hogy 2011-ben szinte minden utazásszervező növelni fogja a Törökországba induló charterek számát, az idei sikerekre alapozva. Görögországtól az ottani gazdasági és politikai helyzet, a gyakori és kiszámíthatatlan tüntetések elvették a szlovák utasok kedvét. Elmondható, hogy a szlovák közhangulat jelenleg elutasító Görögországgal szemben. Bulgária népszerűsége stabil, az árak kedvezőek, és egyfajta retróérzés is érvényesül. Sokan emlékeznek még arra az időre, amikor gyakorlatilag Bulgária és Horvátország volt az a két tengerparti ország, ahova utazni lehetett. Ami Spanyolországot illeti: a tour operatorok idén a Baleári-szigeteken kívül a Kanári-szigetekre is szerveztek utakat. Olaszországban is évente nyílnak új desztinációk. Tunézia iránt az érdeklődés fokozatosan csökken, de még mindig jelentős.

Kik a főbb piaci szereplők?

A legnagyobbnak a Satur számít, illetve a Tip Travel / Tatratour / Koala Tours / Seneca csoport. Jelentős a Globtour, a Kartago Tours, az Aeolus, és az utóbbi években számottevően nőtt a Medina Tours, a Firo Tour, a Hechter és a Fifo piaci részesedése.

Múlik-e a válság hatása?

Ahogyan tavaly, idén is érezhető a gazdasági válság miatti negatív hangulat, ez természetesen befolyásolja a fogyasztást. Sajnos gyakori a piacon az „egyezkedés”, az „alkudozás” az utasok és az utazási irodák között, ami új jelenség, és reményeink szerint nem lesz hosszú életű. A 2009-es válságév a kiutazásokat is érintette, ám a beutazásokra még negatívabb hatással volt. Az euro bevezetése és a schengeni térségbe való belépés jelentősen csökkentette a Szlovákia iránti érdeklődést. A környező országok erős árfolyam ingadozása az euróval szemben drága országgá tette Szlovákiát. A volt Szovjetunióval szemben elveszítettük azt az előnyünket, hogy ide nem kellett Schengen-vízumot kérvényezniük. Így sok utas Ausztriát választotta inkább, ahol a helyi turisztikai hivatal támogatta az Oroszországból érkező chartereket. A szlovák árak késve reagáltak a csökkent érdeklődésre, emiatt is sok utast veszítettünk. A 2009-es válság persze a szolgálati utak volumenét is visszavetette, a cégek a korábbinál kisebb összegeket áldoztak utazásokra.

Van-e olyan nagyobb cég, amely a válság hatására kivonult a szlovákiai piacról?

A Karya Tours 2009-ben nagy ígéretekkel és erősen alulkalkulált árakkal jelent meg a szlovák charterpiacon. Árpolitikájával fölösleges károkat okozott a többi, Törökországba is utaztató tour operator-nak. A Karya 2010-es csődje a szakmabelieket nem lepte meg, az utasokat természetesen negatívan érintette. 2009-ben csődbe ment a Seagle Air és a Sky Europe légitársaság, 2010-ben az Air Slovakia. Az igazság az, hogy Szlovákia alapvetően nem kedvez a légitársaságoknak. A nyári szezon rövid, a mellékszezon nagyon limitált, az árakat erősen nyomja lefelé a mérsékelt kereslet.

Mi a helyzet az egyéni utasokkal?

Körükben igen kedvelt Olaszország és Horvátország. Az Adriai-tengert nálunk „szlovák tengerként” reklámozzák. Az internet jelentősége is egyre nő a szlovák piacon, megfigyelhető az online irodák erős piaci jelenléte.

Milyen Magyarország megítélése a szlovák utasok körében?

Magyarország nem annyira nyaralási úti cél, sokkal inkább bevásárolni járnak át a szlovákok. A forint árfolyam ingadozása elsősorban a határ mentén élők érdeklődését keltette fel – a korábbinál jóval többen járnak Magyarországra vásárolni.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.