Hogyan jellemezné a szlovák charterpiacot?
A charter utak közül elsősorban a tengerparti, all inclusive szolgáltatásokat kínáló, magasabb kategóriájú szállodákra van kereslet. A jelentősebb tour operatorok klubokat létesítenek a kedvelt szállodákban, hiszen nagy az igény az animációra, szlovák nyelvű programokra, főleg a gyerekek számára. Szlovákiából egzotikus utakat charterrel szinte lehetetlen indítani, mivel a környező repülőterek – Bécs, Prága és Budapest – ellátják a piacot. A charterpiac egyes desztinációi évekig stabilak, ezek mellett újra meg újra feltűnnek újdonságok, de utóbbiak nem élnek túl 1-2-3 szezonnál többet.
Melyek a legnépszerűbb desztinációk?
A 2010-es év slágerei Törökország és Egyiptom. A szlovák charterpiac kedvelt úti céljai még Tunézia, Görögország, Bulgária és Spanyolország. Míg a charter desztinációk évek óta viszonylag stabilak, a volumen változott: idén eddig 7 %-kal nőtt a charterutazások száma a 2009-es alacsony szinthez képest. Egyiptomban évente új terméket vezetnek be a szlovák tour operatorok. A klasszikusnak számító Hurghada, Sharm El Sheikh és Taba mellett ebben az évben nagy visszhangja volt Marsa Alamnak.
A Törökország iránti érdeklődés nem véletlen: szinte hetente nyílnak új szállodák, remek szolgáltatásokkal és kedvező ár-érték aránnyal, stabil az időjárás, biztonságos az ország, a tenger meleg, a partok homokosak és jó az infrastruktúra. A legkedveltebb a török riviéra: Antalya, Belek, Side és Alanya. Várható, hogy 2011-ben szinte minden utazásszervező növelni fogja a Törökországba induló charterek számát, az idei sikerekre alapozva. Görögországtól az ottani gazdasági és politikai helyzet, a gyakori és kiszámíthatatlan tüntetések elvették a szlovák utasok kedvét. Elmondható, hogy a szlovák közhangulat jelenleg elutasító Görögországgal szemben. Bulgária népszerűsége stabil, az árak kedvezőek, és egyfajta retróérzés is érvényesül. Sokan emlékeznek még arra az időre, amikor gyakorlatilag Bulgária és Horvátország volt az a két tengerparti ország, ahova utazni lehetett. Ami Spanyolországot illeti: a tour operatorok idén a Baleári-szigeteken kívül a Kanári-szigetekre is szerveztek utakat. Olaszországban is évente nyílnak új desztinációk. Tunézia iránt az érdeklődés fokozatosan csökken, de még mindig jelentős.
Kik a főbb piaci szereplők?
A legnagyobbnak a Satur számít, illetve a Tip Travel / Tatratour / Koala Tours / Seneca csoport. Jelentős a Globtour, a Kartago Tours, az Aeolus, és az utóbbi években számottevően nőtt a Medina Tours, a Firo Tour, a Hechter és a Fifo piaci részesedése.
Múlik-e a válság hatása?
Ahogyan tavaly, idén is érezhető a gazdasági válság miatti negatív hangulat, ez természetesen befolyásolja a fogyasztást. Sajnos gyakori a piacon az „egyezkedés”, az „alkudozás” az utasok és az utazási irodák között, ami új jelenség, és reményeink szerint nem lesz hosszú életű. A 2009-es válságév a kiutazásokat is érintette, ám a beutazásokra még negatívabb hatással volt. Az euro bevezetése és a schengeni térségbe való belépés jelentősen csökkentette a Szlovákia iránti érdeklődést. A környező országok erős árfolyam ingadozása az euróval szemben drága országgá tette Szlovákiát. A volt Szovjetunióval szemben elveszítettük azt az előnyünket, hogy ide nem kellett Schengen-vízumot kérvényezniük. Így sok utas Ausztriát választotta inkább, ahol a helyi turisztikai hivatal támogatta az Oroszországból érkező chartereket. A szlovák árak késve reagáltak a csökkent érdeklődésre, emiatt is sok utast veszítettünk. A 2009-es válság persze a szolgálati utak volumenét is visszavetette, a cégek a korábbinál kisebb összegeket áldoztak utazásokra.
Van-e olyan nagyobb cég, amely a válság hatására kivonult a szlovákiai piacról?
A Karya Tours 2009-ben nagy ígéretekkel és erősen alulkalkulált árakkal jelent meg a szlovák charterpiacon. Árpolitikájával fölösleges károkat okozott a többi, Törökországba is utaztató tour operator-nak. A Karya 2010-es csődje a szakmabelieket nem lepte meg, az utasokat természetesen negatívan érintette. 2009-ben csődbe ment a Seagle Air és a Sky Europe légitársaság, 2010-ben az Air Slovakia. Az igazság az, hogy Szlovákia alapvetően nem kedvez a légitársaságoknak. A nyári szezon rövid, a mellékszezon nagyon limitált, az árakat erősen nyomja lefelé a mérsékelt kereslet.
Mi a helyzet az egyéni utasokkal?
Körükben igen kedvelt Olaszország és Horvátország. Az Adriai-tengert nálunk „szlovák tengerként” reklámozzák. Az internet jelentősége is egyre nő a szlovák piacon, megfigyelhető az online irodák erős piaci jelenléte.
Milyen Magyarország megítélése a szlovák utasok körében?
Magyarország nem annyira nyaralási úti cél, sokkal inkább bevásárolni járnak át a szlovákok. A forint árfolyam ingadozása elsősorban a határ mentén élők érdeklődését keltette fel – a korábbinál jóval többen járnak Magyarországra vásárolni.