Idén már nőtt a charterutasok száma

Viszonylag kevés hír jut el a hazai szakmához a környékbeli országok kiutazási tendenciáiról. A Medina Tours szlovákiai irodájának igazgatóját északi szomszédunk turizmusáról kérdeztük.

Hogyan jellemezné a szlovák charterpiacot?

A charter utak közül elsősorban a tengerparti, all inclusive szolgáltatásokat kínáló, magasabb kategóriájú szállodákra van kereslet. A jelentősebb tour operatorok klubokat létesítenek a kedvelt szállodákban, hiszen nagy az igény az animációra, szlovák nyelvű programokra, főleg a gyerekek számára. Szlovákiából egzotikus utakat charterrel szinte lehetetlen indítani, mivel a környező repülőterek – Bécs, Prága és Budapest – ellátják a piacot. A charterpiac egyes desztinációi évekig stabilak, ezek mellett újra meg újra feltűnnek újdonságok, de utóbbiak nem élnek túl 1-2-3 szezonnál többet.

Melyek a legnépszerűbb desztinációk?

A 2010-es év slágerei Törökország és Egyiptom. A szlovák charterpiac kedvelt úti céljai még Tunézia, Görögország, Bulgária és Spanyolország. Míg a charter desztinációk évek óta viszonylag stabilak, a volumen változott: idén eddig 7 %-kal nőtt a charterutazások száma a 2009-es alacsony szinthez képest. Egyiptomban évente új terméket vezetnek be a szlovák tour operatorok. A klasszikusnak számító Hurghada, Sharm El Sheikh és Taba mellett ebben az évben nagy visszhangja volt Marsa Alamnak.

A Törökország iránti érdeklődés nem véletlen: szinte hetente nyílnak új szállodák, remek szolgáltatásokkal és kedvező ár-érték aránnyal, stabil az időjárás, biztonságos az ország, a tenger meleg, a partok homokosak és jó az infrastruktúra. A legkedveltebb a török riviéra: Antalya, Belek, Side és Alanya. Várható, hogy 2011-ben szinte minden utazásszervező növelni fogja a Törökországba induló charterek számát, az idei sikerekre alapozva. Görögországtól az ottani gazdasági és politikai helyzet, a gyakori és kiszámíthatatlan tüntetések elvették a szlovák utasok kedvét. Elmondható, hogy a szlovák közhangulat jelenleg elutasító Görögországgal szemben. Bulgária népszerűsége stabil, az árak kedvezőek, és egyfajta retróérzés is érvényesül. Sokan emlékeznek még arra az időre, amikor gyakorlatilag Bulgária és Horvátország volt az a két tengerparti ország, ahova utazni lehetett. Ami Spanyolországot illeti: a tour operatorok idén a Baleári-szigeteken kívül a Kanári-szigetekre is szerveztek utakat. Olaszországban is évente nyílnak új desztinációk. Tunézia iránt az érdeklődés fokozatosan csökken, de még mindig jelentős.

Kik a főbb piaci szereplők?

A legnagyobbnak a Satur számít, illetve a Tip Travel / Tatratour / Koala Tours / Seneca csoport. Jelentős a Globtour, a Kartago Tours, az Aeolus, és az utóbbi években számottevően nőtt a Medina Tours, a Firo Tour, a Hechter és a Fifo piaci részesedése.

Múlik-e a válság hatása?

Ahogyan tavaly, idén is érezhető a gazdasági válság miatti negatív hangulat, ez természetesen befolyásolja a fogyasztást. Sajnos gyakori a piacon az „egyezkedés”, az „alkudozás” az utasok és az utazási irodák között, ami új jelenség, és reményeink szerint nem lesz hosszú életű. A 2009-es válságév a kiutazásokat is érintette, ám a beutazásokra még negatívabb hatással volt. Az euro bevezetése és a schengeni térségbe való belépés jelentősen csökkentette a Szlovákia iránti érdeklődést. A környező országok erős árfolyam ingadozása az euróval szemben drága országgá tette Szlovákiát. A volt Szovjetunióval szemben elveszítettük azt az előnyünket, hogy ide nem kellett Schengen-vízumot kérvényezniük. Így sok utas Ausztriát választotta inkább, ahol a helyi turisztikai hivatal támogatta az Oroszországból érkező chartereket. A szlovák árak késve reagáltak a csökkent érdeklődésre, emiatt is sok utast veszítettünk. A 2009-es válság persze a szolgálati utak volumenét is visszavetette, a cégek a korábbinál kisebb összegeket áldoztak utazásokra.

Van-e olyan nagyobb cég, amely a válság hatására kivonult a szlovákiai piacról?

A Karya Tours 2009-ben nagy ígéretekkel és erősen alulkalkulált árakkal jelent meg a szlovák charterpiacon. Árpolitikájával fölösleges károkat okozott a többi, Törökországba is utaztató tour operator-nak. A Karya 2010-es csődje a szakmabelieket nem lepte meg, az utasokat természetesen negatívan érintette. 2009-ben csődbe ment a Seagle Air és a Sky Europe légitársaság, 2010-ben az Air Slovakia. Az igazság az, hogy Szlovákia alapvetően nem kedvez a légitársaságoknak. A nyári szezon rövid, a mellékszezon nagyon limitált, az árakat erősen nyomja lefelé a mérsékelt kereslet.

Mi a helyzet az egyéni utasokkal?

Körükben igen kedvelt Olaszország és Horvátország. Az Adriai-tengert nálunk „szlovák tengerként” reklámozzák. Az internet jelentősége is egyre nő a szlovák piacon, megfigyelhető az online irodák erős piaci jelenléte.

Milyen Magyarország megítélése a szlovák utasok körében?

Magyarország nem annyira nyaralási úti cél, sokkal inkább bevásárolni járnak át a szlovákok. A forint árfolyam ingadozása elsősorban a határ mentén élők érdeklődését keltette fel – a korábbinál jóval többen járnak Magyarországra vásárolni.


Luxusdivatmárka a fedélzeten

Luxusdivatmárka a fedélzeten 

A készletet a China Airlines környezeti fenntarthatósági filozófiája jellemzi.
Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.
így újítja fel utaskabinjait az Emirates

így újítja fel utaskabinjait az Emirates 

A flotta felújítását teljes egészében a légitársaság saját központjában végzik, ahol a hét minden napján, 0-24 órában több mint 250 fős szakembergárda dolgozik.
Milánó búcsút mond a papíralapú jegyeknek

Milánó búcsút mond a papíralapú jegyeknek 

Az elektronikus kártya ugyanannyiba kerül majd, mint a korábbi jegy.
Átadták a Sopront északnyugat felől elkerülő utat

Átadták a Sopront északnyugat felől elkerülő utat 

Az elkerülő út 3,6 kilométer hosszú, és mostantól az Ágfalvi utat köti össze az M85-ös gyorsforgalmi úttal, közel az osztrák-magyar határhoz.
Fenntartható üzemanyag a Singapore Airlines gépeinél

Fenntartható üzemanyag a Singapore Airlines gépeinél 

A Neste-től rendel fenntartható üzemanyagot a légitársaság.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.