Idén már nőtt a charterutasok száma

Viszonylag kevés hír jut el a hazai szakmához a környékbeli országok kiutazási tendenciáiról. A Medina Tours szlovákiai irodájának igazgatóját északi szomszédunk turizmusáról kérdeztük.

Hogyan jellemezné a szlovák charterpiacot?

A charter utak közül elsősorban a tengerparti, all inclusive szolgáltatásokat kínáló, magasabb kategóriájú szállodákra van kereslet. A jelentősebb tour operatorok klubokat létesítenek a kedvelt szállodákban, hiszen nagy az igény az animációra, szlovák nyelvű programokra, főleg a gyerekek számára. Szlovákiából egzotikus utakat charterrel szinte lehetetlen indítani, mivel a környező repülőterek – Bécs, Prága és Budapest – ellátják a piacot. A charterpiac egyes desztinációi évekig stabilak, ezek mellett újra meg újra feltűnnek újdonságok, de utóbbiak nem élnek túl 1-2-3 szezonnál többet.

Melyek a legnépszerűbb desztinációk?

A 2010-es év slágerei Törökország és Egyiptom. A szlovák charterpiac kedvelt úti céljai még Tunézia, Görögország, Bulgária és Spanyolország. Míg a charter desztinációk évek óta viszonylag stabilak, a volumen változott: idén eddig 7 %-kal nőtt a charterutazások száma a 2009-es alacsony szinthez képest. Egyiptomban évente új terméket vezetnek be a szlovák tour operatorok. A klasszikusnak számító Hurghada, Sharm El Sheikh és Taba mellett ebben az évben nagy visszhangja volt Marsa Alamnak.

A Törökország iránti érdeklődés nem véletlen: szinte hetente nyílnak új szállodák, remek szolgáltatásokkal és kedvező ár-érték aránnyal, stabil az időjárás, biztonságos az ország, a tenger meleg, a partok homokosak és jó az infrastruktúra. A legkedveltebb a török riviéra: Antalya, Belek, Side és Alanya. Várható, hogy 2011-ben szinte minden utazásszervező növelni fogja a Törökországba induló charterek számát, az idei sikerekre alapozva. Görögországtól az ottani gazdasági és politikai helyzet, a gyakori és kiszámíthatatlan tüntetések elvették a szlovák utasok kedvét. Elmondható, hogy a szlovák közhangulat jelenleg elutasító Görögországgal szemben. Bulgária népszerűsége stabil, az árak kedvezőek, és egyfajta retróérzés is érvényesül. Sokan emlékeznek még arra az időre, amikor gyakorlatilag Bulgária és Horvátország volt az a két tengerparti ország, ahova utazni lehetett. Ami Spanyolországot illeti: a tour operatorok idén a Baleári-szigeteken kívül a Kanári-szigetekre is szerveztek utakat. Olaszországban is évente nyílnak új desztinációk. Tunézia iránt az érdeklődés fokozatosan csökken, de még mindig jelentős.

Kik a főbb piaci szereplők?

A legnagyobbnak a Satur számít, illetve a Tip Travel / Tatratour / Koala Tours / Seneca csoport. Jelentős a Globtour, a Kartago Tours, az Aeolus, és az utóbbi években számottevően nőtt a Medina Tours, a Firo Tour, a Hechter és a Fifo piaci részesedése.

Múlik-e a válság hatása?

Ahogyan tavaly, idén is érezhető a gazdasági válság miatti negatív hangulat, ez természetesen befolyásolja a fogyasztást. Sajnos gyakori a piacon az „egyezkedés”, az „alkudozás” az utasok és az utazási irodák között, ami új jelenség, és reményeink szerint nem lesz hosszú életű. A 2009-es válságév a kiutazásokat is érintette, ám a beutazásokra még negatívabb hatással volt. Az euro bevezetése és a schengeni térségbe való belépés jelentősen csökkentette a Szlovákia iránti érdeklődést. A környező országok erős árfolyam ingadozása az euróval szemben drága országgá tette Szlovákiát. A volt Szovjetunióval szemben elveszítettük azt az előnyünket, hogy ide nem kellett Schengen-vízumot kérvényezniük. Így sok utas Ausztriát választotta inkább, ahol a helyi turisztikai hivatal támogatta az Oroszországból érkező chartereket. A szlovák árak késve reagáltak a csökkent érdeklődésre, emiatt is sok utast veszítettünk. A 2009-es válság persze a szolgálati utak volumenét is visszavetette, a cégek a korábbinál kisebb összegeket áldoztak utazásokra.

Van-e olyan nagyobb cég, amely a válság hatására kivonult a szlovákiai piacról?

A Karya Tours 2009-ben nagy ígéretekkel és erősen alulkalkulált árakkal jelent meg a szlovák charterpiacon. Árpolitikájával fölösleges károkat okozott a többi, Törökországba is utaztató tour operator-nak. A Karya 2010-es csődje a szakmabelieket nem lepte meg, az utasokat természetesen negatívan érintette. 2009-ben csődbe ment a Seagle Air és a Sky Europe légitársaság, 2010-ben az Air Slovakia. Az igazság az, hogy Szlovákia alapvetően nem kedvez a légitársaságoknak. A nyári szezon rövid, a mellékszezon nagyon limitált, az árakat erősen nyomja lefelé a mérsékelt kereslet.

Mi a helyzet az egyéni utasokkal?

Körükben igen kedvelt Olaszország és Horvátország. Az Adriai-tengert nálunk „szlovák tengerként” reklámozzák. Az internet jelentősége is egyre nő a szlovák piacon, megfigyelhető az online irodák erős piaci jelenléte.

Milyen Magyarország megítélése a szlovák utasok körében?

Magyarország nem annyira nyaralási úti cél, sokkal inkább bevásárolni járnak át a szlovákok. A forint árfolyam ingadozása elsősorban a határ mentén élők érdeklődését keltette fel – a korábbinál jóval többen járnak Magyarországra vásárolni.


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.