Jól alakulnak az utasszámok Ferihegyen

2025. január 17. 2024 a Budapest Airport történetének minden korábbi rekordját megdöntötte; 17,6 millió utas és közel 300 ezer tonna légiáru fordult meg 2024-ben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, előrevetítve a következő évek robosztus utasszám-növekedését és megszilárdítva a repülőtér régiós elosztóközpont szerepét.

2024 nagyon fontos év volt a Budapest Airport történetében. Közel húsz év után újra többségi magyar tulajdonba került a repülőtér; júniusban a magyar állam 80 százalékos, a francia VINCI Airports, a világ legnagyobb magánkézben lévő repülőtér-üzemeltetője pedig 20 százalékos tulajdonrészt szerzett az üzemeltető cégben. Emellett a repülőtér minden eddigi rekordot megdöntve 17,6 millió utast fogadott és indított 2024-ben. A tavaly kezelt 17 574 413 utassal az éves forgalom nemcsak a 2023-as értéket haladta meg 19,5 százalékkal, hanem az eddigi csúcstartó 2019-es adatot is túlszárnyalta 8,7 százalékkal.


Fotó: SZT

Magyarország turisztikai vonzereje és a magyarok utazási kedve egész évben tükröződött a légikikötő utasforgalmában; az utasszám minden hónapban meghaladta az egymillió főt, míg októberben az 50 legforgalmasabb európai repülőtér közül a Budapest Airport regisztrálta a legnagyobb forgalmi növekedést.

A Budapest Airport egyike a VINCI Airports által üzemeltetett főbb repülőtereknek, amelyek 2024-ben rekordokat döntöttek:

Lisszabonban 35 millió, a chilei Santiago repülőtéren 26 millió, az egyesült királyságbeli Edinburghban 15 millió, a szerbiai Belgrádban pedig 8 millió utast fogadtak.

2024-ben 43 légitársaság 141 desztinációja volt elérhető Budapestről; a legnépszerűbb úti célok London, Isztambul, Milánó és Párizs voltak.

A kínai utasforgalom közel háromszorosára emelkedett, valamint Olaszország, Spanyolország és Németország felé is rekord növekedés volt jellemző, amelyet számos új úti cél, valamint a meglévő útvonalakon megvalósuló frekvencianövelés támogatott. A teljesen új célállomások között szerepelt például Faro, Marrákes és Bilbao, míg a Budapestről közvetlen járattal elérhető kínai városok száma ötre emelkedett, amely heti szinten 17 járatot jelent. A legtöbb utast tavaly a Wizz Air, a Ryanair, a Lufthansa, a LOT Polish Airlines és a Turkish Airlines szállította.

A tulajdonosok a jövőben is robosztus növekedésre számítanak, amit nagy mértékben támogatnak a VINCI Airports kiváló légitársasági kapcsolatai és kiterjedt hálózata. Ez a tényező, valamint a Budapest Airport járatfejlesztési munkája várhatóan még több elérhető célállomást eredményez majd, köztük hosszú távú járatokat is. Mivel 2030-ra 20 millió utas várható, tavaly év végén megkezdődött az új 3. Terminál építésének előkészítése.

Az első ütem egy új forgalmi előtér kivitelezését is magában foglalja, míg a további forgalmi előtér- és terminálfejlesztés minden eleme várhatóan nyolc éven belül megvalósul.

A légi áruszállítás terén is kiemelkedő évet zárt a Budapest Airport. Míg 2023-ban az akkori kétszázezres határ átlépését ünnepelhette, addig 2024-ben a kezelt áru mennyisége megközelítette a 300 000 tonnát – egészen pontosan 299 642 tonnával zárult az év. Ez 48,8%-os növekedést jelent az előző évhez képest, és ismét a régió vezető szereplőjévé teszi a budapesti repülőteret. Az utasforgalomhoz hasonlóan a légiáru volumen az év minden hónapjában meghaladta az előző év azonos időszakaiban regisztrált mennyiséget.


Durván emelkedő kompárak Görögországban

Durván emelkedő kompárak Görögországban 

Várhatóan nagymértékben emelkednek 2025-ben a görögországi kompjegyárak – akár 12 százalékkal is emelkedhetnek idén májustól.
Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.