A 16,5 millió lakosú országban ugyanis 18 millió kerékpár gurul, aminek következtében a számukra biztosított közlekedési pályák egyre zsúfoltabbak és veszélyesebbek. "Néha olyan tömeg torlódik össze a piros lámpánál, hogy amikor zöldre vált, nem mindenki képes elsőre átjutni a kereszteződésen, meg kell várni a következő szabad jelzést" - mondta Hugo van der Steenhoven, a hollandiai kerékpáros szövetség elnöke.
Mire elég 19 ezer kilométer bringaút?
A hollandok több mint negyede biciklin megy munkába. A reggeli csúcsforgalomban, 8 és 9 óra között 1,75 millió ember nyomja a pedált a számukra biztosított, összesen 19 ezer kilométernyi külön pályán. "Minél többen vannak a bringások, annál kevésbé biztonságosak a kerékpárutak" - húzta alá Frans de Kok, a belga turisztikai szövetség (ANWB) egyik illetékese. Ezeken az útvonalakon egyaránt közlekednek 40 kilométeres sebességgel száguldó sportoló fiatalok, idősebb bevásárló asszonyok és iskolába tartó diákok - ebből sok baleset adódik. Egy versenykerékpárost június 17-én 80 óra közmunkára ítéltek, mert az ország észak-nyugati részén lévő Alkmaarban előzés közben fellökött egy 82 éves bicikliző nőt, aki belehalt a sérülésébe.
Robogók vs. bringások
A statisztikai hivatal közlése szerint 2009-ben 185 kerékpáros vesztette életét közlekedési balesetben. Ellentétben a közúti halálozási statisztika folyamatosan csökkenő adataival, a kerékpárosok esetében ez a szám az évek során nem sokat változott. Hollandiában a leglassúbb, legfeljebb 25 kilométeres sebességgel közlekedő robogók a kerékpárutakat is használhatják, növelve azok zsúfoltságát. Ezeknek a járműveknek a népszerűsége növekvőben van, 2007-hez képest tavaly 63,9 százalékkal többet adtak el belőlük. "Az a baj, hogy a robogók 69 százaléka túl gyorsan halad, és mivel nagyobbak a kerékpároknál, több helyet foglalnak el" - panaszolta Steenhoven. A robogók okozta problémákkal kapcsolatban egyre több bejelentés érkezik, ezért a kerékpáros szövetség vizsgálatot rendelt el erről a kérdésről. Az eredményt az év végére várják. "Az ideális megoldás a kerékpárutak kiszélesítése lenne - magyarázta Frans de Kok, - de ez nem mindenütt lehetséges. Sok helyütt egyszerűen nincs erre hely."
Kérem, figyeljenek egymásra!
Az erősen városiasodott Hollandiában átlagosan 491 fő él egy négyzetkilométeren, ezzel egyike a világ legnagyobb népsűrűségű országainak. A kerékpáros versenyzők szövetségének szóvivője azt is jó megoldásnak tartaná, ha az oszlopban haladó sportolók az úttesten, az autók mellett is közlekedhetnének. "De arra is szükség lenne - vetette fel Rianne Mulder -, hogy az emberek jobban figyeljenek egymásra, használják a csengőt, lassítsanak, ha kell, ne akadályozzák az áthaladást azzal, hogy több irányból egyszerre indulnak meg egymás felé... Ez azonban persze nem csak a kerékpárutak kérdése." (MTI)