Kétmilliárddal kevesebb ment el hirdetésre

A Kantar Media listaáras reklámköltési adatai szerint 2010- ben megállt a magyarországi reklámpiac csökkenése, sőt 3 százalékkal még nőttek is az ATL-költések (tv, sajtó, rádió, köztér, indoor, internet, mozi). Ez a pozitív trend azonban nem minden piaci szegmensben érvényesült, a banki, az autós és a turisztikai költések továbbra is csökkenő tendenciát mutatnak.

A reklámpiac 13. legnagyobb hirdetői szektorának számító és az elmúlt öt évben mindig 10 és 20 százalék közötti reklámköltés növekedést produkáló utazás, turizmus szektorban 11 százalékos csökkenést mért tavaly a kutatócég. A listaáron közel 2 milliárd forintos visszaesés hátterében elsősorban a vendéglátó-ipari szegmensek reklámozási kedvének, illetve büdzséjének csökkenése áll (a Kantar Media adatbázisában ezek is az utazás, turizmus szektorba tartoznak). A szektor teljes reklámköltésének több mint egynegyedét adó gyorséttermek 9, a szintén komoly részt (16%) képviselő zenés, táncos szórakozóhelyek 23, az étel házhoz szállítást végző cégeket is magába foglaló egyéb vendéglátás szegmens költése pedig 42 százalékkal csökkent. De a szállásadó és utaztató cégek közül is sokan visszavágták médiabüdzséiket: a turisztikai összköltésekből 14 százalékkal részesedő szállodák 4, az 5 százalékos költésrészesedéssel bíró légitársaságok pedig 22 százalékkal költöttek kevesebbet, mint 2009-ben. A gyorséttermek után a 2. legtöbbet hirdető turisztikai szegmens, az utazási irodák reklámköltése viszont 6 százalékkal nőtt.

Légitársaságok, utazási irodák, szállodák

A reklámköltések csökkenésének vagy növekedésének hátterében sokszor a médiahangsúlyok eltolódása áll. Ha valamelyik hirdető vagy szegmens a korábbinál intenzívebben használja a televíziót, az látványosan megdobja a listaáras számokat, és fordítva, ha néhány tévékampánnyal kevesebbet indít egy évben, rögtön visszaesik a költése. Ez utóbbi történt tavaly a légitársaságokkal. Míg 2009-ben három légiforgalmi társaságnak (Emirates, Turkish Airlines, Vienna International Airport) is volt komolyabb, 20 milliós büdzsét meghaladó tévékampánya, 2010-ben egy ilyen sem volt – bár öten is hirdettek a tévében –, és összességében közel 70 százalékkal kevesebbet költöttek a légitársaságok ebben a médiatípusban, mint egy évvel korábban. Az utazási irodáknál meg éppen nőtt a tévéhasználat, 15 százalékkal, miközben a korábban jelentős magazinköltéseiket 40 százalékkal visszavágták. Az alábbi ábrán jól látszik, hogy a három közelebbről is megvizsgált turisztikai szegmens mennyire eltérő médiamixszel dolgozik. Az utazási irodák a rádióban, tévében és magazinban költenek a legtöbbet, a szállodáknak a printjelenlét a legfontosabb, de a rádióban is viszonylag sokat költenek, a légitársaságoknál pedig a magazinok és az internet a hangsúlyos.

Ha hirdetői szinten nézzük az utazási irodák reklámköltését, azt látjuk, hogy általában a nemzeti idegenforgalmi hivatalok és a nagy múltú utazási irodák költenek a legtöbbet reklámra, de 2010-ben mégis a sítúrákat szervező Meex Travel vezette a költési rangsort, a 4. helyen pedig az Anubis Travel végzett. A szállodák és légitársaságok piacához képest ez a szegmens egyébként sokkal kevésbé koncentrált a médiaköltések tekintetében. A légitársaságoknál ugyanis 4 cégtől származik a reklámköltések 50 százaléka, és van egy 26 százalékos részesedéssel bíró szereplő is, a Malév. A szállodapiac domináns szereplője, a Hunguest Hotels szintén 28 százalékos költésrészesedéssel bír a saját szegmensében, ahol egyébként 6 cég adja össze a reklámköltések felét. Az utazási irodáknál viszont a legnagyobb játékos is mindössze 6 százalékos részesedéssel rendelkezik, és 11 szereplő osztozik az 50 százalékos reklámtortaszeleten.


Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját

Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját 

Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter is részt vett pénteken, az Aeroplex Berendezéskarbantartó Központ ünnepélyes átadásán, Maglódon.
Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.