Kétmilliárddal kevesebb ment el hirdetésre

A Kantar Media listaáras reklámköltési adatai szerint 2010- ben megállt a magyarországi reklámpiac csökkenése, sőt 3 százalékkal még nőttek is az ATL-költések (tv, sajtó, rádió, köztér, indoor, internet, mozi). Ez a pozitív trend azonban nem minden piaci szegmensben érvényesült, a banki, az autós és a turisztikai költések továbbra is csökkenő tendenciát mutatnak.

A reklámpiac 13. legnagyobb hirdetői szektorának számító és az elmúlt öt évben mindig 10 és 20 százalék közötti reklámköltés növekedést produkáló utazás, turizmus szektorban 11 százalékos csökkenést mért tavaly a kutatócég. A listaáron közel 2 milliárd forintos visszaesés hátterében elsősorban a vendéglátó-ipari szegmensek reklámozási kedvének, illetve büdzséjének csökkenése áll (a Kantar Media adatbázisában ezek is az utazás, turizmus szektorba tartoznak). A szektor teljes reklámköltésének több mint egynegyedét adó gyorséttermek 9, a szintén komoly részt (16%) képviselő zenés, táncos szórakozóhelyek 23, az étel házhoz szállítást végző cégeket is magába foglaló egyéb vendéglátás szegmens költése pedig 42 százalékkal csökkent. De a szállásadó és utaztató cégek közül is sokan visszavágták médiabüdzséiket: a turisztikai összköltésekből 14 százalékkal részesedő szállodák 4, az 5 százalékos költésrészesedéssel bíró légitársaságok pedig 22 százalékkal költöttek kevesebbet, mint 2009-ben. A gyorséttermek után a 2. legtöbbet hirdető turisztikai szegmens, az utazási irodák reklámköltése viszont 6 százalékkal nőtt.

Légitársaságok, utazási irodák, szállodák

A reklámköltések csökkenésének vagy növekedésének hátterében sokszor a médiahangsúlyok eltolódása áll. Ha valamelyik hirdető vagy szegmens a korábbinál intenzívebben használja a televíziót, az látványosan megdobja a listaáras számokat, és fordítva, ha néhány tévékampánnyal kevesebbet indít egy évben, rögtön visszaesik a költése. Ez utóbbi történt tavaly a légitársaságokkal. Míg 2009-ben három légiforgalmi társaságnak (Emirates, Turkish Airlines, Vienna International Airport) is volt komolyabb, 20 milliós büdzsét meghaladó tévékampánya, 2010-ben egy ilyen sem volt – bár öten is hirdettek a tévében –, és összességében közel 70 százalékkal kevesebbet költöttek a légitársaságok ebben a médiatípusban, mint egy évvel korábban. Az utazási irodáknál meg éppen nőtt a tévéhasználat, 15 százalékkal, miközben a korábban jelentős magazinköltéseiket 40 százalékkal visszavágták. Az alábbi ábrán jól látszik, hogy a három közelebbről is megvizsgált turisztikai szegmens mennyire eltérő médiamixszel dolgozik. Az utazási irodák a rádióban, tévében és magazinban költenek a legtöbbet, a szállodáknak a printjelenlét a legfontosabb, de a rádióban is viszonylag sokat költenek, a légitársaságoknál pedig a magazinok és az internet a hangsúlyos.

Ha hirdetői szinten nézzük az utazási irodák reklámköltését, azt látjuk, hogy általában a nemzeti idegenforgalmi hivatalok és a nagy múltú utazási irodák költenek a legtöbbet reklámra, de 2010-ben mégis a sítúrákat szervező Meex Travel vezette a költési rangsort, a 4. helyen pedig az Anubis Travel végzett. A szállodák és légitársaságok piacához képest ez a szegmens egyébként sokkal kevésbé koncentrált a médiaköltések tekintetében. A légitársaságoknál ugyanis 4 cégtől származik a reklámköltések 50 százaléka, és van egy 26 százalékos részesedéssel bíró szereplő is, a Malév. A szállodapiac domináns szereplője, a Hunguest Hotels szintén 28 százalékos költésrészesedéssel bír a saját szegmensében, ahol egyébként 6 cég adja össze a reklámköltések felét. Az utazási irodáknál viszont a legnagyobb játékos is mindössze 6 százalékos részesedéssel rendelkezik, és 11 szereplő osztozik az 50 százalékos reklámtortaszeleten.


Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán

Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán 

A listára valamennyi Suriname-ban és Tanzániában engedélyezett légi fuvarozó felkerült.
Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.
Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.