Ki repteti el a turistát?

Az idei berlini ITB egyik kerekasztal-beszélgetésén felmerült kérdés időszerűsége és jogossága felől nincs kétség, hisz a fapadosok egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a nyaralásra indulók táborából. Példáért nem is kell messze mennünk; már a tavaly nyári hazai charter szezonban látszott, hogy még az utazásszervezőknél csomagot vásárlók is mind többen ülnek át a fapadosok block seat-jeire.

Bár a témafelvetés érdekes, inkább hallhattunk egy egyetértően bólogató beszélgetést. Komolyabb vitát generálhatott volna, ha meghívnak egy magányos harcos, ultra low cost vezérigazgatót is. Ez esetben azonban három olyan szereplő ült a pódiumon, melyek mögött igen tekintélyes anyacégek állnak, és amelyek kettőjüknél nagy mértékben gondoskodnak a kapacitások lekötéséről.

„De ettől még nem ülünk a babérjainkon” - ismerte el Dieter Nirschl, a TUI Travel csoporthoz tartozó TUIfly vezérigazgatója. A kiterjedt nemzetközi utazásszervezői háttérrel megtámogatott légitársaság kapacitásainak 60-70 százalékát töltik meg az utazási irodák. „A többi utast azonban nekünk is saját erőből kell behozni” - tette hozzá Nischl. A verseny a két szegmens közt ezen a kb 30%-on megy.

A másik két megszólaltatott versenyző közül a Lufthansa-leány Germanwings-nek soha olyan jó éve nem volt, mint a tavalyi - büszkélkedett Christian Hain, a Germanwings disztribúciós vezetője., Ekkor kezdte el az anyacégtől átvenni a nem a németországi fő gyűjtő-elosztó repterekre közlekedő point-to-point járatokat.

Az Iberia és a British Airways légitársaságokat is tulajdonló International Airlines Group (IAG) által megvásárolt Vueling sem az a klasszikus fapados. Utasainak 39%-a üzleti utazó, akikről a fedélzeten és a reptéren - például lounge használattal - egyaránt gondoskodik a légitársaság. (Nem csoda így, ha a három év kihagyást követően idén nyáron újrainduló Budapest-Barcelona útvonalra 500 euróért is lehet menettérti jegyet váltani.)

De nevezzük akárhogy is fuvarost, dolgozzon akármilyen üzleti modell szerint is, a vevőt két dolog fogja érdekelni, az ár illetve az azért kapott termék - árulta el Christian Hain. Mint Alex Cruz, a Vueling vezérigazgatója elmondta, a IATA statisztáki szerint az elmúlt 50 évben átlagosan 4%-kal nőtt a világ légiforgalma. Meglehet, a következő 50 évben ugyanennyivel nő. „De nem a növekedés mértéke a kérdés, hanem az, hogy a következő 4%-ra ki marad ott?” - így Cruz, és nem sokáig váratott a válasszal: a legalacsonyabb költséggel dolgozók. De ez nem feltétlen jelenti a legalacsonyabb árakat. Vagyis inkább nem minden ország utasai akarnak csak egy ülést. „A németek kifejezetten nem” - toldotta meg előbbi gondolatmenetét Hain.

„Mennyire hajlandó egy nyaraló légitársaság a partnerei kedvéért változni?” - hangzott el a moderátor kérdése. „Csak addig, amíg a költségek alacsonyan tarthatók” - így Dieter Nirschl. Hozzátette: ők az elejétől kezdve nem akartak csak egy ülést adni. Mi nyaralókat utaztatunk, nem légi utasokat- foglalta össze Nieschl cégfilozófiájukat.

A versenyképesség megtartásának kulcsa mindhárom szereplő szerint az informatikai háttér folyamatos fejlesztése. Igaz más és más módon. A TUIfly számára az utaztatói szakma számára kell teljes mértékben átjárhatóvá egy egyértelművé tenni a foglalási oldalt. „Az IT költségvetése korlátlan” - jelentette ki Alex Cruz, de figyelmeztetőleg hozzátette, csak addig, amíg tudja, hogy a befektetett pénzből mi jön vissza. A Vueling utasainak 50%-a a netről esik be. A másik fele irodákon, viszonteladókon keresztül.

A szabadidős turizmusban a diszkontok előnye a nyaralókat fuvarozókkal szemben igazán a beutas piacon jelenik meg. Ahogy például a Vueling a turizmus marketingben szorosan együttműködik első számú bázis repterének - Barcelona - otthont adó Katalónia turisztikai hivatalával.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.