Bojan Arandelovic járatfejlesztési igazgató részletesen bemutatta a légitársaságot, amely budapesti járatindítását egyébként a szezon egyik kiemelt desztinációjának szánja.
Az Air Serbia a Szerb Köztársaság nemzeti légitársasága, és mivel törvényes jogelődje az 1927-ben Belgrádban alapított Aeroput, így a tavaly 95. születésnapját ünneplő légifuvarozó egyike a még ma is üzemelő, legrégebbi nemzeti légitársaságoknak. Jelenlegi nevén 2013 októbere óta működik. A bázisunknak számító belgrádi Nikola Tesla repülőtéren kívül a niši Nagy Konstantin repülőtérről és a Kraljevo melletti Morava nemzetközi repülőtérről is repülnek.
Dinamikusan növekednek
A járvány előtti időszakban dinamikus növekedés jellemezte a légitársaságot és a továbbiakban is erre számítanak. A 100 éves jubileum esztendejében már reményeik szerint 130 úti célt ölel majd fel az útvonalhálózatuk. 2019-ben 2,8 millió utasuk volt, ami minden eddigi teljesítményüket felülmúlta és 10 új útvonalat is bevezettek. Idén 3,5 millió utasra számítanak és 20 új útvonalat nyitnak. 21 millió eurósnyereséget könyveltek el 2022-ben, idén januárban pedig 200 ezer utasuk volt, ami 136 százalékos növekedést jelent a tavalyi év hasonló időszakához képest.
Jó menetrend, gyors átszállás
A járvány előtt hosszú idő óta először indítottak New York-ba járatot, idén ez már napi gyakorisággal lesz elérhető. Kínába is visszatérnek sok év kihagyás után és Tiencsin mellett az év végére már Pekingbe és Sanghajba is indítanak járatokat. A szakember hangsúlyozta, hogy a járatsűrűségnek és a kedvező menetrendeknek köszönhetően Budapestről számos más úti cél is elérhető az Air Serbiával Európában, Közel-Keleten, Észak-Amerikában és Afrikában, és ezzel egyébként a legjobb összeköttetésekkel bíró desztinációnak is tekinthető a magyar főváros a légitársaság teljes hálózatában. A belgrádi HUB mérete ráadásul biztosítja, hogy rövid időn belül, legfeljebb 45 perc alatt le tudjon zajlani az átszállás.
Légcsavaros, de alig van hangja
Az elérhető desztinációk belgrádi átszállással például Tivat, Podgrica, Dubrovnik, Split, Zadar, Tirana, Athén, Szaloniki, Róma, Milánó, Nápoly, Firenze, Palermo, Palma De Mallorca, Madrid, Barcelona, Valencia, Tel-Aviv, New York, Chicago, Bukarest, Ankara, Isztambul, Izmir, Kairó, Larnaca, Valletta, Szarajevó és Skopje. A magyar utasok számára érdekes lehet, hogy Belgrádból átszállással számos orosz desztinációt is el tudnak érni, Moszkvát, Szentpétervárt, Szocsit és Kazanyt. A szakember szerint Belgrád azonban önmagában megér egy látogatást pezsgő éjszakai életével, színvonalas éttermeivel, izgalmas új épületeivel.
Jelenleg 31 gép üzemel a légitásaság flottájában. A budapesti légi hidat légcsavaros géppel, ATR 72-600-assal szolgálják ki. Az új generációs géptípus, - amely egyébként a leghatékonyabb üzemanyagfelhasználású regionális gép - komfortfokozata a szakember szerint azonban alig különbözik a mai sugárhajtásúakétól.
Nyári újdonságok
2023-ban 20 új útvonallal jelentkeznek és rekordévre számítanak az Air Serbiánál. Több évtizedes szünet után májustól 3 járattal visszatérnek Chicagóba, és lesznek járataik Tel-Avivba és Kairóba is. A szűkös kapacitások miatt 2024-ben térnek csak vissza Bejrútba és Ammanba. Olaszországra kiemelt hangsúlyt helyeznek idén, és négy új úti célra is repülnek: Firenzébe, Velencébe, Nápolyba és Palermóba. Lisszabonba is repülnek újdonságként, felveszik a macedón Ohridot és franciaországi Marseilles-t is az útvonalhálózatba, akárcsak Kölnt és Hamburgot. És a légitársaság történetében először programozzák Krakkót. Számos charterjáratuk is lesz még ezen kívül mediterrán üdülőhelyekre.
Arandelovic cégük előnyeként kiemelte még, hogy az Air Serbia méreténél fogva személyesebb viszonyban van az ügyfelekkel, köztük az utazási irodákkal, ezért gyorsan és könnyen képesek a felmerülő problémákat kezelni, megoldani többek között a call center szolgáltatáson keresztül.
Nem tartoznak légiszövetséghez, de komoly együttműködéseik vannak más légitársaságokkal. 2023 februártól 40 code share útvonaluk üzemel különféle légitársaságokkal. A legjelentősebb ezek közül a Turkish Airlines, de az Etihad és a Qatar Airways is fontos partnerük. Kiemelte még, hogy turista és üzleti osztályukat egyaránt a nagyvonalúság jellemzi ami a poggyászkérdést illeti: két 20, illetve 30 kg feletti bőröndöt is engedélyeznek utasonként. A vendéglátás az üzleti osztályon tetszőleges időpontban elérhető, és az ülések a transzatlanti járatokon teljesen vízszintesre alakíthatók.
Hazánkban az Aviareps látja el a légitársaság képviseletét. Tóth Attila ügyvezető kiemelte, hogy a magyaroknak a közeli államok úti céljai, mint Dubrovnik, Podgorica, Várna, Ohrid, Szófia, Bukarest könnyen elérhetők az Air Serbiával, ráadásul sokszor a low cost versenytársakénál alacsonyabb árakon.
Turizmus Online