Kötött pályán az intelligens közlekedés

A vasút mint interaktív múzeum? Ha teret kapnak a hagyományteremtő céllal megrendezett Rollig-Net kongresszuson megismert innovatív megoldások, akkor „sínen vagyunk” az okos város koncepciójába illeszkedő vasút felé. 

Számos beruházás indul az elkövetkezendő években hazánkban a vasúti közlekedés fejlesztésére. De nem csupán itthon aktuális téma a vasúti hálózat megújítása, hanem az EU céljai közé tartozik az egész Európát összekötő modern és biztonságos vasúthálózat fejlesztése is. Ennek érdekében számos törekvés indult el az EU-ban. A kormányzat tervei szerint Magyarország 2014–2020 között az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) forrásainak 60, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (Connecting Europe Facility, CEF) pénzeszközeinek pedig közel 90 százalékát fordítja majd vasútfejlesztésre. Ez egybevág az unió azon céljával, amelyet 2011-ben fogalmazott meg Brüsszel: 2050-re 60 százalékkal csökkenjen a közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátás.

Mindezen tendenciák fontosságát szem előtt tartva rendezett a Com-Forth Ipari Informatikai Kft. szeptember 29–30-án kétnapos vasúti kongresszus döntéshozóknak és beszállítóknak Rolling-Net Congress elnevezéssel Budapesten. Hiánypótló eseményt hívtak életre, hiszen az a vasúti témakörön belül egyedülállóan a gördülőállományhoz kapcsolódó (ezért az elnevezésében a Rolling) informatikai, távközlési, biztonságtechnikai és automatizálási rendszerekre és fejlesztésekre fókuszált, különös tekintettel a dolgok internete (Internet of Things, IoT) vasúti területen történő térhódítására. A rendezvény elsődleges célja az iparág különböző szereplői közötti kapcsolat kiépítése volt (ezért pedig az elnevezés második összetevője, a Net, azaz Networking). Az iparág valamennyi fontos szereplője képviseltette magát az eseményen, így a vasúti járműgyártók, az üzemeltetők, a fővállalkozók, a rendszerintegrátorok, a tanácsadók, a kormányzati és a nonprofit szervezetek.

Az okos vasút megvalósítása felé

A résztvevők mindkét napon prezentációkon vehettek részt. Tokody Dániel, a MÁV Szolgáltató Központ Zrt. Baross Gábor Oktatási Központjának szakmai oktatója – aki egyben doktoranduszként egy, az Óbudai Egyetemen a hazai vasút helyzetével és fejlesztésével foglalkozó kutatócsoport tagja – A jövő vasútja, a vasút jövője: Smart Rail koncepció című előadásában az a meghökkentő kijelentést tette, miszerint a MÁV egy interaktív múzeum. Mégpedig azért, mert ott működ(tet)és közben ma is tanulmányozhatók harminc-negyven éves, vagy sokszor még ennél is öregebb technológiák, és nagyon messze kerültünk attól, amikor Kandó Kálmán idején Magyarország vasúti infrastruktúrája az akkori csúcstechnikát képviselte.

A megoldás pedig a sürgős és sokszoros innováció, amely nemcsak az elmaradást pótolja be, hanem választ ad a jövő mobilitási, urbanizációs, fenntarthatósági, energiahatékonysági és más kihívásaira. Tömören az intelligens és integrált közlekedés megteremtése, kötött pályán is. A felvetésre mintegy válaszul elhangzottak előadások a vasúti szabványosítás, a járműipari technológiákban alkalmazható ipari IoT- (Internet of Things, dolgok internete) megoldások, a MÁV és a BKK tervezett informatikai fejlesztései, az ezekhez rendelkezésre álló pénzügyi források, pályázatok, illetve ajánlott ipari megoldások területéről.

Megbízható kommunikációs rendszerek

Az ipari megoldások sorában hangsúlyosan szerepeltek a Moxa cég megbízható vasúti kommunikációs rendszerei. A vállalat több szempontból élen jár a vasúti hálózati technológiák terén. Tagja különböző, az idevágó szabványokat definiáló bizottságoknak, és az egyik vezető a fedélzeti hálózati kialakítás terén, például a szerelvények és földi kiszolgálás közötti nagy átviteli sebességet garantáló vezeték nélküli megoldásaival.

Az alkalmazásokban meg kell különböztetni a kritikus (például automatikus vonatvezérlés, lásd 4-es metró) és a nem kritikus (például utas-Wi-Fi, távfelügyelet, követés) alkalmazásokat. A kritikus alkalmazásokról szólt Calvin Chuko előadása CBTC – Communication-based Train Control témakörben. Az elsősorban a városi közlekedésben ma már számos helyen alkalmazott elv fontos eleme a Smart Railnek és az IoT-nek.

A Moxa súlyt fektet a fedélzeti kommunikációs rendszerek továbbfejlesztésére is, amelyeknél nemcsak a működés zavartalanságát kell folyamatosan biztosítani, hanem az utasok kényelmi igényeit is ki kell szolgálni. A megoldások az új szerelvényeken felül felölelik a régiek modernizálását, többek között az utastájékoztató és a kamerás megfigyelő (CCTV) rendszerek integrációját az átfogó fedélzeti rendszerekbe. Szakemberei arra vonatkozóan is bemutattak egy innovatív megoldást, hogyan lehet megvalósítani a régebbi kocsik közötti kommunikációt. Ha csak vezeték nélküli kapcsolatra van lehetőség, akkor a Moxa szabadalmaztatott Automatic Carriage Connection (ACC) technológiájával ki lehet küszöbölni az azzal járó problémát, hogy a kocsikat gyakran cserélik, illetve hogy az állomáson több egymás mellett álló kocsi esetleg „összetéveszti” egymást.

Folytatás jövőre

– Az első Rolling-Net kongresszusra közel 130-an regisztráltak, a visszhang a résztvevők részéről nagyon kedvező volt. A visszajelzések alapján már most bátran kijelenthetjük, hogy a közel egy évvel ezelőtt elkezdett munkát folytatni fogjuk, és további ötleteket is figyelembe véve rendezzük meg a következő Rolling-Netet várhatóan 2016 októberében – mondta Bóna Péter, a Com-Forth ügyvezetője, a kongresszus egyik „megálmodója”, aki hozzátette: – Hogy milyen egyedülálló szerepet töltött be a rendezvény a kapcsolatok építésében, azt jól példázza, hogy számomra is élmény volt egy asztalnál ebédelni a MÁV-Start informatikai vezetőjével, a GYSEV vezérigazgató-helyettesével és a BKK stratégia vezetőjével.

Forrás: GyártásTrend


SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.
Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta

Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta 

A tavaszi szünet sikerét követően a májusi hosszú hétvége is minden várakozást felülmúlt a balatoni hajózásban.
Már készül a balatoni főszezonra a MÁV

Már készül a balatoni főszezonra a MÁV 

Pályafelújításokkal készül a balatoni főszezonra a MÁV, ezért erre a hétre időzítették a vágányzárat Székesfehérvár és Lepsény között.
Belépési korlátozások a madridi repülőtéren

Belépési korlátozások a madridi repülőtéren 

A közleményben nem tértek ki arra, hogy a korlátozást pontosan mikortól vezetik be.
Leáll a máltai légitársaság

Leáll a máltai légitársaság 

A leállás magyarországi járatpárokat is érint.
A KLM újraindítja izraeli járatait

A KLM újraindítja izraeli járatait 

A légitársaság szerint a körülmények kellően javultak a szolgáltatások újraindításához.
IATA : új szempontok a biztonságosabb földi kiszolgálás érdekében

IATA : új szempontok a biztonságosabb földi kiszolgálás érdekében 

A hangsúly három fő területen van: a biztonság javítása, a globális szabványok bevezetése és a fenntarthatóság előmozdítása.
Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma

Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma 

Egyre többen választják nyaralásuk célpontjának a hűvösebb Skandináv térséget.
Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka

Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka 

A vonatozás virágkorát éli, és egy friss kutatás szerint az európai utazók közül a következőkben még többen veszik majd igénybe ezt a szolgáltatási formát.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.