Kötött pályán az intelligens közlekedés

A vasút mint interaktív múzeum? Ha teret kapnak a hagyományteremtő céllal megrendezett Rollig-Net kongresszuson megismert innovatív megoldások, akkor „sínen vagyunk” az okos város koncepciójába illeszkedő vasút felé. 

Számos beruházás indul az elkövetkezendő években hazánkban a vasúti közlekedés fejlesztésére. De nem csupán itthon aktuális téma a vasúti hálózat megújítása, hanem az EU céljai közé tartozik az egész Európát összekötő modern és biztonságos vasúthálózat fejlesztése is. Ennek érdekében számos törekvés indult el az EU-ban. A kormányzat tervei szerint Magyarország 2014–2020 között az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) forrásainak 60, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (Connecting Europe Facility, CEF) pénzeszközeinek pedig közel 90 százalékát fordítja majd vasútfejlesztésre. Ez egybevág az unió azon céljával, amelyet 2011-ben fogalmazott meg Brüsszel: 2050-re 60 százalékkal csökkenjen a közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátás.

Mindezen tendenciák fontosságát szem előtt tartva rendezett a Com-Forth Ipari Informatikai Kft. szeptember 29–30-án kétnapos vasúti kongresszus döntéshozóknak és beszállítóknak Rolling-Net Congress elnevezéssel Budapesten. Hiánypótló eseményt hívtak életre, hiszen az a vasúti témakörön belül egyedülállóan a gördülőállományhoz kapcsolódó (ezért az elnevezésében a Rolling) informatikai, távközlési, biztonságtechnikai és automatizálási rendszerekre és fejlesztésekre fókuszált, különös tekintettel a dolgok internete (Internet of Things, IoT) vasúti területen történő térhódítására. A rendezvény elsődleges célja az iparág különböző szereplői közötti kapcsolat kiépítése volt (ezért pedig az elnevezés második összetevője, a Net, azaz Networking). Az iparág valamennyi fontos szereplője képviseltette magát az eseményen, így a vasúti járműgyártók, az üzemeltetők, a fővállalkozók, a rendszerintegrátorok, a tanácsadók, a kormányzati és a nonprofit szervezetek.

Az okos vasút megvalósítása felé

A résztvevők mindkét napon prezentációkon vehettek részt. Tokody Dániel, a MÁV Szolgáltató Központ Zrt. Baross Gábor Oktatási Központjának szakmai oktatója – aki egyben doktoranduszként egy, az Óbudai Egyetemen a hazai vasút helyzetével és fejlesztésével foglalkozó kutatócsoport tagja – A jövő vasútja, a vasút jövője: Smart Rail koncepció című előadásában az a meghökkentő kijelentést tette, miszerint a MÁV egy interaktív múzeum. Mégpedig azért, mert ott működ(tet)és közben ma is tanulmányozhatók harminc-negyven éves, vagy sokszor még ennél is öregebb technológiák, és nagyon messze kerültünk attól, amikor Kandó Kálmán idején Magyarország vasúti infrastruktúrája az akkori csúcstechnikát képviselte.

A megoldás pedig a sürgős és sokszoros innováció, amely nemcsak az elmaradást pótolja be, hanem választ ad a jövő mobilitási, urbanizációs, fenntarthatósági, energiahatékonysági és más kihívásaira. Tömören az intelligens és integrált közlekedés megteremtése, kötött pályán is. A felvetésre mintegy válaszul elhangzottak előadások a vasúti szabványosítás, a járműipari technológiákban alkalmazható ipari IoT- (Internet of Things, dolgok internete) megoldások, a MÁV és a BKK tervezett informatikai fejlesztései, az ezekhez rendelkezésre álló pénzügyi források, pályázatok, illetve ajánlott ipari megoldások területéről.

Megbízható kommunikációs rendszerek

Az ipari megoldások sorában hangsúlyosan szerepeltek a Moxa cég megbízható vasúti kommunikációs rendszerei. A vállalat több szempontból élen jár a vasúti hálózati technológiák terén. Tagja különböző, az idevágó szabványokat definiáló bizottságoknak, és az egyik vezető a fedélzeti hálózati kialakítás terén, például a szerelvények és földi kiszolgálás közötti nagy átviteli sebességet garantáló vezeték nélküli megoldásaival.

Az alkalmazásokban meg kell különböztetni a kritikus (például automatikus vonatvezérlés, lásd 4-es metró) és a nem kritikus (például utas-Wi-Fi, távfelügyelet, követés) alkalmazásokat. A kritikus alkalmazásokról szólt Calvin Chuko előadása CBTC – Communication-based Train Control témakörben. Az elsősorban a városi közlekedésben ma már számos helyen alkalmazott elv fontos eleme a Smart Railnek és az IoT-nek.

A Moxa súlyt fektet a fedélzeti kommunikációs rendszerek továbbfejlesztésére is, amelyeknél nemcsak a működés zavartalanságát kell folyamatosan biztosítani, hanem az utasok kényelmi igényeit is ki kell szolgálni. A megoldások az új szerelvényeken felül felölelik a régiek modernizálását, többek között az utastájékoztató és a kamerás megfigyelő (CCTV) rendszerek integrációját az átfogó fedélzeti rendszerekbe. Szakemberei arra vonatkozóan is bemutattak egy innovatív megoldást, hogyan lehet megvalósítani a régebbi kocsik közötti kommunikációt. Ha csak vezeték nélküli kapcsolatra van lehetőség, akkor a Moxa szabadalmaztatott Automatic Carriage Connection (ACC) technológiájával ki lehet küszöbölni az azzal járó problémát, hogy a kocsikat gyakran cserélik, illetve hogy az állomáson több egymás mellett álló kocsi esetleg „összetéveszti” egymást.

Folytatás jövőre

– Az első Rolling-Net kongresszusra közel 130-an regisztráltak, a visszhang a résztvevők részéről nagyon kedvező volt. A visszajelzések alapján már most bátran kijelenthetjük, hogy a közel egy évvel ezelőtt elkezdett munkát folytatni fogjuk, és további ötleteket is figyelembe véve rendezzük meg a következő Rolling-Netet várhatóan 2016 októberében – mondta Bóna Péter, a Com-Forth ügyvezetője, a kongresszus egyik „megálmodója”, aki hozzátette: – Hogy milyen egyedülálló szerepet töltött be a rendezvény a kapcsolatok építésében, azt jól példázza, hogy számomra is élmény volt egy asztalnál ebédelni a MÁV-Start informatikai vezetőjével, a GYSEV vezérigazgató-helyettesével és a BKK stratégia vezetőjével.

Forrás: GyártásTrend


Új hidrogénhajtású repülőgép dizájnt mutatott be az Airbus

Új hidrogénhajtású repülőgép dizájnt mutatott be az Airbus 

Az Airbus bemutatta legújabb terveit a ZEROe repülőgéphez, amely teljesen elektromos, hidrogénhajtású és kibocsátásmentes lesz.
Milliárdos klub felé tart a magyar hajózási startup

Milliárdos klub felé tart a magyar hajózási startup 

A CLICKnCRUISE tőkét vont be angyalbefektetőktől, amelynek eredményeként a cég értéke eléri az 1,3 milliárd forintot.
Forgalomban vizsgázott az új magyar busz

Forgalomban vizsgázott az új magyar busz 

Jól vizsgázott az első magyar elektromos midibusz. Öt héten és 5800 kilométeren át szállította az utasokat Baján a GANZ-SOR EBN8 friss fejlesztésű prototípusa.
Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás

Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás 

Kína megadta az engedélyt az EHang elektromos légitaxijának (eVTOL), amely mostantól hivatalosan is szállíthat utasokat Kantonban és Hefejben.
Ült már szállítórepülő fedélzetén?

Ült már szállítórepülő fedélzetén? 

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum 2025-ben is különleges programokkal várja a családokat, baráti társaságokat, kirándulókat és a repülés szerelmeseit.
A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között

A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között 

Egyszeri charterjáratról van szó, nem közvetlen légi hídról New York és Budapest között.
Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.
Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra

Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra 

A kínálatban új célállomások és légitársaságok is szerepelnek.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.