Ismét egy jó év vár a légi közlekedésre

Nem akad meg idén sem a világ légi közlekedésének menete, de kerékkötőként ott van néhány tényező, amire érdemes figyelni, mert idővel befolyásolhatják a repülőjegy árakat is — derült ki hétfőn Sydney-ben, a IATA-közgyűlés hétfői napján.

A plénum feláll, a kormányzó és a két vezérigazgató belép. Szerényen, mintha zavarban lennének a több száz, öltönyös, kosztümös közönségtől. Nyomukban aboriginal táncosok. Festett nők és férfiak lejtenek a színpadon, egy didgeridoo hümmög, hivatalosan is megnyitva a IATA 74. közgyűlése Sydney-ben. Néhány protokoll kör: Sir Peter John Cosgrove kormányzó ágazati számokat ismertet; milliókat, akik naponta repülnek, és akik ezen milliók repülését lehetővé teszik. Tudja, miről beszél; 2005. és 2014-es kormányzóvá történt kinevezéséig az ausztrál zászlóvivő légitársaság, a Qantas igazgatóságának tagja volt. Akárcsak ma a társaságában bevonult Alan Joyce Qantas Csoport vezérigazgató.

„Ausztrália repülésre teremtetett” — így a harmadikként érkező Alexandre de Juniac, a IATA vezérigazgatója. Mégha költőinek is tűnik, meglátása kevésbé túlzás az ország/kontinens méretét nézve. A IATA-alapító tag Qantas otthonában a GDP 4,5%-át termelte tavaly a légi közlekedés. „Kicsit máshogy csinálunk idén dolgokat” — folytatta de Juniac. Ez alól minden bizonnyal Ausztrália sem lesz kivétel. A máshogy csinálás egyik oka, hogy a változásokat nehezebb előrejelezni, mint korábban — utalt a Sárközy tanácsadójaként a politikában is edződött volt Air France-vezér finom arra, amikor a „szabadság iparágát” váratlan politikai fordulatok például olajáremelő irányba terelik. Hasonlóképpen a protekcionizmus és a terrorizmus is válaszút elé állítja az ágazatot – hívta fel a figyelmet. A válaszúton azonban örömmel vennék a kormányok nagyobb támogatását. A támogatást de Juniac egyebek mellett az ágazatot terhelő adózás átgondolásában, a légi közlekedés fenntarthatósági törekvéseinek globális támogatásában, a repülésbiztonság egységesítésében, valamint a repülőtéri üzemelés koordinálásában látja. 

 

Hogy mennyivel turbulensebb évre számít a IATA, bizonyítja az ágazat nyereségére vonatkozó előrejelzés módosítása. Tavaly decemberben még 38,4 milliárd dollárra számítottak, amit év elejére 33,8 milliárdra módosítottak. A 2017-es eredmény 38 millárd lett az előrejelzett 34,5 milliárd dollárral szemben. Bár az ágazat 2010 óta nyereséges, de Juniac szerint az egy utasra jutó átlagos 7,76 dollárnyi nyereség továbbra is szerény ahhoz, hogy ne legyen sérülékeny. A módosítást indokolta az olaj árának és a munkaerő költségének növekedése. A IATA-nál számítottak az olajár növekedésére, de a tavalyi 54,9 helyett legfeljebb 60 dolláros hordonkénti árat vártak, a friss várakozások szerint ez 70 dollár lesz. Értelemszerűen emelkedik az üzemanyag ára: hordónként 84 dollárral kalkulálnak a szövetségnél. Ez a mostani számítások szerint az ágazat teljes működési költségének 24,2%-át teszi ki a tavaly előrejelzett 21,4% helyett. Arról nem szólt a fáma, hogy a költségek mekkora hányadát jelentik a repülőtéri díjak, de utóbbiak eléggé a légitársaságok begyében vannak. Szerintük, különösen a magánkézben lévő repülőterek árazzák túl szolgáltatásaiktat. (A miértről holnap bővebben írunk.) Szintén megemelnék a légitársaságok a kalapjukat a politika előtt, ha a jelenleg világszerte a viteldíjakat terhelő 239 adónem száma csökkenne. Ha a turizmus kedvéért a beutazást még több ország könnyítené meg. Egy, a IATA által készíttetett felmérés szerint a tavalyi 719 milliárd után idén 794 milliárd dollárral növeli a légi ipar a turizmus költéseit.

Ezek tudatában érdekes, hogy bár 6 éve növekszik, idén lassul az utasforgalom bővülése; a tavalyi 7,3 helyett 6,5%-ot várnak. Ez 4,358 milliárd utast jelent. Mindeközben a kapacitások 6,7%-kal bővülnek; 1 900 gép leszállítása várható. Az ágazat optimizmusát egyebek mellett a 2018-ra prognosztizált, a tavalyinál 0,2 százalékkal erősebb világgazdasági növekedésre (3,4%/GDP), az olajár emelkedését ellensúlyozó, kisebb fogyasztású flottákra alapozza. Persze nem minden piaci szereplő büszkélkedhet Dreamlinerekkel, CS300-asokkal, Boeing 737 Maxokkal, vagy A320Neo-kkal. „Lesznek áldozatok” — jegyezte meg Calin Rovinescu, az Air Canada vezérigazgatója, amikor a IATA-közgyűlések elmaradhatatlan szereplője, a CNN-sztár Richard Quest légitársasági vezetőket ültetett kínpadra. Rovinescu vigaszágon hozzátette: egyre többen alakítják át üzleti modelljüket, és csökkentik a költségeket.

Történjen akármi is, az „ágazat tanult közelmúlt válságaiból, másképp kezeli a nehézségeket” — nyugtatott Alexandre de Juniac expozéja végén.


Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája

Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája 

Ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a Volán-flotta.
Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt

Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt 

A Tour de Hongrie profi kerékpáros körverseny budapesti szakaszán közlekedési változásokra, korlátozásokra kell készülni.
Forgalomkorlátozások vasárnap  a fővárosban

Forgalomkorlátozások vasárnap a fővárosban 

Vasárnap egy futóversenyt és az Élet Menete rendezvényt tartják Budapesten.
SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.