Az IATA közleménye szerint 2015-ben 10.854 esetben kellett intézkedni nem megfelelően viselkedő utassal szemben, vagyis minden ezerkétszázötödik járatra jutott egy eset. Ez 16 százalékkal több, mint egy évvel korábban.
Az esetek döntő többségében szóbeli inzultus éri a személyzetet, vagy az utasok figyelmen kívül hagyják a légiutas-kísérők utasításait. Az esetek 11 százalékában fizikai bántalmazás is éri a személyzetet, vagy a többi utast, de olyan is előfordul, hogy a dühöngő utas a repülőgépet kezdi el rongálni. A kiváltó ok legtöbbször a beszállás előtti alkohol- és/vagy drogfogyasztás.
Alexandre de Juniac, az IATA vezérigazgatója a romló adatok miatt arra hívta fel az országok figyelmét, hogy ratifikálják jogrendjükbe a Montreal Protokollt, amely az ilyen esetekben az eljáráshoz szükséges nemzetközi jogi keretet biztosítja. A 2014-ben keletkezett ajánlást eddig hat ország iktatta jogrendjébe.
Tavaly például két kínai turista útban Thaiföldről a dél-kínai Nankingba összekülönbözött a légiutas-kísérőkkel. Az egyik utas a vita hevében az egyik thai légikisasszonyt hátulról leöntötte a tésztaleveshez kért forró vízzel. A másik nem folyamodott tettlegességhez, de megfenyegette a személyzetet, hogy felrobbantja a repülőgépet. A történtekről telefonos amatőr videofelvétel is készült, a gép végül visszafordult.
De a Nemzeti Turistaügynökség a kínaiak figyelmét már arra is felhívta, hogy ne nyitogassák a vészkijárat ajtaját. Történt ugyanis, hogy egy fiatal kínai polgárt tíz napra lecsuktak, mert kinyitotta a vészkijárat ajtaját, emiatt csak nagy késéssel tudott elindulni a Southern Airlines Boeing 737-es gépe, de volt olyan hölgy is, aki vécére akart menni, majd a vészkijárat ajtaját feszegette - életében először ült repülőgépen. Van, ahol tiltakozásul nyitogatják a vészkijárat ajtaját: Kunming városában például közölték a pekingi járat utasaival, hogy a hóesés miatt később száll fel a gép, az utasok pedig egy idő után megunták a várakozást, és három vészkijárat ajtaját is kinyitották. Amikor a másodpilóta figyelmeztette őket, hogy ezt nem szabad, akkor leköpték és sértegették őt. A 25 dühös utast aztán a gép elvitte Pekingbe, ahol már rendőrök várták őket.
Az utazók fegyelmezetlenségének egyre szaporodó példái nyomán tavaly óta a szabályszegő kínai turisták nyilvános szégyenlistára kerülnek, amelyen már az első nevek is megjelentek.
Forrás: MTI / Turizmus Online