A londoni metró 11 vonalán 270 állomás van, naponta 4-4,5 millió, évente pedig több mint 1,2 milliárd utast szállít, amivel a világ 11. legforgalmasabb metróhálózata.
A metró dolgozóit négy szakszervezet képviseli, egyedül az RMT-nek mintegy 80 ezer tagja van. Július és augusztus elején már volt két sztrájk, mindkettő megbénította a brit főváros közlekedését: több száz kilométeren alakultak ki torlódások, és hiába állítottak szolgálatba a szokottnál több buszt, köztük 70 éves matuzsálemeket is, az utasok így is "megszenvedték" a munkabeszüntetést. Londonban ráadásul rendkívül drága a tömegközlekedés, a város legbelső két zónájára érvényes havi bérlet ára 123 font (hozzávetőleg 54 ezer forint). A metróvezetők augusztus 25-re és 27-re este 9 órától, illetve az állomásszemélyzet este fél 7-től meghirdetett újabb munkabeszüntetése a londoni metróközlekedés háromnapos megbénulását okozhatja, a két sztrájk között ugyanis nem telik el elég idő ahhoz, hogy a szolgáltatás teljesen helyreálljon.
A tiltakozást kiváltó éjszakai működés öt vonalon indult el pénteken és szombaton. A munkavállalók mereven elutasítják a szolgáltatás bevezetését, és annak határozatlan idejű elhalasztását kérik, mert a munka és a magánélet egyensúlyának felborulásától tartanak.
A londoni közlekedési vállalat azt állítja, nagyvonalú ajánlatot tett a dolgozóknak. Ígérete szerint senkinek sem kellene a jelenleginél többet dolgoznia. A metróvezetők 200 font pótlékot kapnának az éjszakai műszakra, az állomásszemélyzet pedig 500 font bónuszt. A munkáltató 2 százalékos béremelést is ajánlott. Emellett 32 órás munkahét bevezetését ígérte, illetve azt, hogy senkit sem köteleznek az éjszakai munkára.
Londonban a kezdő metróvezetők éves fizetése 49 673 font (csaknem 21 millió forint), amely ötévi szolgálat után 50-60 ezer font közötti összegre emelkedhet. Az évi szabadság 43 nap, a munkahét 36 órás.
Forrás: MTI