Mindenkinek jó – a szervezőknek nehéz

Közhely: ahhoz, hogy a turista jöjjön, maradjon és költsön, jó szállodánál, jó étteremnél és jó utazási irodánál is több kell. Vonzó imázs, hogy jöjjön, továbbá sok-sok nívós program, hogy maradjon is.

Rég megfogalmazott cél, hogy országunk „pusztapaprikás „imázsát kiegészítve ismertessük meg, mutassuk be kultúránk értékeit is. Ezért vitathatatlanul történt már egy és más. Több mint két évtizede indult a Budapesti Tavaszi Fesztivál, majd sorra megújultak, létrejöttek újabb vidéki rendezvények, nyári játékok is. A kiemelt nagy rendezvények jelentős állami támogatást kaptak, kapnak ma is, főként a Széchenyi terv turisztikai alapjából, melyhez csatlakozott a NKÖM is.

Az élet – így a turizmus is – azonban nemcsak ünnepnapokból áll, az országba 365 napon át jönnek turisták, kül- és belföldiek egyaránt. Pertik Tamás az év 260 napján kínál 7-féle garantált kulturális programja közül egyet vagy többet a Budapestre érkezőknek. Tőle érdeklődtünk e speciális műfajról:

„Kulturális, közösségi elkötelezettség és nagy kitartás – anyagi téren is – szükséges egy ilyen turisztikai műfaj műveléséhez. A zene és a kultúra szeretete – hogy úgy mondjam, születési hibám. Az egykori nagy szállodás generációhoz tartoztam én is, megtapasztalhattam milyen fontos vendég – vonzó és megtartó erő a program. 1994-ben, Bécsből visszatérve új elképzelések foglalkoztattak: egy évvel később alapítottam meg a Hungária Koncert Kft.-t, idegenforgalmi piacra szánt garantált kulturális programok bonyolítására. Nehéz volt, sem induláskor, hosszú évekig később sem kaptam támogatást; ilyen szempontból az évente 2-3 napra, esetleg egy hétre attrakciót nyújtó rendezvények előnyben vannak mai is. Pedig garantált programjaim cégem megélhetésén túl sokfajta és sokféle hasznot hajtanak: Budapest egyéb turisztikai szolgáltatóinak, a város kulturimázsának, a turistáknak, és ami számomra talán legkedvesebb, az előadó művészeknek és együtteseknek. Egyfajta értékmentés is ez, hiszen a kultúrát jó színvonalon közvetítő művészegyütteseknek biztos megélhetési alapot adnak az immár két évre előre lekötött garantált programok. Mivel a rizikó jelenleg egyedül a szervező, vagyis az én gondom, ez talán nem is kevés segítség, vagy ha jobban tetszik, többlet érték.

Magyarország sokszínű kulturális kínálatának bemutatására törekedtem, így az évek folyamán egyre bővült a program- és a helyszínválaszték is. A komolyzenei koncertek, az operagála mellett megjelent az orgonakoncert, a népi együttesek (Duna, Magyar Állami Népi Együttes és Rajkó Zenekar) folklór fellépésein túl önálló koncertlehetőséget kapott az Állami Népi Zenekar Együttese is; sikeres lett a zsidó örökséget bemutató program. A helyszínek önmagukért beszélnek: Duna Palota, Budai Vigadó, Budai Szt. Anna templom. A csúcsot mindenképpen az Állami Operaházban immár hagyományosan megrendezett Újévi Koncert jelenti.” Kár, hogy az MT. Rt. 2002-es eseménynaptárába nem került bele.

Arra a kérdésünkre, hogy kiterjedt üzleti tevékenysége mellett miért vállal ennyi közfunkciót (a BKI idegenforgalmi osztályának elnöke, a MUISZ alelnöke, a MKIK idegenforgalmi kollégiumában az idegenvezetők és utazási irodák képviselője), két részből áll válasza:

„Ha fentebb azt emeltem ki, mi a „közösségi hozadéka” a garantált kulturális programoknak, most a másik oldalt jelölném meg: kevés vagy egyáltalán nincs is olyan turisztikai termék, melynek sikere ennyire függene az adott térség egyéb turisztikai szolgáltatóival való kapcsolattartástól. A munkám is rákényszerített arra, hogy figyeljek a szakma egyetemes problémáira is. Ha meggondolom, hogy önálló vállalkozóként történő indulásomkor Magyarországon mennyire hiányzott a nyugati piaci világban oly megszokott érdekképviseleti, szakmai támogatás („inkubátor” megoldásokról már nem is beszélve), akkor most szükségesnek látom, hogy a hazai pályán „megszenvedett”, valamint külföldi vállalkozásomból adódó tapasztalataimat e szervezetek rendelkezésére bocsájtsam. Tennivalónk pedig van bőven, hiszen például egy 1995-es rendelet Budapest főközlekedési útjai mentén virág, vattacukor stb. és könyv/újság árusítását megengedi, de kizárja például a kulturális programokra való jegyárusítást, professzionális turisztikai információ nyújtását. Hitem szerint a belvárost elöntő, nagyon is változó színvonalú ajándékot árusító bódék egyikét, másikát a turisztikai garantált programok népszerűsítésére, jegyeladás céljára, informálásra lehetne hasznosítani. Ez azonban csak a jéghegy csúcsa, turizmusunk általános jogi kereteit összességében kellene vállalkozásbarátibbá tenni. Nem mondhatom, hogy ez utóbbiban igazán sikereket értem volna el, a kamara nevében benyújtott módosítási javaslataim többnyire visszhang nélkül maradtak. Bizonyos, hogy a vállalkozói, valamint az állami és közérdekek nem mindig esnek egybe; ilyenkor legalábbis arra kellene törekedni, hogy a felek jobban megismerjék a másik oldal érveit, vagyis legyen párbeszéd.”

Tavalyi eredményeiről és idei terveiről így beszélt Pertik Tamás:

„A 2001. szeptember 11-ét követő hónapok súlyos veszteséget hoztak a garantált kulturális programoknak. Én egyetlen meghirdetett programot se mondhattam le, akár volt kellő számú vendég, akár nem, hiszen az utazásszervezőknek kül-és belföldön két évre előre hirdetem meg és adom el programjaimat.

Mint mindig, ha baj van, lehetséges stratégiának az előremenekülést látom: már korábban elkezdtem az internetes értékesítéssel foglalkozni, s ez bevált eszköz az egyéni turisták elérésére, de meggyorsítja az utazásszervezőkkel való kapcsolattartást is. Bízom abban, hogy a garantált turisztikai programok imázsformáló jelentősége és közhaszna is egyre nyilvánvalóbbá lesz. Néha már kapok támogatást is. Nem mondhatnám, hogy könnyű évre, évekre számítok, hiszen a verseny egyre élesebb. De kárpótol az, hogy vendégeim, a turisták, elégedettek.”


Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.