László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke, Kiss Csaba, rendőr alezredes, az ORFK-OBB főtitkára, valamint a készenléti rendőrség képviseletében Pregun Tamás rendőr alezredes közös sajtótájékoztatót tartott 2013. július 26-án az ORFK Teve utcai székháza előtt. Az esemény során a baleseti statisztikai adatok trendjeit bemutatva a kerékpárral közlekedőkre és a közlekedésbiztonságra nézve is kedvező következtetéseket vontak le.
László János beszédében röviden utalt a július 16-18 közötti három napos bicikliseket és motorosokat ellenőrző razziára. A rend őrei a 446 esetből 76 alkalommal találtak kifogásolni valót, ami azt jelentette, hogy az ellenőrzött járművezetők több, mint 80%-a szabályosan közlekedett. Ez nagyon jó arány, és a baleseti adatok is ezt támasztják alá. Ugyanis a kerékpáros közlekedés intenzív növekedése ellenére – talán egyeseknek meglepő módon – nem nőtt a kerékpáros balesetek száma. Sőt, nemcsak a kerékpárral közlekedők, hanem a közlekedésben résztvevő minden fél biztonsága is javult.
Bár Magyarországon nem létezik a közlekedési módok arányát meghatározó teljeskörű forgalommérés, különböző más (piackutatási, mérési, KSH) adatokból és empirikusan is kikövetkeztethető, hogy csökkent a gépjárműforgalom (hiszen folyamatosan csökken a benzineladás a www.petroleum.hu adatai alapján), a kerékpáros forgalom pedig nőtt mind abszolút értékben, mind arányaiban is.
A szakember bemutatta a statisztikai adatokat, miszerint az utóbbi 5 évben 20.000-ről 15.000-re esett vissza a személyi sérüléses balesetek száma, míg a kerékpárral okozott balesetek száma stagnált. Az évente 15 ezret meghaladó balesetből több, mint 13 ezret nem kerékpárosok okoztak (közel kétharmadukat személygépkocsi vezetők). Örvendetes hír, hogy a balesetben meghaltak száma mind az összes, mind a kerékpárral közlekedők esetében kevesebb, mint felére esett vissza. A legtöbb áldozat gépkocsivezető és utasa, azaz ők a legveszélyeztetettebbek. Az látható, hogy a gyalogosok veszélyeztetettebbek a kerékpárral közlekedőkhöz képest, és az is elmondható, hogy a kerékpárosok inkább elszenvedik, mintsem okozzák a halálos végkimenetelű baleseteket.
A forgalom növekedése ellenére a kerékpárral okozott illetve kerékpárral elszenvedett halálos balesetek száma jelentősen csökkent. Az okozott illetve elszenvedett súlyos balesetek száma stagnált. Csupán a könnyű balesetek számában volt látható növekedés.
A Kerékpárosklub elnöke szerint beigazolódott, amit régóta tudni lehetett külföldi kutatások alapján: a kerékpáros forgalom növekedése növeli a kerékpáros és általános közlekedésbiztonságot. Ezért fontos, hogy a döntéshozók szakmai, politikai és végrehajtói szinten is egyformán azon dolgozzanak végre, hogy a kerékpár fontos és egyenrangú része legyen a főváros és az ország közlekedésének., Hiszen ennek következtében a gépjárművel történő közlekedés körülményei is javulnak (kevesebb lesz a forgalmi dugó), és nemcsak a közlekedés válik jobbá, de településeink is élhetőbbek lesznek.
Beszéde végén László János örömmel adott tájékoztatást a Klub és az ORFK-OBB által közösen megvalósítandó „Együtt Közlekedünk!” elnevezésű szemléletváltó program tervéről is:
A kerékpárral közlekedők számának növelése, valamint a közúti közlekedés biztonságosabbá tétele érdekében több területeken is együtt fog működni a két szervezet. A kerékpáron közlekedőket ért személysérüléses közúti közlekedési baleseteket részletesen kiértékelik, hogy az eredmények alapján infrastruktúra és forgalomszervezési ajánlásokat tehessenek. Továbbá a jövőben szándékukban áll egyeztetni kommunikáció terén. Közös kampányokat is szerveznek, illetve kölcsönösen képviselik a partnerség elvét a közlekedésre nevelésben.