Módosult a zöld rendszámos autók parkolási kedvezménye

Akinek nincs ilyen gépjárműve, az többnyire annyit tud a témáról, hogy az ilyen autók ingyen parkolhatnak. A kép azonban ennél sokkal árnyaltabb. Fontos tudni, hogy idén szeptember 1. óta nem kapnak zöld rendszámot az 5P és 5N kategóriás autók, és a korábban kiadott rendszámokat 2026 november végéig le kell adni azoknak, akik ilyen kategóriájú autóval bírnak. Várható valamint az adó és egyéb kedvezmények eltörlése is, amint azt a téma szakértői állítják.

Magyarországon egyébként sosem volt általános parkolási kedvezmény a zöld rendszámos autókra, erről minden település maga dönt. Ami a tendenciát illeti, az utóbbi időben általában csökken az ingyenes parkolási lehetőség, és ez nem feltétlenül függ attól sem, hogy az adott városban mekkora az autóforgalom és hány parkolóhely van.

Ez azt is jelenti, hogy mindenkinek, aki elutazik vidékre – mondjuk belföldi turistáskodni -, előtte a neten ki kell bogarásznia, hogy az adott településen mi a szabály. Ez a belföldi turista esetében nyilvánvalóan fontos tudnivaló. Most arról ne is beszéljünk, milyen nehéz e bonyolult rendszer követése egy külföldinek. Igaz, más országokban is léteznek hasonló eltérések.

 

Amit tudunk, hogy a „zöld autó” nemcsak a természet számára kedvező, de - jelenleg - számos előnyt biztosít a tulajdonosok számára is, a néhol elérhető ingyenes parkolás mellett.

Többek között mentesülhetnek a regisztrációs adó, a vagyonszerzési illeték, a gépjárműadó alól, valamint cégek esetén nem kell cégautó adót fizetni. A zöld rendszám igénylése csak a 2015 előtt forgalomba helyezett autók esetén volt szükséges, hiszen az ezután forgalomba helyezett elektromos járművek automatikusan megkapják. Az igénylést három lépésben tehetik meg a tulajdonosok: (1) jogosultság igazolása az NKH által, (2) rendszámcsere az Okmányirodában, (3) megváltozott rendszám bejelentése – olvashatjuk az egyik szakmai oldalon. A 2015 előtt forgalomba helyezett, vagy külföldről behozott autók esetén tehát külön kell igényelni a rendszámot a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól. 

Ma Magyarországon az kaphat zöld rendszámot az érvényes jogszabály szerint, akinek úgynevezett környezetkímélő gépkocsija van
Ma Magyarországon az kaphat zöld rendszámot az érvényes jogszabály szerint, akinek úgynevezett környezetkímélő gépkocsija van
Fotó: depositphotos

Mi számít környezetvédő autónak?

Ma Magyarországon az kaphat zöld rendszámot az érvényes jogszabály szerint, akinek úgynevezett környezetkímélő gépkocsija van. De melyik számít annak? Nos, papíron és - eredetileg – ezek a következők voltak: 5E kategória: a tisztán elektromos autók (BEV), 5P kategória: azok a plug-in hibrid autók, amelyek tisztán elektromosan legalább 25 km megtételére képesek (PHEV) 5N kategória: a hatótáv növelő belső égésű motorral felszerelt elektromos autók, melyek 50 km-ert képesek megtenni akkumulátorról (REEV), 5Z kategória: egyéb zéró emissziós járművek – fejti ki a www.evergy.hu

A zöld rendszám birtoklása azonban nem jár együtt automatikusan az ingyen parkolással, no meg, mint a bevezetőben írtuk, az ilyen kategóriák esetében is előfordulnak változások, mint azt a pár hete bevezetett módosítás mutatja.

Bár az elektromos és plug-in hibrid hajtású autók igen drágák, mégis, aki teheti, ma ilyet választ a hagyományos, belső égésűek helyett, amelynek oka egyfelől a környezettudatosság, a benzinár emelése, valamint azok a kedvezmények és támogatások, amelyekkel itthon igyekeznek ösztönözni a lakosságot az ilyen járművek vásárlására. Bár az ösztönzés előbb-utóbb megszűnhet, éppen az ilyen autók számának növekedésével.

A városok jó része eltörölte a privilégiumot

Ám az utóbbi másfél évben tucatnyi magyar város döntött úgy, hogy valamilyen formában, de szigorít a zöld rendszámos autók parkolásán, illetve eltörli azt. A folyamat nem idén kezdődött. 2023. január 1-jétől például Békéscsaba, Esztergom, Kecskemét, Szekszárd és Tiszafüred sem szavazta meg a privilégiumot, sem a plug-in hibrid, sem a tisztán elektromos autóknak.

 Debrecen és Kaposvár megengedőbb, ebben a két városban a tisztán elektromos járművek még parkolhatnak ingyen.

Előbbi azonban szintén előzetes regisztrációhoz és debreceni lakcímhez köti ezt.  Érdemes utána érdeklődni minden esetben, hogy a fent említett parkolási információk mennyire naprakészek, például a helyi önkormányzatok honlapján. Vagy telefonálni, mert a honlapokon sincs ez minden esetben feltüntetve!

Eltérő feltételek és szempontok

Csornán például a töltőállomás mellett maximum 2 órán keresztül, a parkolás megkezdését feltüntetve lehet csak fizetés nélkül parkolni, Ráckevén csak a 2. számú zóna ingyenes, a belső, 1. számú nem. Szombathelyen pedig az I-es, piros zóna fizetős mindenkinek, a II-es és III-as, vagyis sárga és zöld zónák egyelőre ingyenesek a zöld rendszámos autók számára. Szeged talán a legszigorúbb, mivel itt soha nem is volt lehetőség ingyenes parkolásra zöld rendszámmal - adja hírül a www.alapjarat.hu

 Budapest főpolgármestere nem a parkolási kedvezmény teljes megszüntetése mellett érvelt, úgy véli, hogy „van logika abban, hogy a városra kevésbé ártalmas, zéró kibocsátású autók ingyen parkolhassanak”, de nem érzi jogosnak a könnyítést a nagy méretű, „kamu zöld rendszámos” autók számára. Hogy ezalatt pontosan mit ért, mit tart kamunak, azt nem fejtette ki, de a szövegkörnyezet alapján valószínűleg a zöld rendszámos plug-in hibridekre    gondolhat - jegyzi meg a www.villanyautosok.hu  

Párizs lenne a példa?

Párizsban a megkérdezettek 54,5 százalék támogatta, hogy az 1,6 tonnánál nehezebb személyautóknak ilyen mértékben megnöveljék a parkolási tarifáját
Párizsban a megkérdezettek 54,5 százalék támogatta, hogy az 1,6 tonnánál nehezebb személyautóknak ilyen mértékben megnöveljék a parkolási tarifáját
Fotó: depositphotos

A főpolgármester bejegyzése arra a párizsi népszavazásra reflektált, amelynek eredményeképp a francia főváros vezetése úgy döntött, hogy megháromszorozza a nehezebb autók parkolási díját. Párizsban a megkérdezettek 54,5 százalék támogatta, hogy az 1,6 tonnánál nehezebb személyautóknak ilyen mértékben megnöveljék a parkolási tarifáját. Fontos azonban megjegyezni, hogy a szavazáson mindössze a jogosultak 5,7 százaléka vett részt, és továbbra is kivételt képeznek a helyi lakosok, valamint a 2 tonna alatti tisztán elektromos autók.

A hazai káoszt tovább fokozza – panaszkodnak az elektromos autók tulajdonosai - hogy nem csak hogy nincs egységes kedvezmény, de központi nyilvántartás se, a könnyítést biztosító, illetve betiltó településekről, sőt legtöbbször a parkolózónák táblái sem jelölik, hogy kire nem vonatkoznak a díjak.

Egykor 49 település biztosított ilyen kedvezményt a környezetkímélő autóknak, mára kevesebb mint felére csökkent a számuk, de vannak olyan városok is, ahol a kört szűkítették, és egy előzetes regisztrációt követően csak a tisztán elektromos autók parkolhatnak ingyen. Az is időről időre felröppen, hogy a ma még jogosult konnektoros hibridektől központilag, kormányzati szinten veszik el a zöld rendszámot, de ezt eddig mindig cáfolták az illetékesek.

Ahogy nő a zöld autók száma, úgy csökkennek a kedvezmények

Hazánkban 2023 végén 4,2 millió személyautó volt forgalomban, ezek közül 48.533 (1,15 százalék) tisztán elektromos és 37.196 (0,89 százalék) a konnektoros hibrid – tudjuk meg a www.villanyautosok.hu  weboldalon. Ami a jövőt illeti, valószínű, hogy az ilyen autók arányának növekedésével mindinkább csökkennek a kedvezmények – sok országban eleve ismeretlen az efféle előny – de ettől persze nem lesz kevesebb az autók száma és nem lesz több a parkolóhely sem.

A kerékpár reneszánsza és a tömegközlekedés fejlesztése lehet csak a – részleges – megoldás, vélik a szakemberek, bár ők sem mindnyájan hisznek benne igazán.

Vannak olyan országok, mint például Svédország, ahol olyan drága a parkolás – függetlenül attól, hogy villanyautóról beszélünk vagy sem - meg a jármű fenntartása, hogy számosan egy-egy hosszabb vidéki túra esetén inkább autót bérelnek, mert az sokkal jobban megéri. (Persze parkolni azzal is kell valahol.) Stockholmban nem jár kedvezmény az elektromos autók parkolása esetében, sőt, még a külvárosokban is megemelték a díjat. Ugyanakkor vidéken néhol előfordul, hogy még él ez a kedvezmény.

 Svédországban jelenleg az összes autó 10 százaléka elektromos, de a 2024-ben regisztrált autóknak már 32 százaléka volt ilyen.


Több légitársaságnak is fájhat a Boeing-botrány

Több légitársaságnak is fájhat a Boeing-botrány 

Az ultrafapados légitársaság utasainak számát a jelenlegi évi 200 millióról 2034-re 300 millióra szeretné növelni, de ehhez szüksége lenne repülőgépekre.
Dollármiliókat fordít pilótái és légiutas-kísérői képzésére ez a légitársaság

Dollármiliókat fordít pilótái és légiutas-kísérői képzésére ez a légitársaság 

A légitársaság célja, hogy az új eszközök használatával 54 százalékkal növelje pilótaképzési kapacitását.
Ebben az évben már biztos nem megy a WIZZ Tel Aviv-ba

Ebben az évben már biztos nem megy a WIZZ Tel Aviv-ba 

Sőt, jövő év elején sem visz utasokat Izraelbe az ultrafapados légitársaság.
Durva büntetést kapott a Lufthansa

Durva büntetést kapott a Lufthansa  

Nem véletlenül.
A Boeing jelentős számú elbocsájtással törné meg a sztrájkot?

A Boeing jelentős számú elbocsájtással törné meg a sztrájkot? 

A jelentős létszámleépítésre „a pénzügyi realitásokhoz való igazodás miatt" van szükség.
Viharos gyorsasággal csődöt jelenthet ez a floridai fapados légitársaság

Viharos gyorsasággal csődöt jelenthet ez a floridai fapados légitársaság 

Csődközeli helyzetbe került az egyik jelentős amerikai fapados, a Spirit Airlines.
Vasárnap lezárások a SPAR Maraton miatt

Vasárnap lezárások a SPAR Maraton miatt 

Harmincezer futó és városi túrázó, köztük több mint 6300 külföldi ünnepli a mozgást.
A Kúria döntött a turistabuszok felhajtásáról a Várba

A Kúria döntött a turistabuszok felhajtásáról a Várba 

Megsemmisítette a Kúria a Budavári Önkormányzat buszbehajtást korlátozó döntéseit.
Virtuális valóság-túráktól a jeltolmács robotokig: fejlesztések a légitársaságnál

Virtuális valóság-túráktól a jeltolmács robotokig: fejlesztések a légitársaságnál 

A legújabb fejlesztések a fogyatékkal élőket segítik.
Uniós fellépést sürget a holland királyi légitársaság

Uniós fellépést sürget a holland királyi légitársaság 

A kínai légitársaságok versenyelőnye miatt.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.