Magyarországon egyébként sosem volt általános parkolási kedvezmény a zöld rendszámos autókra, erről minden település maga dönt. Ami a tendenciát illeti, az utóbbi időben általában csökken az ingyenes parkolási lehetőség, és ez nem feltétlenül függ attól sem, hogy az adott városban mekkora az autóforgalom és hány parkolóhely van.
Ez azt is jelenti, hogy mindenkinek, aki elutazik vidékre – mondjuk belföldi turistáskodni -, előtte a neten ki kell bogarásznia, hogy az adott településen mi a szabály. Ez a belföldi turista esetében nyilvánvalóan fontos tudnivaló. Most arról ne is beszéljünk, milyen nehéz e bonyolult rendszer követése egy külföldinek. Igaz, más országokban is léteznek hasonló eltérések.
Amit tudunk, hogy a „zöld autó” nemcsak a természet számára kedvező, de - jelenleg - számos előnyt biztosít a tulajdonosok számára is, a néhol elérhető ingyenes parkolás mellett.
Többek között mentesülhetnek a regisztrációs adó, a vagyonszerzési illeték, a gépjárműadó alól, valamint cégek esetén nem kell cégautó adót fizetni. A zöld rendszám igénylése csak a 2015 előtt forgalomba helyezett autók esetén volt szükséges, hiszen az ezután forgalomba helyezett elektromos járművek automatikusan megkapják. Az igénylést három lépésben tehetik meg a tulajdonosok: (1) jogosultság igazolása az NKH által, (2) rendszámcsere az Okmányirodában, (3) megváltozott rendszám bejelentése – olvashatjuk az egyik szakmai oldalon. A 2015 előtt forgalomba helyezett, vagy külföldről behozott autók esetén tehát külön kell igényelni a rendszámot a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól.
Mi számít környezetvédő autónak?
Ma Magyarországon az kaphat zöld rendszámot az érvényes jogszabály szerint, akinek úgynevezett környezetkímélő gépkocsija van. De melyik számít annak? Nos, papíron és - eredetileg – ezek a következők voltak: 5E kategória: a tisztán elektromos autók (BEV), 5P kategória: azok a plug-in hibrid autók, amelyek tisztán elektromosan legalább 25 km megtételére képesek (PHEV) 5N kategória: a hatótáv növelő belső égésű motorral felszerelt elektromos autók, melyek 50 km-ert képesek megtenni akkumulátorról (REEV), 5Z kategória: egyéb zéró emissziós járművek – fejti ki a www.evergy.hu.
A zöld rendszám birtoklása azonban nem jár együtt automatikusan az ingyen parkolással, no meg, mint a bevezetőben írtuk, az ilyen kategóriák esetében is előfordulnak változások, mint azt a pár hete bevezetett módosítás mutatja.
Bár az elektromos és plug-in hibrid hajtású autók igen drágák, mégis, aki teheti, ma ilyet választ a hagyományos, belső égésűek helyett, amelynek oka egyfelől a környezettudatosság, a benzinár emelése, valamint azok a kedvezmények és támogatások, amelyekkel itthon igyekeznek ösztönözni a lakosságot az ilyen járművek vásárlására. Bár az ösztönzés előbb-utóbb megszűnhet, éppen az ilyen autók számának növekedésével.
A városok jó része eltörölte a privilégiumot
Ám az utóbbi másfél évben tucatnyi magyar város döntött úgy, hogy valamilyen formában, de szigorít a zöld rendszámos autók parkolásán, illetve eltörli azt. A folyamat nem idén kezdődött. 2023. január 1-jétől például Békéscsaba, Esztergom, Kecskemét, Szekszárd és Tiszafüred sem szavazta meg a privilégiumot, sem a plug-in hibrid, sem a tisztán elektromos autóknak.
Debrecen és Kaposvár megengedőbb, ebben a két városban a tisztán elektromos járművek még parkolhatnak ingyen.
Előbbi azonban szintén előzetes regisztrációhoz és debreceni lakcímhez köti ezt. Érdemes utána érdeklődni minden esetben, hogy a fent említett parkolási információk mennyire naprakészek, például a helyi önkormányzatok honlapján. Vagy telefonálni, mert a honlapokon sincs ez minden esetben feltüntetve!
Eltérő feltételek és szempontok
Csornán például a töltőállomás mellett maximum 2 órán keresztül, a parkolás megkezdését feltüntetve lehet csak fizetés nélkül parkolni, Ráckevén csak a 2. számú zóna ingyenes, a belső, 1. számú nem. Szombathelyen pedig az I-es, piros zóna fizetős mindenkinek, a II-es és III-as, vagyis sárga és zöld zónák egyelőre ingyenesek a zöld rendszámos autók számára. Szeged talán a legszigorúbb, mivel itt soha nem is volt lehetőség ingyenes parkolásra zöld rendszámmal - adja hírül a www.alapjarat.hu.
Budapest főpolgármestere nem a parkolási kedvezmény teljes megszüntetése mellett érvelt, úgy véli, hogy „van logika abban, hogy a városra kevésbé ártalmas, zéró kibocsátású autók ingyen parkolhassanak”, de nem érzi jogosnak a könnyítést a nagy méretű, „kamu zöld rendszámos” autók számára. Hogy ezalatt pontosan mit ért, mit tart kamunak, azt nem fejtette ki, de a szövegkörnyezet alapján valószínűleg a zöld rendszámos plug-in hibridekre gondolhat - jegyzi meg a www.villanyautosok.hu
Párizs lenne a példa?
A főpolgármester bejegyzése arra a párizsi népszavazásra reflektált, amelynek eredményeképp a francia főváros vezetése úgy döntött, hogy megháromszorozza a nehezebb autók parkolási díját. Párizsban a megkérdezettek 54,5 százalék támogatta, hogy az 1,6 tonnánál nehezebb személyautóknak ilyen mértékben megnöveljék a parkolási tarifáját. Fontos azonban megjegyezni, hogy a szavazáson mindössze a jogosultak 5,7 százaléka vett részt, és továbbra is kivételt képeznek a helyi lakosok, valamint a 2 tonna alatti tisztán elektromos autók.
A hazai káoszt tovább fokozza – panaszkodnak az elektromos autók tulajdonosai - hogy nem csak hogy nincs egységes kedvezmény, de központi nyilvántartás se, a könnyítést biztosító, illetve betiltó településekről, sőt legtöbbször a parkolózónák táblái sem jelölik, hogy kire nem vonatkoznak a díjak.
Egykor 49 település biztosított ilyen kedvezményt a környezetkímélő autóknak, mára kevesebb mint felére csökkent a számuk, de vannak olyan városok is, ahol a kört szűkítették, és egy előzetes regisztrációt követően csak a tisztán elektromos autók parkolhatnak ingyen. Az is időről időre felröppen, hogy a ma még jogosult konnektoros hibridektől központilag, kormányzati szinten veszik el a zöld rendszámot, de ezt eddig mindig cáfolták az illetékesek.
Ahogy nő a zöld autók száma, úgy csökkennek a kedvezmények
Hazánkban 2023 végén 4,2 millió személyautó volt forgalomban, ezek közül 48.533 (1,15 százalék) tisztán elektromos és 37.196 (0,89 százalék) a konnektoros hibrid – tudjuk meg a www.villanyautosok.hu weboldalon. Ami a jövőt illeti, valószínű, hogy az ilyen autók arányának növekedésével mindinkább csökkennek a kedvezmények – sok országban eleve ismeretlen az efféle előny – de ettől persze nem lesz kevesebb az autók száma és nem lesz több a parkolóhely sem.
A kerékpár reneszánsza és a tömegközlekedés fejlesztése lehet csak a – részleges – megoldás, vélik a szakemberek, bár ők sem mindnyájan hisznek benne igazán.
Vannak olyan országok, mint például Svédország, ahol olyan drága a parkolás – függetlenül attól, hogy villanyautóról beszélünk vagy sem - meg a jármű fenntartása, hogy számosan egy-egy hosszabb vidéki túra esetén inkább autót bérelnek, mert az sokkal jobban megéri. (Persze parkolni azzal is kell valahol.) Stockholmban nem jár kedvezmény az elektromos autók parkolása esetében, sőt, még a külvárosokban is megemelték a díjat. Ugyanakkor vidéken néhol előfordul, hogy még él ez a kedvezmény.
Svédországban jelenleg az összes autó 10 százaléka elektromos, de a 2024-ben regisztrált autóknak már 32 százaléka volt ilyen.