Az érvényes menetjegy vagy bérlet nélkül utazók több milliárd forintos nagyságrendű kárt okoznak évente a MÁV-START Zrt.-nek. A bliccelésnek a budapesti elővárosi közlekedésben a legmagasabb az aránya. Az érvényes menetjegy vagy bérlet nélküli utazások visszaszorítása érdekében számos intézkedést hozott a személyszállító vasúttársaság, ennek egyik eleme a peronkapuk üzemeltetése a Budapest Keleti, Nyugati és Déli pályaudvaron. Az ellenőrzések során a menetjegyek, bérletek érvényességének megtekintése jelentős, egyidejű utasáramlat mellett nehézséget okoz.
A hatékonyságot tovább csökkentette
a Budapest Bérlet bevezetése, azok sokfélesége, továbbá az ellenőrök intézkedési jogosultságainak hiánya, amivel - a tapasztalatok szerint - az idő előrehaladtával egyre több tudatosan bliccelő utas élt vissza. Minderre tekintettel, a rendelkezésre álló anyagi források hatékonyabb felhasználása érdekében a MÁV-START Zrt. nem ír ki újabb közbeszerzési eljárást a 2011. november 7-én lejáró, egyéves időtartamú szerződése kapcsán a folyamatos peronkapus beléptetésekre. A vasúttársaság azonban nem távolítja el a pályaudvarokról a kialakított infrastruktúrát, továbbra is tervezi az ellenőrzések szúrópróbaszerű folytatását.
A MÁV-START Zrt. a peronkapus beléptetések megszűnése révén felszabaduló összeget - évi 150 millió forintot – szigorított, vonatfedélzeti jegyellenőrzésre csoportosítja át. Ennek értelmében több mint 50 fővel növeli a Budapest elővárosában közlekedő vonatokon szolgálatot teljesítő jegyvizsgálók számát, így a csúcsidőszakokban több szakember tud egyidejűleg ellenőrzést végezni. Ez nemcsak mennyiségi növekedést jelent, hanem a több jegyvizsgáló együttes fellépése kiemelt hatékonysággal bír a tudatosan bliccelők együttműködésének elérése érdekében.
További lehetőség adódik
a plusz létszámnak köszönhetően a fokozott, eseti, csoportos ellenőrzésekre is, amikor a jegyvizsgálók nagyobb létszámban szállnak fel a vonatokra, biztosítva csúcsidőben - még a 100 % feletti telítettség esetében is - az összes utas jegyének, bérletének ellenőrzését. A fokozott jegyvizsgálói fellépéssel a nap bármely szakában, bármely elővárosi vasútvonalon találkozhatnak majd az utazók.
A döntésnek a MÁV-START Zrt. várakozásai szerint éves szinten nagyságrendileg 300 millió forint bevételnövelő hatása lesz, 150 millió forint költség felhasználása mellett. Ezen túlmenően az intézkedések hatással lesznek általánosságban a menetjegyváltási hajlandóságra, várhatóan csökken a bliccelés mértéke. Pontosabbak lesznek a vasúttársaság tényleges utazási információi a vonatok igénybevételéről, ami elengedhetetlen a szerelvények utasforgalomhoz illeszkedő összeállításához. Ettől hosszútávon nő az utaselégedettség, továbbá a szolgáltatási színvonal emelésére is (személyes utastájékoztatás a vonatokon) további lehetőségek adódnak.