Tudja, hogy lehet turistabusszal behajtani a Várba november 1. után?

Szeptember végén értesítette a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) az érintetteket a várbéli buszregisztráció október 31-i megszünéséről. November 1-től visszaáll az öt hónapra vállalt koordinálás és regisztráció bonyolítása előtti rend. De nem véglegesen.

„Akármilyen hülyén is hangzik, jót tett a regisztráció bevezetése; a maga módján bevált. Azelőtt káosz volt ott és kupi” — összegzi a majd' öt hónap alatt szerzett tapasztalatait egy, a Budai Várnak tekintélyes forgalmat hozó iroda vezetője. „Az első nap volt a fekete csütörtök, a sor a Ferenciek teréig ért, de 3-4 nap alatt beállt a rend” — emlékszik a kezdeti nehézségekre. Nem mindenki méltatja a rendszert; vannak, akik szerint az I. kerület kezdettől fogva azon dolgozik, hogy megszűnjön a buszbehajtás. A Magyarországi Idegenvezetők Szövetsége (MISZ) vegyes tapasztalatokról számolt be. Meglehet, a káosz megszűnt, de lerövidítette a Várban érdemben eltölthető időt a regisztrációnál történő várakozás, illetve, hogy a busznak ugyanoda kellett visszatérnie, ahol a csoportot kitette. Csak kevés sofőr vállalta be, hogy a Halászbástyánál szállították ki a csoportot. De felvenni ekkor is a Fehérvári kapunál kellett őket.

November 1-től regisztráció nélkül hajthatnak be a csoportokat fuvarozó buszok. Legfeljebb 10 percig tartózkodhatnak bent térítésmentesen, vagyis a ki- és beszállás időtartamára a kialakított fel- és leszállítóhelyeken, így a Fehérvári kapunál kialakított buszöbölben. A rendet közterület-felügyelet vigyázza majd. Január 1-én újabb mélyépítési munkálatok várhatók márciusig. Az időszak alatt a Palota út egy sávon lesz járható. Úgy értesültünk, hogy ez alatt az idő alatt be sem lehet hajtani busszal a Várba.

Hogy ezt követően, a szezon kezdetétől mi lesz, nem tudni. Erről nem sikerült megállapodni azon az október 18-i találkozón, melyen egyebek mellett a MUISZ, MISZ, I. kerület, az MTÜ randevúzott. „A fehér füst nem szállt fel” — ad hangot csalódásának az egyik megkérdezettünk. A következő hónapokban a főszezon lecseng, télen nem fenyeget a napi — hop on-hop off járatok nélkül — akár 250 busz megjelenésének veszélye. A megoldatlan kérdés, hogy a folytatásban hogyan jut be a temérdek, mindenféle korú és állapotú turista a városnézések első számú helyszínére, akikből az MTÜ felméresei szerint június elejétől mostanáig egymillió fordult meg a Várban.

Az utazásszervezőknek azonban időben tájékoztatni kell partnereiket. Az nem működik, hogy március elején veszik ki az akár 1,5 órás programot is jelentő Várat a 3-4 órás városnézésekből. „Ez szerződésszegés, ami sokba kerülhet” — mondja fentebb idézett forrásunk. „Döntsék el végre, mi legyen. Mindenkinek olcsóbb, ha be tudja tartani, amit ígér” — teszi hozzá.

A tapasztalatok szerint hosszú éveknek kell eltelnie, mire egy programból kikerülő attrakció visszaszerzi korábbi látogatószámát. „Az I. kerület érdeke a turizmus megtartása” — vélik többen is.

Úgy tudjuk, hogy hamarosan az egyeztetések újabb fordulója várható.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.