Tudja, hogy lehet turistabusszal behajtani a Várba november 1. után?

Szeptember végén értesítette a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) az érintetteket a várbéli buszregisztráció október 31-i megszünéséről. November 1-től visszaáll az öt hónapra vállalt koordinálás és regisztráció bonyolítása előtti rend. De nem véglegesen.

„Akármilyen hülyén is hangzik, jót tett a regisztráció bevezetése; a maga módján bevált. Azelőtt káosz volt ott és kupi” — összegzi a majd' öt hónap alatt szerzett tapasztalatait egy, a Budai Várnak tekintélyes forgalmat hozó iroda vezetője. „Az első nap volt a fekete csütörtök, a sor a Ferenciek teréig ért, de 3-4 nap alatt beállt a rend” — emlékszik a kezdeti nehézségekre. Nem mindenki méltatja a rendszert; vannak, akik szerint az I. kerület kezdettől fogva azon dolgozik, hogy megszűnjön a buszbehajtás. A Magyarországi Idegenvezetők Szövetsége (MISZ) vegyes tapasztalatokról számolt be. Meglehet, a káosz megszűnt, de lerövidítette a Várban érdemben eltölthető időt a regisztrációnál történő várakozás, illetve, hogy a busznak ugyanoda kellett visszatérnie, ahol a csoportot kitette. Csak kevés sofőr vállalta be, hogy a Halászbástyánál szállították ki a csoportot. De felvenni ekkor is a Fehérvári kapunál kellett őket.

November 1-től regisztráció nélkül hajthatnak be a csoportokat fuvarozó buszok. Legfeljebb 10 percig tartózkodhatnak bent térítésmentesen, vagyis a ki- és beszállás időtartamára a kialakított fel- és leszállítóhelyeken, így a Fehérvári kapunál kialakított buszöbölben. A rendet közterület-felügyelet vigyázza majd. Január 1-én újabb mélyépítési munkálatok várhatók márciusig. Az időszak alatt a Palota út egy sávon lesz járható. Úgy értesültünk, hogy ez alatt az idő alatt be sem lehet hajtani busszal a Várba.

Hogy ezt követően, a szezon kezdetétől mi lesz, nem tudni. Erről nem sikerült megállapodni azon az október 18-i találkozón, melyen egyebek mellett a MUISZ, MISZ, I. kerület, az MTÜ randevúzott. „A fehér füst nem szállt fel” — ad hangot csalódásának az egyik megkérdezettünk. A következő hónapokban a főszezon lecseng, télen nem fenyeget a napi — hop on-hop off járatok nélkül — akár 250 busz megjelenésének veszélye. A megoldatlan kérdés, hogy a folytatásban hogyan jut be a temérdek, mindenféle korú és állapotú turista a városnézések első számú helyszínére, akikből az MTÜ felméresei szerint június elejétől mostanáig egymillió fordult meg a Várban.

Az utazásszervezőknek azonban időben tájékoztatni kell partnereiket. Az nem működik, hogy március elején veszik ki az akár 1,5 órás programot is jelentő Várat a 3-4 órás városnézésekből. „Ez szerződésszegés, ami sokba kerülhet” — mondja fentebb idézett forrásunk. „Döntsék el végre, mi legyen. Mindenkinek olcsóbb, ha be tudja tartani, amit ígér” — teszi hozzá.

A tapasztalatok szerint hosszú éveknek kell eltelnie, mire egy programból kikerülő attrakció visszaszerzi korábbi látogatószámát. „Az I. kerület érdeke a turizmus megtartása” — vélik többen is.

Úgy tudjuk, hogy hamarosan az egyeztetések újabb fordulója várható.


Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.
Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba

Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba 

A FlixBus új közép-európai járatával bővíti a Magyarországról elérhető úti célok kínálatát. A naponta közlekedő közvetlen járat kényelmes és megfizethető lehetőséget kínál Sopron lakosainak, hogy felfedezzék Varsó gazdag kulturális életét.
Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől

Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől 

Olyan lépést tett a Volánbusz, mintha náluk senkit nem érdekelné, hogy a főszezon közeledtével tömegközlekedési eszközzel is el lehessen érni hazánk nyári legfőbb turisztikai célpontját a főváros felől.
Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?