Túl magasak maradtak a mederhasználati díjak

A Balatoni Hajózási Zrt. több balatoni kikötő képviseletében a térség országgyűlési képviselőihez fordul segítségért a mederhasználati díjak további 30 százalékos csökkentéséért, mert álláspontjuk szerint az új tarifa még mindig gátolja a kikötőfejlesztések beindulását és a vitorlásturizmus fellendülését - közölte Horváth Gyula, a cég vezérigazgatója hétfőn az MTI-vel . Mint kifejtette, a 2008-as bevezetés óta jelentős előrelépés történt a mederhasználati díjak feltételrendszerében, de magyar viszonyok között a tarifa mértékét még mindig igen túlzónak ítélik a balatoni kikötő üzemeltetők.

A mederhasználati díjak bevezetése is okolható azért, hogy az elmúlt években nem történt érdemi kikötőfejlesztés a Balatonon, és a tó vitorlásturisztikai potenciáljának jelentős része máig kihasználatlan - mondta a vezérigazgató.

A kétezer vitorlásférőhellyel rendelkező, és ezzel becslései szerint a balatoni piac 40-45 százalékát uraló hajózási társaság több kikötő-tulajdonossal, illetve üzemeltetővel egyeztette álláspontját. Az "elviselhető mértékű" mederhasználati díjról készített javaslatukat a héten postázzák a képviselőknek.

Horváth Gyula elmondta, ha nem sikerül változtatni a jelenlegi mederhasználati díjakon, akkor a Balatoni Hajózási Zrt. nem tehet mást, mint összehívja a tóparti önkormányzatokból álló tulajdonosi körét a üzleti tervek és a tervezett eredmény módosítása érérdekében. A társaságnak már novemberben meg kell kötnie a kikötői férőhelyekre a jövő évi szerződéseket, így ki kell kidolgoznia, miként osztozzon az új terheken a leendő bérlőkkel. "A mederhasználati díjak többletköltségének jó ha a felét tudjuk továbbhárítani a bérlőkre" - mondta a vezérigazgató, megemlítve, hogy a gazdasági válság miatt három éve nem tudnak árakat emelni. Emiatt katasztrófának nevezte, hogy a mederhasználati díjat évente növelni kívánják az inflációval. Szerinte ez 15-20 év távlatában egy megduplázódó díjat valószínűsít, amit az amúgy is igen lassú megtérüléssel számolni kénytelen kikötőfejlesztők és -üzemeltetők nem tudnak érvényesíteni az áraikban.

Mint arról az MTI hírt adott, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) az érintett önkormányzatokkal és vállalkozásokkal is egyeztetve augusztus elején csökkentette a korábbiakhoz képest a Balaton és a Velencei-tó korábbi mederhasználati díjait, azt is ütemesen, öt év alatt emelve a tervezett szintre. A mederhasználónak 2015-től a vízfelületen elhelyezett építmények és hajóállások területe után vitorlás kikötő esetén 289 forintot, komplex csónak kikötő esetén 144 forintot kell fizetni évente négyzetméterenként az inflációval növelve.

Az új számítási metódus az MNV és a Közép-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság, mint kikötői vagyonkezelő várakozásai szerint a befektetőket hatékony terület-kihasználásra fogja sarkallni, és környezetvédelmi szempontból is hasznosabb lesz. A beruházás ösztönzés, és a gördülékenyebb szerződéskötés érdekében a mederhasználati szerződést a korábbi 30 év helyett 60 évre lehet kötni. Bővítették a díjmentességben, illetve kedvezményekben részesülők körét, így a különleges szolgálatot ellátó rendőrség, tűzoltóság és a vízimentő szolgálat az állami feladatok ellátása érdekében térítésmentesen használhatja az állami tulajdont. A kizárólag közforgalmú menetrendszerű személyszállítást végző hajók kikötőhelyeire 10 százalék a díj mértéke.

Forrás: MTI


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.