Túl magasak maradtak a mederhasználati díjak

A Balatoni Hajózási Zrt. több balatoni kikötő képviseletében a térség országgyűlési képviselőihez fordul segítségért a mederhasználati díjak további 30 százalékos csökkentéséért, mert álláspontjuk szerint az új tarifa még mindig gátolja a kikötőfejlesztések beindulását és a vitorlásturizmus fellendülését - közölte Horváth Gyula, a cég vezérigazgatója hétfőn az MTI-vel . Mint kifejtette, a 2008-as bevezetés óta jelentős előrelépés történt a mederhasználati díjak feltételrendszerében, de magyar viszonyok között a tarifa mértékét még mindig igen túlzónak ítélik a balatoni kikötő üzemeltetők.

A mederhasználati díjak bevezetése is okolható azért, hogy az elmúlt években nem történt érdemi kikötőfejlesztés a Balatonon, és a tó vitorlásturisztikai potenciáljának jelentős része máig kihasználatlan - mondta a vezérigazgató.

A kétezer vitorlásférőhellyel rendelkező, és ezzel becslései szerint a balatoni piac 40-45 százalékát uraló hajózási társaság több kikötő-tulajdonossal, illetve üzemeltetővel egyeztette álláspontját. Az "elviselhető mértékű" mederhasználati díjról készített javaslatukat a héten postázzák a képviselőknek.

Horváth Gyula elmondta, ha nem sikerül változtatni a jelenlegi mederhasználati díjakon, akkor a Balatoni Hajózási Zrt. nem tehet mást, mint összehívja a tóparti önkormányzatokból álló tulajdonosi körét a üzleti tervek és a tervezett eredmény módosítása érérdekében. A társaságnak már novemberben meg kell kötnie a kikötői férőhelyekre a jövő évi szerződéseket, így ki kell kidolgoznia, miként osztozzon az új terheken a leendő bérlőkkel. "A mederhasználati díjak többletköltségének jó ha a felét tudjuk továbbhárítani a bérlőkre" - mondta a vezérigazgató, megemlítve, hogy a gazdasági válság miatt három éve nem tudnak árakat emelni. Emiatt katasztrófának nevezte, hogy a mederhasználati díjat évente növelni kívánják az inflációval. Szerinte ez 15-20 év távlatában egy megduplázódó díjat valószínűsít, amit az amúgy is igen lassú megtérüléssel számolni kénytelen kikötőfejlesztők és -üzemeltetők nem tudnak érvényesíteni az áraikban.

Mint arról az MTI hírt adott, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) az érintett önkormányzatokkal és vállalkozásokkal is egyeztetve augusztus elején csökkentette a korábbiakhoz képest a Balaton és a Velencei-tó korábbi mederhasználati díjait, azt is ütemesen, öt év alatt emelve a tervezett szintre. A mederhasználónak 2015-től a vízfelületen elhelyezett építmények és hajóállások területe után vitorlás kikötő esetén 289 forintot, komplex csónak kikötő esetén 144 forintot kell fizetni évente négyzetméterenként az inflációval növelve.

Az új számítási metódus az MNV és a Közép-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság, mint kikötői vagyonkezelő várakozásai szerint a befektetőket hatékony terület-kihasználásra fogja sarkallni, és környezetvédelmi szempontból is hasznosabb lesz. A beruházás ösztönzés, és a gördülékenyebb szerződéskötés érdekében a mederhasználati szerződést a korábbi 30 év helyett 60 évre lehet kötni. Bővítették a díjmentességben, illetve kedvezményekben részesülők körét, így a különleges szolgálatot ellátó rendőrség, tűzoltóság és a vízimentő szolgálat az állami feladatok ellátása érdekében térítésmentesen használhatja az állami tulajdont. A kizárólag közforgalmú menetrendszerű személyszállítást végző hajók kikötőhelyeire 10 százalék a díj mértéke.

Forrás: MTI


Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.
Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.
IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom

IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom  

Az április 30-án megjelent sajtóközlemény 2025. márciusi globális légiutasforgalom adatait ismerteti.
Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja

Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja 

A növekvő kereslet és a megváltozott utazási szokások miatt Ausztriában egyre nagyobb szerepet kapnak a fejlesztések.
Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen

Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen 

Eddig huszonhét rakétát indítottak a húszik Izrael légtere ellen, és bejelentették, hogy folytatják a támadást.
Karbantartási hiba a KLM-nél – járatokat törölnek

Karbantartási hiba a KLM-nél – járatokat törölnek 

Járatokat töröl a holland légitársaság repülőgépeinek karbantartási hibája miatt, jelentette a Dutch News című, angol nyelvű holland hírportál.
Rakétatalálat érte a tel-avivi reptér környékét – a légitársaságok törölték izraeli járataikat

Rakétatalálat érte a tel-avivi reptér környékét – a légitársaságok törölték izraeli járataikat 

A jelentések szerint jemeni húszi területről lőtték ki a rakétát.
Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről

Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről 

Az Emirates és a flydubai szolgáltatásai iránti erőteljes kereslet 36 százalékos utasszám-növekedést eredményezett egy év alatt.
Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában

Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában 

Megdöbbentő adatokat közölt az osztrák Wiener Zeitung friss beszámolója.
Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét

Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét 

A fejlesztéssel a cég az első olyan léginavigációs szolgáltató a világon, amely helyhez kötöttség nélkül tudja irányítani egy-egy repülőtér terminálforgalmát.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.