Túl magasak maradtak a mederhasználati díjak

A Balatoni Hajózási Zrt. több balatoni kikötő képviseletében a térség országgyűlési képviselőihez fordul segítségért a mederhasználati díjak további 30 százalékos csökkentéséért, mert álláspontjuk szerint az új tarifa még mindig gátolja a kikötőfejlesztések beindulását és a vitorlásturizmus fellendülését - közölte Horváth Gyula, a cég vezérigazgatója hétfőn az MTI-vel . Mint kifejtette, a 2008-as bevezetés óta jelentős előrelépés történt a mederhasználati díjak feltételrendszerében, de magyar viszonyok között a tarifa mértékét még mindig igen túlzónak ítélik a balatoni kikötő üzemeltetők.

A mederhasználati díjak bevezetése is okolható azért, hogy az elmúlt években nem történt érdemi kikötőfejlesztés a Balatonon, és a tó vitorlásturisztikai potenciáljának jelentős része máig kihasználatlan - mondta a vezérigazgató.

A kétezer vitorlásférőhellyel rendelkező, és ezzel becslései szerint a balatoni piac 40-45 százalékát uraló hajózási társaság több kikötő-tulajdonossal, illetve üzemeltetővel egyeztette álláspontját. Az "elviselhető mértékű" mederhasználati díjról készített javaslatukat a héten postázzák a képviselőknek.

Horváth Gyula elmondta, ha nem sikerül változtatni a jelenlegi mederhasználati díjakon, akkor a Balatoni Hajózási Zrt. nem tehet mást, mint összehívja a tóparti önkormányzatokból álló tulajdonosi körét a üzleti tervek és a tervezett eredmény módosítása érérdekében. A társaságnak már novemberben meg kell kötnie a kikötői férőhelyekre a jövő évi szerződéseket, így ki kell kidolgoznia, miként osztozzon az új terheken a leendő bérlőkkel. "A mederhasználati díjak többletköltségének jó ha a felét tudjuk továbbhárítani a bérlőkre" - mondta a vezérigazgató, megemlítve, hogy a gazdasági válság miatt három éve nem tudnak árakat emelni. Emiatt katasztrófának nevezte, hogy a mederhasználati díjat évente növelni kívánják az inflációval. Szerinte ez 15-20 év távlatában egy megduplázódó díjat valószínűsít, amit az amúgy is igen lassú megtérüléssel számolni kénytelen kikötőfejlesztők és -üzemeltetők nem tudnak érvényesíteni az áraikban.

Mint arról az MTI hírt adott, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) az érintett önkormányzatokkal és vállalkozásokkal is egyeztetve augusztus elején csökkentette a korábbiakhoz képest a Balaton és a Velencei-tó korábbi mederhasználati díjait, azt is ütemesen, öt év alatt emelve a tervezett szintre. A mederhasználónak 2015-től a vízfelületen elhelyezett építmények és hajóállások területe után vitorlás kikötő esetén 289 forintot, komplex csónak kikötő esetén 144 forintot kell fizetni évente négyzetméterenként az inflációval növelve.

Az új számítási metódus az MNV és a Közép-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság, mint kikötői vagyonkezelő várakozásai szerint a befektetőket hatékony terület-kihasználásra fogja sarkallni, és környezetvédelmi szempontból is hasznosabb lesz. A beruházás ösztönzés, és a gördülékenyebb szerződéskötés érdekében a mederhasználati szerződést a korábbi 30 év helyett 60 évre lehet kötni. Bővítették a díjmentességben, illetve kedvezményekben részesülők körét, így a különleges szolgálatot ellátó rendőrség, tűzoltóság és a vízimentő szolgálat az állami feladatok ellátása érdekében térítésmentesen használhatja az állami tulajdont. A kizárólag közforgalmú menetrendszerű személyszállítást végző hajók kikötőhelyeire 10 százalék a díj mértéke.

Forrás: MTI


így újítja fel utaskabinjait az Emirates

így újítja fel utaskabinjait az Emirates 

A flotta felújítását teljes egészében a légitársaság saját központjában végzik, ahol a hét minden napján, 0-24 órában több mint 250 fős szakembergárda dolgozik.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Milánó búcsút mond a papíralapú jegyeknek

Milánó búcsút mond a papíralapú jegyeknek 

Az elektronikus kártya ugyanannyiba kerül majd, mint a korábbi jegy.
Átadták a Sopront északnyugat felől elkerülő utat

Átadták a Sopront északnyugat felől elkerülő utat 

Az elkerülő út 3,6 kilométer hosszú, és mostantól az Ágfalvi utat köti össze az M85-ös gyorsforgalmi úttal, közel az osztrák-magyar határhoz.
Fenntartható üzemanyag a Singapore Airlines gépeinél

Fenntartható üzemanyag a Singapore Airlines gépeinél 

A Neste-től rendel fenntartható üzemanyagot a légitársaság.
Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését

Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését 

A budapesti repülőtér a világ repülőterei között is egyedülálló ezen a téren.
Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál

Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál 

Delegáció miatt ideiglenes korlátozások és lezárások.
Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.