A fővárosban és agglomerációs térségében 2010 és 2013 között közel 1000 biciklis parkolóhely (B+R) létesült a vasútállomásokon és a megállóhelyeken, illetve további mintegy 4000 tároló kialakítása szerepel a tervek között. Egyre több ingázó érkezik ugyanis az elővárosi vasútvonalakról Budapestre, akik bringájukat a vasútállomáson kívánják hagyni és tárolni munkaidejük alatt. Budapest-Keleti pályaudvar Kerepesi út felőli oldalánál a MÁV Zrt. nemrég 20 kerékpártámaszt alakított ki, ami 40 darab kétkerekű számára elegendő. A szeptemberi műszaki átadást követően az utasok már birtokba is vehetik ezeket a tárolókat, ráadásul használatuk a térfigyelő kameráknak köszönhetően biztonságossá vált. A támaszok kivitelezési költsége közel 1 millió 700 ezer forint volt.
A most elkészült kerékpártároló annak a projektnek a része, amelynek keretében korábban kerékpártárolókat alakítottak ki a Nyugati (20 támasz/40 kerékpár), Déli (16 támasz), valamint a kelenföldi pályaudvaron (20 támasz). A megvalósítás valamennyi esetben a MÁV saját forrásaiból történt, a négy budapesti helyszínen a kivitelezés közel nettó 7 millió forintba került.
A vasúttársaság az állomásfejlesztési munkálatok – felújítások, környezetrendezés – során szem előtt tartja a kerékpáros utasok érdekeit is, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) által irányított beruházásoknál kiemelt figyelmet fordít kerékpártárolók kialakítására. A fejlesztéseknél figyelmet fordítanak arra is, hogy azok az utasok, akik kerékpárjukkal együtt vonatoznak, a munkálatok után könnyen megközelíthessék az állomásokat és az utasperonokat.
A NIF a mostani felújítások során a váci állomáson 66 darab, Piliscsabán 62, Pilisvörösváron 60, Solymáron 40, Aquincum megállónál 40, Óbuda állomáson 20 kerékpártárolót épít. Esztergomban 130, Dorogon 10, Leányváron 100, Piliscséven 30, Pilisjászfalun 30, a Székesfehérvár–Kelenföld szakaszon 300 kerékpártárolót adtak át. Ez utóbbi vonalon további 270 tároló megvalósítását tervezik az elővárosi B+R program keretében.
A Szolnok–Debrecen vasútvonal fejlesztése kapcsán Csárdaszálláson 20, Muronyban 24, Karcagon 30 tárolót már átadtak, és hamarosan elkészül a törökszentmiklósi állomás 40 bringatámasza is. Fegyvernek-Örményes állomás 40, Püspökladány 160, Kisújszállás állomás 60, Békéscsaba vasúti csomópont 160, Mezőberény 36 kerékpártárolót kap.
A nemzeti vasúttársaság természetesen nemcsak a kerékpárok tárolására fordít figyelmet, hanem szállításukra is. A MÁV-START Zrt. az utóbbi években több százmillió forintot fordított kerékpáros kocsik kialakítására a biciklisek vonatos utazásának megkönnyítése érdekében. 2010-ben 5 nagy kapacitású vasúti bringaszállító kocsi készült meglévő, selejtezésre váró járművek felújításával, járművenként mintegy 23 millió forint költséggel. 2013-ban további 3 nagy kapacitású szállítókocsi állt forgalomba, a komoly műszaki tartalmú felújítások 35 millió forintba kerültek. Ugyancsak tavaly 8 személykocsiban alakított ki kerékpárszállító szakaszt a vasúttársaság, ezekben az utasok együtt utazhatnak biciklijükkel. Az átalakítás költsége járművenként 7 millió forint volt. A kocsik nyáron a Balaton északi partján közlekednek, a nyári szezonon kívül pedig a Dunakanyar felé veszik az irányt. A 2015 végéig beérkező 42 darab új FLIRT villamos motorvonatban szintén lesz kerékpárszállító szakasz, ez szempont volt a beszerzés során; az első 4 ilyen jármű a múlt héten állt forgalomba.
A MÁV-START a meglévő bringaszállítási kapacitás szinten tartására is figyelmet fordít, ami tízmilliós költséget jelent. A vasútvállalat folyamatosan fejleszti kerékpáros szolgáltatásait annak érdekében, hogy a legtöbb vonaton megoldott legyen a bringák kényelmes elhelyezése, szállítása.
Forrás: Turizmus Online