Utazás repülővel: jöhetnek váratlan helyzetek

Tizenhárom óra várakozás a zsúfolt reptéren, törölt járatok, elrontott nyaralás, magukra hagyott utasok – merjünk-e még repülővel utazni? Hogyan készüljünk fel váratlan helyzetekre? Mit tehetünk, ha gond van a járatunkkal? A Repjegy.hu összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat az utazás előtt állóknak.

Hetek óta rendszeresek a járatkésések és –törlések Európa-szerte, sokaknak a jó előre megszervezett, lefoglalt nyaralását húzta keresztbe a kiszámíthatatlannak tűnő légi közlekedés. Nyáron a megszokotthoz képest a repülőjáratok sokszorosa közlekedik, hiszen ilyenkor vannak a szabadságolások, nyaralások, sportesemények, idén ráadásul a problémákat csak tetézte egy komolyabb informatikai hiba is. Érdemes tehát felkészülni arra, hogy előfordulhat fennakadás a repülős utazásunk során.

Utazás előtt: hogyan készüljünk fel váratlan helyzetekre?

Pszichológusok szerint az utazás legélvezetesebb része maga a tervezés. Ez magában foglalja az úti cél kiválasztását, a látnivalók feltérképezését és természetesen a szükséges dolgok beszerzését, bepakolását is. Ha repülőútra készülünk, mindig legyen a kézipoggyászunkban váltás ruha, piperecikkek, étel, víz. Ha gyerekkel utazunk, akkor róla is gondoskodjunk, ne csak játékokkal, hanem például pelenkával, bébiétellel is.

Mit tehetünk, ha késik vagy törölték a járatunkat?
Mit tehetünk, ha késik vagy törölték a járatunkat?
Fotó: depositphotos

Ha úgy adódik, hogy több időt kell a reptéren töltenünk, legalább ezek az alapvetően szükséges holmik legyenek nálunk.

Fontos, hogy mindig a kézipoggyászba tegyük azokat a gyógyszereket is, amelyeket éppen szedünk, ugyanez vonatkozik az olyan életmentő orvosságokra is, mint az inzulin vagy az Epipen.

Jó tudni, hogy a kézipoggyászunk könnyen feladott poggyásszá változhat: ha a repülőn a fej feletti tároló megtelik a nagyméretű kézipoggyászokkal, akkor a fedélzetről levihetik azokat, így előfordulhat, hogy nem lesz kéznél az, amit eredetileg így terveztünk. Ebben az esetben egy kisebb táskába pakoljuk át mindazokat az értékeket, amelyeket a közelünkben szeretnénk tudni – laptop, okmányok, bankkártya.

Késik? Törölték? Ezt érdemes tennünk


Akár késik a járatunk, akár törölték, első körben oda érdemes fordulni, ahol a jegyünket vásároltuk, vagy magához a légitásasághoz. “Cégünknél például, ha módosul a menetrend vagy törlik a járatot, akkor előre értesítjük az utast, illetve lehetőség szerint alternatív megoldást is kínálunk az utazáshoz. Fontos tudni, hogy késés vagy járattörlés esetén az utas jogait az Európai Unió légiutasjogokról szóló, 261/2004 EU rendelete szabályozza.

Ennek értelmében három óránál hosszabb késés esetén 1500 kilométeres távolság alatt 250 euró, 1500-3500 kilométeres távolságnál 400 euró, 3500 kilométeres repülésnél hosszabb utaknál 600 euró kártérítésre jogosultak az érintettek. A pénzbeli kártérítésen felül az utast megilleti a megfelelő ellátás is – étkezés, frissítők, szállodai elhelyezés“

– emeli ki Holczinger Zoltán, a Repjegy.hu online üzletágvezetője.

Ha átszállással utazunk, akkor hagyjunk elengedő időt a két járat között
Ha átszállással utazunk, akkor hagyjunk elengedő időt a két járat között
Fotó: depostiphotos

Mindenképp célszerű utasbiztosítást kötnünk, amely az ilyen esetekre is kiterjed. Járattörlés esetén valamivel más a helyzet: biztosítani kell az utas számára az átfoglalást egy másik járatra, vagy vissza kell téríteni a jegyárat. Ezen kívül a légitársaság köteles megtéríteni az utas felmerülő egyéb költségeit, például a szállodai szobát, ha csak másnap tud tovább utazni.

Kivételt jelent vis maior helyzet, valamint, ha két héttel az indulás előtt törlik a járatot. Ha késik a járatunk, akkor az sem mindegy, milyen körülmények között kell eltöltenünk az időt.

"Elsősorban business utasok, illetve bizonyos hitelkártyák tulajdonosai számára elérhető szolgáltatás a kényelmes reptéri várók, Business Lounge-ok használata. “Cégünknél létezik egy olyan szolgáltatás, amelyet jegyfoglalást követően vásárolhatunk meg arra az esetre, ha járatkésés miatt biztosítani szeretnénk az ingyenes reptéri Lounge belépést”

– mondja Holczinger Zoltán.

Így foglaljunk repülőjegyet, hogy elkerüljük a kellemetlenségeket


Egészen biztos, hogy késés, járattörlés szempontjából a nyár a legkitettebb időszak, ezért ha módunkban áll, akkor kevésbé frekventált hónapokban utazzunk. Érdemes utazás előtt és után is pár plusz szabadnappal tervezni, bekalkulálva az esetleges késéseket.

“Ha átszállással utazunk, akkor hagyjunk elengedő időt a két járat között” – hívja fel a figyelmet Holczinger
Zoltán. “A minimum csatlakozási időt a légitáraságok állítják be a foglalási rendszereikben, ennek megfelelően a cégünknél kapható jegyek minimum csatlakozási ideje minden esetben megfelelő.”

Azonban ha túl rövid csatlakozási időt választunk, akkor járatkésés esetén lekéshetjük a csatlakozást. Hagyjunk magunknak minimum két és fél órát az átszállásra hogy nyugodtabb legyen az utazásunk.


Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.