Wizz Air: 100 millió euró a zökkenőmentességért

100 millió eurót áldozott arra a Wizz Air, hogy minél problémamentesebben teljen az idei év, és minél kevesebb utaspanaszra lehessen ok – derült ki a társaság sajtóreggelijén csütörtökön Budapesten.

Radó András, a Wizz Air kommunikációs igazgatója kiemelte: úgy tűnik, nem lehet túlbecsülni azokat a külső körülményeket, amelyek fennakadást okozhatnak egy légitársaság életében. A tavalyi év iparági szinten okozott fejtörtést a szektor szereplőinek, és egy csomó olyan körülmény adódott, amelyek kívül estek a légiszállítók hatáskörén, a működésüket viszont jelentősen akadályozták. A Covid után megugrott hirtelen keresletnövekedést számos repülőtéren nem tudták kielégíteni a hiányzó poggyászkezelői- és biztonsági személyzet miatt, ami óriási káoszt okozott Európa légikikötőiben. Idén a toborzásoknak köszönhetően jobb lehet a helyzet, akad azonban olyan terület, ahol a tavalyinál is nagyobb problémákra számíthatunk az európai légiközlekedésben az Eurocontrol előrejelzése szerint, és ez a légi forgalmi irányítás.

A legnehezebb év lehet az idei a légi irányításban
„Egész Európában szűkös a légi irányítókapacitás. Sokan vonultak nyugdíjba a Covid idején, a pozícióra pályázó szakembereknek szigorú követelményeknek kell megfelelniük, képzésük pedig több évet vesz igénybe. Mindezt nehezíti, hogy a francia, német és olasz, spanyol légiirányítók egyre sűrűbben sztrájkolnak érdekeik érvényesítése érdekében, ami olykor a teljes európai légiforgalmat béníthatja meg” – mondta el a szakember. Mindez súlyos kényszerhelyzeteket teremt a légitársaságok és kényelmetlenséget (késéseket, járattörléseket) az utasok számára. Rámutatott arra is, hogy cégüknél a járattörlés a legutolsó opció egy szorult helyzetben, és minden követ megmozgatnak annak érdekében, hogy ezt elkerüljék, hiszen a közhiedelemmel ellentétben nem éri meg egy légi cégnek járatot törölni, éppen ellenkezőleg, több tízezer euró a költsége egy járattörlésnek. Idén egyébként 99, 8 százalékát teljesítették a járataiknak január óta, ami nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő, és továbbra is ezt a 0,2 százalékos rátát célozzák meg. A szakember kitért arra is, hogy a légi forgalmi irányítás mellett az ellátási lánc szűkössége is okozhat fennakadásokat. Az utóbbi időben duplájára nőtt a várakozási idő a repülőgép-alkatrészek pótlására, ezért igyekeztek előre „bespájzolni” a működést tekintve kritikus alkatrészekből.

Intézkedések sora a jobb szolgáltatásért

Radó András hangsúlyozta, hogy a Wizz Air is követett el botlásokat a tavalyi évben: nem tudták kellő mértékben ellátni az ügyféltájékoztatás, panaszkezelés terén megugrott igényeket. Ebből levonták a szükséges következtetéseket és nem kevés pénzt áldoztak arra, mintegy 100 millió eurót, hogy zökkenőmentesebben történjen az üzemelés. Újdonság, hogy mesterséges intelligenciával igyekeznek mérni, hogy mely járatokon várható fennakadás a nyáron. Ezenkívül öt gépet beállítottak mentesítő járatként, amivel szintén az iparági mérték fölött állnak, mivel az előírás szerint 250 gépre kellene ennyit alkalmazni, és ők jelenleg 180-nal rendelkeznek. További megelőző intézkedésként nagyobb ráhagyást biztosítanak a fordulók között a pilóták és a cabin crew beosztásában. Növelték a kollégák számát a reptereken a földi kiszolgáló személyzetben, az operációs csapatban dolgozók létszámát is bővítették, a call centerek munkatársainak számát pedig megduplázták. Szintén az olajozottabb működést szolgálja, hogy a visszatérítés folyamatát teljesen automatikussá tették az idén, így a kártérítési procedúrák ideje megfeleződik. Most már Twitteren is fordulhatnak a légitársasághoz az utasok, és a társaság chatbotja a nap bármely órájában elérhető. Szolgáltatásuk minőségét a munkatársak edukálását célzó új tréningek bevezetésével is emelik.

Messzire kerüljék el az OTÁ-kat
Radó András arra buzdít mindenkit, hogy kerüljék az OTÁ-kat a repülőjegy vásárlás során, és vagy a légitársaság honlapján, vagy az applikáción keresztül foglaljanak. Ez nemcsak olcsóbb megoldás az utasok számára, hanem sokkal biztonságosabb is. Gyakori ugyanis, hogy a repülőjegyfoglaló portálok nem továbbítják a Wizz Air utasoknak a járatokat illető változásokról szóló üzeneteket. A kommunikációs igazgató elmondta, hogy a reklamáló utasok 90 százaléka nem náluk vette a jegyét, hanem OTÁ-knál, és velük is álltak szerződésben.
Kitért arra is a szakember, hogy a Budapest Airport el tudta kerülni tavaly az utazási dömping és a munkaerőhiány okozta fennakadást azzal, hogy pénzt és energiát áldozva megtartották a munkavállalókat és Ferihegy idén is felkészült a turistarohamra. A Wizz Air is résen van a munkaerőt illetően: tavaly több mint 3000 légiutaskísérőt és 700 pilótát toboroztak. Jelenleg 8000 a dolgozói létszám, ami dupla annyi, mint a Covid éveiben. A Wizz Air a közelmúltban a stabilabb és biztonságosabb üzemelés kedvéért és a több lábon állás jegyében diverzifikálta működését, és négy külön légitársásba szerveződött, így jött létre a Wizz Air Hungary, a Wizz Air UK, a Wizz Air Malta és a Wizz Air Abu Dhabi. Jövőre lesz 20 éves a légitársaság, amely robosztus bővülést hajt végre és év végére már 200 gépből áll majd a flottájuk. 2019-ben 41 millió utasuk volt, idén pedig már 67 millióval terveznek, ami 70 százalékos kapacitásbővülést jelent. A Covid előtti 98 százalékos töltöttséget hamarosan elérik a Wizz Air járatai, jelenleg nagyon jók a foglalási számok – hangzott el a sajtóreggelin.

Radó András kiemelte még, hogy az Európa legzöldebb légitársasága címet elsősorban modern flottájuknak köszönhetik, amely üzemanyagtakarékos működést tesz lehetővé. „Ha minden légitársaság olyan hatékony flottával repülne, mint a Wizz Air, 34 százalékkal csökkene a károsanyag-kibocsátás a bolygón. Tavaly 52,2 gramm volt a gépeink CO2 kibocsátása utaskilométerenként, 2030-ra ezt 40 grammra szeretnénk csökkenteni” - tette hozzá a szakember.


Nem közlekednek a TGV-szerelvények, pedig kezdődik a nyári olimpia

Nem közlekednek a TGV-szerelvények, pedig kezdődik a nyári olimpia 

Röviddel a nyári olimpiai megnyitó kezdete előtt nagyszabású támadás érte a francia vasutat, amelynek célpontja a TGV-hálózat megbénítása.
Búcsú a Volánbuszoktól, jönnek helyettük a MÁV Személyszállítási Zrt közlekedési eszközei

Búcsú a Volánbuszoktól, jönnek helyettük a MÁV Személyszállítási Zrt közlekedési eszközei 

MÁV Személyszállítási Zrt. néven folytatja tovább tevékenységét a Volánbusz Zrt. és a MÁV-Start Zrt.
Eltökélt a fenntartható légi közlekedés érdekében a holland légitársaság

Eltökélt a fenntartható légi közlekedés érdekében a holland légitársaság 

Folyékony hidrogén üzemű tesztrepülésen kezd dolgozni a KLM.
Újabb nagy bejelentést tett a Wizz Air: komoly mérföldkőhöz érkeztek

Újabb nagy bejelentést tett a Wizz Air: komoly mérföldkőhöz érkeztek 

Négy új útvonalat és járatbővítést jelentett be a Wizz Air, ezzel a valaha volt legnagyobb légitársaságává nőtte ki magát Magyarországon a rendelkezésre álló helyek számának tekintetében.
A klímaaktivisták elintézték Európa egyik legforgalmasabb repterét

A klímaaktivisták elintézték Európa egyik legforgalmasabb repterét 

Németország legforgalmasabb repülőtere, a frankfurti repülőtér csütörtök reggel több órára felfüggesztette a járatokat, miután klímaaktivisták a kifutópályákra ragasztották magukat.
Nemzetközi design díjak a BAHART új hajóinak

Nemzetközi design díjak a BAHART új hajóinak 

Az esztétikus kialakítású és a legkorszerűbb emissziós előírásoknak megfelelő négy új hajó alig néhány hónappal forgalomba állítása után máris rangos nemzetközi elismeréseket vívott ki.
Kibertámadás érte Split repülőterét

Kibertámadás érte Split repülőterét 

Több tucatnyi repülőgép nem tudott felszállni hétfő este a horvátországi Splitben zsarolási célú kibertámadás miatt, közölte a horvát közlekedési minisztérium.
Az autóval közlekedőknek zárva, a gyalogosoknak nyitva a dunai rakpart

Az autóval közlekedőknek zárva, a gyalogosoknak nyitva a dunai rakpart  

Július 26-tól augusztus 18-ig lezárásra kerül a rakpart teljes területe az autós közlekedés számára és a forgalom helyét a gyalogosok veszik át.
Borrekord a tengeren

Borrekord a tengeren 

Több mint száz díjat nyert ez a hajótársaság.
Babaápolási cikkek, fagyi és ajándékcsomag az ülésen - így várja ez a légi társaság legkisebb utasait

Babaápolási cikkek, fagyi és ajándékcsomag az ülésen - így várja ez a légi társaság legkisebb utasait 

A világ legnagyobb nemzetközi légitársasága pontosan tudja, hogy a gyermekekkel utazók plusz kihívásokkal néznek szembe, épp ezért számos családbarát szolgáltatással könnyíti meg repülőútjukat.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.