A cég december 17. péntekre tervezte az első menetrendszerinti járat felszállását, a szükséges engedélyek hiányában ez azonban aligha valószínű. Ugyanakkor a járat charterként nekivághat.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) Légiközlekedési Igazgatóságától megtudtuk: a Wizz Air még korábban uniós úti célok tudomásulvételét kérte az NKH-tól. Ezek közt bújt meg a Sabiha Gökcen-i járat is, mely az EU-n kívül esik. Emiatt a Nyitott Égbolt elvén működő uniós gyakorlattal ellentétben nem elég a két érintett ország légügyi hatóságainak jóváhagyása, hanem ahhoz az államok közötti légügyi egyezmény módoítása szükséges. A tévedést az NKH munkatársai jelezték a társaság felé, tudomásukra hozva, hogy a menetrendszerint isztambuli járatot a hatóság nem hagyja jóvá.
Válaszképpen a Wizz Air arra jutott, hogy állandó charterként üzemeltetné a járatot. Ez fából vaskarika, vagy állandó, menetrendszerinti járatot üzemeltet valaki, vagy alkalmanként közlekedő, többnyire utazásszervezőknek bérbe adott chartert – közölték az NKH-nál.
Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a hazánk és Törökország között hatályban lévő 1968-as kétoldalú légügyi egyezmény értelmében a magyar részről kijelölt, a másik fél által jóváhagyott menetrendszerinti fuvarozó egyelőre a Malév. Ugyanakkor az egyezmény 3. cikkeje nem zárja ki a lehetőségét több légiközlekedési vállalat kijelölését a menetrendszerinti forgalomban.
Arnold Ferenc, az NKH Légiközlekedési Igazgatóságának megbízott igazgatója elmondta: az ügyben folyik a konzultáció a légitársaság, a hatóság, a minisztérium valamint a török fél között. Szerkesztőségünk megtudta: hazai részről megvan a nyitottság, de sok múlik a török félen.
A Wizz Air honlapján körülbelül november végéig az isztambuli járatra foglalva jól látható módon szerepelt, hogy a járat indítása a két kormány közti megállapodás függvénye. A figyelmeztetés lekerült, az azonban nem szerepel. Charter járatra légitársaság nem árulhat jegyet - tájékoztatta szerkesztőségünket egy légi iparági forrásunk. A charterre egyéni utas számára a gépet bérlő chartergazda vagy a társbérlők értékesíthetnek jegyet - tájékoztatta szerkesztőségünket egy légi iparági forrásunk
Szerkesztőségünk a Wizz Air-től kérdéseire a következő kurta választ kapta: „Az érintett hatóságok minden szükséges engedélyével rendelkezünk. Az iparági gyakorlat szerint a Budapest - Isztambul járat technikailag charter besorolás alá esik. Jegyeket a wizzair.com-on, vagy partnereinken keresztül lehet vásárolni.”