Erre figyeljen, ha autóval utazik külföldre

Kaland vagy kihívás az autózás külföldön? A hazai szabályozáshoz hasonlóan számos helyen találkozhatunk útdíjjal, de van, ahol a hidak használatáért is fizetnünk kell, s olyan város, ahol nem parkolhatunk az utak mellett.

Amennyiben a környező országokba autóval szeretnénk utazni, a személyinket és az autó forgalmi engedélyét semmiképpen se felejtsük otthon. A schengeni határokon belül ugyan nincs szükség a nemzetközi zöld kártyára, de a többi országba érdemes magunkkal vinni. Ne felejtsünk el utasbiztosítást kötni, ha bérelt járművel közlekedünk, akkor az autó assistance biztosítására nem kell plusz időt fordítani, hiszen ez a szolgáltatás az autókölcsönzés része – tudtuk meg Mag. Szabó Atillától, Magyarország vezető autókölcsönzőjének ügyvezetőjétől. Arra az esetre, ha az autó tényleg megmakacsolja magát és leáll, az autópályákon csak láthatósági mellénnyel szabad kiszállni, sőt ezt sok országban, ahogy hazánkban is, a járműben is jól látható helyre kell tenni.

Fontos észben tartani, hogy a szomszédos országokban sokszor nem ugyanazok a sebességkorlátozási szabályok, mint itthon. Ausztriában és Szlovéniában például lakott területen a települési táblák között: 50 km/h-val, lakott területen kívül 100 km/h-val és az autópályán 130 km/h-val lehet autózni, míg Horvátországban és Szlovákiában lakott területen kívül csak 90 km/h-val szabad haladni. A skandináv országokban Dánia kivételével az autópályákon a megengedett legnagyobb sebesség 110km/h.

Németországban nincs általános sebességkorlátozás, az ajánlott sebesség autópályákon 130 km/h. Ha valaki balesetet szenved, és nem tartotta be ezt, akkor a biztosító semmilyen felelősséget sem vállal, így a kár teljes összegét a vétkes sofőrnek kell megtérítenie. Az eddigi ingyenes száguldást azonban már csak idén élvezhetjük, mert várhatóan 2016-tól a tarifák az európai átlagnak megfelelőek lesznek, melyek csak a külföldieket érinti, a Németországban üzemben tartott személygépkocsikat, illetve lakóautókat nem.

Európa legtöbb országában fizetősek az utak: Franciaországban, Horvátországban, Lengyelországban, Olaszországban, Spanyolországban és Szerbiában fizetőkapu-rendszer üzemel, míg Ausztriában, Szlovéniában és Szlovákiában autópálya matrica vásárlásával használhatjuk az utakat. Ezt itthon bármelyik benzinkúton beszerezhetjük, a tarifák a következőképpen alakulnak: Szlovákiában a havi 4900 Ft, a 10 napos pedig 3500 Ft, osztrák havi 8570 Ft, a 10 napos 2950 Ft, míg a szlovén féléves 10500 Ft, a heti 2625 Ft-os áron kapható. Az autópálya matricát minden esetben az autó szélvédőjére kell ragasztani.

Nemcsak az autópályák, hanem számos híd és alagúton való áthaladás is fizetős lehet. Ilyen például a svédországi Oresund híd, ahol a kocsi hosszának megfelelő híddíjat kell fizetni, ami a hat méter alatti autók részére 47 eurót, lakóautók részére pedig 94 eurót jelent. A 2013 júniusában átadott, Bulgáriát és Romániát összekötő Vidin-Cafalat hídon személyautóval 6 euróért hajthatunk át. Utóbbi két országról érdemes tudni azt is, hogy a területükön lévő Duna hidak általában fizetősek, így ha az egyiken szeretnénk átkelni, nem árt utánanézni a pótdíjnak. Ha Szlovéniából Ausztriába szeretnénk átjutni a 8 km-es Karavanken alagút használata 7 euróba fog kerülni.

Érdekes országok, érdekes szabályok

Itthon kevesen tudják, de Svájcban például egységes autópályadíj van, amely egész évre szól, ennek az összege 34 euró (kb. 10000 Ft). Ezzel a matricával minden svájci fizetős utat igénybe vehetünk, megvásárlását már akár itthonról is intézhetjük. Azonban Svájcban sem lehet száguldozni: autópályán a megengedett legnagyobb sebesség 120 km/h. Ha minimálisan túllépjük (1-5km/h-val) a sebességhatárokat, lakott területen kívül és belül egyaránt a legkisebb büntetési tétel 40 CHF, ami 12000 Ft körüli összeget jelent. Magyarországon ezzel szemben ezért még semmilyen büntetés nem jár.

Ha Svájc és Olaszország között a Simplon alagutat használnánk, igen energiatakarékos módon is megtehetjük, mert az olaszországi Iselle di Trasquera és a svájci Brig között igénybe vehetjük a gördülő országút szolgáltatását. Ennek ára Svájcban 22 frank, ami körülbelül 6700 Ft-nak feleltethető meg. Ha így utazunk, akkor nincs más dolgunk, mint hátradőlni és hagyni, hogy vigyen minket a vonat. Egy-egy gördülő országúti turnus 2 óránként indul, a teljes utazás pedig 20 percig tart és megóvja az autó utasait az alagútban vezetés veszélyeitől.

Ha valamelyik skandináv országba szeretnénk utazni, figyelembe kell vennünk, hogy a környezettudatos svédek és norvégok az elektromos autókat részesítik előnyben. Az említett országok városaiban az utcán parkolás tiltott, vagy csak valamilyen hivatalos engedéllyel lehetséges. Természetesen, ha autóval érkezünk valamelyik skandináv városba, a lakhelyünkként szolgáló hotel környékén lehet parkolni. Norvégiában a tompított fényszóró használata kötelező, és az engedélyezett helyeken a parkolás az elektromos autóknak ingyenes, míg a többi benzines, vagy gázolajjal közlekedő autósnak a kihelyezett tájékoztató táblán szereplő összeget kell fizetniük. Stockholmban minden héten van egy nap, a takarítónap, amikor nem szabad az utcán parkolni, ellenkező esetben 22000 Ft-os pénzbírságra számíthatunk.

Fontos tehát leszögeznünk, hogy bár az autó szolgálja ki a legtöbb igényünket, és ez biztosítja a legkényelmesebb utazást, nem szabad felelőtlenül nekivágnunk a nagy családi vakációnak. Érdemes tájékozódnunk, segítséget kérnünk és pontosan megterveznünk azt, hogy milyen útvonalon, mennyi idő alatt juthatunk el a kívánt úti célunkig – hívta fel figyelmünket Mag. Szabó Atilla.


Új program a Brazíliába látogató turistáknak

Új program a Brazíliába látogató turistáknak 

Kihagyhatatlan program annak, aki kikapcsolódásra és pihenésre vágyik.
Fókuszban az optimizmus és fenntarthatóság  az ÖRV kongresszusán

Fókuszban az optimizmus és fenntarthatóság az ÖRV kongresszusán 

Európa „túlzottan elkényelmesedett a jólétben, de optimista döntésekkel még lehet változtatni.
Űrközpontra bukkantunk Brüsszel szívében

Űrközpontra bukkantunk Brüsszel szívében 

Ittunk egy mennyei trappistát, beszélgettünk egy titokzatos emberrel és megvizsgáltuk az unió szívét.
Négy évszakos desztináció az új feltörekvő emírség

Négy évszakos desztináció az új feltörekvő emírség 

Ras Al Khaimah most a magyar piacot is célba vette.
Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást

Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást  

Azonban sokan látják úgy, hogy a szigorítás túl messzire megy.
Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai

Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai 

Egyelőre nem tudni, mitől szakadhattak le a lapátkerekek.
Csendes Olivér az ÖW-től továbblép

Csendes Olivér az ÖW-től továbblép  

Csendes Olivér, az Österreich Werbung (ÖW) digitális és innovációs igazgatója nyártól a Visit Hungary vezérigazgatójaként folytatja munkáját.
Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak

Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak 

Magyarország a korábbi, 2018-as felmérés óta 18 helyet csúszott vissza a népszerű városok rangsorában, így 2023-ban a 74. helyre került.
Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat

Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat 

Az új vonatvonal a turisták számára is lehetővé tenné, hogy minél többet fedezzenek fel Costa del Sol izgalmas turisztikai látványosságaiból.
Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással

Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással  

A részvételhez csupán az ivie városnéző alkalmazást kell letölteni.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?