Ennek során kiváló előadók mutatták be a szakma értékeit, adtak útmutatást a jövő lehetőségeihez, és sor került a WFTGA tagságának találkozójára is.
A március 4 - 6. között megtartott esemény a WFTGA életében az első volt, amelyet a virtuális térben tartottak meg. Hazánkat a Magyarországi Idegenvezetők Szövetsége (MISZ) és a Magyar Idegenvezetők Egyesülete (MIE) képviselte.
Mi az WFTGA?
A Világszövetség egy non-profit, politikamentes, civil szakmai szervezet, összefogja és képviseli az idegenvezetőket a világ különféle tájain, barátságot és útmutatást közvetít az idegenvezetők körében. Együttműködő tagja az UNESCO-nak és az UNWTO-nak.
Ma a WFTGA közel száz országban több mint kétszázezer idegenvezetőt képvisel. Tagjai idegenvezetők országos egyesületei, vagy egyéni idegenvezetők ott, ahol nincs egyesület, tagjai továbbá az egyesületek turisztikai partnerei, valamint idegenvezetőket képző intézmények, szervezetek.
Mit vár el az idegenvezetőtől az utazó?
Márc. 4-én az oktatási nap az interpretáció, a történet mesélés és az örökség témájának jegyében telt. 720 idegenvezető vett részt a nap előadásain a világ 86 országából.
Dr. Sam Ham, az Idaho-i Egyetem professzora, aki mintegy 60 országban tanított idegenvezetőket is, kutatásai során megállapította, hogy a turisták a gondolat provokálását várják el az idegenvezetőtől. Személyes kapcsolatba szeretnének kerülni a látottakkal, hallottakkal, személyes jelentést, értelmet és következtetést szeretnének levonni az elhangzottakból. Így az idegenvezető nem csupán a tényeket ismerteti szórakoztató módon, hanem azok jelentését is elmondja a vendégeknek úgy, hogy a mondanivaló értelme fogalmazódjon meg minden egyes látogató elméjében, lelkében.
Az interpretáció a világon mindenütt elterjedt szakma, 75 éve létezik. A világ sok egyetemén tanítják az interpretációs módszereket, technikákat.
A storytelling hatalma
Jane Beattie, örökségi interpretációs szakember és idegenvezető oktató, aki Új-Zéland gazdag maori kultúrájának felvillantásával mutatta be a történet mesélés jellemzőit, megerősítette: a „storytelling-nek” három célja van:
1. Provokálnia kell gondolatokat, beszélgetést, ötleteket, kapcsolatokat, a tanulást a jövőnek.
2. Vonatkoznia kell valamire. Amit ugyanis elmondunk a látogatóknak, azt nem biztos, hogy ugyanúgy értik, ugyanazt értik alatta, mint mi, ha más kultúrából érkeznek. Utalni kell olyan dologra, illetve a történetben meg kell találni azt, ami rájuk vonatkozik, hogy jobban megértsék.
3. Fel kell tárnia a titkot. Előre végig kell gondolnunk, milyen titkot tudunk feltárni, illetve, hogy a látogatók milyen titokra tudnak maguktól rájönni.
A WFTGA oktatási bizottságához 20 nemzetközi vezető oktató, 45 nemzetközi és több száz nemzeti oktató tartozik, közülük ketten tartottak előadást a konferencián.
Idegenvezetők Világnapja
Elena Balatel, turisztikai projektvezető felhívta a figyelmünket arra, hogy nemzeti hagyományainkat ne hagyjuk eltűnni, adjuk tovább a jövő nemzedéknek történet mesélés útján.
Az Idegenvezetők Világnapját minden év február 21-én ünneplik meg. Ez a nap a Világszövetség születésnapja. A szövetséget 1985. február 21-én az idegenvezetők első nemzetközi kongresszusán alapították meg a résztvevők. Akkor határozták el, hogy minden évben ezen a napon ünneplik meg az Idegenvezetők Világnapját. A Világnap célja, hogy felhívják a társadalom figyelmét az idegenvezetőkre, akik városuk, régiójuk, vagy országuk kulturális követe.
Az idegenvezetők és szervezeteik eseményeket szerveznek a városlakók számára a városvezetés, a kormány és a média részvételével, támogatásával. Ráirányítják a figyelmet az idegenvezetők fontos munkájára és magára a turizmusra.
Az idei Világnap mottója volt az idegenvezetők közreműködése a világ turizmusához kreatív történet meséléssel. Csodálatos történeteket meséltek az idegenvezetők arról, hogy hogyan élték át a pandémia időszakait, és hogy milyen tevékenységeket folytattak szervezeteik.
Idegenvezetők a covid alatt
Marcelo Risi, az UNWTO kommunikációs vezetője elmondta, hogy a járvány mekkora károkat okozott az ágazatban, és ellenállt a kísértésnek, hogy jóslatokba bocsátkozzon, miután minden eddigi jóslat hibásnak bizonyult.
Tavalyi kampányfilmük címe: „Maradj otthon ma, utazz holnap!” Mégis szükség van egy üzenetre, amely igazodik az ENSZ 2030 Fenntartható Fejlődési Célokhoz: a turizmus szereplőinek, szolgáltatóinak készen kell állniuk arra az időpontra, amikor az emberek újra utazhatnak. Több kampányfilm is készült, az egyiket a CNN is felhasználta.
Mit hoz a jövő?
Március 5-én volt a szakmai nap, amikor a turizmus különböző szereplői az idegenvezetés jövőjéről értekeztek. A New York-i turisztikai tanácsadó cég már látja a fényt az alagút végén, mert már beindultak a repülőjegyek és hotelek foglalása.
Két nagy társadalmi, gazdasági trend figyelhető meg, ami meghatározza a jövő turizmusát. Egyfelől a szolgáltatásokat igénybe vevők egyre specializáltabb igényei: biztonság, wellness, egészség, zöld környezet, gyermekek igényei, akadálymentesség fogyatékossággal élők számára, stb., másfelől pedig a robottechnika terjedése. Egyre több helyen, üzletekben, reptereken segítő személyzet helyett több nyelven beszélő robotokat alkalmaznak. A robotok terjedésével az ára is egyre alacsonyabb lesz, míg az emberi erőforrás egyre inkább a luxust jelenti majd.
Az idegenvezetés pedig mindenképp az „emberi érintés” kategóriába tartozik a jövőben is. Ez jó hír lehet az idegenvezetőknek. Várható, hogy a turizmus csak jövőre fog elindulni igazán, addig kisszámú turistára számíthatunk. Mivel mára az utazás, a turizmus már életformává vált, ezért hatalmas rá az igény.
Mindenképp lesz valamilyen igazolvány, amely tartalmazza a teszt eredményeket minden induláskor, érkezéskor, valamint az oltást is. Az UNWTO kommunikációs vezetője elmondta, hogy nem támogatja ezeket az igazolványokat, mert az utazás mindenkié, és nem kéne a vendégeket ezzel diszkriminálni.
Várható, hogy az Airbnb szállásokat részesítik előnyben az utazók, akik elsősorban családok, barátok, párok lesznek. Már maga az utazás tervezése is jót tesz a mentális egészségnek, reményt ad.
Google, Amazon adatok
A Google és az Amazon képviselője is részt vett a konferencián egy kis statisztikai bemutatóval: 2019-ben arra kerestek a legtöbben, hogy hogyan lehet valaki utazásszervező, 2020-ban pedig arra, hogy mikor lehetünk ismét utazásszervezők. Nagy volt korábban is az igény az idegenvezetésre, 2020-ban pedig a virtuális túrákra volt jelentős igény. A youtube-on sokkal gazdagabb és érdekesebb a kínálat, mint korábban.
Helyi élmények, fenntartható túrák
A Tour operátorok nemzetközi szövetségének amerikai képviselője arra utalt, hogy várhatóan először a helyi turizmus fog beindulni: családok, több generációs kis csoportok a közeli úticélokat, helyi élményeket keresik, ezt mutatja a tripadvisor. Az eddigieknél sokkal etikusabb és fenntarthatóbb túrákra van igény, több türelemre és megértésre lesz szükségük az utazásszervezőknek.
Az idegenvezetőket arra buzdította, hogy vállaljanak virtuális túrákat, hirdessék magukat a social médiában, a neten, és kínáljanak különleges, egyedi, autentikus túrákat. Bővítsék tudásukat, javítsák képességeiket, hisz ők maguk is lehetnek utazásszervezők. Ulrich Berger berlini sétavezető cég igazgatója hangsúlyozza, az élő idegenvezetésre mindig szükség lesz, az a turizmus egyik legfontosabb eleme.
Forrás: MISZ