Idegenvezetők Világszövetsége: 2022-re tér vissza az utazási kedv a világban

Az Idegenvezetők Világszövetsége (WFTGA), mivel idén februárban a pandémia miatt nem tudta megtartani a kétévenként esedékes közgyűlését, három napos online konferenciát tartott. Caeser Éva, a MISZ elnökének beszámolója.

Ennek során kiváló előadók mutatták be a szakma értékeit, adtak útmutatást a jövő lehetőségeihez, és sor került a WFTGA tagságának találkozójára is.

A március 4 - 6. között megtartott esemény a WFTGA életében az első volt, amelyet a virtuális térben tartottak meg. Hazánkat a Magyarországi Idegenvezetők Szövetsége (MISZ) és a Magyar Idegenvezetők Egyesülete (MIE) képviselte.

Mi az WFTGA?

A Világszövetség egy non-profit, politikamentes, civil szakmai szervezet, összefogja és képviseli az idegenvezetőket a világ különféle tájain, barátságot és útmutatást közvetít az idegenvezetők körében. Együttműködő tagja az UNESCO-nak és az UNWTO-nak.

Ma a WFTGA közel száz országban több mint kétszázezer idegenvezetőt képvisel. Tagjai idegenvezetők országos egyesületei, vagy egyéni idegenvezetők ott, ahol nincs egyesület, tagjai továbbá az egyesületek turisztikai partnerei, valamint idegenvezetőket képző intézmények, szervezetek.

Mit vár el az idegenvezetőtől az utazó?

Márc. 4-én az oktatási nap az interpretáció, a történet mesélés és az örökség témájának jegyében telt. 720 idegenvezető vett részt a nap előadásain a világ 86 országából.

Dr. Sam Ham, az Idaho-i Egyetem professzora, aki mintegy 60 országban tanított idegenvezetőket is, kutatásai során megállapította, hogy a turisták a gondolat provokálását várják el az idegenvezetőtől. Személyes kapcsolatba szeretnének kerülni a látottakkal, hallottakkal, személyes jelentést, értelmet és következtetést szeretnének levonni az elhangzottakból. Így az idegenvezető nem csupán a tényeket ismerteti szórakoztató módon, hanem azok jelentését is elmondja a vendégeknek úgy, hogy a mondanivaló értelme fogalmazódjon meg minden egyes látogató elméjében, lelkében.

Az interpretáció a világon mindenütt elterjedt szakma, 75 éve létezik. A világ sok egyetemén tanítják az interpretációs módszereket, technikákat.

A storytelling hatalma

Jane Beattie, örökségi interpretációs szakember és idegenvezető oktató, aki Új-Zéland gazdag maori kultúrájának felvillantásával mutatta be a történet mesélés jellemzőit, megerősítette: a „storytelling-nek” három célja van:

1. Provokálnia kell gondolatokat, beszélgetést, ötleteket, kapcsolatokat, a tanulást a jövőnek.

2. Vonatkoznia kell valamire. Amit ugyanis elmondunk a látogatóknak, azt nem biztos, hogy ugyanúgy értik, ugyanazt értik alatta, mint mi, ha más kultúrából érkeznek. Utalni kell olyan dologra, illetve a történetben meg kell találni azt, ami rájuk vonatkozik, hogy jobban megértsék.

3. Fel kell tárnia a titkot. Előre végig kell gondolnunk, milyen titkot tudunk feltárni, illetve, hogy a látogatók milyen titokra tudnak maguktól rájönni.

A WFTGA oktatási bizottságához 20 nemzetközi vezető oktató, 45 nemzetközi és több száz nemzeti oktató tartozik, közülük ketten tartottak előadást a konferencián.

Idegenvezetők Világnapja

Elena Balatel, turisztikai projektvezető felhívta a figyelmünket arra, hogy nemzeti hagyományainkat ne hagyjuk eltűnni, adjuk tovább a jövő nemzedéknek történet mesélés útján.

Az Idegenvezetők Világnapját minden év február 21-én ünneplik meg. Ez a nap a Világszövetség születésnapja. A szövetséget 1985. február 21-én az idegenvezetők első nemzetközi kongresszusán alapították meg a résztvevők. Akkor határozták el, hogy minden évben ezen a napon ünneplik meg az Idegenvezetők Világnapját. A Világnap célja, hogy felhívják a társadalom figyelmét az idegenvezetőkre, akik városuk, régiójuk, vagy országuk kulturális követe.

Az idegenvezetők és szervezeteik eseményeket szerveznek a városlakók számára a városvezetés, a kormány és a média részvételével, támogatásával. Ráirányítják a figyelmet az idegenvezetők fontos munkájára és magára a turizmusra.

Az idei Világnap mottója volt az idegenvezetők közreműködése a világ turizmusához kreatív történet meséléssel. Csodálatos történeteket meséltek az idegenvezetők arról, hogy hogyan élték át a pandémia időszakait, és hogy milyen tevékenységeket folytattak szervezeteik.

Idegenvezetők a covid alatt

Marcelo Risi, az UNWTO kommunikációs vezetője elmondta, hogy a járvány mekkora károkat okozott az ágazatban, és ellenállt a kísértésnek, hogy jóslatokba bocsátkozzon, miután minden eddigi jóslat hibásnak bizonyult.

Tavalyi kampányfilmük címe: „Maradj otthon ma, utazz holnap!” Mégis szükség van egy üzenetre, amely igazodik az ENSZ 2030 Fenntartható Fejlődési Célokhoz: a turizmus szereplőinek, szolgáltatóinak készen kell állniuk arra az időpontra, amikor az emberek újra utazhatnak. Több kampányfilm is készült, az egyiket a CNN is felhasználta.

Mit hoz a jövő? 

Március 5-én volt a szakmai nap, amikor a turizmus különböző szereplői az idegenvezetés jövőjéről értekeztek. A New York-i turisztikai tanácsadó cég már látja a fényt az alagút végén, mert már beindultak a repülőjegyek és hotelek foglalása.

Két nagy társadalmi, gazdasági trend figyelhető meg, ami meghatározza a jövő turizmusát. Egyfelől a szolgáltatásokat igénybe vevők egyre specializáltabb igényei: biztonság, wellness, egészség, zöld környezet, gyermekek igényei, akadálymentesség fogyatékossággal élők számára, stb., másfelől pedig a robottechnika terjedése. Egyre több helyen, üzletekben, reptereken segítő személyzet helyett több nyelven beszélő robotokat alkalmaznak. A robotok terjedésével az ára is egyre alacsonyabb lesz, míg az emberi erőforrás egyre inkább a luxust jelenti majd.

Az idegenvezetés pedig mindenképp az „emberi érintés” kategóriába tartozik a jövőben is. Ez jó hír lehet az idegenvezetőknek. Várható, hogy a turizmus csak jövőre fog elindulni igazán, addig kisszámú turistára számíthatunk. Mivel mára az utazás, a turizmus már életformává vált, ezért hatalmas rá az igény.

Mindenképp lesz valamilyen igazolvány, amely tartalmazza a teszt eredményeket minden induláskor, érkezéskor, valamint az oltást is. Az UNWTO kommunikációs vezetője elmondta, hogy nem támogatja ezeket az igazolványokat, mert az utazás mindenkié, és nem kéne a vendégeket ezzel diszkriminálni.

Várható, hogy az Airbnb szállásokat részesítik előnyben az utazók, akik elsősorban családok, barátok, párok lesznek. Már maga az utazás tervezése is jót tesz a mentális egészségnek, reményt ad.

Google, Amazon adatok

A Google és az Amazon képviselője is részt vett a konferencián egy kis statisztikai bemutatóval: 2019-ben arra kerestek a legtöbben, hogy hogyan lehet valaki utazásszervező, 2020-ban pedig arra, hogy mikor lehetünk ismét utazásszervezők. Nagy volt korábban is az igény az idegenvezetésre, 2020-ban pedig a virtuális túrákra volt jelentős igény. A youtube-on sokkal gazdagabb és érdekesebb a kínálat, mint korábban.

Helyi élmények, fenntartható túrák

A Tour operátorok nemzetközi szövetségének amerikai képviselője arra utalt, hogy várhatóan először a helyi turizmus fog beindulni: családok, több generációs kis csoportok a közeli úticélokat, helyi élményeket keresik, ezt mutatja a tripadvisor. Az eddigieknél sokkal etikusabb és fenntarthatóbb túrákra van igény, több türelemre és megértésre lesz szükségük az utazásszervezőknek.

Az idegenvezetőket arra buzdította, hogy vállaljanak virtuális túrákat, hirdessék magukat a social médiában, a neten, és kínáljanak különleges, egyedi, autentikus túrákat. Bővítsék tudásukat, javítsák képességeiket, hisz ők maguk is lehetnek utazásszervezők. Ulrich Berger berlini sétavezető cég igazgatója hangsúlyozza, az élő idegenvezetésre mindig szükség lesz, az a turizmus egyik legfontosabb eleme.

Forrás: MISZ


Új program a Brazíliába látogató turistáknak

Új program a Brazíliába látogató turistáknak 

Kihagyhatatlan program annak, aki kikapcsolódásra és pihenésre vágyik.
Fókuszban az optimizmus és fenntarthatóság  az ÖRV kongresszusán

Fókuszban az optimizmus és fenntarthatóság az ÖRV kongresszusán 

Európa „túlzottan elkényelmesedett a jólétben, de optimista döntésekkel még lehet változtatni.
Űrközpontra bukkantunk Brüsszel szívében

Űrközpontra bukkantunk Brüsszel szívében 

Ittunk egy mennyei trappistát, beszélgettünk egy titokzatos emberrel és megvizsgáltuk az unió szívét.
Négy évszakos desztináció az új feltörekvő emírség

Négy évszakos desztináció az új feltörekvő emírség 

Ras Al Khaimah most a magyar piacot is célba vette.
Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást

Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást  

Azonban sokan látják úgy, hogy a szigorítás túl messzire megy.
Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai

Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai 

Egyelőre nem tudni, mitől szakadhattak le a lapátkerekek.
Csendes Olivér az ÖW-től továbblép

Csendes Olivér az ÖW-től továbblép  

Csendes Olivér, az Österreich Werbung (ÖW) digitális és innovációs igazgatója nyártól a Visit Hungary vezérigazgatójaként folytatja munkáját.
Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak

Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak 

Magyarország a korábbi, 2018-as felmérés óta 18 helyet csúszott vissza a népszerű városok rangsorában, így 2023-ban a 74. helyre került.
Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat

Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat 

Az új vonatvonal a turisták számára is lehetővé tenné, hogy minél többet fedezzenek fel Costa del Sol izgalmas turisztikai látványosságaiból.
Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással

Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással  

A részvételhez csupán az ivie városnéző alkalmazást kell letölteni.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?