Micsoda buli – a repülés, a Super Bowl meg a popkirálynő

A Super Bowl, az amerikaifutball csúcsrendezvénye, a legnépszerűbb popsztár és a légiközlekedés – egyenként milliárdos hasznot hozó üzletek. Vajon hány millió dollárral gyarapodik a profit, ha összefognak?

A drukkerek ide-oda utaztatása nagy üzlet

Erre jó példa a közelgő Super Bowl, amelyen bizonyára ott édeskedik a mai popvilág királynője, a milliárdos Taylor Swift is, az amerikaifutball sztárjának, Travis Kelce-nek a jegyese. Ráadásul ehhez a közös píár-akcióhoz most csatlakozott két amerikai légitársaság, hiszen a szurkolók utaztatása szintén zsíros üzlet.

A nagy amerikai légi személyszállítók bevételének jelentős része származik a drukkerek ide-oda fuvaroztatásából. Idén ez különösen igaz lesz, hiszen minden eddiginél több amerikai és külföldi turista várható a február 11-i, Los Angeles-i eseményen.

Taylor és Travis csókjaira sokan várnak

Idén nemcsak e sportág megszállott rajongóira számítanak, de azokra is, akik a Kansas City Chief játékosa, Travis Kelce, valamint az énekesnő szupersztár, Taylor Swift szenvedélyes csókjait szeretnék élőben is látni.

A United Airlines képviselője a Travel + Leisure-nek elmondta, hogy tizenöt közvetlen járatot indítanak Las Vegasba Kansas Cityből és a San Francisco-i -öböl térségéből. Ezek közül az egyik az UA 1989 nevet kapja – utalva a példátlanul népszerű énekesnő nagylemezére.

Amikor a mezszámok és a slágerek házasságra lépnek

Egy másik járat az UA 2287 nevet kapja, amely Swift 22 című dalát egyesíti Kelce 87-es mezszámával, és a tervek szerint még aznap felszáll. De ez még mind semmi ahhoz a fejtörőhöz képest, miszerint a United február 8-án elnevezi járatát UA 1587-nek, ami Kelce mezszámát kombinálja Patrick Mahomes hátvédével.

A United nincs egyedül a meccs és a főszereplők közti románc kihasználásában. Az American Airlines február 9-én és február 10-én is külön járatokat tervez indítani Kansas Cityből Las Vegasba, majd február 12-én vissza.

Nagy üzlet a turizmusnak

Mindez persze óriási bevételt hoz a turizmusnak is, hiszen a sok ezer drukkernek valahol laknia is kell. „Izgatottan várjuk a futballrajongókat a városban, hiszen megtapasztalhatják mindazt, amit Las Vegas egyedülálló módon kínál” – nyilatkozta Lewis Townes, az American Airlines Las Vegas-i üzemeltetési igazgatója a T+L-nek.

Minden eddiginél több amerikai és külföldi turista várható a február 11-i, Los Angeles-i eseményen. Fotó: Pixabay
Minden eddiginél több amerikai és külföldi turista várható a február 11-i, Los Angeles-i eseményen. Fotó: Pixabay
Fotó: Pixabay

Mint tudjuk, Taylor Swift a világ leggazdagabb sztárjainak egyike – aki minden létező díjat elnyert már vagy ötször, nemcsak a magazinok címlapján szerepel, de a Forbes tekintélyes listáján is – és aki az utóbbi hónapokban rendszeresen szerepelt a Kansas City Chiefs meccseken, miután elkezdett randevúzni Kelcével. Ha éppen ráér, a magángépével szokott repülni kedveséhez, hogy a stadionok luxusboxaiból szurkoljon párja csapatának.

A mindenható reklámidő

A Super Bowl az amerikaifutball-bajnokság legrangosabb döntője. amely az USA-ban kisebbfajta nemzeti ünnepnek számít, milliók nézik a televízióban. A sportág egyre nagyobb nemzetközi népszerűsége okán a világ többi táján is mind több nézője van, bár Európában az időeltolódás miatt hajnalra csúszik a mérkőzés közvetítése. Az Egyesült Államokban ugyanis a reklámok szempontjából különösen fontos, hogy a vasárnap esti főműsor-időben kezdjék a mérkőzést. 

Az első Super Bowlt 1967-ben rendezték a két rivális amerikaifutball Liga (AFL, NFL) győztesei között. 1966-ban kezdődtek meg a komolyabb tárgyalások a két csapat közötti rendszeres mérkőzésekről.

Egy kislány labdája adta az ihletet

Az egyeztetések előrehaladtával az esemény új neveire is érkeztek javaslatok. Az NFL akkori elnöke, Pete Rozelle javaslata a The Big One volt, ám az AFL alapítója, és a Chiefs főnöke, Lamar Hunt viccből azt mondta, hogy a döntőt Super Bowlnak kellene hívni. Ez akkor jutott eszébe, amikor látta a kislányát egy Super Ball nevű játékkal játszani. Az ominózus labda ma a Pro Fotball Hall of Fame-ben van kiállítva, Cantonban.

Idővel a Super Bowl kifejezés megragadt a köztudatban, és a szurkolók, valamint a média is szívesen használta. A győztes a Vince Lombardi-trófeát kapja meg, melyet a Green Bay legendás edzőjéről neveztek el.

Van, aki a reklámfilmek, más az énekesek miatt nézi

A Super Bowl idővel az egyik legnézettebb műsorrá vált az évek során az Egyesült Államokban. Általában 100-110 millió ember ül ilyenkor a képernyők előtt.

A közvetítések híresek a nagyon drága reklámidőről is. 1984-ben például az Apple informatikai cég Macintosh számítógépét bemutató film volt az úttörő ezek között. 

Az árak hihetetlenül magasak, a legutóbbi Super Bowlon egy 30 másodperces reklám 2,5 millió dollárba került. 

Azt is hozzá kell tenni, hogy ezek a filmek általában az átlagosnál jóval kreatívabbak, ötletesebbek, igényesebbek. Sokan kizárólag ezért nézik meg a Super Bowlt – no meg a szünetekben fellépő világsztárok miatt.

Nem mindegy, melyik csatorna közvetíti

Érdekesség, hogy az NFL nem engedélyezi, hogy Las Vegas, mint város, népszerűsítse magát a Super Bowl-ok idején, mivel úgy érzik, hogy a döntő szellemiségének nem felelne meg az itteni szerencsejáték-birodalom. Ami persze álszentségnek tűnik, hiszen közben a kaszinók repesve várják az ide érkező, játszani vágyó turistákat.

Azt, hogy melyik tévétársaság közvetíti a Super Bowlt, egy rotációs szisztéma alapján döntik el. 2005-ig a nagy amerikai televíziós társaságok, az ABC, az CBS, és a FOX között váltakozott a közvetítés joga.

A győzelem a tőzsdei árfolyamokat is befolyásolja

Létezik egy úgynevezett Super Bowl Indicator, azaz olyan előrejelző, amely eddig meglepően pontosnak bizonyult (hozzávetőleg. 80 százalékban bejött). Ennek lényege, hogy ha a Super Bowl-t volt AFL-es csapat nyeri, akkor a tőzsdén az árfolyamok csökkenni fognak, ha a másik, akkor fellendülés várható. 

De most nemcsak az izgatja a rajongókat, hogy ki győz, hanem hogy vajon eljegyezte-e már Kelce a kedvesét, Swiftet, aki bizonyára február 11-én is ott fog ülni a luxuspáholyban, még inkább megdobva a reklámidők árát – és persze az ő, és párja népszerűségét. Sokan azt várják, hogy majd itt jelentik be az eljegyzésüket – de ez már a paparazzo-k és a bulvármagazinok számára lesz nagy biznisz.


Velence egyre süllyed – de itt egy merész ötlet a megmentésére

Velence egyre süllyed – de itt egy merész ötlet a megmentésére 

Egy olasz mérnök nem kevesebbet javasol, mint hogy szó szerint megemeljék a süllyedő várost.
Ankara az UNESCO listáján

Ankara az UNESCO listáján 

Ankarát, Törökország fővárosát, hivatalosan is bejegyezték a világörökségi várományosi listára.
MUISZ: kínai fotókiállítás és turisztikai prezentáció

MUISZ: kínai fotókiállítás és turisztikai prezentáció 

Ahol a mennyország a Földre költözött.
Miskolc turizmusa: fontos küldőpiac a célkeresztben

Miskolc turizmusa: fontos küldőpiac a célkeresztben 

Tavaszi B2B workshop roadshow Bukarestben és Kolozsvárott.
Barangolás a „Fehér Lótusz” forgatási helyszínén

Barangolás a „Fehér Lótusz” forgatási helyszínén 

A gyönyörű Taorminában – ahol a Fehér Lótusz című amerikai filmsorozat második évada játszódik – minden olyan volt, mint vélhetően a forgatás idején.
A Maldív-szigeteken nem várják tárt karokkal az izraeli turistákat

A Maldív-szigeteken nem várják tárt karokkal az izraeli turistákat 

Április közepétől hivatalosan megtiltották az izraeli útlevéllel rendelkezők beutazását „válaszul az Izrael által a palesztin nép ellen elkövetett folyamatos atrocitásokra és népirtásra”, közölte a kormány.
Vár Temesvár – bemutatkozott Budapesten a Visit Timișoara

Vár Temesvár – bemutatkozott Budapesten a Visit Timișoara 

Mindössze három óra autópályán, és máris egy másik világ várja az utazót.
Horvátország könnyít a határátlépésen

Horvátország könnyít a határátlépésen 

Horvátország feloldja a ragadós száj- és körömfájás betegség miatt bevezetett intézkedések egy részét, de további rendelkezéseket vezet be a kockázatok megelőzése érdekében.
Zagorje – Horvátország zöld szíve

Zagorje – Horvátország zöld szíve 

Természeti szépségek, történelmi látnivalók és gasztronómiai élvezetek karnyújtásnyira.
Török öröm: ütős vendégszámokkal indította 2025-öt a mediterrán ország

Török öröm: ütős vendégszámokkal indította 2025-öt a mediterrán ország 

Eddig soha nem látott eredményekkel indították az idei turisztikai szezont.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.