Micsoda buli – a repülés, a Super Bowl meg a popkirálynő

A Super Bowl, az amerikaifutball csúcsrendezvénye, a legnépszerűbb popsztár és a légiközlekedés – egyenként milliárdos hasznot hozó üzletek. Vajon hány millió dollárral gyarapodik a profit, ha összefognak?

A drukkerek ide-oda utaztatása nagy üzlet

Erre jó példa a közelgő Super Bowl, amelyen bizonyára ott édeskedik a mai popvilág királynője, a milliárdos Taylor Swift is, az amerikaifutball sztárjának, Travis Kelce-nek a jegyese. Ráadásul ehhez a közös píár-akcióhoz most csatlakozott két amerikai légitársaság, hiszen a szurkolók utaztatása szintén zsíros üzlet.

A nagy amerikai légi személyszállítók bevételének jelentős része származik a drukkerek ide-oda fuvaroztatásából. Idén ez különösen igaz lesz, hiszen minden eddiginél több amerikai és külföldi turista várható a február 11-i, Los Angeles-i eseményen.

Taylor és Travis csókjaira sokan várnak

Idén nemcsak e sportág megszállott rajongóira számítanak, de azokra is, akik a Kansas City Chief játékosa, Travis Kelce, valamint az énekesnő szupersztár, Taylor Swift szenvedélyes csókjait szeretnék élőben is látni.

A United Airlines képviselője a Travel + Leisure-nek elmondta, hogy tizenöt közvetlen járatot indítanak Las Vegasba Kansas Cityből és a San Francisco-i -öböl térségéből. Ezek közül az egyik az UA 1989 nevet kapja – utalva a példátlanul népszerű énekesnő nagylemezére.

Amikor a mezszámok és a slágerek házasságra lépnek

Egy másik járat az UA 2287 nevet kapja, amely Swift 22 című dalát egyesíti Kelce 87-es mezszámával, és a tervek szerint még aznap felszáll. De ez még mind semmi ahhoz a fejtörőhöz képest, miszerint a United február 8-án elnevezi járatát UA 1587-nek, ami Kelce mezszámát kombinálja Patrick Mahomes hátvédével.

A United nincs egyedül a meccs és a főszereplők közti románc kihasználásában. Az American Airlines február 9-én és február 10-én is külön járatokat tervez indítani Kansas Cityből Las Vegasba, majd február 12-én vissza.

Nagy üzlet a turizmusnak

Mindez persze óriási bevételt hoz a turizmusnak is, hiszen a sok ezer drukkernek valahol laknia is kell. „Izgatottan várjuk a futballrajongókat a városban, hiszen megtapasztalhatják mindazt, amit Las Vegas egyedülálló módon kínál” – nyilatkozta Lewis Townes, az American Airlines Las Vegas-i üzemeltetési igazgatója a T+L-nek.

Minden eddiginél több amerikai és külföldi turista várható a február 11-i, Los Angeles-i eseményen. Fotó: Pixabay
Minden eddiginél több amerikai és külföldi turista várható a február 11-i, Los Angeles-i eseményen. Fotó: Pixabay
Fotó: Pixabay

Mint tudjuk, Taylor Swift a világ leggazdagabb sztárjainak egyike – aki minden létező díjat elnyert már vagy ötször, nemcsak a magazinok címlapján szerepel, de a Forbes tekintélyes listáján is – és aki az utóbbi hónapokban rendszeresen szerepelt a Kansas City Chiefs meccseken, miután elkezdett randevúzni Kelcével. Ha éppen ráér, a magángépével szokott repülni kedveséhez, hogy a stadionok luxusboxaiból szurkoljon párja csapatának.

A mindenható reklámidő

A Super Bowl az amerikaifutball-bajnokság legrangosabb döntője. amely az USA-ban kisebbfajta nemzeti ünnepnek számít, milliók nézik a televízióban. A sportág egyre nagyobb nemzetközi népszerűsége okán a világ többi táján is mind több nézője van, bár Európában az időeltolódás miatt hajnalra csúszik a mérkőzés közvetítése. Az Egyesült Államokban ugyanis a reklámok szempontjából különösen fontos, hogy a vasárnap esti főműsor-időben kezdjék a mérkőzést. 

Az első Super Bowlt 1967-ben rendezték a két rivális amerikaifutball Liga (AFL, NFL) győztesei között. 1966-ban kezdődtek meg a komolyabb tárgyalások a két csapat közötti rendszeres mérkőzésekről.

Egy kislány labdája adta az ihletet

Az egyeztetések előrehaladtával az esemény új neveire is érkeztek javaslatok. Az NFL akkori elnöke, Pete Rozelle javaslata a The Big One volt, ám az AFL alapítója, és a Chiefs főnöke, Lamar Hunt viccből azt mondta, hogy a döntőt Super Bowlnak kellene hívni. Ez akkor jutott eszébe, amikor látta a kislányát egy Super Ball nevű játékkal játszani. Az ominózus labda ma a Pro Fotball Hall of Fame-ben van kiállítva, Cantonban.

Idővel a Super Bowl kifejezés megragadt a köztudatban, és a szurkolók, valamint a média is szívesen használta. A győztes a Vince Lombardi-trófeát kapja meg, melyet a Green Bay legendás edzőjéről neveztek el.

Van, aki a reklámfilmek, más az énekesek miatt nézi

A Super Bowl idővel az egyik legnézettebb műsorrá vált az évek során az Egyesült Államokban. Általában 100-110 millió ember ül ilyenkor a képernyők előtt.

A közvetítések híresek a nagyon drága reklámidőről is. 1984-ben például az Apple informatikai cég Macintosh számítógépét bemutató film volt az úttörő ezek között. 

Az árak hihetetlenül magasak, a legutóbbi Super Bowlon egy 30 másodperces reklám 2,5 millió dollárba került. 

Azt is hozzá kell tenni, hogy ezek a filmek általában az átlagosnál jóval kreatívabbak, ötletesebbek, igényesebbek. Sokan kizárólag ezért nézik meg a Super Bowlt – no meg a szünetekben fellépő világsztárok miatt.

Nem mindegy, melyik csatorna közvetíti

Érdekesség, hogy az NFL nem engedélyezi, hogy Las Vegas, mint város, népszerűsítse magát a Super Bowl-ok idején, mivel úgy érzik, hogy a döntő szellemiségének nem felelne meg az itteni szerencsejáték-birodalom. Ami persze álszentségnek tűnik, hiszen közben a kaszinók repesve várják az ide érkező, játszani vágyó turistákat.

Azt, hogy melyik tévétársaság közvetíti a Super Bowlt, egy rotációs szisztéma alapján döntik el. 2005-ig a nagy amerikai televíziós társaságok, az ABC, az CBS, és a FOX között váltakozott a közvetítés joga.

A győzelem a tőzsdei árfolyamokat is befolyásolja

Létezik egy úgynevezett Super Bowl Indicator, azaz olyan előrejelző, amely eddig meglepően pontosnak bizonyult (hozzávetőleg. 80 százalékban bejött). Ennek lényege, hogy ha a Super Bowl-t volt AFL-es csapat nyeri, akkor a tőzsdén az árfolyamok csökkenni fognak, ha a másik, akkor fellendülés várható. 

De most nemcsak az izgatja a rajongókat, hogy ki győz, hanem hogy vajon eljegyezte-e már Kelce a kedvesét, Swiftet, aki bizonyára február 11-én is ott fog ülni a luxuspáholyban, még inkább megdobva a reklámidők árát – és persze az ő, és párja népszerűségét. Sokan azt várják, hogy majd itt jelentik be az eljegyzésüket – de ez már a paparazzo-k és a bulvármagazinok számára lesz nagy biznisz.


Karintia téli arca

Karintia téli arca 

Télnyitó sajtóeseményen vehettünk részt egy valóban télre hangoló budai magaslaton, a Normafa tetején az Österreich Werbung (ÖW) magyarországi képviselete jóvoltából november 20-án.
Szlovénia meghosszabbította a határellenőrzést a magyar határon

Szlovénia meghosszabbította a határellenőrzést a magyar határon 

A szlovén kormány csütörtöki ülésén további hat hónappal meghosszabbította a határellenőrzést a horvát és a magyar határon.
Jégdóm nyílt a Magas-Tátrában

Jégdóm nyílt a Magas-Tátrában 

A jégdóm Szlovákia egyik leglátogatottabb látványosságává vált.
DZT: íme, az innovatív MI-influenszer

DZT: íme, az innovatív MI-influenszer 

A Német Turisztikai Hivatal (DZT) elindítja első MI-influenszer projektjét és ezáltal egy további szinten is felhasználja a mesterséges intelligenciát az úticél Németország nemzetközi marketingjében.
Mozart egykori otthona moziteremmé alakult

Mozart egykori otthona moziteremmé alakult 

A KINOLINO elnevezésű gyermek filmfesztiválnak először ad otthont moziként a híres bécsi zeneszerző egykori otthona.
Portugália turisztikai kínálata Budapest szívében

Portugália turisztikai kínálata Budapest szívében 

A rendezvényen közel harminc portugál turisztikai szolgáltató mutatta be legújabb ajánlatait, a résztvevők megismerkedhettek a portugál kulturális örökséggel, gasztronómiával, valamint a különböző régiók által kínált élményekkel, helyszínekkel, hotelekkel.
Megjelent Ausztria síkalauza

Megjelent Ausztria síkalauza 

Több mint 200 síterülettel, aktuális árakkal és tippekkel.
Mesterséges Intelligencia a gyakorlatban – podcastban elmesélve

Mesterséges Intelligencia a gyakorlatban – podcastban elmesélve 

Novemberben egy kísérleti jellegű adással jelentkezett a népszerű Dunakavicsok turisztikai podcast.
Föld alatti bunkervilág,  kommunista építészeti emlékek és mediterrán gasztronómia

Föld alatti bunkervilág, kommunista építészeti emlékek és mediterrán gasztronómia 

íme, mindezeket rejti az egykori kommunista ország fővárosa, Tirana.
Bécs köszöni, de nem kér a Black Friday-őrületből

Bécs köszöni, de nem kér a Black Friday-őrületből 

Narancshét vs. Black Friday – ez Bécs fenntartható válasza a vásárlási lázra.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.