Micsoda buli – a repülés, a Super Bowl meg a popkirálynő

A Super Bowl, az amerikaifutball csúcsrendezvénye, a legnépszerűbb popsztár és a légiközlekedés – egyenként milliárdos hasznot hozó üzletek. Vajon hány millió dollárral gyarapodik a profit, ha összefognak?

A drukkerek ide-oda utaztatása nagy üzlet

Erre jó példa a közelgő Super Bowl, amelyen bizonyára ott édeskedik a mai popvilág királynője, a milliárdos Taylor Swift is, az amerikaifutball sztárjának, Travis Kelce-nek a jegyese. Ráadásul ehhez a közös píár-akcióhoz most csatlakozott két amerikai légitársaság, hiszen a szurkolók utaztatása szintén zsíros üzlet.

A nagy amerikai légi személyszállítók bevételének jelentős része származik a drukkerek ide-oda fuvaroztatásából. Idén ez különösen igaz lesz, hiszen minden eddiginél több amerikai és külföldi turista várható a február 11-i, Los Angeles-i eseményen.

Taylor és Travis csókjaira sokan várnak

Idén nemcsak e sportág megszállott rajongóira számítanak, de azokra is, akik a Kansas City Chief játékosa, Travis Kelce, valamint az énekesnő szupersztár, Taylor Swift szenvedélyes csókjait szeretnék élőben is látni.

A United Airlines képviselője a Travel + Leisure-nek elmondta, hogy tizenöt közvetlen járatot indítanak Las Vegasba Kansas Cityből és a San Francisco-i -öböl térségéből. Ezek közül az egyik az UA 1989 nevet kapja – utalva a példátlanul népszerű énekesnő nagylemezére.

Amikor a mezszámok és a slágerek házasságra lépnek

Egy másik járat az UA 2287 nevet kapja, amely Swift 22 című dalát egyesíti Kelce 87-es mezszámával, és a tervek szerint még aznap felszáll. De ez még mind semmi ahhoz a fejtörőhöz képest, miszerint a United február 8-án elnevezi járatát UA 1587-nek, ami Kelce mezszámát kombinálja Patrick Mahomes hátvédével.

A United nincs egyedül a meccs és a főszereplők közti románc kihasználásában. Az American Airlines február 9-én és február 10-én is külön járatokat tervez indítani Kansas Cityből Las Vegasba, majd február 12-én vissza.

Nagy üzlet a turizmusnak

Mindez persze óriási bevételt hoz a turizmusnak is, hiszen a sok ezer drukkernek valahol laknia is kell. „Izgatottan várjuk a futballrajongókat a városban, hiszen megtapasztalhatják mindazt, amit Las Vegas egyedülálló módon kínál” – nyilatkozta Lewis Townes, az American Airlines Las Vegas-i üzemeltetési igazgatója a T+L-nek.

Minden eddiginél több amerikai és külföldi turista várható a február 11-i, Los Angeles-i eseményen. Fotó: Pixabay
Minden eddiginél több amerikai és külföldi turista várható a február 11-i, Los Angeles-i eseményen. Fotó: Pixabay
Fotó: Pixabay

Mint tudjuk, Taylor Swift a világ leggazdagabb sztárjainak egyike – aki minden létező díjat elnyert már vagy ötször, nemcsak a magazinok címlapján szerepel, de a Forbes tekintélyes listáján is – és aki az utóbbi hónapokban rendszeresen szerepelt a Kansas City Chiefs meccseken, miután elkezdett randevúzni Kelcével. Ha éppen ráér, a magángépével szokott repülni kedveséhez, hogy a stadionok luxusboxaiból szurkoljon párja csapatának.

A mindenható reklámidő

A Super Bowl az amerikaifutball-bajnokság legrangosabb döntője. amely az USA-ban kisebbfajta nemzeti ünnepnek számít, milliók nézik a televízióban. A sportág egyre nagyobb nemzetközi népszerűsége okán a világ többi táján is mind több nézője van, bár Európában az időeltolódás miatt hajnalra csúszik a mérkőzés közvetítése. Az Egyesült Államokban ugyanis a reklámok szempontjából különösen fontos, hogy a vasárnap esti főműsor-időben kezdjék a mérkőzést. 

Az első Super Bowlt 1967-ben rendezték a két rivális amerikaifutball Liga (AFL, NFL) győztesei között. 1966-ban kezdődtek meg a komolyabb tárgyalások a két csapat közötti rendszeres mérkőzésekről.

Egy kislány labdája adta az ihletet

Az egyeztetések előrehaladtával az esemény új neveire is érkeztek javaslatok. Az NFL akkori elnöke, Pete Rozelle javaslata a The Big One volt, ám az AFL alapítója, és a Chiefs főnöke, Lamar Hunt viccből azt mondta, hogy a döntőt Super Bowlnak kellene hívni. Ez akkor jutott eszébe, amikor látta a kislányát egy Super Ball nevű játékkal játszani. Az ominózus labda ma a Pro Fotball Hall of Fame-ben van kiállítva, Cantonban.

Idővel a Super Bowl kifejezés megragadt a köztudatban, és a szurkolók, valamint a média is szívesen használta. A győztes a Vince Lombardi-trófeát kapja meg, melyet a Green Bay legendás edzőjéről neveztek el.

Van, aki a reklámfilmek, más az énekesek miatt nézi

A Super Bowl idővel az egyik legnézettebb műsorrá vált az évek során az Egyesült Államokban. Általában 100-110 millió ember ül ilyenkor a képernyők előtt.

A közvetítések híresek a nagyon drága reklámidőről is. 1984-ben például az Apple informatikai cég Macintosh számítógépét bemutató film volt az úttörő ezek között. 

Az árak hihetetlenül magasak, a legutóbbi Super Bowlon egy 30 másodperces reklám 2,5 millió dollárba került. 

Azt is hozzá kell tenni, hogy ezek a filmek általában az átlagosnál jóval kreatívabbak, ötletesebbek, igényesebbek. Sokan kizárólag ezért nézik meg a Super Bowlt – no meg a szünetekben fellépő világsztárok miatt.

Nem mindegy, melyik csatorna közvetíti

Érdekesség, hogy az NFL nem engedélyezi, hogy Las Vegas, mint város, népszerűsítse magát a Super Bowl-ok idején, mivel úgy érzik, hogy a döntő szellemiségének nem felelne meg az itteni szerencsejáték-birodalom. Ami persze álszentségnek tűnik, hiszen közben a kaszinók repesve várják az ide érkező, játszani vágyó turistákat.

Azt, hogy melyik tévétársaság közvetíti a Super Bowlt, egy rotációs szisztéma alapján döntik el. 2005-ig a nagy amerikai televíziós társaságok, az ABC, az CBS, és a FOX között váltakozott a közvetítés joga.

A győzelem a tőzsdei árfolyamokat is befolyásolja

Létezik egy úgynevezett Super Bowl Indicator, azaz olyan előrejelző, amely eddig meglepően pontosnak bizonyult (hozzávetőleg. 80 százalékban bejött). Ennek lényege, hogy ha a Super Bowl-t volt AFL-es csapat nyeri, akkor a tőzsdén az árfolyamok csökkenni fognak, ha a másik, akkor fellendülés várható. 

De most nemcsak az izgatja a rajongókat, hogy ki győz, hanem hogy vajon eljegyezte-e már Kelce a kedvesét, Swiftet, aki bizonyára február 11-én is ott fog ülni a luxuspáholyban, még inkább megdobva a reklámidők árát – és persze az ő, és párja népszerűségét. Sokan azt várják, hogy majd itt jelentik be az eljegyzésüket – de ez már a paparazzo-k és a bulvármagazinok számára lesz nagy biznisz.


A madridiak Balatonja a magyarok kedvence

A madridiak Balatonja a magyarok kedvence  

A magyarok körében azért is lett népszerű a terület, mert más spanyol régiókhoz képest jóval könnyebben megközelíthető.
Hatalmas veszteségekre készül a párizsi kulturális szektor az olimpia miatt

Hatalmas veszteségekre készül a párizsi kulturális szektor az olimpia miatt 

 „Mi vagyunk a nagy vesztesek” – mondják a párizsi kulturális szektorban dolgozók.
Az Etna továbbra sincs nyugton - lezárták Catania repterét

Az Etna továbbra sincs nyugton - lezárták Catania repterét 

Lezárták a szicíliai Catania repülőterét, amelyet hamueső temetett be az Etna vulkán kitörése miatt kedden.
Prémium úti cél Törökországban

Prémium úti cél Törökországban 

A török félsziget a hírességek kedvenc "prémium” úti célja.
Pompeii, a betemetett város

Pompeii, a betemetett város 

A kapun belépve megcsap a történelem szaga – a hatalmas kövekkel kirakott utcákat járva úgy érzem magam, mintha egy időgép visszavitt volna az ókorba.
Idehaza egy idegenforgalmi képviselettel kevesebb

Idehaza egy idegenforgalmi képviselettel kevesebb  

A Tunéziai Idegenforgalmi Hivatal budapesti képviselete a következő információt küldte szerkesztőségünkbe.
Magyarok nélkül megállna Ausztria

Magyarok nélkül megállna Ausztria 

Tíz év alatt több mint a duplájára nőtt a magyarok létszáma Ausztriában, ami napjainkban már meghaladja a 107 ezret.
Öt lenyűgöző nemzeti park Horvátországban

Öt lenyűgöző nemzeti park Horvátországban 

Ha a nyaralást Horvátországba tervezi, mindenképp érdemes felfedezni az Adriai-tengeren található természeti kincseket.
Borravaló körkép: ennyit illik adni a különböző országokban

Borravaló körkép: ennyit illik adni a különböző országokban 

A borravaló megítélése kultúránként és nemzetenként változó: ami az egyes országokban szokás, az egy másikban akár sértés is lehet. 
Boldogság-automaták és szerelmeslevelek a turizmus szolgálatában

Boldogság-automaták és szerelmeslevelek a turizmus szolgálatában 

Linz kirobbanóan sikeres a magyar látogatók körében is.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.