2025 nyarán a nyaralási euró, vagyis az osztrák fizetőeszköz vásárlóereje külföldön ismét kulcsfontosságú szemponttá vált az utazási döntések meghozatalakor, áll a GD Consulting legfrissebb cikkében. Mint Kovács Balázs, nemzetközi turisztikai szakértő fogalmaz:
A geopolitikai bizonytalanságok, a megugró energiaárak és az erősödő infláció miatt sokan keresik azokat a célpontokat, ahol pénzükért a lehető legtöbb értéket kapják.
Portugália és Spanyolország marad a legkedvezőbb nyugat-európai célpont, ahol a turisták körülbelül 30 százalékkal több értéket kapnak a pénzükért, mint Ausztriában. Görögországban és Szlovéniában ez az előny 20 százalék, míg Horvátországban és Olaszországban 10 százalék körüli.
A nyaralási euró Németországban, Franciaországban és Törökországban nagyjából ugyanannyit ér, mint Ausztriában, viszont Törökországban jelentős, mintegy 20 százalékos értékcsökkenést tapasztaltak az elmúlt évben az infláció és az árfolyammozgások miatt.
Fotó: Depositphotos
A felmérésből kiderült, hogy a legdrágább úti cél továbbra is Svájc, ahol 100 euróért csupán 67 eurónyi helyi szolgáltatást vagy árut kap az utazó, és nyaralás szempotnjábl kedvezőtlen úti cél az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok is.
Ezzel szemben Bulgária, Románia, Csehország, Szlovákia és Lengyelország bár kevésbé népszerű célpontok, gazdaságilag mégis különösen előnyősek az osztrák turisták számára, míg Írországban, Hollandiában és Svédországban kevesebb értéket kapnak a pénzükért.
Fotó: Depositphotos
A nyaralási euró átlagosan mintegy 8 százalékkal nagyobb vásárlóerőt képvisel külföldön, mint Ausztriában, ugyanakkor ez az előny 2024-hez képest hozzávetőleg egy százalékponttal mérséklődött. Mint a GD Consulting kiemelte:
Ennek oka, hogy több népszerű európai országban a szolgáltatások és áruk ára gyorsabban emelkedett, mint Ausztriában, miközben az árfolyammozgások nem tudták teljes mértékben ellensúlyozni ezt a hatást.
Ugyan Ausztriában is jelentősen nőttek a szállodai és vendéglátóipari árak, az árnövekedés mértéke nem érte el egyes kedvelt turistacélpontok inflációs rátáját.