A Török Szállodaszövetség a Reuters hírügynökséget a napokban arról tájékoztatta, hogy tagjaik több ezer szobát bocsátottak rendelkezésre a katasztrófa sújtotta övezetből érkezők számára olyan frekventált turisztikai helyszíneken, mint Antalya, Alanya, Marmaris, Fethiye, Bodrum, valamint Izmir és Kappadókia. A híradás szerint Mevlut Cavusoglu török külügyminiszter kijelentette, hogy a kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy átmeneti szállást biztosítson azoknak a túlélőknek, akik később visszatérnének újjáépített otthonaikba. Újságíróknak elmondta, hogy 15 729 embert szállásoltak el vendégházakban, diákotthonokban és szállodákban. Csak Antalyában 11 165 evakuált kapott átmeneti menedéket hotelekben.
A szezonra minden a régi kerékvágásban
Lapunk kérdésére Tolga Deniz elmondta, hogy a szállodaszövetség részéről a segítségnyújtás sürgősségi és ideiglenes intézkedés. „Két hónapon belül, legkésőbb április 1-ig, mire a turistaszezon elkezdődik, minden rászorulónak állandó szállása lesz, az érintett családok lakbérét az állam fizeti. Egy éven belül pedig az állam újjáépíti a lakhatásukat elvesztők otthonait. A szállodák egyébként azt tervezik, hogy kiköltözésük után, továbbra is támogatják a földrengéses területekről kimenekített családokat, akiknek a konyha és housekeeping részlegeken kínálnak munkát, és ezzel együtt lakhatást” – hangsúlyozta a szakember, aki kérdésünkre azt is elmondta, hogy mivel a természeti csapás nem érintette globálisan az utazási kedvet, és a külföldi foglalások volumene magasabb, mint 2019-ben, ezenkívül pedig a földrengés a turisztikai infrastruktúrát egyáltalán nem sújtotta, nem készül Törökország rendhagyó forgalomélénkítő kampánnyal a szezonra.
50 százalékkal több utas, mint tavaly
„A szezon előtti foglalások a világ számos turisztikai fogadópiacán nagyon jelentős mértékűek, de Törökországban különösen. Nemrég tértem vissza Antalyából, mert a fokozott kereslet miatt a tervezettnél több férőhelyet kellett vásárolnunk a szállodákban, és ugyanez igaz a repülési kapacitásainkra is. Annak ellenére, hogy az árak körülbelül 30%-kal emelkedtek Törökországban, a kereslet évről-évre nagyobb, mivel az utasok ismerik a helyi szolgáltatásokat és bíznak azok magas minőségében. Társaságunk Budapestről 16, Debrecenből 3 charterjáratot indít hetente a főszezonban. Már 51,7 százalékkal magasabbak az utasforgalmi adataink, és a bevételeink is, mint tavaly ilyenkor. Január végéig 23 és fél ezren foglaltak nálunk.
Egyetlen lemondást sem kaptak
Arra a kérdésre, hogy hogyan reagál a magyar piac a katasztrófa hírére, a szakembertől azt a választ kaptuk, hogy honfitársaink nagyon együttérzőek a történtekkel kapcsolatban, és a foglalások száma nem csökkent, sőt egyetlenegy lemondást sem kaptak a katasztrófa miatt. A szakember kitért arra is, hogy mivel cégük számára a legnagyobb prioritás utasaik biztonsága, évről-évre növekszik ügyfeleik száma. „Minden katasztrófa, válsághelyzet esetén találunk megoldást vendégeink védelmére és ügyvitelünk bonyolítására. Tour operátorként Magyarországon teljes körűen biztosítva vagyunk, ami stabilitást és bizalmat teremt, és ezt utasaink nagyra értékelik. A Covid-időszak alatt az egyénileg foglaló utasokat negatívan érintette, hogy a légitársaságok és a szállodák megtagadták a részvételi díjak visszafizetését. Ez az irodával utazóknak nem okozott fejfájást” – tette hozzá Tolga Deniz.
Tóth Réka