Út a fagyos pokolba: az orosz A-360-as sztráda

Az autóút közlekedési viszonyai miatt több tucat ember lett már öngyilkos. A sztráda hídjait eddig kilenc alkalommal semmisítette meg az árvíz, a fagy és a permafroszt.

Valószínűleg a világ legveszélyesebb autóútja az orosz A-360-as jelzésű, Lénának is nevezett észak-déli irányú 1235 kilométer hosszú közlekedési korridor, amely a jakutföldi Aldan környéki aranybányákat köti össze a kelet–nyugati irányú transz szibériai vasútvonallal. A Nyever folyó melletti Szkovorodinótól Jakutszkig vezető autósztráda építését még Sztálin rendelte el 1924-ben, amelyet természetesen kezdetben politikai foglyokkal kezdtek el építtetni.

A szovjet mérnökök számára az egyébként igen vontatott ütemben haladó építkezés alatt nyilvánvaló lett, hogy az eleinte csak 683 kilométer hosszúra tervezett műút nagyon hamar tökre fog menni a permafroszt, a fagy, az olvadás és a talajcsúszások miatt. Érdekesség, hogy amikor 1933-ban elrendelték a Jakutszkot elérő 552 kilométeres pályaszakasz építését, a kilenc évvel korábban átadott útszakaszt már 814 helyen javítani kellett.

A szövetségi autóút jelenleg közel 600 kilométeren át nem más, mint egy hét méter széles földút a több száz kilométeren keresztül hiányzó útburkolat miatt. Bonyolítja a problémát, hogy a Léna folyón átívelő két hidat ötévente szinte mindig legyalulta az árvíz, így a sztrádát üzemeltető Rosavtodor cég 1958-tól 2012-ig kilenc alkalommal építette fel az alapoktól kezdve ezt a két folyami átkelőt.

A gigantikus építési költségek és nagyszámú halálesetek miatt a vállalat hiába próbálta ez idő alatt nagyobb méretű kompokkal helyettesíteni a hidakat, végül 2013 júliusában mégiscsak úgy döntöttek, hogy állami támogatással ismét felépíti azt a három kilométer hosszú „gigahidat”, amely az előzetes számítások szerint 1,7 milliárd dollárba (56 milliárd rubelbe) kerül majd. Az előzetes számítások szerint a mega beruházás azért ilyen tetemes költségű, mert a híd pilonjait 120 darab 2 méter átmérőjű fúrt cölöpre építenék rá, amelyeket a geológiai viszonyok függvényében 180 méter mélységig kell majd lefúrni. A költségek ismeretében a Kreml elhalasztotta az infrastrukturális projekt kivitelezését.

A jakutföldi autósztráda tényleg a Pokol útja: ha a szélsőséges időjárás miatt a teherautókból elfogy az üzemanyag, a felkészületlen utazókat a fagy- és az éhhalál is fenyegeti. Az A-360-as jelzésű út mentén csaknem 120 autóroncs látható. Az orosz hírcsatornák szerint volt már olyan eset is a közlekedési korridor mentén, hogy az elakadt járművet inkább felgyújtotta a vezetője, hogy a mentőcsapatok megérkezéséig túlélje a csontig hatoló hideget. Arra is már többször volt példa, hogy járművek vezetői inkább az öngyilkosságba menekültek, mert a több millió rubel értékű áru a lassú előrehaladás miatt nyáron megromlott, s a sofőrök féltek a munkáltatóik retorziójától.

Aszfaltozott szakaszok csak néhány helyen találhatók a sztráda mentén. Különös, hogy éppen ezeken a viszonylag ép részeken történik a legtöbb baleset, amit a szakértők általában azzal magyaráznak, hogy az off-road viszonyok után lanyhul a sofőrök figyelme. Nyáron személyautóval és mikrobusszal átlagban 23-26 óra alatt tehető meg a Nyerjungri és Jakutszk közötti 780 kilométeres szakasz.

Az út egy részének az amortizálódását gyakran az egykori vasútépítési munkálatokkal hozzák összefüggésbe: az építőanyagokat ideszállító teherautók súlya alatt az út igen hamar tönkrement és újra elmocsarasodott. Mindezek ellenére a mai napig ez az egyetlen út, amelyen elérhetik Jakutszkot az Oroszország távol-keleti részén élők.


Kiderült, mikor érdemes repülőjegyet venni

Kiderült, mikor érdemes repülőjegyet venni 

Ha tavasszal szeretnénk utazni, akkor közeli úti célra még vehetünk kedvező árú repülőjegyet.
Ausztria 2024-es turisztikai eredményei

Ausztria 2024-es turisztikai eredményei 

Ausztria számára 2024 különösen sikeres év volt a közép-kelet-európai piacokon.
Utazás Kiállítás 2025: Ciprus, ahol a kultúra és a természet találkozik

Utazás Kiállítás 2025: Ciprus, ahol a kultúra és a természet találkozik 

Mutatós vendégszámok, az igazi profik ősszel indulnak a szigetre.
Járatlan utakon: felfedezésre váró úti célok Franciaországban

Járatlan utakon: felfedezésre váró úti célok Franciaországban 

Vajon szüksége van marketingre a világ egyik leglátogatottabb országának, amely több esetben az overtourismmal is küzd?
Túlzsúfoltság a velencei karneválon

Túlzsúfoltság a velencei karneválon 

Valentin nap hétvégéjén hatalmas tömegű turista áradat lepte el a velencei utcákat és hidakat újabb aggodalmakat keltve a helyiekben.
Jelentős vásárok Brnó-ban a világ szakembereinek

Jelentős vásárok Brnó-ban a világ szakembereinek 

A 2025-ös év ismét gazdagá vásárprogramot hoz a brnó-i vásárterületre, tele nagy jelentőségű eseményekkel különöző iparágak és egyéb szakterületek számára.
Kultúrális központ lehet a spanyol festő szülőháza Sevillában

Kultúrális központ lehet a spanyol festő szülőháza Sevillában 

Kulturális központtá alakítaná Diego Velázquez (1599-1660) világhírű spanyol festő sevillai szülőházát az épületet megvásároló befektetői csoport.
Melyik a jó választás? –10 °C-ban fagyoskodni vagy +16 °C-ban napfürdőzni?

Melyik a jó választás? –10 °C-ban fagyoskodni vagy +16 °C-ban napfürdőzni? 

Az elsőt Budapesten mérik, a második pedig Málta szigetén a most jellemző hőmérséklet.
A jövő fesztiválja Bécsben

A jövő fesztiválja Bécsben 

Áprilisban Bécs ad otthont Európa legnagyobb, a jövő munkahelyeivel foglalkozó rendezvényének.
Rakonczay Gábor 1300 kilométerre a céltól az óceán-átkenuzáson

Rakonczay Gábor 1300 kilométerre a céltól az óceán-átkenuzáson 

A 44 éves magyar sportoló közösségi oldalán ad mindennap helyzetjelentést, de az érdeklődők online is nyomon tudják követni a hajóját.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.