Út a fagyos pokolba: az orosz A-360-as sztráda

Az autóút közlekedési viszonyai miatt több tucat ember lett már öngyilkos. A sztráda hídjait eddig kilenc alkalommal semmisítette meg az árvíz, a fagy és a permafroszt.

Valószínűleg a világ legveszélyesebb autóútja az orosz A-360-as jelzésű, Lénának is nevezett észak-déli irányú 1235 kilométer hosszú közlekedési korridor, amely a jakutföldi Aldan környéki aranybányákat köti össze a kelet–nyugati irányú transz szibériai vasútvonallal. A Nyever folyó melletti Szkovorodinótól Jakutszkig vezető autósztráda építését még Sztálin rendelte el 1924-ben, amelyet természetesen kezdetben politikai foglyokkal kezdtek el építtetni.

A szovjet mérnökök számára az egyébként igen vontatott ütemben haladó építkezés alatt nyilvánvaló lett, hogy az eleinte csak 683 kilométer hosszúra tervezett műút nagyon hamar tökre fog menni a permafroszt, a fagy, az olvadás és a talajcsúszások miatt. Érdekesség, hogy amikor 1933-ban elrendelték a Jakutszkot elérő 552 kilométeres pályaszakasz építését, a kilenc évvel korábban átadott útszakaszt már 814 helyen javítani kellett.

A szövetségi autóút jelenleg közel 600 kilométeren át nem más, mint egy hét méter széles földút a több száz kilométeren keresztül hiányzó útburkolat miatt. Bonyolítja a problémát, hogy a Léna folyón átívelő két hidat ötévente szinte mindig legyalulta az árvíz, így a sztrádát üzemeltető Rosavtodor cég 1958-tól 2012-ig kilenc alkalommal építette fel az alapoktól kezdve ezt a két folyami átkelőt.

A gigantikus építési költségek és nagyszámú halálesetek miatt a vállalat hiába próbálta ez idő alatt nagyobb méretű kompokkal helyettesíteni a hidakat, végül 2013 júliusában mégiscsak úgy döntöttek, hogy állami támogatással ismét felépíti azt a három kilométer hosszú „gigahidat”, amely az előzetes számítások szerint 1,7 milliárd dollárba (56 milliárd rubelbe) kerül majd. Az előzetes számítások szerint a mega beruházás azért ilyen tetemes költségű, mert a híd pilonjait 120 darab 2 méter átmérőjű fúrt cölöpre építenék rá, amelyeket a geológiai viszonyok függvényében 180 méter mélységig kell majd lefúrni. A költségek ismeretében a Kreml elhalasztotta az infrastrukturális projekt kivitelezését.

A jakutföldi autósztráda tényleg a Pokol útja: ha a szélsőséges időjárás miatt a teherautókból elfogy az üzemanyag, a felkészületlen utazókat a fagy- és az éhhalál is fenyegeti. Az A-360-as jelzésű út mentén csaknem 120 autóroncs látható. Az orosz hírcsatornák szerint volt már olyan eset is a közlekedési korridor mentén, hogy az elakadt járművet inkább felgyújtotta a vezetője, hogy a mentőcsapatok megérkezéséig túlélje a csontig hatoló hideget. Arra is már többször volt példa, hogy járművek vezetői inkább az öngyilkosságba menekültek, mert a több millió rubel értékű áru a lassú előrehaladás miatt nyáron megromlott, s a sofőrök féltek a munkáltatóik retorziójától.

Aszfaltozott szakaszok csak néhány helyen találhatók a sztráda mentén. Különös, hogy éppen ezeken a viszonylag ép részeken történik a legtöbb baleset, amit a szakértők általában azzal magyaráznak, hogy az off-road viszonyok után lanyhul a sofőrök figyelme. Nyáron személyautóval és mikrobusszal átlagban 23-26 óra alatt tehető meg a Nyerjungri és Jakutszk közötti 780 kilométeres szakasz.

Az út egy részének az amortizálódását gyakran az egykori vasútépítési munkálatokkal hozzák összefüggésbe: az építőanyagokat ideszállító teherautók súlya alatt az út igen hamar tönkrement és újra elmocsarasodott. Mindezek ellenére a mai napig ez az egyetlen út, amelyen elérhetik Jakutszkot az Oroszország távol-keleti részén élők.


Súlyos baleset  egy spanyol síközpontban

Súlyos baleset egy spanyol síközpontban 

A baleset a síközpont sífelvonóján történt, egyelőre harminc sérültről tudni, akik közül tizenheten nagyon súlyos állapotban vannak.
Észak-Korea egyik városába már mehetnek turisták

Észak-Korea egyik városába már mehetnek turisták 

Észak-Korea bejelentette, hogy Raszon, az orosz és kínai határ közelében fekvő város, újra megnyílik a külföldi turisták előtt.
Ennyien utaztak Rász el-Haimába 2024-ben

Ennyien utaztak Rász el-Haimába 2024-ben 

A Rász el-Haima Turisztikai Hivatal (RAKTDA) friss adatai szerint a vendégéjszakák száma rekordszintet ért a tavalyi évben.
Fő utazási trendek az elmúlt és az idei évben

Fő utazási trendek az elmúlt és az idei évben  

Nagyobb sportesemények, menő zenei programok, inspiráló lassú utak, alternatív úti célok.
Idén Casanova bűvöletében születik újjá a Velencei Karnevál

Idén Casanova bűvöletében születik újjá a Velencei Karnevál  

Velence idén még a szokásosnál is különlegesebb karnevált rendez: 18 napos ünnep február 14-től március 4 -ig tart a város csatornáin, hídjain és terein.
Merre indulnak idén az amerikai turisták?

Merre indulnak idén az amerikai turisták? 

Ha ma Amerika szóba kerül, a Los Angeles-i szörnyű tűzvész vagy Trump beiktatása a fő téma.
Újra népszerűek az utazási irodák?

Újra népszerűek az utazási irodák?  

A Z generáció tagjainak 38 százaléka nem online foglal.
Indul a bécsi báli szezon –  fokozott rendőri biztonsági intézkedések

Indul a bécsi báli szezon – fokozott rendőri biztonsági intézkedések 

Az osztrák rendőrség tagjai több mint egy hónapon át fokozottan védik a parketten keringőzőket. A báli szezon csúcseseményét, a bécsi operabált idén február 27-én tartják.
Megnyílt Közép-Európa legnagyobb turisztikai szakvására, az ATB

Megnyílt Közép-Európa legnagyobb turisztikai szakvására, az ATB 

Az esemény idén is különleges élményt kínál a „világ körüli utazás négy nap alatt” mottó jegyében.
Horvátországi adatok  magyar vendégérkezésekről

Horvátországi adatok magyar vendégérkezésekről 

 Az adatokból az is kiderült, hogy nemcsak a nyári hónapokban választják úti célul az országot.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.