Végleg víz alá kerül Velence?

Velence együtt lélegzik az Adriai-tengerrel, a víz kiszolgálja a város közlekedését, iparát és turizmusát, miközben nettó veszélyforrás a város jövőjére nézve. Az éghajlatváltozás és a tengerszint emelkedése egyre gyakoribb és egyre veszélyesebb áradásokat okoz. Kérdés, mit hoz a jövő?

A víz függésében

Velencét 150 csatorna szövi át, ezek a vízre épült város utcái és útjai. A vízi buszok, a szállítóhajók, a mentő és egyéb segélyszolgálatok a vízi utakat használják közlekedésre. A város környéki vizeken jelenleg a halászat a legfontosabb iparág: a halászok naponta kihajóznak, és a Rialto halpiacon árulják a fogást, például a lagúnából kiemelt lágyhéjú rákokat. A velencei kikötő a város gazdasága szempontjából létfontosságú: ez Olaszország nyolcadik legforgalmasabb kereskedelmi kikötője, és a sétahajók egyik fő csomópontja - írja az Euronews.com.

Sebezhető, ezért védeni kéne

A csatornák és a várost ölelő lagúna Velence egyik turisztikai vonzereje, a lagúnán keresztül hatalmas turistahajók érkeznek a városba. Szolgáltatások sora épül a „víz” köré, a turisták például evezős órákat vehetnek a csatornákon, illetve olyan kirándulásokra fizethetnek be, ahol a csomagban többek közt város környéki halászat is szerepel.

A víz a túlhasználat miatt kiszolgáltatottá vált: a szűk csatornákon és a sekély lagúnán áthajózó kisebb és nagy hajók is kárt tesznek a tengeri élővilágban, ám 2020-ban, a koronavírus-járványról szóló hírek közé ékelődve más szemszögből került be a lagúna a fősodorba. Akkor a következőt írta az Euronews: a lagúnák vize kristálytiszta, átlátszó lett, látni a halakat a vízben. Ennek oka az, hogy világörökség részét képező városból eltűntek a turisták, így a kanálisokon sem özönlenek a csónakok és kis motoroshajók. Velence vízi útjai évek óta rendkívül szennyezettek voltak, elsősorban a tömegturizmus miatt.

Tiltás

A túlméretezett sétahajók a közelmúltig közvetlenül Velence ékköve, a Szent Márk tér előtt haladtak el, és rengeteg problémát okoztak. A hajók által gerjesztett hullámok erodálják a város alapját, a lagúnában lévő mély csatornát pedig a hajók mérete miatt rendszeresen kotorni kellett, amivel az állat- és növényvilágot kiirtották.

2021-ben az olasz kormány döntést hozott: a nagy sétahajókat kitiltották a lagúna egyes területeiről. Ennek köszönhetően a túlméretezett hajók nem haladhatnak át a Szent Márk és a Giudecca csatornán, hanem a közeli Marghera ipari kikötőjébe kell átirányítani őket. Ez győzelemnek tűnhetett a nagy hajók lagúnában való jelenléte ellen tiltakozó aktivisták számára, de tegyük mellé, hogy Marghera is a velencei lagúnában van, így az ökoszisztéma továbbra is veszélyben van.

Velence víz alá kerülhet?

2019 novemberében Velence a város történetének egyik legsúlyosabb áradását vészelte át. A víz 187 centiméterrel emelkedett a tengerszint fölé, ez a valaha mért második legmagasabb szintnek számít. Az áradás több százmillió eurós kárt okozott. Azóta megépítették, és működésbe is hozták a lagúna bejáratainál mobil gátakból álló árvízvédelmi rendszert. A rendszer meg tud gátolni egy hasonló tragédiát, de az éghajlati tényezőket és előrejelzéseket figyelembe véve csak rövid távon jelent segítséget.

Az éghajlatváltozással foglalkozó olasz kormányzati testület 2021-es jelentése a legrosszabb forgatókönyv szerint 63 cm és 101 cm közötti tengerszint-emelkedést jósol. Ahhoz, hogy a várost ne árassza el a víz, a lagúnában lévő gátakat olyan gyakran kellene működésbe hozni, hogy az katasztrofális következményekkel járna az ökoszisztémára és a kikötő iparára nézve.

Túléli Velence az éghajlatváltozást?

Velencének radikális és azonnali intézkedésekre van szüksége, amivel felkészülhet a tengerszint emelkedésére. A Padovai Egyetem környezetvédelmi tudósokból álló csoportja a lagúna sós mocsarainak fokozottabb védelmét szorgalmazza. Rendhagyó ötlet még a lagúna alatti talajba történő vízpumpálás, amivel a várost néhány centiméterrel megemelnék, és szóba került az is, hogy falat építenek a sziget körül. Egytől egyig szélsőséges megoldásnak tűnnek, de elképzelhető, hogy szükség lesz meglépni valamelyiket, ha el akarják érni, hogy Velencének a vízzel a jövőben is harmonikus kapcsolata legyen.

Forrás: Euronews.com


DZT: íme, az innovatív MI-influenszer

DZT: íme, az innovatív MI-influenszer 

A Német Turisztikai Hivatal (DZT) elindítja első MI-influenszer projektjét és ezáltal egy további szinten is felhasználja a mesterséges intelligenciát az úticél Németország nemzetközi marketingjében.
Mozart egykori otthona moziteremmé alakult

Mozart egykori otthona moziteremmé alakult 

A KINOLINO elnevezésű gyermek filmfesztiválnak először ad otthont moziként a híres bécsi zeneszerző egykori otthona.
Portugália turisztikai kínálata Budapest szívében

Portugália turisztikai kínálata Budapest szívében 

A rendezvényen közel harminc portugál turisztikai szolgáltató mutatta be legújabb ajánlatait, a résztvevők megismerkedhettek a portugál kulturális örökséggel, gasztronómiával, valamint a különböző régiók által kínált élményekkel, helyszínekkel, hotelekkel.
Megjelent Ausztria síkalauza

Megjelent Ausztria síkalauza 

Több mint 200 síterülettel, aktuális árakkal és tippekkel.
Mesterséges Intelligencia a gyakorlatban – podcastban elmesélve

Mesterséges Intelligencia a gyakorlatban – podcastban elmesélve 

Novemberben egy kísérleti jellegű adással jelentkezett a népszerű Dunakavicsok turisztikai podcast.
Föld alatti bunkervilág,  kommunista építészeti emlékek és mediterrán gasztronómia

Föld alatti bunkervilág, kommunista építészeti emlékek és mediterrán gasztronómia 

íme, mindezeket rejti az egykori kommunista ország fővárosa, Tirana.
Bécs köszöni, de nem kér a Black Friday-őrületből

Bécs köszöni, de nem kér a Black Friday-őrületből 

Narancshét vs. Black Friday – ez Bécs fenntartható válasza a vásárlási lázra.
 Firenze betiltja a kulcsdobozokat és  az idegenvezetők hangszóróit

Firenze betiltja a kulcsdobozokat és az idegenvezetők hangszóróit  

Firenze is lépéseket tesz a túlturizmus visszaszorítására, és olyan intézkedéseket vezet be, mint például a rövid távú bérbeadók által használt kulcsdobozok és az idegenvezetők hangszóróinak betiltása.
Vendée Globe: Weöres Szabolcs megjavította a vitorláját, folytatja a versenyt

Vendée Globe: Weöres Szabolcs megjavította a vitorláját, folytatja a versenyt 

A magyar versenyzőnek sikerült megjavítania sérült vitorláját, és folytatja a földkerülő vitorlásversenyt.
Közép-Európa legszebb karácsonyi vásárainak kaleidoszkópja

Közép-Európa legszebb karácsonyi vásárainak kaleidoszkópja 

Közép-Európa legszebb adventi vásárai idén is megnyitják kapuikat, hogy ízekkel, illatokkal, zenével és különleges programokkal varázsolják el az oda látogatókat.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.