Friss
Az EU-csatlakozás küszöbén
Málta ismertsége a csatlakozást követően – a többi új tagállamhoz hasonlóan – ugrásszerűen nőni fog, mivel minden új tagország megjelenik majd az EU képviseletein keresztül világszerte.
A TOKAJI BORVIDÉK TURISZTIKAI VONZEREJÉNEK FEJLESZTÉSE
A Nemzeti Fejlesztési Terv Regionális Operatív Programjait gyorsítandó, PEA – ra (Pályázat Előkészítő Alap) is lehetett ötleteket benyújtani. A határidő lejártáig összesen 1209, ezen belül a turisztikai vonzerők fejlesztésére 291 projektet terjesztettek be. A kevés sikeres pályázó egyike a Tokaj Mikrorégióért Alapítvány, amely a térséget a világörökségi logó zászlója alatt, közös stratégia alapján kívánja vonzóbbá tenni a turisták és a befektetők számára. Klabán Zoltán Sándor projektmenedzsert kérdeztük a részletekről.
Fürdőfejlesztések megyeszerte
Fürdőfejlesztések megyeszerte
Forráselvonás a RIB-eknél
Idén a Regionális Idegenforgalmi Bizottságok (RIB) nem kapnak pénzt a turisztikai célelőirányzatból (TC) regionális pályázatok kiírására. A TC-ből azonban átcsoportosítottak 3 milliárd forintot a regionális fejlesztési tanácsokhoz, amelyek turisztikai típusú fejlesztéseket is támogathatnak az összegből. Hogy mit gondol minderről egy érintett RIB-elnök, egy rendszeres pályázó és a turizmusirányítás, azt összeállításunkból megtudhatják.
Minden, amit tudni érdemes az idei turisztikai pályázatokról
A 2 Heti Turizmus 2004/3. számában már közöltünk információkat a 2004. évi turisztikai pályázatokról. Azóta megjelentek a pontos pályázati kiírások és feltételek, amelyeket alábbi összeállításunkban igyekszünk megosztani az érdekeltekkel.
2004-ben 650 millió forintos központi forrás áll rendelkezésre tisztán a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium által finanszírozott központi pályázatokra. Emellett egy mintegy tízszer ekkora, közel 6,5 milliárd forint összeg is lehívható az uniós társfinanszírozással megvalósuló turisztikai pályázatok keretei között. Így idén összesen 7 116,7 millió forint áll rendelkezésre idegenforgalmi termékfejlesztésre.
Nászút és esküvő a szigeten
A Máltai Idegenforgalmi Hivatal, az Air Malta, a 2Heti Turizmus és a Máltára szervező tour-operátorok egy csoportja (Budavár Tours, Challenge Hungary, TUI, Neckermann, Unitravel) egy közös játékra és utazásra invitál minden kedves utazási irodai kollégát.
Hagyomány és modernség
A legizgalmasabb dolgok a civilizációk keveredésének helyszínein történnek. Andalúzia ilyen bűvös vidék. A neve hallatán napfényben izzó kőcsipkés, mór épületek, piros rózsák, komoran fekete bikák villannak elénk, flamenco szenvedélyes hangjai mellett. A valóság persze ennél jóval gazdagabb és összetettebb, amint az a spanyol turisztikai hivatal bécsi kirendeltségének sajtóútján számomra is kiderült.
Ács Viktória
„One man show” – ő így nevezi, amit csinál. Hiszen egy személyben népszerűsíti Magyarországon Ciprust, a tőlünk 2050 km-re lévő földközi-tengeri szigetet. 2002 januárjában kezdte a munkáját, a rákövetkező évben már nyolc százalékkal több honfitársunk utazott Ciprusra. Persze nem miatta, mondja erre szerényen, hanem azért, mert egyre többen döntenek úgy, hogy ezt a csodálatos helyet egyszer vagy többször látni kell.
Hotel magyaroknak, luxust kedvelőknek és lovaknak
Három olyan új beruházást építenek, illetve adnak át a napokban az ausztriai Stájerországban, amely velünk, magyarokkal is kapcsolatos. Az egyik azért, mivel magyar beruházók építették honfitársaiknak az apartmanhotelt a sípálya tövénél, a másik azért, mert a lovas kultúra számos magyart is érint, a harmadikban pedig azért lehetünk érdekeltek, hiszen sokan keresik fel közülünk a határhoz közeli herbersteini kastély parkját, ahol nem mindennapi állatseregletet gyűjtöttek össze.
Költés a habokra
Az utazási irodák költségvetésük egy jelentős részét reklámozásra, marketingtevékenységre költik. Más iparágaktól eltérően azonban a reklámok hatását, hatékonyságát nem egyszerű megmérni. Az utazási irodák marketingfelelősei jobbára a megérzéseikre hagyatkoznak.
Állami szerepvállalás szükséges
Lengyel Márton stratégiai gondolkodóként, oktatóként, a hazai turizmus megújításának kezdeményezőjeként ismert és elismert szakember, a magyar turizmus emblematikus alakja.
Váradi József
Akkor került a figyelem középpontjába, amikor 2001 közepén elfoglalta a Malév vezérigazgatói székét. 2002-ben még a helyén maradhatott, onnan nézhette végig a kormányváltást, ám számára már akkor világossá vált: hamarosan mennie kell. Ez végül 2003 tavaszán történt meg, azóta egy vadonatúj, kizárólag magántőkéből építkező légitársaság beindításán fáradozik. Váradi József ma a hangzatos nevű WIZZ Air Ltd. vezérigazgatója, Magyarország EU-csatlakozásának napját tűzték ki gépeik hivatalos indulásának is. Mindezek ismeretében a modern, tágas budaörsi irodában kopácsolás, fúrás-faragás hangjától kísérve van miről beszélgetnünk.
Turisztikai trendek Európában
Az Európai Utazási Bizottság (European Travel Commission – ETC) tavalyév végén nyilvánosságra hozta a „Turisztikai megatrendek Európában2005-ig és azt követően” című kutatását. A tanulmányból kiderül,hogy a társadalmi változások új utazási szokások kialakulásával járnakaz öreg kontinensen. A múltban mindig a kínálat formálta a keresletet,manapság ennek épp az ellenkezője az igaz. A piac egyre inkább telítődik,a verseny egyre kiszámíthatatlanabbul alakul.
Joe és Sally megérkezett
Joe és Sally, a két pingvin világ körüli utazáson vett részt, alkotójuk, Willy Puchner jóvoltából. Azonban már Ausztriába érkeztek, így egész éven át ráérnek az országot szimbolizálni az Österreich Werbung (ÖW) ötlete alapján. Ha valaki mindebből egy kukkot sem ért, olvassa el az idei, 29. austrian travel businessről (atb) szóló beszámolónkat, ebből minden kiderül…
Turizmusstatisztika a csatlakozás küszöbén
A megbízható statisztikai rendszer a korrekt gazdasági tervezés egyik alapja. Az Európai Unióhoz való csatlakozásunk szempontjából döntő jelentőségű, hogy az adatszolgáltatás megfeleljen az európai sztenderdeknek. Ezen a területen jól állunk – tudtuk meg dr. Probáld Ákostól, a Központi Statisztikai Hivatal Szolgáltatásstatisztikai Főosztályának vezetőjétől.
Vár a Világ szépe
A brit Wanderlust utazási magazin 2003. évi felmérése szerint a világ első számú, legkedveltebb városdesztinációja Dubrovnik. E megtisztelő cím korántsem elegendő ahhoz, hogy az UNESCO Világörökségének számító horvátországi Dubrovnikot igazán jellemezhessük. A szokásos jelzők is inkább elcsépeltek, mintsem helyénvalóak. Ilyen a dalmát ékszerdoboz vagy az Adriai-tenger gyöngyszeme. A hófehér kőfallal körülvett műemlékváros szépsége olyan különleges érték, hogy a horvát nép, majd a fél világ egy emberként tiltakozott, amikor 1991-92-ben az ország elleni agresszió alatt a szerbek ágyúkkal és gránátvetőkkel lőtték a tenger és a szárazföld felől. A belövések nyomait azonban néhány éven belül nemzetközi segítséggel tökéletesen eltüntették.
Keresztury Éva
Az „átkos” időkben Új-Zélandra eladott motorvonatokat cserélt ottani termékekre, exportált kóser dzsemet Amerikába, miközben lencsefőzelékkonzervbe rejtett véres, májas hurka és kolbász is szerepelt a csomagjai között, mert az volt a vele utazó termelő kedvence. Aztán az angliai évek alatt főzött, mosott, vasalt az öttagú családra, és bort árult az angoloknak. Azt mondja, a siker egyik záloga, hogy a termék úgy nézzen ki, mintha az Újvilágban készült volna. Így azok veszik majd le a boraikat a polcról, akik a palackba töltött modern stílust kedvelik. Többek közt ezekről beszélgetünk Keresztury Évával, a Hilltop Neszmély Rt. tulajdonos-igazgatónőjével, aki 2003-ban a legsikeresebb magyar nők TOP 50-es listáján szerepelt.
Lassan senkinek nem üzlet a pénzváltás
A K&H Bank 2004. július 31-ig – az egyes partnerekkel kötött megállapodások rendelkezéseinek betartásával – megszünteti pénzváltói üzletágát – tájékoztatta lapunkat Csató Judit, a hitelintézet kommunikációs igazgatóságának osztályvezetője. Megnéztük, hogyan érinti a jelenleg a piac 70 százalékát magáénak tudó bank döntése a közel 200 szerződéses partnert: valutaváltókat, utazási irodákat, szállodákat.
Országmarketing pro és kontra
Az év első hetében a Magyar Turizmus Rt. marketingstratégiáját bíráló cikk jelent meg a Heves Megyei Hírlap hasábjain. Megkerestük a kritikának hangot adó Pataki Sándort, az Eger Idegenforgalmáért Egyesület elnökét, és felkínáltuk a lehetőséget dr. Galla Gábornak, a Magyar Turizmus Rt. vezérigazgatójának, hogy megvédje a mundér becsületét.
Ismét légihíd Peking-Budapest között
A Malév Rt. delegációja, Sándor László elnök-vezérigazgató vezetésével január második hetében Kínába repült, hogy tárgyaljanak a Hainan Airlines Company Ltd. (HNA) képviselőivel a két ország között egy új, közvetlen légi kapcsolat kialakításáról
Takarékos idei tervek
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium januárban közzétette az idei év gazdaságfejlesztésre meghirdetett pályázati lehetőségeit, majd az ezekhez kapcsolódó 22 felhívást, amelyhez az Európai Unió biztosít támogatást. A GKM összesen 36 pályázatot hirdet meg 33 milliárd forintos költségkerettel. Ebből 19 milliárd a megcélzott uniós forrás.
Jó évet zártak a vidéki rendezvényhelyszínek
Jelentős igény mutatkozik a Budapesten kívüli konferencia- és rendezvényhelyszínekre. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy az elmúlt években nyílt vidéki intézmények mindegyike pozitív eredményekről számolt be.
Utaznak-e a németek 2004-ben?
A több évtizede rendszeresen végzett, a német lakosság utazási szokásait vizsgáló Reiseanalyse felmérés eredményei szerint az utazásszervező piac kereslete 2000 óta csökkenést mutat, azonban még 2003-ban is meghaladta az 1999. évi szintet. Az utazásszervezőket érintő főbb problémák között kell kiemelni, hogy a terrortámadások és az iraki háború következtében megváltoztak a célterületek, a megnövekedett internethasználatnak köszönhetően emelkedett a közvetlen foglalások száma; az egyre tapasztaltabb utazók pedig egyéni igényekkel, elvárásokkal rendelkeznek. A német lakosság utazásait az elmúlt években negatívan befolyásolta továbbá a kedvezőtlen gazdasági helyzet és a politikai bizonytalanság, amelynek következtében az utazások száma (mintegy 62 millió szabadidős célú utazás) 2000 óta stagnál, illetve kismértékű visszaesés jellemzi.
Régiók rejtelmei
Európai Uniós szótárunk szinte leggyakrabban használt kifejezése a régió. Mégis, lényegéről nagyon keveset tudunk. Mivel ezúttal nem turisztikai régiókról lesz szó, Forman Balázs egyetemi adjunktust (Budapesti Közgazdasági Egyetem) kértük meg az uniós régiók rejtelmeinek tisztázására.
Kártérítés az elmaradt nyaralási örömök miatt
Ilyen és ehhez hasonló címekkel borzolták nemrégiben a kedélyeket a hazai napilapok, nem először és nyilván nem utoljára okozva főfájást az utazásszervezőknek. Az Európai Bíróság döntése az utazással kapcsolatos, nem anyagi jellegű kártérítést illetően májustól precedens értékű lesz Magyarországon is. Körbejártuk a témát.
Patinás fürdő korszerű kínálattal
A legnagyobb hírű magyarországi gyógyfürdő, Hévíz az elmúlt években zajló egészségturisztikai fejlesztések között csak most került sorra. Ennek oka, hogy tavaly hárult el az adminisztrációs akadálya annak, hogy a Szent András Kórház állami támogatásra pályázhasson. 2002 óta ugyanis a költségvetési intézményeket sem zárja ki a pályázati kiírás. A hévízi gyógykórház így idén 750 millió támogatást kapott 1,9 milliárd forint összköltségű felújítási, beruházási projektjéhez.
Spa & Wellness másodszor
Nagy sikerrel zárult a II. Spa & Wellness Egészségturisztikai Szakkiállítás, Konferencia és Vásár. A Corinthia Grand Hotel Royal szállodában november 28–30. között megrendezett kiállításról és az ahhoz kapcsolódó konferenciáról szól alábbi összeállításunk
CRS/CIS – Központi foglalási rendszerek
Számtalan szállodalánc nőtte ki magát világméretűvé, de nem kell külföldre utaznunk ahhoz, hogy szállodaláncokkal találkozzunk, hiszen Magyarországon is megtalálható jó néhány. A láncok hamar felismerték, hogy szükségük van központosított informatikai rendszerre, amellyel átláthatják a teljes lánc működését, illetve azt minél inkább pontosabbá és vendégközpontúvá kell tenni.
Pokorádi Sándor
Ha egyszer valaki arra kérne, soroljam fel életem legnehezebb interjúalanyait, Pokorádi Sándor, a tapolcai Hunguest Hotel Pelion igazgatója biztos dobogós helyen végezne. Ugyanis szinte harapófogóval kell belőle kihúzni minden egyes szót. Csak ül az emberrel szemben kedvesen, kicsit sejtelmes félmosollyal, és nem árul el magáról semmit sem. Két dolgot kivéve. Ez is kiderül a most következő beszélgetésből…
A befektetők és a magyar szállodapiac
Előző számunkban részletesen beszámoltunk a Geomédia Kiadói Rt. Hotel 2003 rendezvényéről. Amint azt ígértük, az egyik legizgalmasabb előadást terjedelmi okok miatt mostani számunkban foglaljuk össze önöknek.
Növekvő érdeklődés, visszafogottan optimista kiállítók
Huszonnégy éves fennállása óta a legmagasabb kiállítói számot regisztrálták az idei londoni World Travel Market vásáron. A Reed Travel Exhibitions rendezvényén 190 ország 4886 kiállítója képviseltette magát, ami 3%-os növekedést jelent a tavalyi évhez képest. A szervezők szakmai kísérőprogramokkal (légügyi konferencia, technológiai szemináriumok, képzési programok) tették még vonzóbbá az idei kiállítást.
Mobil informatika az étteremben
Mobil informatika, GSM, bluetooth, WLAN. Mind olyan szavak, amelyeket egyre gyakrabban hallunk, de valójában nem mindig tudjuk pontosan, hogy mi rejlik e misztikus szavak mögött és hogy pontosan mire és hogyan használhatóak egy-egy étteremben.
dr. Forrai Tamás
„Nagy visszatérő lennék?” – gondolkodik el a kérdésen. – „Aligha hinném. Inkább olyan valaki, aki a jogi egyetem elvégzése után egy és ugyanazon a munkahelyen dolgozik immár több mint 30 éve.” „És a finnországi időszak?” – vetem közbe. „Hiszen az is a Malév kötelékében történt” – feleli dr. Forrai Tamás, aki idei, nyári hazatérése után újból átvette a magyar légitársaság 100 százalékos tulajdonában lévő Malév Air Tours Kft. irányítását.
Lemenni kutyába?
Az osztrák buszos utaztatók havonta megjelenő szakmai lapjában, a Bus Blickpunktban tavasztól kezdve egy budapesti négycsillagos hotel potom áron hirdeti magát. Az egész oldalas hirdetés szerint ez év november 15–december 28-ig, és 2004. január 3-február 29-ig 9,90 euróért lehet szállást foglalni a Danubius Hotels Grouphoz tartozó Budapest Hotelben, vagy ahogy a pestiek ismerik: a Körszállóban. A meghirdetett 9,90 eurós ár sokakban kétségeket ébreszt, másokban ellenállást szül, és vannak, akik egyetértenek ezzel az árpolitikával. Többeknek meghallgattuk a véleményét, mindenekelőtt azonban az érintettek, az akciózó szállodások szólalnak meg.
Az Egyesült Államok biztonsági vízumintézkedéseiről
A 2001. szeptember 11-i terrortámadást követően az Egyesült Államok belügyminisztériuma, más belhatalmi szervekkel együtt folyamatosan újravizsgálja és szigorítja vízumkiadási politikáját. A bevándorlások, látogatások és az egész turizmus komolyabb ellenőrzését a nemzet biztonságának erősítése teszi szükségessé.
Búcsú a villanyszámlától
Előző számunkban általánosságban írtunk a napenergia felhasználásának lehetőségeiről. Ezúttal konkrét tapasztalataikról számolnak be az idegenforgalmi ágazat, illetve a szoláris rendszereket forgalmazó társaságok szakemberei.
Az élet napos oldala
Hamisíthatatlan magyar temperamentum – gondolhatják róla osztrák barátai, ismerősei. Pezseg körülötte a levegő tele van ötletekkel, és biztos kézzel kormányozza nemcsak saját maga életét, hanem a rá bízott munkaterületet is. Sajben Andrea: végzett a BGF Kereskedelmi, Vendéglátó-ipari, Idegenforgalmi Karán, Budapesten. Lak- és munkahelye: Ausztria, Stájerország, Graz.
Döbbenetes fejlődés
A turista igénye, érdeklődése illetve előítélete Oroszországban állandóan változik. Az utazókkal együtt a szakma is jelentősen változott, és ma már egyre nagyobb annak a jelentősége, hogy melyik utazásszervező melyik desztinációban szerzett tapasztalatokat, mennyire felkészültek referensei, milyen az árszínvonal. Ma már öldöklő küzdelem folyik a cégek között egy-egy népszerű desztinációért, egyegy piaci szegmensért.
Mágikus Galícia
Mágikus Galícia
Uniós pályázati lehetőségek a turizmusban
Az elmúlt években a turizmus gazdasági ágazatban jelentős beruházások történtek, amelyekben nagy szerepe volt a támogatási rendszer bőkezűségének is. A fejlesztések új kapacitásokat teremtettek és új feladatokat határoztak meg, a következő évek célja az ágazat jövedelemtermelő képességének növelése. Ehhez nagyon sok eredeti ötletre, látványos, érdekes megoldásra és további forrásokra, lehetőleg minél több támogatásra van szükség. Az év végi tervezésnél sokan keresik céljaik megvalósításához a támogatási lehetőségeket, ezért nem érdektelen vizsgálni a lehetőségeket.
Milyen volt az idei év a turizmusban?
2002-t valószínűleg nem a turizmus sikeréveként könyvelik el Magyarországon, de külföldön sem. Megkérdeztük a hazai turisztikai szakma képviselőit, ők hogyan értékelik az idei évet, és milyen várakozásokkal tekintenek a jövőbe. Összeállításunkból az is kiderül, hogy az általános nehézségek ellenére néhány vidékünkön egyes szolgáltatók sikeres évet könyvelhetnek el.
Mi várható 2003-ban?
Mi várható 2003-ban?
Aki számít, jelen volt
Aki számít, jelen volt
Elmaradt előadások, érdekes „beugrók”
A szentendrei Danubius Hotelben rendezték meg az V. Országos Idegenforgalmi Fórumot. Az első előadó, Pál Béla, a Miniszterelnöki Hivatal turizmusért felelős politikai államtitkára a költségvetést egyeztető tárgyalások miatt maradt távol. Helyette dr. Faragó Hilda, a Meh kabinetfőnöke beszélt a magyar turizmus helyzetéről és feladatairól.
Hatalmas kínálat, óvatos üzletkötések
Hatalmas kínálat, óvatos üzletkötések
Lengyel seregszemle
Október 24-27-e között 13. alkalommal rendezték meg a Tour Salon nemzetközi turisztikai kiállítást a lengyelországi Poznańban. Az eseményre a magyarországi Lengyel Nemzeti Idegenforgalmi Képviselet meghívta a szakma és a sajtó képviselőit.
Változó adószabályozás 2003-ban
Közvetve vagy közvetlenül, de az idegenforgalmi vállalkozásokat is érinti a november közepén elfogadott adótörvény. Cikkünkben a leglényegesebb változásokra szeretnénk felhívni a figyelmet.
Jöhetnek a fiatalok
Kiss András, a Magyar Marketingszövetség főtitkára turizmusmarketing-klubba hívta a szakma képviselőit, ahol Kapus György, az Osztrák Nemzeti Idegenforgalmi Képviselet (Österreich Werbung) igazgatója tartott érdekes előadást.