FRISSÍTVE! Online számlázás, okoshotel, laktovegetáriánusok

Lapunk ősszel ismét megrendezte tartalmas fórumát, a Horeca Meetup-ot, hogy meghívott előadók segítségével boncolgassa a horeca ágazatot leginkább érintő aktuális kérdéseket. A következő témákra fókuszáltunk: a júliusban indult kötelező online számla adatszolgáltatás, a személyzet nélküli hotel, amely a munkaerőhiány miatt igazán kézenfekvő megoldás lehet. És egyre több vendég szenved valamilyen ételintoleranciában. Megkérdeztük, mit tehet ilyen esetben a vendéglős, szállodás. 

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A július 1-jével bevezetett, a gazdaság kifehérítését szolgáló online számla adatszolgáltatási kötelezettséggel kapcsolatban Varga-Biller Katalin, a NAV Észak-budapesti Adó- és Vámigazgatóságának igazgató-helyettese osztotta meg a hatóság eddigi tapasztalatait. „Rövid idő alatt mintegy 4 millió adatszolgáltatás érkezett a NAV-hoz, napi szinten 100 000. A 4 millióból 440 000 rejt valamilyen hibát” - hívta fel a figyelmet a szakember. Kiderült, hogy ahogyan a GDPR bevezetésével az adatvédelemben, itt a digitalizálás miatt az áfatörvény alkalmazásában került napvilágra számos helytelen gyakorlat például az előlegszámlák kezelésében, az érvénytelenített számlák nyilvántartásában, illetve a gyöngyölegek raklapok, visszáruk feltüntetésében. Varga-Biller beszámolója alapján az egyik leggyakoribb technikai hiba a rossz adómérték feltüntetése. Ennek egy részre abból ered, hogy az adózók az egyszerűsített számlát összetévesztik a normál számlával. Szintén fontos odafigyelni a mennyiségi egységek pontos feltüntetésére - amelyhez a hatóság segítséget ígért a program további fejlesztésével -, akárcsak a matematikai pontosságra. Utóbbihoz nem lehet megspórolni az egyes tételsorok kerekítését. A szakember arra is rámutatott, hogy elengedhetetlen a számlák helyes kódolása, pl. a speciális számlákat, mint a gyűjtőszámla külön kóddal kell ellátni. A szakember arra is buzdította az adózókat, hogy ne írjanak nem létező adószámot a számlára. Ehhez az is kellene, hogy meggyőződjenek arról, vajon élő adóalannyal állnak-e gazdasági kapcsolatban. Ebben segítségükre szolgál a NAV adatbázisa. Leszögezte azonban azt is, hogy az adózó nem felel gazdasági partnere helytelen magatartásáért.

Szigorítás az utalványoknál

Hangsúlyozta még, hogy sok gondot okoz az is, hogy az adózók összetévesztik az online számlázást és az online pénztárgép használatát. Példaként említette, hogy a többnapos szállodai tartózkodása során a bárban fogyasztó vendégnek nem szabad nyugtát kiállítani az online pénztárgépből, ha a vendég a szobaterhelésre fogyaszt. Ekkor csak egy egyéb bizonylatot kell adni és távozáskor, a végső számlán kell megjeleníteni az időközbeni fogyasztás tételeit. Hogy az új rendszer alkalmazásával kapcsolatban még óriási a tanácstalanság a szolgáltatók fejében, az a záporozó kérdésekből jól kiderült. Az utalványvásárláshoz kapcsolódó számlázásról érdeklődve az adóügyi szakember elmondta, 2019. január 1-től uniós jogharmonizáció jegyében változik és egyben jócskán bonyolódik az erre vonatkozó adminisztráció. Addig az értékesítésnél csak átvételi elismervényt szabad az utalványokról kiállítani, a beváltásnál jár csak a számla, a kifizetett áfa után. A szakember megígérte, hogy tapasztalataikról 1 év múlva árnyaltabb képet adnak majd, és arra is felhívta a figyelmet, hogy július 23-án fogadtak el egy olyan jogszabályt, amely július 1-re visszamenően hatályos. Érdemes ennek utánanézni, annál is inkább mert adminisztrációs könnyítéseket tartalmaz.

Még SZÉP, hogy piacra lépnek!

Mint tudjuk, 2019-től a kormány jogszabályi módosítással jelentősen beszűkíti a béren kívüli juttatások körét. A cafeteria rendszer átalakítása során egyetlen elem marad csak a régiben, a SZÉP kártya. A korábban Ticket Restaurant és Accor Services néven futó Edenred kényszerűen, de bizakodóan lép színre a SZÉP kártyák piacán, miután az adómentes és kedvezményes juttatások legnagyobb része megszűnik. Kutatásukból kiderül, hogy a cégek 75 százaléka megtartja majd a SZÉP kártyát, 77 százalékuk pedig azt tervezi, hogy a korábbinál is többet költ rá. Szendrő Tamás a társaság hazai leányvállalatának kereskedelmi igazgatója szerint egyedülállóan magas szolgáltatási szinttel debütál majd termékük, a SZÉP Plusz kártya a paypass-nak és a Mastercard alapú szolgáltatásoknak köszönhetően. A felhasználók egyebek között a chipes rendszer gyorsaságából és az applikációk sokaságából profitálhatnak, a vállalatok pedig az egyszerűsített adminisztációt üdvözölhetik örömmel.

Teljesen okos és ráadásul magyar

Szintén egy szép új világot tárt elénk Márkus Annabella, a TMRW Hotels munkatársa. A társaság a személyzet nélküli szálloda prototípusát nyitotta meg tavasszal a bulinegyedben, a KviHotel Budapestet. Az ingatlanpiaci háttérrel rendelkező magyar startup vállalkozás arra törekszik, hogy a digitalizáció segítségével újradefiniálja a szállodapiacot, és a lehető legnagyobb mértékben automatizálja a vendégérkeztetést és -kezelést, csökkentve ezzel az adminisztrációs terheket és a költségeket és kiváltva az óriási hiánycikknek számító munkaerőt. A szakember elmondta, az egyelőre még demóként futó 40 szobás hotelt mindössze 10 fős személyzet működteti. Szinte mindent a vendég maga intéz az okostelefonja segítségével: a szobaválasztást és -foglalást, a be- és kicsekkolást, a szoba hőmérsékletének szabályozását, az ajtónyitást, a reggelirendelést, az online számla kiállításának igénylését. Recepciós sincsen a hotelben, de a lobby bárban a személyesség kedvéért jelen van egy kolléga. „Ezzel ez a világ első teljesen okos hotele. Részelemeket már más szállodákban is alkalmaznak, de így együtt mindezeket sehol máshol a világon még nem használják” - mutatott rá Márkus Annabella. A fejlesztő cég más házaknak is értékesíti rendszerét: év végére 15 szállodával, köztük budapestiekkel, vidékiekkel és külföldiekkel szerződnek.

Több levespor, kisebb munkaerőigény

Hatvani Orsolya, az Unilever Food Solutions képviseletében azt emelte ki, hogy világszerte 5000 alkalmazottjuk dolgozik azon, hogy a séfek munkáját gördülékenyebbé tegyék. 2018-ban indították útjára hazánkban képzési programjukat és központjukat Unichef Center néven, amely többek között azt mutatja meg, hogy a cég termékeinek alkalmazásával, miként lehet lefaragni a költségekből, valamint hogyan rövidíthetők le a konyhai munkafolyamatok csökkentve az égető munkaerőhiányt. A szakember azt is megemlítette, hogy eddig 300 konyhában segítettek modernizálni a gépparkot az önerőből erre képtelen vállalkozásoknak, amelyek cserébe hosszú távra elköteleződtek az Unilever termékek mellett.

Menteset csakis a beszállítótól

A kerekasztal-beszélgetésen Bezselics Ildikó, a Két cica konyhája blog írója, Gran József, a Mercure Budapest Korona séfje és Várszegi Zsolt, az Unilever Food Solutions vezető séfje arról beszélgettek, miként készülhet fel egy szálloda, vagy egy vendéglátóegység az ételintoleranciában szenvedő (pl. glutén-, laktóz) vagy a speciális étrendet követő (vegetáriánus, vegán, paleolit) vendégre. A szereplők egyetértettek abban, hogy világszinten is kevéssé up-to-date-ek a vendéglátóhelyek a speciális igényeket illetően, hazánkra pedig ezen a téren sem jellemző, hogy az élvonalban lenne. A szakemberek szerint fontos volna képezni a személyzetet, hogy tisztában legyenek az ételallergiákhoz kapcsolódó definíciókkal, elnevezésekkel, és abban is konszenzus volt, hogy a vendég saját felelősségére is szükséges volna felhívni a figyelmet. Gran József kiemelte, mind a 14 táplálékallergiára nincs felkészülve éttermük, de számos fogást tudnak biztosítani ételérzékenységben szenvedőknek. Ezek legnagyobb része előrecsomagolt termék, friss alapanyagokból nem bő a paletta, mivel a séfek szívesen használnak biztonságos alapanyagokat. Az éttermekben ugyanis rendkívül nehéz térben és időben elkülöníteni például a gluténmentes ételeket a glutént tartalmazóktól, így legfeljebb gluténszegény fogások születhetnek. A gluténmentesség csak ipari körülmények között, félkész termékek előállításával oldható meg jóval kisebb szennyeződési mutatóval – hangsúlyozta Várszegi Zsolt.

Mixeljen magának saját fogást!

„Sok éve újra és újra felvetem az ötletet, és most úgy tűnik tényleg ki fogunk dolgozni Zsolttal és Józseffel közösen egy modulrendszert a gasztronómiában a táplálékallergiások, illetve a speciális étrendet igénylők számára”- árulta el lapunknak Bezselics Ildikó. „Ez azt jelentené, hogy az étlapon külön oldalon fel lennének tüntetve egyes összetevők a megfelelő dietetikai ajánlással és tápanyagértékekkel együtt. Ezekből a vendég maga tudja összeválogatni a saját fogását, vagy helyettesíthet velük bizonyos alapanyagokat a menün szereplő ételekben. Mindehhez az Unilever félkész, előrecsomagolt alapanyagokat, szószokat, stb. gyártana le, amelyekből villámgyorsan előállítható a kívánt antiallergén étel. Tavasztól az Accor vendéglátóegységeiben tesztelnék ezeket, később pedig más vendéglátóhelyek is hozzájuthatnának”- osztotta meg az elképzeléseket Bezselics Ildikó.

Forrás: Vendég & Hotel


Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet!

Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet! 

Jó hír a vállalkozó kedvű, városukat szerető budapestieknek: 2024-ben ismét lesz Budapest Tuning ötletpályázat!
Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick

Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick 

A PICK tavaszi kampánya arra buzdítja az embereket, hogy mozduljanak ki a négy fal közül
Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart gondjait

Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart gondjait 

A fővárosi önkormányzat kitiltaná a hajók nagy részét a pesti rakpartról.
Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen

Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen 

Új zenei és művészeti fesztivállal bővül a Szabadtéri Néprajzi Múzeum programkínálata.
Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival

Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival 

A Google Utcakép autói idén tavasszal újra visszatérnek a magyar utakra.
Különleges túraútvonalon láthatóak a Kékvándor fotográfiák

Különleges túraútvonalon láthatóak a Kékvándor fotográfiák 

Túraútvonal-szerű kiállításon tekinthetők meg Burger Barna az Országos Kéktúrán készült fotográfiái a Természettudományi Múzeumban
Sok munkavállaló ragaszkodik az otthoni munkavégzéshez

Sok munkavállaló ragaszkodik az otthoni munkavégzéshez 

A nagyobb rugalmasságra már a pandémia idején is volt igény.
Kertek a turizmusban,  turizmus a kertekben

Kertek a turizmusban, turizmus a kertekben 

Kétnapos, "Kertörökség a turizmusban" címmel konferencia vette kezdetét szerdán, a Petőfi Irodalmi Múzeumban.
Szezonnyitó kedvezmények várják hétvégén a bringásokat

Szezonnyitó kedvezmények várják hétvégén a bringásokat 

Több mint 80 kerékpárosbarát szolgáltató készül akcióval hétvégén a Föld napjára. 
Az Év Tájházvezetője díj Újbarokra került

Az Év Tájházvezetője díj Újbarokra került 

Az Év Tájházvezetője elismerést és a Tájházak és Szabadtéri Múzeumok Szövetsége életműdíjat adták át Szentendrén, a Skanzenben.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.