A hajózási ágazat is zöldül Európában

A nagy dízelmotorokkal felszerelt hajók a világ legsúlyosabb környezetszennyezői közé tartoznak. De milyen alternatívák léteznek?

A francia "Grain de Sail" cég azt állítja, hogy megalkotta az első olyan modern vitorláshajót, amely megfelel a kereskedelmi flotta követelményeinek. A latin-amerikai babokból csokoládét és kávét előállító vállalat a vitorláshajóit a semmiből építette, a fenntarthatóságot szem előtt tartva. Például a speciálisan kialakított 50 tonnás raktér klímaberendezése nap- és szélenergiával működik - írja az Euronews.

A szél felhasználása a kibocsátás csökkentése érdekében egyre növekvő tendencia a vízi közlekedésben. Az Alizés tengeri szállítási vállalat egy mechanikus szárnyvitorlákkal felszerelt hibrid hajót épít, hogy elszállítsa az Ariane 6 rakéta alkatrészeit Európából a Francia Guyana-i űrkikötőbe. Egy másik fejlesztő, az Airseas egy automatizált rendszert javasol, amelynek célja a hajó üzemanyag-fogyasztásának és károsanyag-kibocsátásának 40%-os csökkentése.

Az utasszállító hajóknak gyorsan kell haladniuk, nem támaszkodhatnak a szélre. A norvégiai Stavangerben már olyan komp működik, amely búcsút int a fosszilis tüzelőanyagoknak.

"A gyorshajók nagyon energiaigényesek, mivel nagy sebességgel szállítják az utasokat. Ezek a hajók hagyományosan dízelmotorokkal működnek. Ez azonban egy új, teljesen elektromos gyorshajó," mondta Mikal Dahle, a TrAM projektmenedzsere, amelynek keretein belül hozták létre a Medstraum nevű hajót. A norvég hajózási magazin által "Az év hajójának" kikiáltott Medstraum a világ első 100%-ban elektromos nagysebességű komphajója. A fedélzet felett biztonságosan elhelyezett akkumulátorok két elektromos motort hajtanak. Még tartalékként sem használnak fosszilis tüzelőanyagot.



A komp könnyedén képes egy 1,5 órás, több megállóból álló ingázási útvonalat teljesíteni Stavanger és a közeli szigetek között. A komp 150 utas és kerékpárjaik szállítására alkalmas, sima, zajtalan és fenntartható utazást kínál. A hajó a tömegközlekedési rendszer része, és ugyanolyan menetrend szerint közlekedik, mint a dízelüzemű kompok - az akkumulátorok korlátozott töltöttsége nem tűnik problémának. A legénység szerint a vezetése ugyanolyan, mint a régi kompoké, és a több mint 25 csomós sebességnek köszönhetően pontosan tartják a menetrendet.

Ez a technológia nagy segítséget jelent majd Norvégia egyre szigorúbb környezetvédelmi előírásainak betartásában, amelyek alapján a jövőben minden komphajónak zéró vagy alacsony károsanyag-kibocsátásúnak kell lennie. A Kolumbus tömegközlekedési vállalat, amely a Medstraum tulajdonosa, arra számít, hogy csak ezzel az egy komphajóval jelentősen, évente 1500 tonnával csökkenthetik a károsanyag-kibocsátást. Ez 60 busz kibocsátásának felel meg.

A Medstraum kompot a TrAM nevű, az Európai Unió által finanszírozott kutatási projekt részeként fejlesztették ki. Görög és német tudósok több száz modellt teszteltek, hogy megtalálják a hajótest leghatékonyabb formáját.


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?