A hajózási ágazat is zöldül Európában

A nagy dízelmotorokkal felszerelt hajók a világ legsúlyosabb környezetszennyezői közé tartoznak. De milyen alternatívák léteznek?

A francia "Grain de Sail" cég azt állítja, hogy megalkotta az első olyan modern vitorláshajót, amely megfelel a kereskedelmi flotta követelményeinek. A latin-amerikai babokból csokoládét és kávét előállító vállalat a vitorláshajóit a semmiből építette, a fenntarthatóságot szem előtt tartva. Például a speciálisan kialakított 50 tonnás raktér klímaberendezése nap- és szélenergiával működik - írja az Euronews.

A szél felhasználása a kibocsátás csökkentése érdekében egyre növekvő tendencia a vízi közlekedésben. Az Alizés tengeri szállítási vállalat egy mechanikus szárnyvitorlákkal felszerelt hibrid hajót épít, hogy elszállítsa az Ariane 6 rakéta alkatrészeit Európából a Francia Guyana-i űrkikötőbe. Egy másik fejlesztő, az Airseas egy automatizált rendszert javasol, amelynek célja a hajó üzemanyag-fogyasztásának és károsanyag-kibocsátásának 40%-os csökkentése.

Az utasszállító hajóknak gyorsan kell haladniuk, nem támaszkodhatnak a szélre. A norvégiai Stavangerben már olyan komp működik, amely búcsút int a fosszilis tüzelőanyagoknak.

"A gyorshajók nagyon energiaigényesek, mivel nagy sebességgel szállítják az utasokat. Ezek a hajók hagyományosan dízelmotorokkal működnek. Ez azonban egy új, teljesen elektromos gyorshajó," mondta Mikal Dahle, a TrAM projektmenedzsere, amelynek keretein belül hozták létre a Medstraum nevű hajót. A norvég hajózási magazin által "Az év hajójának" kikiáltott Medstraum a világ első 100%-ban elektromos nagysebességű komphajója. A fedélzet felett biztonságosan elhelyezett akkumulátorok két elektromos motort hajtanak. Még tartalékként sem használnak fosszilis tüzelőanyagot.



A komp könnyedén képes egy 1,5 órás, több megállóból álló ingázási útvonalat teljesíteni Stavanger és a közeli szigetek között. A komp 150 utas és kerékpárjaik szállítására alkalmas, sima, zajtalan és fenntartható utazást kínál. A hajó a tömegközlekedési rendszer része, és ugyanolyan menetrend szerint közlekedik, mint a dízelüzemű kompok - az akkumulátorok korlátozott töltöttsége nem tűnik problémának. A legénység szerint a vezetése ugyanolyan, mint a régi kompoké, és a több mint 25 csomós sebességnek köszönhetően pontosan tartják a menetrendet.

Ez a technológia nagy segítséget jelent majd Norvégia egyre szigorúbb környezetvédelmi előírásainak betartásában, amelyek alapján a jövőben minden komphajónak zéró vagy alacsony károsanyag-kibocsátásúnak kell lennie. A Kolumbus tömegközlekedési vállalat, amely a Medstraum tulajdonosa, arra számít, hogy csak ezzel az egy komphajóval jelentősen, évente 1500 tonnával csökkenthetik a károsanyag-kibocsátást. Ez 60 busz kibocsátásának felel meg.

A Medstraum kompot a TrAM nevű, az Európai Unió által finanszírozott kutatási projekt részeként fejlesztették ki. Görög és német tudósok több száz modellt teszteltek, hogy megtalálják a hajótest leghatékonyabb formáját.


Járatindítás két angliai célállomásra

Járatindítás két angliai célállomásra 

A Jet2.com új járatokat indít az East Midlands Repülőtérre és Newcastle-be.
Égbekiáltóan sok járatkésés és -törlés volt 2024-ben

Égbekiáltóan sok járatkésés és -törlés volt 2024-ben 

A Budapesti Békéltető Testülethez beadott kérelmek tekintetében kiugróan magas volt a járatkésésekkel és -törlésekkel kapcsolatos panaszok száma.
MÁV: teljes névvel utazzon, különben nagy büntetés lehet a vége!

MÁV: teljes névvel utazzon, különben nagy büntetés lehet a vége! 

Nagy felháborodást váltott ki a napokban az egyik internetes oldalon felröppent hír.
Hamarosan  változik a ferihegyi reptér közlekedése – ne a megszokott rutin alapján vezessen!

Hamarosan változik a ferihegyi reptér közlekedése – ne a megszokott rutin alapján vezessen! 

Nemcsak az autósok, hanem a busszal érkezők és azzal távozók is terelő útvonalon közlekednek.
Ködös időben szállunk fel, incidens repülés közben, „lezuhanunk”,  csúszdán menekülünk, sűrű füst- és tűzfelhőbe keveredünk

Ködös időben szállunk fel, incidens repülés közben, „lezuhanunk”, csúszdán menekülünk, sűrű füst- és tűzfelhőbe keveredünk 

A Wizz Air január 31-ére szóló meghívása alaposan felpörgette az adrenalinszintemet, elvégre nem minden nap zuhanhat le úgy az ember egy repülő fedélzetéről, hogy azt tuti túl is élje – FRISSÍTVE
Sztrájkok okozhatnak fennakadásokat az olasz repülőtereken

Sztrájkok okozhatnak fennakadásokat az olasz repülőtereken  

2025. február 5-én, szerdán a poggyászkezelők tiltakozása miatt részleges sztrájkokra lehet számítani az olaszországi repülőtereken.
Spanyolország: új vasúti bérlet turisták számára

Spanyolország: új vasúti bérlet turisták számára 

 A bérlet többféle utazási lehetőségeket kínál.
Kiderült, melyik a legpocsékabb hangulatú holland vasútállomás

Kiderült, melyik a legpocsékabb hangulatú holland vasútállomás  

Ezt a versenyt akár nálunk is megrendezhetnénk. Több jelölt is jogosult lehetne arra, hogy felkerüljön a dobogó tetejére.
Új prémium márkájú folyami hajók járják hamarosan Európa vizeit

Új prémium márkájú folyami hajók járják hamarosan Európa vizeit 

2027-től indít Európában új folyami hajózási szolgáltatást indít a Royal Caribbean Group.
Közvetlen légihíd Debrecenből a török és az albán tengerparthoz

Közvetlen légihíd Debrecenből a török és az albán tengerparthoz 

Nyáron már indulnak a közvetlen járatok.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.