Ruud Sondag, a légikikötő ideiglenes vezérigazgatója a holland Het Paroolnak adott interjújában azt nyilatkoztva, hogy ezzel évente mintegy tíz-húszezer járatot törölnének - írja a Volkskrant.nl. Ez a jelenlegi összjáratszám 54 százaléka. A Schiphol a lépéssel a közelben élő tizenháromezer lakos nyugodt alvását szeretné biztosítani. A repülőtér korlátozást kíván bevezetni az üzleti repülőgépek és a bizonyos zajszint felett működő repülőgépek üzemelésére is.
A Parool cikke kiemeli, hogy az éjszakai járatok leállítása mind a személy-, mind a teherforgalomat érinti. A Schiphol nagy horderejű döntése komoly következményekkel járhat az olyan cégek üdülőjárataira, mint a Transavia, amelyek üzemelése az intézkedés nyomán jelentősen megdrágulhat. A Transaviát hidegzuhanyként érte a bejelentés, a légitársaság szerint az intézkedés áldozatai az utasok. A KLM, a Schipholon tevékenykedő elsőszámú légitársaság elítéli, hogy a repülőtér egyeztetés nélkül hozott meg egy ilyen jelentőségű döntést.
Az éjszakai zárvatartás az átszálló utasok és az Egyesült Államokból induló járatok esetében is sokat változtathat az eddigi gyakorlaton. A Schiphol hajnal 5 óráig teljesen zárva tart és reggel 6 óráig egyáltalán nem indulhatnak repülők. Sondag azt mondja, hogy nem tesz kivételt, "még a késésben lévő esti vagy a reggel korábban érkező járatok esetében sem", éjszakai leszállás pedig csak biztonsági okokból lesz lehetséges.
Szívük szerint már jövőre bevezetnék
Az éjszakai járatok korlátozását évek óta prioritásként emlegették a Schiphol főnökei, de Sondag az első, aki drasztikus lépést tett. Ő már, ha tehetné, jövőre foganatosítaná az új szabályt, de az intézkedés várhatóan 2025 előtt nem sokkal lép érvénybe. A Het Paroolnak azt is elmondta, hogy többé nem szeretnének olyan félmegoldásokat, amelyek egyik fél számára sem igazán kielégítőek. „A helyi lakosok mellett tesszük le a voksunkat ebben a kérdésben, akik régóta szenvednek a körülményektől.”
A holland kabinet egyébként tavaly nyáron a Schiphol forgalmának 10 százalékos zsugorításáról döntött: idén november 1-től az 500 ezer gépmozgás helyett már csak 460 ezret engedélyezhet a légikikötő, az azutáni évben pedig még 20 ezerrel csökkenteniük kell a gépmozgások számát. A holland kormány szerint a járatok számának csökkentése szükséges a repülőtér és a környező térség egyensúlyának helyreállításához, különös tekintettel az egészségre és a környezetre. A KLM más eszközökkel képzeli el a CO2-kibocsátás és a zajártalom hatékony csökkentését. Ennek érdekében június közepén egyéb légitársaságokkal közösen hosszútávú startégiát nyújtanak be az illetékes minisztériumnak.
November 1-jétől a Schiphol a repülőgépek által keltett zajra vonatkozóan is fokozatosan több követelményt támaszt. 2025 végétől teljesen kitiltják a magánrepülőgépeket. Sondag szerint a legtöbb magánrepülés felesleges, mivel a menetrend szerinti járatok és a vonatközlekedés kiváló alternatívát kínálnak helyettük. Tavaly 24 600 magánjáratot fogadott, illetve indított a légikikötő.
Turizmus Online