Lomhán nőnek a bevételek a hazai szállodákban

A kiadta a nemzetközi és a hazai szállodaipar 2012 január – júniusi teljesítményét összefoglaló trendriportját a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége, amely az STR riport és a KSH adatait dolgozza fel. 

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A lapunknak eljuttatott összefoglalóból kiderül, 2012 első félévében az STR riport adatai szerint a legjobb teljesítményt Ausztrália & Óceánia, Délkelet-Ázsia és Dél-Amerika szállodái érték el nemzetközi viszonylatban.

Európában 2012 júniusában a szállodák szobafoglaltsága a legmagasabb volt a világon a kontinensek, kiemelt régiók között, de kissé elmaradt a bázistól. Ebben a hónapban a legmagasabb szállodai kihasználtság ellenére a REVPAR mutató a legkisebb mértékben Európa szállodáiban javult.

Az európai régiók között 2012 január-júniusban Kelet- Európában erősödött legnagyobb mértékben a REVPAR mutató, bár még így is itt a legalacsonyabb. A vizsgált öt Közép-Kelet európai ország között a magyarországi szállodák idei első féléves 34,3 € REVPAR-ja 0,4 %-kal jobb a tavalyinál. Ennél nagyobb növekedést értek el a versenytársak Lengyelországban, Csehországban, Ausztriában, míg visszaesés történt Szlovákiában. A lengyelországi első féléves 16,4%-os kiemelkedően nagy növekedés a REVPAR-ban a kiugró júniusi eredménynek köszönhető, ami a Labdarugó EB pozitív hatásával magyarázható. Júniusban a lengyelországi szállodák REVPAR-ja 74,6 €, a múlt évinél 50,7%-kal volt magasabb.

Az STR riportban szereplő 31 európai város között 2012 január–június hónapokban Budapest szállodái szobafoglaltságban a 27. (csupán Athént, Pozsonyt, Bukarestet és Vilniust megelőzve), nettó átlag szobaárban a 29., nettó REVPAR-ban a 29. helyen végeztek (csak Vilniust és Pozsonyt megelőzve). 2012 júniusában a fenti kimutatás szerint Budapest szállodái kihasználtságban a 25., nettó átlag szobaárban és nettó REVPAR-ban egyaránt a 28. helyet érték el.

A Labdarúgó EB eseményeinek köszönhető az is, hogy 2012 júniusában Varsóban a nettó átlag szobaár 168,8 €, a nettó REVPAR 124,3 € lett. Mindkettő kb. duplája a 2011 júniusában elértnek. Érdekes, hogy Londonban – az Olimpia előtt – 2012 júniusában a szállodák szobafoglaltsága 7,6%-kal csökkent.

Nálunk 10%-kal nőtt a külföldi vendégéjszakák száma

2012 júniusában a magyarországi szállodai kapacitás, a szobák száma csak kis mértékben 1,7 %-kal, Budapesten 1,5%-kal volt magasabb a múlt évinél. Ezzel szemben a Balatonon 5,8% volt a növekedés mértéke.

A magyarországi szállodák 2012 I. féléves teljesítményével kapcsolatban az állapítható meg, hogy a szállodai vendégéjszakák számának két számjegyű emelkedése, az EURO/HUF árfolyamának kedvező alakulása ellenére a REVPAR (egy kiadható szobára jutó bevétel) országos szinten csak 4,3 %-kal javult. A keresletet a külföldi vendégéjszakák számának mintegy 10%-os növekedése határozta meg, a belföldi vendégéjszakák számának emelkedése 1% körül volt. A szállodák kihasználtsága alig haladta meg a múlt évit, az átlag szobaár és a REVPAR 3,7, illetve 4,3%-os emelkedése az idei I. féléves KSH adatai szerinti 5,8% infláció alatt maradt.

2008-as szinten az árbevétel

Budapesten is erős volt a kereslet 2012 I. félévében a szállodák iránt, különösen a külföldi vendégéjszakák száma nőtt kiugróan, 16,2 %-kal. Ennek ellenére a szállodai kihasználtság, átlagár és REVPAR emelkedése a fővárosban is gyengének mondható.

A szállodák 2012 I. féléves teljesítményét mutató adatok egyaránt arra utalnak, hogy elsősorban a rövid tartózkodási idejű, keveset költő turisták száma, részaránya nőtt a múlt évhez képest, a MICE rendezvények, üzleti turizmus részesedése csökkent. Ez abból látható, hogy bár a vendégéjszakák száma országos szinten kb 6% -kal, Budapesten több, mint 10%-kal nőtt, ennek ellenére a szállodák átlagos kihasználtsága alig javult. Ez az egyágyas igénybe vételű szobák részarányának csökkenése igazolja. Mindebben szerepe van a MALÉV csődjének, s annak, hogy emiatt nagy mértékben nőtt a fapados légitársaságok részaránya a légiforgalmi piacon Budapesten.

A magyarországi szállodák szoba árbevétele 2011 után 2012 I. félévében is 10% körüli mértékben nőtt az előző évhez képest. Ennek ellenére az árbevétel alábbi adatok szerint országosan, Budapesten és a Balatoni régióban is a 2008 évi szinten maradt, vagy azt csak kis mértékben múlta felül.

2012 I. félévében országos szinten a szállodák bruttó szoba árbevétele 58.752 millió Ft volt, ami 9,3%-kal magasabb a múlt évinél, s 5,6%-kal haladja meg a 4 évvel ezelőtti, 2008 évi 55.640 millió Ft szoba árbevételt.

Ugyanebben az időszakban Budapesten a szállodák bruttó szoba árbevétele 32.113 millió Ft volt, ami 9,7 %-kal több, mint a 2011 I. félévi bevétel. Ez viszont 1,7 %-kal alacsonyabb a 4 évvel korábban, 2008-ban elért 32.683 millió Ft forgalomnál.

A Balatoni régióban található szállodák szoba árbevétele 2012 I. félévében 6.992 millió Ft volt, a tavalyinál 9,6 %-kal több. Ez a 2008 évi 6.927 millió Ft szoba árbevételt csupán 0,9 %-kal haladja meg.

Bővül a SZÉP kártyás fizetés

A belföldi keresletben fontos szerepet játszó Üdülési Csekk forgalom országos szinten 2012 I. félévében 1.885 millió forint, a SZÉP kártya forgalom 1.250 millió forint volt. A SZÉP kártyák forgalma elérte az Üdülési Csekk forgalomnak a 66,3%-át.

2012 január-június között a szállodákban lakó hazai vendégek összesen 17,7 milliárd forintot fordítottak szállásdíjra, amiből 3,1 milliárd forintot egyenlíttek ki Üdülési Csekkel és SZÉP kártyával. Ez a szállodák összes belföldi szállásdíj bevételének 17,7 %-át tette ki.

Meg kell jegyezni, hogy hónapról hónapra dinamikusan nő a SZÉP kártya felhasználás. Ennek a 2012 I. félévi összesen 1.250 millió forintos forgalmából 716 millió forint, azaz 57% az utolsó hónapban, júniusban keletkezett. Várható, hogy a nyaralási főszezonban, júliusban-augusztusban tovább nő a SZÉP kártya forgalma a szállodákban.

Kiugróan sok szerb, ukrán, szlovák turista

A beutazás szempontjából meghatározó 10 legfontosabb piacunk mindegyikéről – Ausztriát és Franciaországot leszámítva – nőtt a vendégéjszakák száma. Közöttük kiemelkedő, két számjegyű volt a növekedés az orosz, az olasz, a román, a spanyol és a cseh vendégéjszakák számában. A szomszédos országokból kiugró 18–40 %-os növekedés volt tapasztalható Szerbiából, Ukrajnából, Szlovákiából.

A feltörekvő piacok közül Brazíliából több, mint 60%-kal nőtt, ezzel szemben Kínából kis mértékben csökkent a szállodai vendégéjszakák száma. Ez utóbbi összefüggésbe hozható azzal, hogy a MALÉV csődje miatt a Hainan Airlines megszüntette a Peking-Budapest járatát.

Régiós bontásban

2012 I. félévében a kereskedelmi szálláshelyeken megjelenő vendégéjszakák száma Dél-Dunántúlon és Közép-Magyarországon 8,4-8,4%-kal, Dél-Alföldön 7,8%-kal, a Tisza tónál 1,6%-kal, a Balatonon 0,2%-kal nőtt, Dél-Dunántúlon 3,5%-kal, Észak-Alföldön 2,9%-kal, Észak-Magyarországon 0,5%-kal, Dél-Alföldön 0,1%-kal csökkent.

Megjegyzés: az STR riport és a KSH magyarországi szállodákra vonatkozó adatai közötti eltérések oka, hogy a KSH adatszolgáltatása az összes hazai szállodát, míg az STR a vele szerződésben levő hotelek adatait tartalmazza. Ez utóbbiban 1 és 2* szállodák adatai nem szerepelnek.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.